Chidaneh.com placeholder image

ایده های خلاقانه با نگاهی دوباره به راهرو خانه

به قلم: تحریریه چیدانه

ورودی و راهرو: راهروی خانه شما چقدر کارایی دارد و چقدر می‌توانید از آن راحت استفاده کنید؟ اگر راهروی خانه شما کارکردی جزء ایجاد مسیری بین نقطه الف تا نقطه ب ندارد بهتر است فکری جدی برای این فضا کرده و آن را به گونه‌ای طراحی کنید که کارایی آن افزایش پیدا کند. از ساخت فضاهای نگهدارنده که به دیوار وصل می‌شوند تا قفسه‌های سفارشی و میزهای پیش‌ساخته، چیدانه به شما نشان خواهد داد که چگونه با استفاده از ایده‌های خلاقانه و ساده می‌توان فضایی که استفاده از آن به نظر سخت می‌رسد را طراحی کرد.

فضای چالش‌برانگیز: راهرو

چالش: راهروها مجرایی هستند که دو فضای خانه را به هم پیوند می‌دهند، اما معمولا خودشان فاقد کارکرد و زیبایی مناسب هستند. در خانه‌های کوچک امروزی فکر کردن به هر سانتی‌متر از فضا مهم و ضروری است. پس سعی کنید از این مسئله اطمینان حاصل کنید که راهرو نقش خود را به عنوانی جزئی از خانه ایفا می‌کند و کارایی‌های لازم را دارد. یکی از این ایده‌ها استفاده از فضاهای نگهدارنده کوچک در این فضا است.
بهتر است بدانید: وقتی گزینه‌های مختلف را برای طراحی راهروی خانه خود سبک و سنگین می‌کنید، به یاد داشته باشید که خیلی مهم است که عرض راهروی شما کم‌تر از 90 سانتی‌متر نشود که در این صورت حرکت در داخل راهرو بسیار سخت می‌شود.

سرویس خواب بالسا

ایده طراحی: اضافه کردن کابینت‌هایی که به دیوار وصل می‌شوند.

چرا: با استفاده از کابینت‌های بسیار باریک بدون این‌که داخل دیوار ساخته شوند می‌توانید فضاهای نگهدارنده زیادی به راهروی خانه خود اضافه کنید. خوبی این نوع کابینت‌ها، برعکس کابینت‌های که تا سقف امتداد می‌یابند، این است که فضای کافی برای آویزان کردن آثار هنری در قسمت فوقانی آن‌ها وجود دارد و در نتیجه این فضای باریک نفس می‌کشد. استفاده از کابنیت‌هایی که تا سقف امتداد می‌یابند باعث می‌شود که راهرو شلوغ و گرفته به نظر برسد.

چگونه: می‌توانید به سادگی از فروشگاه‌های محلی کابینت‌های مورد نظر خود را خریداری کنید و خودتان دست به کار شده و آن‌ها را نصب کنید. در برخی از راهروها نصب کابینت‌ها کار دشواری است، به همین دلیل بهتر است در چنین مواردی از یک نصاب حرفه‌ای استفاده کنید.
نکته: پیش از خریدن کابینت‌ها، به دقت فضای راهروی را اندازه‌گیری کنید و فضایی که کابینت در هنگام باز بودن در آن اشغال می‌کند را نیز در نظر بگیرید.

 

ایده طراحی: ساخت یک کتابخانه در راهرو

چرا: راهرو فضای بسیار خوبی برای قرار دادن کتاب‌ها است و به راحتی می‌توان به کتاب‌ها دسترسی داشت. در این حالت دیگر نیازی نیست که در دیگر قسمت‌های خانه از کتابخانه استفاده کنید. از قفسه‌های بسیار ساده گرفته تا کتابخانه‌های خاص و سفارشی، کتابخانه‌ها یکی از بهترین عناصری هستند که می‌توان به یک راهرو اضافه کرد. شکل قفسه‌ها با حالت کلی راهرو نیز هماهنگی بسیار خوبی دارند.
چگونه: برای ساخت یک کتابخانه پیش‌ساخته یک نجار یا کابینت‌ساز حرفه‌ای را استخدام کنید تا با توجه به ابعاد راهروی خانه شما (و نیز مجموعه کتاب‌هایتان) دست به ساخت کتابخانه‌ای بزند که دقیقا مناسب راهروی شماست.

 

گزینه‌های دیگر: اگر راهروی خانه شما دارای پنجره است، سعی کنید از فضای زیر پنجره‌ها به عنوان نشیمن‌ استفاده کنید. این نشیمن‌ها می‌توانند دارای فضاهای نگهدارنده مخفی باشند و یا نباشند. فضای بین پنجره‌ها را می‌توانید به کتابخانه اختصاص دهید و بر روی سطوح بیرونی کتابخانه‌ها (مانند عکس بالا) چراغ‌های دیواری نصب کنید تا فضای راهروی شما بسیار مناسب مطالعه و کتاب خواندن شود. البته با اضافه کردن چراغ‌ها نیاز به سیم‌کشی در درون این فضا دارید که برای انجام این کار باید از افراد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

 

ایده‌های بیش‌تر: برای تغییر سریع و کم‌هزینه راهروی خانه خود می‌توانید از قفسه‌های معلق دیواری ( شلف ) یا قفسه‌های پایه‌دار استفاده کنید. قفسه‌ها در بازار در ابعاد و اندازه‌های مختلف موجود هستند.

چگونه: پیش از انجام هر کاری سعی کنید جاهایی که قرار است قفسه‌ها در آن قرار بگیرند را بر روی دیوار با مداد علامت بگذارید. سعی کنید هر قفسه حداقل یک پایه داشته باشد تا از استحکام آن‌ها خیالتان راحت شود. سپس با استفاده از دریل نقاط علامت‌گذاری‌شده را سوراخ کنید و بعد پایه‌ها و در نهایت قفسه‌ها را نصب کنید. اگر فکر می‌کنید این کار از توانایی شما خارج است از یک نصاب حرفه‌ای برای انجام این کار استفاده کنید.
 

ایده طراحی: فضایی برای نگهداری و به نمایش گذاشتن سینی‌ها و ظروف دیگر

چرا: استفاده از قفسه‌هایی که به دیوار نصب می‌شوند باعث می‌شود هم فضایی برای نگهداری و به نمایش گذاشتن سینی‌ها و ظرف‌های دیگر فراهم شود، و هم مجموعه این ظرف‌ها در کنار هم یک اثر هنری دیواری را خلق کنند.
چگونه: قفسه‌های مخصوص نگهداری از ظرف‌ها و سینی‌ها را می‌توان به صورت آماده از فروشگاه‌ها خریداری کرد و یا از یک نجار یا کابینت‌ساز خواست که آن‌ها را متناسب با فضای راهروی شما بسازد. اگر خودتان می‌خواهید قفسه‌های مخصوص ظرف‌ها و سینی‌ها را نصب کنید، سعی کنید هر قفسه حداقل یک پایه داشته باشد تا نگرانی بابت تحمل وزن ظرف‌ها و سینی‌ها وجود نداشته باشد. اگر به تنهایی از پس این کار برنمی‌آید از یکی از دوستان خود که فردی آچار به‌دست است کمک بگیرد و یا در نهایت یک نصاب حرفه‌ای استخدام کنید.
 

ایده طراحی: ایجاد یک فضای کار در راهرو

چگونه: شما در حالت عادی نمی‌توانید یک میز تحریر را به دیوار یک راهروی معمولی اضافه کنید، مگر این‌که خود دیوار دارای یک کمد باشد، که در این حالت داخل کمک فضاهای پنهان وجود دارد. از یک سازنده حرفه‌ای بخواهید سری به خانه شما بزند و در کنار شما گزینه‌های مختلف را بررسی کند. اگر راهروی خانه شما به قدر کاقی عریض است می‌توانید یک میز تحریر پیش‌ساخته به این فضا اضافه کنید. در این حالت راهروی خانه شما کارکرد فوق‌العاده خوبی خواهد داشت.
 

این ایده مناسب چه نوع راهروهایی است: راهروهای ورودی و یا راهروهای دیگر خانه که رفت‌وآمد زیادی در آن‌ها انجام می‌شود اصلا فضای مناسبی برای اضافه کردن یک میز تحریر نیستند، مگر این‌که این راهروها عرض بسیار زیادی داشته باشند که در اکثر موارد این‌گونه نیست. بهترین فضا برای این کار راهروی پشت آشپزخانه یا فضای پشت خانه است که رفت‌وآمد در آن بسیار کم است. در راهرویی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، میز تحریر در درون کمدی که در پشت آشپزخانه قرار گرفته ساخته شده است. این فضا واقعا مکان بسیار خوبی برای کار است، چراکه در فضای فوقانی آن قفسه‌های بسیار خوبی نیز ساخته شده است.
 

ایده طراحی: کمد لباس و کفش

چرا: چه اتاق خواب خانه شما دارای کمدهای لباس اندکی است و چه تعداد لباس‌ها و کفش‌های شما بیش‌تر فضاهای مخصوص نگهداری از آن‌ها است، ساخت کمدهایی برای نگهداری از آن‌ها در فضای راهروی خانه می‌تواند گزینه‌ای بسیار هوشمندانه و در عین حال کاربردی باشد. این کمدها کمک بسیار زیادی به شما در نظم‌بخشی به لباس‌ها و کفش‌ها می‌کنند.
چگونه: بر اساس ابعاد و مساحت راهروی خانه شما و هم‌چنین نیاز شما به فضاهای نگهدارنده، می‌توان ایده‌های مختلفی را برای این کار اجرایی کرد. این ایده‌ها می‌توانند از ساخت میله‌های بسیار ساده برای آویزان کردن کفش‌ها و لباس‌ها تا ساخت کمدهایی با سیستم‌های پیچیده باشد. اگر این راهرو در دید نیست، می‌توانید کمدها را بدون در بسازید تا هنگام انتخاب لباس مورد نظر مجبور به باز کردن در تک‌تک کمدها نشوید.
 

ابهام در طراحی: فضای نگهدارنده باز یا بسته؟ فضاهای نگهدارنده باز (مانند عکس قبلی) این مزیت را دارند که دسترسی به وسایل داخل آن‌ها ساده است و می‌توان یک‌جا در مورد وسایل مورد نیاز قضاوت کرد و نیازی به باز کردن در همه کمدها نیست. اگر راهروی شما در قسمت کم رفت‌وآمد خانه قرار دارد، استفاده از فضاهای نگهدارنده باز می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد. برای راهروهایی که رفت‌وآمد زیادی در آن‌ها انجام می‌شود، بهتر است از فضاهای نگهدارنده بسته استفاده شود. در راهرویی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید رفت‌وآمد زیادی انجام می‌شود و به همین دلیل فضاهای نگهدارنده و کمدهای موجود در آن دردار هستند. هم‌چنین در این راهرو از آینه استفاده شده است تا هم فضا بزرگ‌تر و جاداتر به نظر برسد و هم فرد بتواند بعد از پوشیدن لباس مورد نظر خود را در آینه ببیند.

 

ایده طراحی: ساخت یک فرورفتگی برای نگهداری از نوشیدنی‌ها

چگونه: اگر راهروی خانه شما دارای یک فرورفتگی مناسب است می‌توانید این فضا را به نوشیدنی‌‌های مختلف اختصاص دهید و اگر فاقد چنین فرورفتگی است می‌توانید از یک سازنده بخواهید این فضا را در درون راهروی خانه‌یتان بسازد. اگر راهروی خانه شما دارای فرورفتگی است به دقت آن را اندازه‌گیری کنید.

 

مطالب مرتبط: تاثیر اول، تیر آخر !

فضاهای کوچک اما خیره کننده!

تجربه ای انرژی بخش: فضای ورودی خانه خود را تمیز نگه دارید

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه