Chidaneh.com placeholder image

پی و اهمیت آن در ساختمان

به قلم: تحریریه چیدانه

اطلاعات معماری : از بسیاری از جهات فنداسیون، چه در یک خانه و چه در یک برج، مهم‌ترین عنصر یک ساختمان است. اگر بخواهیم ساده بگوییم فنداسیون پایه‌ای است که بقیه عناصر ساختمان روی آن قرار می‌گیرد. بنابراین ساختن یک فنداسیون درست و مناسب برای سال‌های زیادی ساختمان شما را مستحکم و پایدار نگه می‌دارد.
فنداسیون‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی ساخت. متداول‌ترین روش دیوار ساده‌ فنداسیونی است که از بتن مسلح یا بلوک بتنی، و یک سیستم شالوده‌ای بتنی ساخته می‌شود. اکثر خانه‌های موجود در شمال آمریکا از این روش در ساخت استفاده می‌کنند، چراکه نسبتا ارزان است و اکثر بنایان به‌راحتی می‌توانند آن را بسازند. بنابراین، در این مطلب تمرکز ما بر روی سیستم فنداسیون شالوده‌ای و دیواره‌ای است.
به یاد داشته باشید که حتما در این امر باید با یک معمار یا سازنده برای بررسی فنداسیون طرح‌ریزی‌شده و نیز دستورالعمل‌های ساخت‌وساز مشورت کنید.با چیدانه همراه باشید تا با در کنار هم با انواع پی های شالوده ای آشنا شویم.

اجزا تشکیل دهنده فونداسیون ساختمان

تابلو فرش ریحان

سه بخش ساختاری این نوع فنداسیون عبارتند از : 

  • پی یکسره بتنی
  • دیوراه فنداسیون که هم می‌تواند از بتن مسلح و هم واحد بنایی بتنی باشد
  • دال بتنی (عضو سازه‌ای تخت و مستطیل شکل از جنس بتن مسلح).

این سه عنصر اجزای ساختاری سیستم فنداسیون هستند و بار جاذبه زمین (وزن ساختمان) را به زمین منتقل می‌کنند. اگرچه بتن ماده بسیار خوب و مناسبی برای تحمل وزن ساختمان است، اما خیلی انعطاف‌پذیر نیست. بنابراین بارهایی از جنس استیل برای کمک به بتن به‌منظور مقاومت در برابر خمش‌ها و چرخش‌هایی که در حرکت زمین به وجود می‌آید به آن اضافه می‌شوند.
یکی از مهم‌ترین ملاحظات طراحی قراردادن قسمت تحتانی پی در زیر خط یخبندان است. این خط در فاصله‌ای از سطح زمین قرار دارد، جایی است که در آن زمین، یا هر نوع رطوبتی در زمین، یخ نمی‌زند. قراردادن پی در زیر خط یخبندان برای جلوگیری از بالا و پایین رفتن یا هر نوع جابه‌جایی زمین به دلیل چرخه آب‌شدن امر بسیار مهمی است.
به یاد داشته باشید که بسته به مکان ساختمان عمق خط یخبندان تغییر می‌کند. در آب‌وهوای گرم خط یخبندان نسبت به آب‌وهوای سرد به سطح زمین نزدیک‌تر است. اما بسیار مهم و ضروری است که هنگام طراحی فنداسیون خانه خود از محل خط یخبندان آگاه باشید.

اجزا تشکیل دهنده فونداسیون ساختمان

خارج‌کردن آب : 

سیستم فنداسیون از بسیاری جهات شبیه وان حمام است. اما در این‌جا به‌جای نگه‌داشتن آب، ما می‌خواهیم آب را خارج کنیم. بسیاری از اجزای فنداسیون به این منظور ساخته می‌شوند.
اول، بر روی قسمت خارجی و به سمت سطح زمین فنداسیون یک ماده ضدآب قرار می‌گیرد. این ماده باید به قدر کافی قوی باشد تا از شکسته‌شدن و پارگی جلوگیری کند و به قدر کافی انعطاف‌پذیر باشد تا اجازه هر نوع جابه‌جایی که فنداسیون تجربه می‌کند را بدهد. این مانع مرطوب باید به‌عنوان پوسته‌ای بر روی دیوار و نیز کل سطح پی عمل کند.
سپس در خط دفاعی در برابر آب یک زهکش پیرامونی در نزدیکی قسمت تحتانی پی قرار می‌گیرد. این زهکش یک لوله سوراخ‌دار است که توسط سنگریزه‌ها احاطه شده است تا مانعی در برابر سدشدن این سوراخ‌ها ایجاد کند. آب‌های زیرزمینی راه خود را پیدا می‌کنند و به سمت خارج هدایت می‌شوند. اطمینان از این‌که زهکش‌ها تمیز هستند مرحله بسیار مهمی در اطمینان از این مسئله است که آب وارد زیرزمین یا گربه‌رو (فضای نازک‌کاری‌نشده در زیر طبقه اول در ساختمانی که زیرزمین ندارد) نمی‌شود.

اجزای دیگر سیستم آب بندی:

  • یک مانع پلی‌اتیلنی میان دال بتنی و زمین به‌منظورجلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به دال نصب می‌شود.
  • یک تراز نهایی در فنداسیون انجام می‌شود تا زهکش‌ها دور از فضای ساختمان قرار بگیرند.
  • سطح زمین حداقل 15 سانتی‌متر پایین‌تر از سطح بالایی دیوار فنداسیون است. 

اجزا تشکیل دهنده فونداسیون ساختمان

یک نمای زیبا برای فضای خارجی آجری : 

تنوع زیادی در هر سیستم فنداسیون وجود دارد. یکی از آن‌ها ترکیب آجر با دیوار فنداسیون است. اگر تصمیم به استفاده از سطوح آجری یا سنگی دارید، این ایده، ایده بسیار خوبی است. به‌جای اسفاده از آجر در سطح فوقانی دیوار، می‌توان آجر را از زیر تزار نهایی آغاز کرد تا مشخص شود که این ساختمان از آجر ساخته شده است. البته در این کار باید دقت فراوانی کرد تا در طول انجام آن فنداسیون خشک بماند.
فقط مطمئن شوید که شما و معمار یا سازنده خانه‌یتان از بهترین سیستم فنداسیون برای پروژه ساختمانی خود استفاده کرده‌اید. داشتن یک فنداسیون خوب، پایدار، و مستحکم که همیشه خشک می‌ماند به هزینه‌اش می‌ارزد.

سوالات و نظرات خود را در قسمت بحث و گفتگو با چیدانه در میان بگذارید تا اهالی فن پاسخ گوی شما باشند.

منبع : houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه