Chidaneh.com placeholder image

آشپزخانه ای تمیز و مرتب با انتخاب دکوراسیون مناسب

به قلم: لاله داورپناه

آشپزخانه : آیا در آینده برنامه‌ای برای بازسازی یا ساخت یک آشپزخانه جدید در خانه خود دارید؟ وقتی نوبت به طراحی آشپزخانه می‌رسد، گزینه‌های زیادی در اختیار شماست. بسیاری از این گزینه‌ها در مورد سبک طراحی هستند و برخی دیگر در مورد کاربردها و نحوه آماده‌سازی در آشپزخانه. چیدانه در این مطلب می‌خواهد به شما نشان دهد که چگونه می‌توانید با یک طراحی بهینه و انتخاب‌های درست در زمانی که قرار است صرف تمیز کردن آشپزخانه کنید صرفه‌جویی کنید. خیلی از شما ممکن است علاقه‌ای به کارهای آشپزخانه به ویژه تمیز کردن آن نداشته باشید، پس حتما این مطلب را بخوانید تا راه‌های کاهش وقت و انرژی مورد نیاز در این کار را یاد بگیرید.

در ادامه نکاتی را در مورد انتخاب مواد و مصالحی که به مراقبت کم‌تری نیاز دارند، قرار دادن وسایل در نزدیکی جایی که قرار است از آن‌ها استفاده شود، و انتخاب راه‌حل‌هایی برای نگهداری از وسایل مختلف با شما در میان می‌گذاریم و در این میان نیم‌نگاهی هم به مسئله سرعت بخشیدن به نظم دهی  و تمیز کردن آشپزخانه داریم. برخی از این راه‌ها به شدت در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کنند و برخی دیگر مقداری زمان تمیز کردن آشپزخانه را کاهش می‌دهند. در هر صورت اگر از تمام این راه‌ها و نکته‌ها به خوبی استفاده کنید، آشپزخانه‌ای در اختیار خواهید داشت که استفاده از آن لذت‌بخش است و تمیز کردن آن‌ها خیلی زود و بدون دردسر انجام می‌شود و در نهایت شما این امکان را خواهید داشت تا دیگر زمان روز را به کارهای دیگر بپردازید که یکی از آن‌ها می‌تواند خواندن مطالب جذاب چیدانه باشد.

تابلو فرش ریحان

سطوح روی پیش‌خان  

از ایده تکراری و سنتی استفاده از کاشی‌های 10 در 10 سانتی‌متر در سطوح روی پیش‌خان دوری کنید. استیل ضدزنگ، کوارتز، کرین (Corain)، و لمینیت چهار گزینه‌ای هستند که برای نصب آن‌ها نیاز به ملات و دوغاب نیست و هرگز نیاز به درزگیری ندارند. با این‌که گرانیت هر از چند گاهی نیاز به درزگیری دارد اما هنوز هم جزء مواد محبوب و پرطرف‌دار است. اگر شما به لمینیت علاقه‌ای ندارید اما همچنان به دنبال ماده‌ای مقرون به صرفه و با مراقبت آسان نیاز دارید، از کاشی‌های چینی بسیار بزرگ استفاده کنید. خوبی بزرگی این کاشی‌ها این است که میزان ملات و دوغاب آن را به حداقل می‌رساند. توصیه ما این است که هنگام انتخاب ملات و دوغاب از نوع اپوکسی آن‌ها استفاده کنید. فرمول این نوع ملات‌ها کاملا در برار لکه مقاوم است و تمیز کردن آن بسیار آسان است.

دیوار های آشپزخانه

ماده‌ای که برای دیوار های آشپزخانه استفاده می‌کنید نیز باید از نوعی باشد که به راحتی بتوان آن‌ها را تمیز کرد. مواد و مصالح یک‌تکه، مانند این دیواره شیشه‌ای که پشت آن رنگ شده است، اثر خطوط ملات و دوغاب را از بین می‌برد. شما هم‌چنین از کوارتز یا هر نوع سنگ یک‌تکه دیگر می‌توانید به عنوان دیوار های آشپزخانه استفاده کنید. لمینیت ماده دیگری است که دارای ابعادی بزرگ و قیمت بسیار پایینی است. تمیز کردن تمامی این مواد و مصالح ساده‌تر از موزاییک و کاشی از هر نوعی است.

کف پوش‌ها 

کف پوش‌هایی انتخاب کنید که فقط باید رطوبت را از آن‌ها پاک کرد و دارای هیچ نوع خط ملات و یا دوغابی نیستند که از آن‌ها می‌توان به مارمولئوم (Marmoleum)، لینولئوم، و ورقه‌های وینیلی اشاره کرد. اگرچه تمیز کردن کف پوش‌های با یک جارو یا یک دستمال یا تی ساده است، اما وقتی روی آن‌ها لکه روغن یا هر نوع مایع دیگری می‌ریزد باید به سرعت آن را تمیز کرد. این مسئله باعث می‌شود که همیشه در حال تمیز کردن و یا نگران کثیف شدن کفپوش‌ها باشید.

مطلب پیشنهادی : چگونه از شر لکه های آب روی سطوح چوبی خلاص شویم؟

کاشی‌ها و سرامیک‌های با ابعاد بزرگ نیز یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای کف پوش‌های آشپزخانه هستند. اکنون کاشی‌هایی با ابعاد 60 در 120 سانتی‌متر در بازار وجود دارند. کاشی‌های با روکش شیشه در برابر مایعات مقاوم هستند و کم‌ترین میزان دوغات و ملات بین آن‌ها باقی مانده و در آشپزخانه دیده می‌شود. مانند سطوح روی پیش‌خان، ملات‌ها و دوغاب‌های اپوکسی نسبت به دوغاب‌ها و ملات‌های سنتی بهتر و مناسب‌تر هستند.

مطلب پیشنهادی : ۱۲آشپزخانه رویایی برای دوست داران سنگ مرمر

سبک کابینت‌ها و نکاتی بیشتر در مورد کفپوش‌ها

از انتخاب کابینت‌های پرتزئین دوری کنید. اگرچه این کابینت‌ها بسیار زیبا هستند، اما زمان بسیار زیادی از شما برای تمیز کردن تمام خلل و فرج‌ها می‌گیرند. تمیز کردن کابینت‌های با درهای یک‌تکه نسبت به دیگر انواع کابینت‌ها ساده‌تر است. کابینت‌هایی که درهای آن‌ها دارای فرورفتگی است نیز گزینه بسیار خوبی هستند، و در هر سبک طراحی، از کلاسیک گرفته تا معاصر، قابل استفاده هستند.

کف پوش‌هایی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید شبیه چوب هستند اما در واقع تکه‌های بزرگ چینی هستند که بسیار شبیه چوب شده‌اند. شما هم‌چنین می‌توانید از کاشی‌های وینیلی لوکس که ظاهری شبیه به چوب دارند استفاده کنید. این نوع کفپوش‌ها بسیار زیبا هستند، در برابر آب مقاوم‌اند، و فقط باید آن‌ها را در برابر رطوبت حفظ کرد.

فضاهای سفارشی برای نگهداری از ماهی‌تابه‌ها و قابلمه‌ها

نگهداری از قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها در کابینت‌ها کار بسیار دشواری است و هنگام برداشتن آن‌ها از داخل کابینت سر و صدای زیادی ایجاد می‌شود. در کابینت‌های معمولی شما مجبورید آن‌ها را از بزرگ به کوچک بچینید و همین مسئله انتخاب یکی از آن‌ها را بسیار مشکل می‌کند. برای مثال اگر بخواهید نوع بزرگ آن را بردارید، ابتدا باید انواع کوچک‌تر را بیرون آورده و بعد دوباره سرجایشان بگذارید، که این کار هم سخت است و هم حوصله‌سربر. استفاده از کابینت‌های کشویی نگهداری از قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها را راحت‌تر می‌کند، چراکه برداشتن آن‌ها از داخل این کابینت‌ها راحت‌تر و نظم‌بخشیدن به آن‌ها نیز ساده‌تر است.

مطلب پیشنهادی : کدام جنس ظرف برای پخت و پز بهتر است؟

محل قرارگیری پریزها 

استفاده از پریزهای نواری، مانند آن‌چه در عکس بالا مشاهده می‌کنید، و نصب آن‌ها در زیر کابینت‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها تا آن‌جا که ممکن است از ترشح مواد مختلف و مایعات در امان باشند. این کار یعنی تمیز کردن پریزها از شما زمان کم‌تری می‌گیرد و هم‌چنین دستمال کشیدن و تمیز کردن دیواره‌ها بسیار راحت‌تر می‌شود.

شاید این ایده فقط چند دقیقه اندک در وقت شما صرفه‌جویی کند، اما به هر حال در دنیای پرمشغله امروزی چند دقیقه هم چند دقیقه است. یکی دیگر از نقاطی که از ترشح و ریخته شدن مواد مختلف در امان است، فضای زیرین و کناری کابینت‌هاست و شما می‌توانید از این فضاها به راحتی برای نصب پریزها استفاده کنید.

فضای نگهداری از وسایل برقی 

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، این فضا انبار نگهداری از وسایل برقی است. هر فضایی که باعث می‌شود شما وسیله مورد نظر را از جای خود خارج کرده، سیم‌های آن را باز کنید، و پس از انجام کار آن را سر جایش بگذارید تمیز نگه داشتن آشپزخانه را راحت‌تر می‌کند. و چرا از در برای این فضاها استفاده نکنیم…

مطلب پیشنهادی : بهترین مکان برای وسایل برقی کوچک در آشپزخانه

… وقتی شما می‌توانید در پشت این درها هر چیزی را پنهان کنید. این درها باز شده و به صورت کشویی به دو طرف فضا حرکت می‌کنند و پس از انجام کار به جای اولیه خود بازگشته و همه چیز را در پشت خود پنهان می‌کنند و در نتیجه باعث می‌شوند میز کار در فضا پنهان شود. این کار خیلی راحت‌تر از مرتب کردن کاغذها و وسایل دیگر است و ظاهر کلی فضا را تمیزتر و منظم‌تر نشان می‌دهد.

مواد تمیزکننده در فضای زیر سینک 

وقتی نوبت به تمیز کردن آشپزخانه می‌شود هیچ‌کس دوست ندارد که خم شده و در فضای تاریک زیر سینک که پر از خرت و پرت است به دنبال مواد شوینده بگردد. وجود یک کشو در فضای زیر سینک باعث می‌شود تا شما به راحتی کل مواد شوینده را بیرون آورده و در یک فضای روشن وسیله مورد نظر خود را انتخاب کنید.

جلوگیری از بی‌نظمی‌ها و کثیفی‌های حیوانات خانگی

آیا کاسه غذای حیوان خانگی شما در گوشه‌ای از آشپزخانه رها شده است؟ آیا آرزو می‌کنید کاش راه‌حلی برای زمان‌هایی که خیلی اتفاقی پایتان به این کاسه غذا می‌خورد و تمام مواد و غذایی و آب درون آن به گوشه‌ای پرت می‌شد داشتید؟ یکی از بخش‌های طراحی یک آشپزخانه فکر کردن به جاهایی است که به خودی خود ربطی به تمیز کردن آشپزخانه ندارند. این فضای پیش‌ساخته کاسه‌های غذای حیوان خانگی را در خودی جای می‌دهد و آن را دور از هر نوع واژگون شدنی قرار می‌دهد.

مطلب پیشنهادی : راه هایی برای نگهداری از حیوانات در خانه

سینک‌ها 

وقتی می‌خواهید سینک انتخاب کنید، نوع مورد نظر خود را به دقت بررسی کنید چراکه پاک کردن برخی از سینک‌ها دشوار است.

داشتن دو سینک در آشپزخانه کار تمیز کردن آن را ساده‌تر می‌کند، چراکه می‌توان از یکی از آن‌ها برای آماده‌سازی و از دیگری برای تمیز کردن استفاده کرد. از طرف دیگر، وقتی خوردن شام و یا نهار شما به پایان می‌رسد، به راحتی می‌توانید با حضور فردی دیگر در آشپزخانه این فضا را به سرعت تمیز کنید.

شیرهای آب

یک شیر آب مفصل‌دار باعث می‌شود آب به طور مستقیم وارد سینک شود و هدر نرود. هم‌چنین این نوع شیرها تمیز کردن فضای پیرامونی سینک را راحت‌تر می‌کنند چراکه با استفاده از مفصل‌های آن آب را به هر طرف که بخواهید می‌ریزید. از طرفی وجود این نوع شیرها شستن ظرف‌های بزرگ و قابلمه‌ها را ساده‌تر کرده و از این طریق در وقت شما صرفه‌جویی می‌شود.

مطلب پیشنهادی : همه چیز در مورد شیرهای آشپزخانه

مسیر کوتاه میان سینک تا ماشین ظرف‌شویی و فضاهای نگهدارنده

سینک و ماشین ظرف‌شویی به طور نرمال در کنار هم قرار می‌گیرند. اما قرار گرفتن فضای نگهداری از ظرف‌ها در کنار ماشین ظرف‌شویی کارها را ساده می‌کند، چراکه پس از این‌که کار ماشین ظرف‌شویی به پایان رسید به راحتی ظروف را از درون آن خالی می‌کنید و سر جای خود قرار می‌دهید.

شاید در نگاه اول فکر کنید که وجود قفسه‌های باز و بدون در، تمیز کردن آشپزخانه را دچار مشکل می‌کند. اما اگر از این قفسه‌ها به عنوان فضایی برای نگهداری از ظروف دم‌دستی خود استفاده می‌کنید و دسترسی به آن از ماشین ظرف‌شویی ساده باشد، خالی کردن ظرف‌ها از درون ماشین ظرف‌شویی خیلی سریع اتفاق می‌افتد. هم‌چنین وجود این نوع قفسه‌ها باعث می‌شود تا به راحتی یک ظرف را با دست بشورید، آن را خشک کنید، و بعد روی قفسه بگذارید. در چنین قفسه‌هایی بهتر است ظروفی را قرار دهید که دائما از آن‌ها استفاده می‌کنید در غیر این صورت ظروف شما گرد و خاک می‌گیرند.

ماشین ظرف‌شویی

 آیا پس از تمام شدن کار ماشین ظرف‌شویی شما به سرعت ظرف‌ها را از درون آن خالی می‌کنید؟ و یا وقتی ظرف‌ها تمیز شدند، هر گاه به آن‌ها نیاز داشتید آن‌ها را از درون ماشین ظرف‌شویی درمی‌آورید؟ بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند دو ماشین ظرف‌شویی در آشپزخانه داشته باشند. خوبی این کار این است که وقتی یکی از آن‌ها پر است می‌توانید از دیگری استفاده کنید. هر چیزی که از تلنبار شدن ظرف‌ها در درون سینک جلوگیری می‌کند، خوب و مناسب است.هم‌چنین، اگر شما دارای خانواده بزرگی هستید و مهمانی‌های زیادی در خانه شما برگزار می‌شود، داشتن دو ماشین ظرف‌شویی بسیار منطقی است، چراکه وقتی ظرف‌ها روی هم خروار می‌شوند به راحتی می‌توانید آن را درون دو ماشین ظرف‌شویی قرار دهید.

مطلب پیشنهادی : چطور ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم؟

بازیافت و سطل آشغال

 وجود سطل‌های بازیافت و سطل‌های آشغال در یک قفسه کشویی و در یک مکان، دسته‌بندی کردن آشغال‌ها را راحت‌تر کرده و در وقت شما صرفه‌جویی زیادی می‌شود. این کار هم‌چنین در دسته‌بندی کردن آشغال‌ها کمک زیادی به شما می‌کند و برای کسانی که به محیط زیست اهمیت می‌دهند استفاده از این ایده بسیار توصیه می‌شود.

اجاق گاز

 اگرچه بهترین گزینه برای آشپزی اجاق گازهای استیل هستند، اما وقتی مسئله تمیز کردن آشپزخانه در اولویت قرار می‌گیرد، اجاق گازهای شیشه‌ای در صدر لیست قرار می‌گیرند. درست است که باید مراقبت خراشیده شدن سطح شیشه بود، اما به طور کلی تمیز کردن این نوع اجاق گازها از هر نوعِ دیگر ساده‌تر است.

تمیز به نظر رسیدن این بخش خیلی به نوع طراحی آشپزخانه برای راحت تمیز کردن آن ربطی ندارد، بلکه بیشتر در مورد این است که چگونه می‌توان بی‌نظمی‌ها و کثیفی‌ها را از نظرها پنهان کرد تا ظاهر آشپزخانه منظم و تمیز به نظر برسد. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، یک در کشویی کل یک دیوار این آشپزخانه را پوشش داده است، بنابراین وقتی مهمان‌ها سر می‌رسند، می‌توان آن را بست تا همه بی‌نظمی‌ها پنهان شوند. برخی از مردن بدون این‌که همه ظرف‌ها را تمیز کنند و سر جای خود قرار دهند نمی‌توانند به اتاق خواب  بروند و بخوابند. البته برخی از مردم هم با این مسئله مشکلی ندارند و می‌توانند صبح پس از صرف یک فنجان چای با بی‌نظمی‌ها روبه‌رو شوند.

انباری کشویی 

اگر شما مجبور نباشید که برای پیدا کردن هر چیز در درون کابینت‌های عمیق به دنبال آن بگردید، کارها در آشپزخانه راحت‌تر انجام می‌شود. هم‌چنین وجود وسایل بزرگ و کوچک در کنار هم در درون کابینت‌ها کارها را سخت می‌کند. در کنار این مشکل‌ها، تمیز کردن چنین کابینت‌هایی سخت و دشوار است. پس بهترین راه برای این کار استفاده از انباری‌های کشویی، مانند عکس بالا، است. این انباری‌ها دسترسی به همه وسایل را راحت‌تر کرده و تمیز کردن آن‌ها نیز ساده‌تر است.

اگر خود را آماده بازسازی آشپزخانه خود می‌کنید یا مشغول طراحی یک آشپزخانه جدید هستید، امیدواریم یکی از ایده‌های موجود در این مطلب به کار شما بیاید و بتوانید با استفاده از آن‌ها لحظات خوبی را در آشپزخانه جدید خود داشته باشید. شما می توانید برای این کار از اهالی فن چیدانه نیز کمک بگیرید.
در بحث و گفت گوی چیدانه به ما بگویید: بهترین پیشنهاد شما برای این‌که تمیز کردن یک آشپزخانه راحت‌تر شود چیست؟

مطالب بیشتر : فنگ شویی اتاق خواب برای یک خواب راحت!

دیوار آجری ارزان ، تحولی در دکوراسیون داخلی

آینه و کنسول عناصر جلوه بخش دکوراسیون منزل شما!

 مبلمان رنگى، تحولى زیبا در دکوراسیون داخلى !

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه