Chidaneh.com placeholder image

بهترین جای ساعت ایستاده در منزل کجاست؟ (15 چیدمان ساعت)

به قلم: مژگان احمدی

آنچه که از آن به عنوان ساعت‌های کلاسیک قدیمی «ساعت‌های پدربزرگ» یاد می‌شود امروزه به ساعت‌های ایستاده دکوری شهرت دارد. این نوع ساعت که اولین بار توسط ویلیام کلمنت یک ساعت‌ساز انگلیسی در سال 1670 طراحی و ساخته شد، این ساعت انقلابی در طراحی ساعت محسوب می‌شد، ماشینی با یک پاندول داشت که هر ثانیه یک بار در در یک کابین ایستاده و مجزا حرکت نوسانی داشت. با احترام به طراحی بی‌نظیر کلمنت این ساعت‌ها طی 350 سال تغییراتی کوچک در ظاهرشان پدیدار شد.پس با چیدانه همراه باشید تا به شما بگوید چگونه از این ساعت ها در طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کنید.   

جای ساعت ایستاده

1. چیدمان ساعت ایستاده در منزل

chidaneh ad banner

در کجا باید از این نوع ساعت‌ها استفاده کرد؟

درباره این که دقیقا کجا می‌‌خواهید ساعت ایستاده شماطه‌دار خود را قرار دهید، خوب فکر کنید و تصمیم بگیرید که آیا آن محل، نقطه مناسبی از لحاظ موقعیت مکانی برای قرار دادن ساعت هست یا خیر.ند اینگبرمن فروشنده فروشگاه ساعت «ول مید کلاک» می‌گوید: «ساعت‌های چوبی درست مثل انسان‌ها هستند، آن‌ها برای اتاق‌های مناسب هستند که از هر لحاظ برای زندگی راحت و مناسب باشند، اتاق‌هایی که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد هستند، نه خیلی مرطوب و نه خیلی خشک هستند. این ساعت‌ها به شدت نسبت به تغییرات دما و رطوبت حساس هستند. مانند بسیاری دیگر از اثاثیه‌های ظریف، این وسیله نیز ممکن است دچار آسیب شود و چوب آن ورم کند یا ترک بردارد. بنابراین قرار دادن این نوع ساعت‌ها درست در مقابل در ورودی که یک راهرو برای متعادل کردن هوا ندارد، ایده خوب و مناسبی نیست».به خاطر اندازه بزرگ و وزن زاید این نوع ساعت‌ها معمولا آن‌ها را در طبقه اول به کار می‌گیرند. به دلیل قیمت بالای این ساعت‌ها معمولا از آن‌ها در قسمت‌های عمومی خانه مانند سرسرا، اتاق نشیمن یا اتاق مطالعه استفاده می‌شود.

جای ساعت ایستاده در راهرو

2. چیدمان ساعت ایستاده در راهرو منزل

جای ساعت ایستاده در راهرو یا سراسری ورودی

سراسرها معمولا فضاهای پِرت زیادی دارند. ساعت‌های ایستاده معمولا گزینه مناسبی برای قرار گرفتن در چنین فضاهایی هستند جایی که نمی‌توان از آن به عنوان نشیمن یا قرار دادن یک میز کوچک استفاده کرد. دیگر فایده قرار دادن ساعت در چنین مکان‌هایی، البته بستگی به شکل و معماری خانه دارد، باعث انعکاس بیشتر صدا نسبت به قرارگیری در یک اتاق دربسته، می‌شود.

ساعتی که در اینجا مشاهده می‌کنید یک ساعت عتیقه آرون میلر ساخت سال 1750 میلادی است که در این خانواده نسل به نسل چرخیده و تا جایی که افراد خانواده به یاد دارند این ساعت در جزئی از میراث خانوادگی‌شان بوده است. این ساعت در سرسرای جلویی خانه بوستون قرار گرفته است و بنابراین هر کسی که مقابل دری جلویی بیاید مطمئنا این ساعت را خواهد دید. 

طراح داخلی این خانه ، کریستین ترتل می‌گوید: «ما این ساعت را در جایی قرار دادیم تا کسی که در انتهای این راهرو طویل که یک اتاق را به آشپزخانه وصل می‌کند، نیز بتواند آن را رویت کند.»

جای ساعت ایستاده در راهرو خانه

3. چیدمان ساعت ایستاده در زیر راه پله خانه

در این عکس ساعت مدل آرندل ساخته هاروارد میلر را مشاهده می‌کنید، که به نظر می‌آید جای مناسبی را اشغال کرده است در کنج این راه‌پله‌ها جایی که قرارگیری یک میز یا صندلی‌ها ممکن است مناسب نباشند.

در چیدانه بخوانید: تزیین راهرو منزل، 12 ایده شیک و ساده

جای ساعت ایستاده در دل دیوار

4. جای ساعت ایستاده در فرورفتگی دیوار

می‌توانید ساعت را در دل دیوار جای دهید

اگر شما جای زیادی در خانه ندارید یا مکان مناسبی که بتوان ساعت را گذاشت، می‌توانید ساعت را در فرورفتگی‌های داخل دیوار خانه جاسازی کنید. البته مسلما باید ابتدا مطمئن شوید که جای داخل دیوار برای قرارگیری ساعت کافی و مناسب است یا خیر.

جای ساعت ایستاده در خانه

5. جای ساعت ایستاده در دکوراسیون خانه

موقعیت دیگر برای قرار دادن ساعت در جلوی دری است که از آن استفاده نمی‌شود. ضخامت چارچوب در باید به اندازه کافی عمیق باشد تا بتوان یک ساعت ایستاده را در آن جای داد. جزئیات تزئینی قاب اطراف چارچوب در ترکیب با ساعت منظره زیبایی را به وجود آورده است و تناسبی خوبی با هم پیدا کرده‌اند.

مطلب مرتبط: قاب بندی دیوار، چطور ابزارهای پیش‌ساخته را انتخاب کنیم؟

چیدمان ساعت ایستاده

6. جای ساعت ایستاده در نشیمن لوکس

نکته بسیار مهمی که در مورد جاگیری و قرار دادن این ساعت‌‌ها در قسمت‌های مختلف خانه باید مد نظر داشت این است که این ساعت‌ها نیاز به نگهداری و مراقبت دارند و برخی از آن‌ها در اطراف خود دارای پنل‌هایی هستند که برای مراقبت، تنظیم و تمیز کردن آن‌ها باید این پنل را باز کرد و بنابراین اگر هنگام جاسازی ساعت به این نکته توجه نشده باشد با توجه به اندازه بزرگ و وزن این گونه ساعت‌ها نگهداری و سرویس آن‌ها با مشکل مواجه خواهد شد و گاهی غیرممکن می‌شود پس در هنگام تصمیم‌گیری برای قرار دادن ساعت در یک مکان مشخص در خانه باید به نوع ساعت و فضای کافی برای دسترسی به آن به منظور تمیز کردن، تنظیم و کوک کردن و به طور کلی سرویس آن دقت کافی مبذول داشت.

جای ساعت ایستاده

7. جای ساعت ایستاده در پاگرد راه پله

مکان‌های بلااستفاده می‌توانند جای ساعت ایستاده باشند

مکان‌های بلااستفاده فضاهای خوبی برای قرار دادن ساعت‌های ایستاده هستند. منظور از این مکان‌‌ها جاهایی است که هیچ کارایی ندارند. برای مثال پاگردها مکان مناسبی برای قرار دادن یک ساعت ایستاده بلند هستند.

جای ساعت ایستاده

8. چیدمان ساعت ایستاده در انتهای اهروهای طویل

انتهای راهروی طویل نیز یک مکان مناسب دیگر برای قرار دادن ساعت ایستاده است. سقف زاویه‌دار این خانه پورتلندی نیاز به یک جسم عمودی بلند داشت تا از لحاظ وضعیت دکوراتیو محیط به تعادل مطلوبی برسد.

جای ساعت ایستاده

9. جای ساعت ایستاده در پذیرایی

جای ساعت ایستاده در پذیرایی

اگر تصمیم دارید که از یک ساعت ایستاده در نزدیکی محوطه غذاخوری خانه‌تان استفاده کنید توجه داشته باشید این این ساعت خیلی نزدیک آشپزخانه و محل طبخ غذا خصوصا محلی که تهویه مناسب ندارد، نباشد. گرما و رطوبت به ساعت آسیب می‌رساند.

مطلب مرتبط: دکوراسیون پذیرایی: 15 طراحی و دکور هال و پذیرایی + عکس

جای ساعت ایستاده در اتاق خواب

10. جای ساعت ایستاده در اتاق خواب

جای ساعت ایستاده در اتاق خواب بزرگ

قرار دادن یک ساعت ایستاده بزرگ در اتاق خواب درست مانند طعم شکلات شیرین بیان سیاه است که ممکن است شما دوست داشته باشید یا دوست نداشته باشید. بعضی از ساعت‌‌‌ها ممکن است اهرمی داشته باشند تا از حرکت پاندول ساعت را کنترل کند یا ساعت موقع کار کردن سر و صدای زیادی نداشته باشد یا چیزی برای جلوگیری از زنگ زدن و صدا داشتن آن وجود داشته باشد. 

خب مسلما چنین ساعت‌هایی برای اتاق خواب مناسب‌تر هستند. بهتر قبل از قرار دادن ساعت در اتاق خواب این مسئله را با تولیدکننده ساعت یا یک متخصص ساعت چک کنید. بسیاری از اشخاص نمی‌توانند با صدای وستمینستر کوارترز (صدای زنگ یا صدای اعلام زمان اکثر ساعت‌ها) این گونه ساعت‌ها خواب راحت و آرامی داشته باشند.

در چیدانه بخوانید: دکوراسیون اتاق خواب: 10 ترند مدرن و شیک امسال + عکس

جای ساعت ایستاده در فضایی مدرن

11. چیدمان ساعت ایستاده در دکوراسیون مدرن

قرارگیری ساعت در محیطی مدرن

اکثر ساعت‌های ایستاده سبک و سیاقی قدیمی دارند اما این بدین مفهوم نیست که نمی‌توان از آن‌ها در خانه‌ای با طراحی داخلی مدرن استفاده کرد. در این پروژه که توسط پی‌کاک بیلدر طراحی شده است به زیبایی با قرارگیری یک ساعت آنتیک ایستاده روی یک سطح بتنی یک فضای داخلی مناسب و زیبا را پدید آورده است.

جای ساعت ایستاده

12. چیدمان ساعت ایستاده در دکوراسیون امروزی

ساعت ایستاده جدید در مقابل ساعت های قدیمی:

جوانب منفی و مثبتی در به کارگیری اثاثیه آنتیک و قدیمی در برابر اثاثیه جدید و مدرن وجود دارد. یک ساعت جدید ضمانت‌نامه دارد و به راحتی قابل سرویس است و اجزای آن به راحتی قابل تعویض هستند. از طرف دیگر ساعت‌های قدیمی زیبایی و جذابیت خود را دارند. اگر چه بسیاری از این ساعت‌‌های آنتیک نیاز به سرویس توسط متخصصین ساعت‌های قدیمی دارند به هر جهت این ساعت‌ها نسبت به مدل‌های جدیدشان از محبوبیت و جذابیت بیشتری برخوردارند. نکته‌ای که باید بدان توجه داشت این است که ممکن است فرد متخصص برای سرویس و تعمیر ساعت‌های آنتیک در نزدیکی محل زندگی شما وجود نداشته باشد.

جای ساعت ایستاده

13. چیدمان ساعت ایستاده در دکوراسیون کلاسیک

تمیز کردن و نگهداری فضای خارج ساعت:

در مورد گرد و خاک و زدودن آن ساعت‌های ایستاده نیز مانند سایر اثاثیه ظریف و گران قیمت باید گردگیری شوند. برای شیشه‌های آن نیز می‌توانید از اسپری شیشه‌ پاک‌کن استفاده کنید. بهتر است اسپری را مستقیما به شیشه نزنید و آن را روی یک حوله که پرز به جا نمی‌گذارد اسپری کنید و بعد به شیشه بکشید. دقت کنید که این ماده روی بدنه چوبی ساعت ریخته نشود چرا که به شدت برای چوب آن مضر است.

پیچ تنظیم:

هر ساعتی تجهیزات مربوط به کوک کردن منحصر به خود را دارد و آ‌ن‌ها بسیار متنوع هستند. بیشتر آن‌ها نیاز به هفته‌ای یکبار کوک شدن دارند. ساعت‌هایی که با باتری کار می‌کنند نیازی به کوک کردن ندارند. اگر فکر می‌کنید ممکن است بیش از یک هفته از منزل دور باشید، یا فراموش می‌کنید که ساعت را کوک کنید بهتر است یک ساعت باتری‌دار خریداری کنید.

جای ساعت ایستاده

14. چیدمان شیک و امروزی ساعت ایستاده

روغن‌کاری:

یک ساعت هر دو سال یکبار نیاز به روغن‌کاری دارد. اگر این کار را انجام ندهید روغن خشک می‌شود و حالتی چسبنده به خود می‌گیرد که موجب می‌شود گرد و خاک زیادی به خود جذب کند و این امر موجب مستهلک شدن قطعات ساعت می‌شود و دنده‌های آن خراب می‌شوند. شما می‌توانید خودتان ساعت منزل‌تان را روغن‌کاری کنید به شرط این که بدانید دقیقا روغن باید به کجای ساعت ریخته شود. توصیه می‌شود از یک متخصص کمک بگیرید. اینبرمن می‌گوید که برخی شرکت‌های گارنتی‌کننده این ساعت‌ها اگر روغن‌کاری توسط فرد غیرمتخصص و گاهی حتی فردی که خارج از کادر فنی آن شرکت باشد انجام شده باشد، از قید گارنتی خارج می‌کنند.
 

تعمیرات اساسی التراسونیک:

تمیز کردن اجزای داخلی یک ساعت و جداسازی اجزا، پیاد کردن و سوار کردن قطعات باید نوسط یک متخصص حرفه‌ای انجام پذیرد. اینگبرمن می‌گوید که یک تکنسین اجزا و قطعات ساعت را جدا می‌کند با مواد مخصوص آن‌ها را شست‌شو می‌دهد، در صورت لزوم قبل از روغن‌کاری جرم اضافی روی آن را می‌زداید و تمام اجزای فلزی آن را جلا می‌دهد و در انتها آن را روغن‌کاری می‌کند. این تعمیر و سرویس هر 10 الی 12 سال نیاز است البته اگر ساعت هر 2 سال یکبار به طور مرتب روغن‌کاری شده باشد در غیر این صورت هر 5 یا 7 سال نیاز به این کار احساس می‌شود.

جای ساعت ایستاده

15. چیدمان ساعت ایستاده در دکوراسیون خانه

علت نامگذاری این نوع ساعت‌ها به ساعت پدربزرگ

پدربزرگ به صورت مخفف بعد از سال 1875 و انتشار آهنگ معروفی نوشته هنری کلی ورک با نام «ساعت پدربزرگ من» مورد استفاده قرار گرفت. داستان اصلی این ساعت مربوط می‌شود یک هتل به نام هتل جورج در یورک‌شایر، انگلیس که متعلق به دو برادر است. این داستان مربوط به زمان‌‌های قبل است. در این هتل یک ساعت زیبای عالی وجود داشت که زمان را دقیق نشان می‌داد. وقتی برادر اول فوت کرد ساعت از تنظیم خارج شد و زمان را اشتباه نشان می‌داد. زمانی که برادر دوم نیز فوت کرد ساعت به صورت اسرارآمیزی از کار افتاد.

شما نیز ایده های خود را برای به کار گیری این ساعت های بزرگ در دکوراسیون داخلی را در قسمت کامنت ها در میان بگذارید.

منبع : houzz | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه