Chidaneh.com placeholder image

مانند حرفه‌ای ها از دکوراسیون منزل خود عکاسی کنید

به قلم: لاله داورپناه

عکاسی از چیدمان: دلایل متعددی وجود دارند که کسی ممکن است بخاطر آن‌ها بخواهد از خانه خود عکس‌هایی زیبا و در حد چاپ در مجلات بگیرد. شاید بازسازی خانه یا تغییر دکوراسیون آن چنان شما از خلاقیت خودتان به وجد آورده که می‌خواهید آن را ثبت کرده و نتیجه را با جهان مجازی به اشتراک بگذارید. شاید هم می‌خواهید این عکس‌ها را به یک طراح داخلی برسانید چرا که او گفته برای کمک به طراحی و برنامه‌ریزی کارش نیاز به تصاویری از فضای کار دارد. شاید هم می‌خواهید خانه‌تان را به فروش برسانید و برای پیدا کردن مشتری نیاز به تصاویری جذاب دارید.

chidaneh ad banner

نمونه کارهای بازسازی و تغییر دکوراسیون اهالی فن چیدانه را ببینید:  خانه گلزار و طراحی داخلی هوشمندانه  و  خانه سعادت آباد ، طراحی داخلی برای آرامش یک خانواده ایرانی

قبلا ۱۲روش برای عکاسی از طراحی داخلی به شیوه عکاسان حرفه ای را به شما معرفی کردیم. در این مطلب با اضافه کردن مواردی دیگر توجه شما را به نکات مهم دیگری جلب می کنیم. هر دلیلی که داشته باشد، عکاسی به شکلی حرفه‌ای از خانه شاید به نظر کار ساده‌ای برسد ولی در واقع برای دستیابی به عکس‌هایی فوق‌العاده نیاز به تلاشی فوق‌العاده است. خوشبختانه حتی اگر همه ابزارها و مهارت‌های حرفه‌ای را هم در اختیار نداشته باشید باز هم می‌توانید برای گرفتن عکسی شبه‌حرفه‌ای از خانه خود امید داشته باشید. چیدانه در اینجا چند پیشنهاد و ترفند برای تبدیل عکس‌های خانه‌تان به عکس‌هایی لایق چاپ در مجلات ارائه می دهد، با ما همرا باشید:

ابتدا خانه خود را تمیز کنید تا دکوراسیون منزل شما به خوبی دیده شود

قبل از عکس گرفتن اول باید خانه را مرتب کنید. این موضوع بخصوص در هنگامی که هدف از عکاسی تبلیغات برای فروش خانه است اهمیت بسیار دارد. در این شرایط بهتر است خانه را تمیز کرده و هر چیزی که فضا را شلوغ می‌کند از تصویر حذف کنید تا بدین‌ترتیب خریداران احتمالی بتوانند تصویری واضح‌تر از فضای خانه ببینند.

قبلا با هم در مورد اینکه چگونه می توانید خانه خودتان را به بهترین قیمت بفروشید! صحبت کرده بودیم و روش های طبقه بندی و نظم دهی به فضاهای خانه را نیز با هم مرور کردیم، پس بهتر است بدانید اگر عکاسی برای اجاره خانه یا پذیرش مسافران در خانه صورت می‌گیرد، این تصاویر باید به شدت تمیز و مرتب باشند. مشتریان بدنبال خطوطی صاف و دقیق هستند که نظم و ترتیب را در یک فضای خانگی به نمایش بگذارند. شاید برای این کار نیاز به استخدام یک متخصص صحنه‌پردازی خانه داشته باشید. این افراد دقیقا می‌دانند چطور می‌شود خانه شما را تبدیل به فضایی گرم و خوشایند برای مهمانان کرد.

علاوه‌براین شاید لازم باشد یک نقطه کانونی در فضایی که پیش از آن چنین نقطه‌ای نداشته بوجود آورید. گاهی قرار دادن کل اتاق در قاب دوربین انتخاب خوبی نیست. این کار می‌تواند عناصر تصویری بیش‌ ازحدی را به نمایش بگذارد که بیننده به دلیل وجود آن‌ها نتواند روی نقاط قوت فضا تمرکز کند. می‌توانید یک گوشه یا یک بخش خاص از اتاق، مثل بخش غذاخوری یا شومینه را به عنوان نقطه کانونی خود انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود تا عکاسی شما از خانه‌تان مثل عکاسی یک حرفه‌ای واقعی باشد.

در گذشته در مورد اینکه چطور می توانیم رنگ های موجود در عکس ها را به زندگی واقعی بیاوریم؟ صحبت کرده بودیم. به این مطلب سری بزنید و نکات آنرا نیز در کار خود اعمال کنید تا بتوانید نتیجه بهتری بگیرید.

مهم‌تر از همه در هنگام عکاسی بسیار دقت کنید که تصاویر تا جای ممکن تار نشوند. در عکسی با چیدمان خوب، هیچ چیزی به اندازه لبه‌ها یا خطوط تار نشان از آماتور بودن عکاس ندارد. اگر می‌خواهید کار را درست انجام دهید اطمینان حاصل کنید که به همان اندازه‌ای که به آماده‌سازی فضا برای عکاسی توجه می‌کنید به خود عکس هم توجه داشته باشید.

نورپردازی باعث جان بخشیدن به طراحی دکوراسیون خانه شما می‌شود

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در هنگام عکاسی حرفه‌ای از خانه خود به خاطر داشته باشید، نورپردازی است. این عنصرِ همواره متغیر می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک عکس شود. به همین ترتیب نورپردازی می‌تواند در عرض چند دقیقه و بر اساس زمان روز حس و حال یک عکس را کاملا عوض کند.

با برنامه‌ای از پیش تعیین شده جلسه عکاسی خود را شروع کنید. اگر بدنبال ایجاد حس و حالی ملایم در عکس خود هستید بیشتر عکس‌های خود را نزدیک غروب بگیرید که در آن نور خورشید با شدتی کم به داخل اتاق می‌آید. همچنین اگر بدنبال عکسی روشن و سرحال از فضای داخلی اتاق باشید، بهترین زمان برای این کار ظهر است که روشن‌ترین نور در آن پیدا است. یادتان هم نرود که همه منابع نوری داخل اتاق مثل لامپ‌ها، چراغ سقفی، دیوارکوب‌ها و غیره را روشن کنید تا نورپردازی لایه به لایه‌ای ایجاد شود که حس کلی گرم و خوشایندی در اتاق ایجاد کند (و همچنین همه گوشه‌های تاریک را از اتاق حذف می‌کنید).

اگر در حال عکاسی از فضای بیرونی هستید حواستان به آب و هوا باشد تا بتوانید تصویری روشن و تمیز بدست آورید و تشعشع شدید آفتاب در عکس دیده نشود. هنگام غروب خورشید پشت خانه اصلا زمان خوبی برای عکاسی از نمای جلوی خانه نیست چرا که باعث ایجاد سایه‌هایی تاریک و نقطه‌های شدیدا نورانی در لبه‌های خانه می‌شود. عکاسی از فضای بیرونی و نکات آن را در دیگر مطالب چیدانه ببینید: عکاسی از برف!   و     پاییز از دریچه دوربین عکاسان!

اگر هیچ راه دیگری نداشته باشید شاید مجبور شوید برای دستیابی به نتیجه مورد نظر از تکنولوژی استفاده کنید. گاهی از هر زاویه‌ای که عکاسی کنید، شاید باز هم برای دستیابی به بهترین نما از یک اتاق لازم باشد با لنزی واید‌تر عکاسی کنید یا با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس، روی عکاسی نهایی ویرایش انجام دهید.

روی ابزار و وسایل عکاسی مناسب سرمایه‌گذاری کنید

احتمالا راحت‌ترین کار این خواهد بود که گوشی هوشمند خود را بردارید و با دوربین آن یک عکس کاملا حرفه‌ای از خانه یا محل کار خود بگیرید. ولی چنین انتظاری واقع‌گرایانه نیست. عکس‌های خانگی اگر کمکی به آن‌ها نشود معمولا نمی‌توانند به آن درجه از کیفیت برسند.

در مطالب گذشته چیدانه می توانید شکوه مساجد ایرانی را در این عکس ها ببینید!

حرفه‌ا‌ی‌های این صنعت مبالغ بسیاری برای خرید لوازم مناسب خرج می‌کنند تا بتوانند با آن‌ها در هر موقعیتی عکسی عالی بگیرند. با این که صرف کردن همه پس‌انداز برای خریدن لوازم عکاسی آن هم تنها برای گرفتن یک عکس، کاری عاقلانه نیست ولی کمی سرمایه‌گذاری برای خرید (یا قرض گرفتن) لوازم مناسب بسیار مفید خواهد بود. در هر صورت این کار در نهایت خیلی ارزان‌تر از استخدام یک عکاس حرفه‌ای برای انجام این کار تمام خواهد شد.

وقتی بحث دوربین مناسب پیش می‌آید گزینه‌های متعددی در بازار وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در نظر گرفت. مدلی که معمولا به دست صاحبان خانه می‌رسد دوربین‌های SLR  (دوربین های حرفه ای) هستند. بسیاری بر این عقیده هستند که این نوع دوربین بهترین گزینه برای رسیدن به تصویری واضح و خوب است. حتی اگر دوربین مناسبی نیز خریداری کرده‌اید، در نهایت از ویرایش عکس با یک نرم‌افزار مخصوص وحشت نداشته باشید. با این که قرار نیست تصویری غیرواقعی از خانه خود ارائه دهید ولی انجام کمی اصلاحات چیزی کاملا معمول در دنیای عکاسی خانگی محسوب می‌شود. چندین برنامه وجود دارند که می‌توانند برای حذف ایرادات عکس به شما کمک کنند و باور کنید که این کار تقلب نیست.

مطلب پیشنهادی : نرم افزار هایی که به کمک معماران می آیند

زمانی را برای امتحان زوایه های دید مختلف از دکوراسیون بگذارید

با این که هدف نهایی بدون شک رسیدن به یک عکس خارق‌العاده از اتاق است، بسیاری افراد دچار این اشتباه می‌شوند که عکاسی را خیلی زود متوقف می‌کنند. برای رسیدن به بهترین عکس و زاویه ممکن شما باید زمان و حجم حافظه زیادی را به این کار اختصاص دهید.

وقتی موضوع عکاسی به شکلی حرفه‌ای از خانه باشد باید مثل یک حرفه‌ای فکر کنید. یعنی باید بیشتر از نیاز خود عکاسی کنید و حاضر به امتحان زاویه‌های عجیب و غریب هم باشید. با تغییر نورپردازی و زاویه عکاسی، ممکن است از یک نمای غیرمنتظره، بهترین عکس خود را بدست آورید.به همین ترتیب، باید آمادگی این را داشته باشید که برای آماده‌سازی نیز زمان صرف کنید. اگر برای گرفتن یک عکس خوب نیاز به برپا کردن نورهای اضافی باشد، این کار را بکنید. برای بهبود فضا از حرکت دادن مبلمان و وسایل، حتی بصورت موقتی، نیز نترسید.

مطلب پیشنهادی : نورپردازی ایده آل برای فضاهای مختلف خانه

اگر نسبت به نتیجه نهایی کار اطمینان نداشتید، حتما از دوستان و خانواده خود مشورت بگیرید. آن‌ها نظر خود را صادقانه به شما خواهند گفت. برخی از عکس‌های نهایی خود را به آن‌ها نشان دهید و بپرسید این عکس‌ها چه حسی در آن‌ها ایجاد می‌کند. اگر همان جواب مورد نظر را شنیدید که عالی! اگر نه، باید به فشردن دکمه دوربین ادامه دهید چرا که شما قرار است مثل یک عکاس حرفه‌ای کار کنید.

با این که انجام عکاسی از خانه خود می‌تواند کاری چالش‌برانگیز باشد ولی نتیجه نهایی معمولا ارزش خطر کردن را دارد. این کار به شما اجازه می‌دهد تا نه تنها فضای خود را بسازید بلکه حس و حالی شخصی نیز در همه ابعاد محصول نهایی وارد کنید. اگر حاضر به کمی سرمایه‌گذاری برای مقدار زیادی صرفه‌جویی هستید، عکاسی از خانه خود می‌تواند تجربه‌ای بسیار خوشایند باشد. می‌توانید خود را به چالش گرفتن یک عکس حرفه‌ای از هر یک از اتاق‌های خانه‌تان دعوت کنید. حتی اگر از این عکس‌ها هیچ استفاده دیگری به غیر از قرار دادنشان درون آلبوم نکنید، باز هم این عکس‌ها یادگاری خوبی از خانه زیبا شما خواهند بود.

شما می توانید سوالات خود درباره عکاسی از فضای داخلی و دکوراسیون منزل  را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید.

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. به نمونه کارهای آن‌ها خوب دقت کنید: این پروژه‌ها چه‌قدر شبیه خانه ایست که شما می خواهید؟ با خود صادق باشید، یک عمارت بزرگ ممکن است بسیار زیبا باشد، اما هیچ نکته مشترکی با خانه کوچک شما نداشته باشد. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: ساخت گلدان‌های زیبا با عکس های یادگاری

ساخت جایی برای کارت‌ تبریک، کارت پستال و عکس

یک عکس فوق العاده، با خلال دندان های چتری!

 لوازم شیک دکوراسیون منزل را کجا بخریم؟

منبع: freshome | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه