Chidaneh.com placeholder image

خانه سعادت آباد ، طراحی داخلی برای آرامش یک خانواده ایرانی

به قلم: لاله داورپناه

بازسازی : شاید شما هم از وضعیت خانه ای که در آن زندگی می کنید راضی نباشید و با مشکلاتی همچون نداشتن فضای کافی برای انجام فعالیت های روزانه، عدم نورگیری فضاها، سر و صداهای اتومبیل هایی که از خیابان می گذرند و…. روبرو باشید. فکر نکنید که تنها راه حل موجود برای شما نقل مکان به خانه ای جدید است. شما می توانید با یک طراحی صحیح و کاربردی تغییراتی اساسی در وضعیت خانه خود ایجاد کنید. با چیدانه همراه شوید تا شما را با دکوراسیون جدید خانه یک خانواده ایرانی که با چنین مشکلاتی روبرو بودند آشنا کند.

معماری داخلی خانه سعادت آباد

قالیشویی ادیب

خانواده کارفرما با داشتن دو واحد مسکونی که از طراحی و معماری داخلی آن راضی نبودند به دفتر طراحی و معماری آهیانه مراجعه کردند. آنها با معرفی وضعیت هرکدام از واحد ها از آقای کلانتری (طراح پروژه) خواستند که راه حلی برای مشکلاتشان بیابد.

وضعیت خانه سعادت آباد قبل از بازسازی

       یک واحد مسکونی 90 متری در طبقه همکف

دسترسی اصلی این واحد مسکونی از درب اصلی مجتمع صورت می گرفت و 2 اتاق خواب داشت. مشکلات این واحد شامل طراحی داخلی نامناسب، عدم نورگیری فضاها و وجود آلودگی صوتی و آلودگی هوا ناشی از رفت و آمد وسایل نقلیه می شد.

مطلب پیشنهادی : نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی

آشپزخانه خانه سعادت آباد

       یک واحد مسکونی 90 متری در زیر زمین

واحد زیرزمین نیز 2 اتاق خواب  داشت و وضعیتش نمی توانست رضایت خاطر ساکنانش را تامین کند. خانواده دفتری به جز نورگیری نامناسب و داشتن فضای تاریک از تهویه نامطبوع و کوتاه بودن سقف آن نیز ناراحت بودند.

کارفرما از طراح خواست که با توجه به این مشکلات، فضایی برایشان فراهم کند تا بتوانند با آسایش کافی در آن به سر ببرند. علاوه بر این طراحی دکوراسیون داخلی منزل شان و انتخاب مبلمان، کف پوش ها، کاغذ دیواری و دیگر دیوار پوش ها را بر عهده ایشان گذاشت. البته از طراح خواسته شده بود که با تغییر رنگ و روکش مبلمان قدیمی شان در طراحی جدید نیز از آنها استفاده کنند. این مبلمان که به سبک کلاسیک طراحی شده بودند نشانه علاقه خانواده دفتری به این سبک بود. بنابراین آقای کلانتری در روند طراحی، این موضوع را مد نظر قرار داد.

خانه سعادت آباد بعد از بازسازی

پیشنهادات گروه طراحی و معماری آهیانه به کارفرما برای رفع کلیه مشکلات موجود و ایجاد یک فضای مسکونی لوکس با توجه به شرایط نامناسب واحد ها این بود:

مطلب پیشنهادی : طراحی دکوراسیون لوکس با ویژگی های سبک کلاسیک

  •        ایجاد ارتباط بین طبقه همکف و زیر زمین با استفاده از طراحی راه پله
  •        تخریب قسمتی از سقف واحد زیر زمین جهت ایجاد ارتباط بین طبقات

دو پیشنهاد اول قبل و در حین اجرا بارها با گروه مهندسین سازه و معماری برای عدم ایجاد ضعف در سازه ساختمان بررسی شد و در پایان نتیجه مطلوب به دست آمد.

  •         استفاده از عایق های صوتی در کلیه جداره ها و سقف زیر زمین برای جلوگیری از ورود صدای ناشی از عبور وسایل نقلیه در خیابان

بازسازی خانه سعادت آباد و طراحی دکوراسیون داخلی

  •         ایجاد یک پنجره با ارتفاع زیاد در دیواره پاگرد راه پله جهت تامین نور دو طبقه بالا و پایین در واحد مسکونی

با وجود چنین پنجره ای نه تنها مشکل نورگیری دو واحد برطرف می شد، این پنجره دید بسیار زیبایی را به حیاط مجموعه ایجاد می کرد و امکان تهویه طبیعی را فراهم می نمود. بنابر این در طبقه زیرزمین فضایی دلنشین برای یک غذاخوری کوچک و زیبا فراهم می شد.

  •         استفاده از سیستم تهویه مطبوع (داکت اسپلیت) برای بهبود بخشیدن به وضعیت هوای واحد ها
  •         تخریب کف واحد مسکونی و اجرای مجدد سیستم الکتریکی واحد و پایین بردن سطح آن حدود 15 سانتی متر با استفاده از اجرای  کف پوش لمینت
  •        دو جداره کردن کلیه شیشه های پنجره ها برای جلوگیری از ورود صداهای آزار دهنده فضای بیرون

با این راه حل ها تنها در 60 روز کاری، مشکلات آلودگی صوتی تا حد زیادی برطرف شد و تهویه مطبوع و نورگیری مناسب برای فضاها فراهم گردید. همه این پیشنهادات بدان جهت بود که طراح بتواند فضای مرده و غیر کاربردی این خانه را پس از بازسازی به فضایی زنده، پویا و قابل سکونت تبدیل کند.

پس از اجرای همه پیشنهادات در مرحله نازک کاری، کلیه کف پوش ها و دیوارپوش ها تغییر کرد و کابینت های آشپزخانه طراحی و اجرا شد. کابینت ها از جنس mdf هستند و لمینت به عنوان کف پوش انتخاب شده است. آقای کلانتری به این دلیل کف پوش های لمینتی را انتخاب کردند که ارتفاع سطح تمام شده پس از اجرای این کف پوش نسبت به دیگر کف پوش ها بسیار کمتر است. بنابراین این انتخاب تا حدی مشکل کم بودن ارتفاع کف تا سقف فضا را حل کرد.

مطلب پیشنهادی : فوت و فن های طراحان برای آشپزخانه های کوچک

سرویس بهداشتی این خانه در حقیقت فضای غیر قابل استفاده زیر پله بوده که با ظرافت کار طراح توانسته به فضایی کاربردی تبدیل شود. این فضا با ترکیب رنگ سفید و آبی، رنگ و رویی زیبا به خود گرفته است. قسمت هایی زیر پله که ارتفاع لازم برای استفاده کاربران را نداشت تبدیل به فضایی برای قرارگیری ماشین لباسشویی و ابزار رختشوی خانه شد.

مطلب پیشنهادی : خانه گلزار و طراحی داخلی هوشمندانه

در راهرویی که دسترسی به اتاق ها را فراهم می کرد، طراحی نورپردازی از کف انجام شد. یکی از دیوارها در این راهرو با استفاده از بلوک های شیشه ای در فضای خانه تنوع ایجاد کرده است و امکان نورگیری بدون ارتباط بصری را از فضای کنار خود فراهم کرده است. آقای کلانتری تلاش کرده است که با این روش ها مشکل عدم نورگیری فضا ها را برطرف سازد.

دکوراسیون اتاق خواب اصلی نیز با سبک تلفیقی طراحی شد. در این طراحی علاقه کارفرما به سبک کلاسیک مد نظر قرار گرفته  شده است. یک فضای دوش سرپایی برای اتاق خواب اصلی در نظر گرفته شد. آقای دفتری بر نورگیری اتاق خواب ها تاکید ویژه ای داشند بنابراین طراح با تغییرات ایجاد کرده در بنا نور جنوب ( بهترین نور ممکن) را به اتاق خواب ها آورده است.

مطلب پیشنهادی : طراحی اتاق خواب مستر متناسب با نیازهایتان

اتاق دختر کوچک خانواده با ترکیب رنگی شاد و با توجه با سن و علایقش طراحی و اجرا شد. در اتاق کودک کاغذدیواری ها با تنوع طرح و رنگ، فضایی شاد را برایش به وجود آورده است. انتخاب کاغذ دیواری ها با نظارت تخصصی طراح و به سلیقه کودک خانواده انجام گرفته است.

مطلب پیشنهادی : تاثیرات رنگ اتاق کودک بر شخصیت او

طراحی دکوراسیون خانه سعادت آباد

در پایان از دفتر طراحی و معماری آهیانه که در تهیه این مطلب با ما همکاری نمودند و عکس نمونه کار  و توضیحات لازم را در اختیارمان قرار دادند سپاس گزاریم. برای دیدن دیگر نمونه کار ها، اطلاعات بیشتر یا ارتباط با این شرکت می توانید به پروفایل اهالی فن دفتر طراحی و معماری هورنو مراجعه نمایید.

سوالات خود را در قسمت مشاوره دکوراسیون با چیدانه در میان بگذارید. هم چنین متخصصان و فعالان در این حوزه در قسمت اهالی فن چیدانه آماده هستند تا به شما در تغییر دکوراسیون داخلی منزل تان کمک کنند.

مطالب بیشتر: بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

 بازسازی یک خانه‌ کوچک برای داشتن تراس زیبا

طراح داخلی خوب کیست؟

خانه ای سر شار از آرامش پس از بازسازی

نویسنده:  لاله داورپناه  | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه