Chidaneh.com placeholder image

10 راز دکوراسیون منزل که طبیعت به ما می آموزد! (2)

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفندهای دکوراسیون : بسیاری از مردم هستند که هیچ‌گاه در گوشه‌ای از طبیعت توقف نمی‌کنند و رُزهای زیبا را بو نمی‌کنند؛ آن‌ها سخت درگیر کارهای دیگر هستند.اما اگر شما از آن افرادی هستید که در گوشه‌ای از طبیعت توقف کرده و سعی کنید رُزهای زیبا را استشمام کنید. قبلا در مطلب چگونه در طراحی فضای خود از طبیعت الهام بگیرید منبع های الهامی را به شما معرفی کردیم. در این مطلب نیز می‌خواهیم 10 راه را به شما نشان دهیم تا از طریق آن‌ها طبیعت را به خانه خود بیاورید. پس با چیدانه همراه باشید تا به سادگی بتوانید طراحی داخلی خانه‌تان را گسترش دهید و به آن حس و حالی طبیعی بدهید.

تابلو فرش ریحان

1) تغییر پالت رنگی دکوراسیون منزل همراه با تغییر فصل‌ها

می‌گویند «تا باران نبارد گل نروید». این جمله حکایت فصل بهار است، فصلی که در آن گل‌ها سر از دل خاک بیرون می‌آورند و منبع الهامی می‌شوند برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه. پس از یک زمستان خاکستری، طبیعت درهای خود را رو به رنگ‌های زیبای صورتی، آبی، زرد، نارنجی، قرمز، و ارغوانی باز می‌کند. رنگ‌هایی که هر کدام دارای تنالیته‌هایی از آرام و ملایم گرفته تا برجسته و شاداب هستند.بعد از فصل بهار شما می‌‌توانید از رنگ‌های روشن فصل تابستان استفاده کنید و خانه ای به خنکی بستنی در تابستان داشته باشید. این رنگ‌ها شامل رنگ‌های آبی موجود در آسمان، رنگ‌های سبز موجود در چمنزار هستند و یاحتی می توانیدبا رنگ زرد خورشید تابستان را به خانه خود بیاورید. فصل پاییز شاید رنگارنگ‌ترین فصل سال باشد و با خود رنگ‌هایی چون نارنجی، قرمز، زرد، و سبز همراه می‌آورد و می توانید. و سرانجام می‌توان از رنگ‌های فصل زمستان الهام گرفت. فصل زمستان چیزی بیش از رنگ‌های طوسی گرفته و سفید یک‌دست است. در واقع این فصل تک‌رنگ می‌تواند منبع الهام خوبی برای طراحی و انتخاب پالت رنگی برای فضاهایی همچون آشپزخانه و سرویس بهداشتی باشد.از چهار فصل خدا- بهار، تابستان، پاییز، و زمستان- به عنوان منبعی برای ترکیب رنگ ها برای یک خانه رنگین کمانی استفاده کنید و یا آن‌ها را در مقادیر اندک در حالت فعلی خانه خود به کار ببرید. در هر صورت این رنگ‌ها همگی چهره‌ای شاداب و خاص به خانه شما می‌دهند و آن را با طبیعت همراه می‌کنند.

مطلب پیشنهادی : مبلمان رنگى، تحولى زیبا در دکوراسیون داخلى !

2) طبیعت دارای رنگ‌مایه‌های بسیار متفاوت و متنوعی در دکوراسیون منزل است

وقتی می‌خواهید پالت رنگی بعدی خانه خود را انتخاب کنید و یا حتی به دنبال مواد و مصالحی برای ساخت چارچوب پنجره خانه خود هستید، کمی در طبیعت دقیق‌تر شوید تا ایده‌های جزئی‌تر و جذاب‌تری را به دست آورید. سایه‌های رنگی بسیار بیش‌تری از آن‌ چیزی که شما تصور می‌کنید در طبیعت وجود دارد.برای مثال یک برگ را در نظر بگیرید. اگرچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که یک برگ سبز فقط یک برگ سبز است، اما برای رد کردن این نظریه باید به این برگ سبز دقیق‌تر نگاه کنید.درختان بیهوده سبز نشدند. اکثر برگ‌ها، و حتی گل‌ها، دارای تغییرات بسیار جزئی در رنگ خود هستند. یک برگ سبز ممکن است دارای حاشیه‌هایی روشن باشد در حالی که هر چه به مرکز نزدیک‌تر می‌شویم این رنگ سبز به تیرگی می‌گراید.شما می‌توانید به طور مستقیم از این ایده در طراحی داخلی خانه خود استفاده کنید.رنگ سبز جلوه طبیعت در دکوراسیون داخلی است. فضای پایین یک دیوار را به رنگی تیره درآورید و هر چه به سمت بالا می‌آیید رنگ را روشن‌تر کنید. این کار را می‌توانید برعکس هم انجام دهید؛ چیزی که مهم است تغییر ملایم و به‌تدریج رنگ است. این شیوه تنها یکی از هزاران شیوه‌ای است که طبیعت در مورد طراحی داخلی می‌تواند به ما بیاموزد.

مطلب پیشنهادی : نگاهی به کاربرد رنگ سبز در طراحی داخلی

3) طبیعت چیزی بیش از رنگ‌های سبز و قهوه‌ای در دکوراسیون منزل است

وقتی در مورد طبیعت و یا عناصر طبیعی موجود در طراحی داخلی خانه صحبت می‌شود، اکثر مردم به مناظر سبز رنگ و تنالیته‌های قهوه‌ای که در چوب درختان وجود دارد فکر می‌کنند. با این حال، طبیعت چیزی بیشتر از رنگ‌های سبز و قهوه‌ای است و عناصری مانند گل و پرنده نیز در آن وجود دارند.شما می‌توانید از عناصر دیگر طبیعت مانند حیوانات در طراحی داخلی خانه خود استفاده کنید. برای مثال یک پروانه را در نظر بگیرید. همه پروانه‌ها دارای پرهایی رنگارنگ و خاص نیستند، اما بسیاری از آن‌ها دارای طرح‌های بسیار پیچیده مانند نقش‌های بسیار خاص و رنگ‌های شگفت‌انگیز هستند. برای نمونه می‌توانید برای انتخاب کاشی‌های دیواره‌های آشپزخانه از پرهای یک پروانه الهام بگیرید.شما هم‌چنین می‌توانید از درون دشت‌ها به کوه‌ها توجه کنید. این عناصر طبیعی طوسی رنگ با برف‌هایی که نوک قله‌های آن‌ها را پوشانده می‌توانند منبع الهامی برای انتخاب پالت رنگی آشپزخانه یا سرویس بهداشتی خانه شما باشند. علاوه بر رنگ، از بافت طبیعی این عناصر زیبا می‌توانید در انتخاب بافت‌های موجود در فضاهای مختلف خانه خود استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : تاثیر رنگ آشپزخانه در روحیات شما

4) از زاویه‌ای دیگر به کاربرد طبیعت در دکوراسیون منزل نگاه کنید

شیوه دیگری که طبیعت از طریق آن می‌تواند در مورد طراحی داخلی خانه به ما آموزش دهد نگاه کردن به آن از زاویه‌ای دیگر است. وقتی شما در خیابان‌های شهر خود قدم می‌زنید برای مثال ممکن است ابتدا به چراغ‌های خیابان و در نهایت به نیمکت‌های کنار پیاده‌رو توجه کنید.اگر در این وضعیت قرار گرفتید سعی کنید این‌بار مانند یک خزنده که روی زمین می‌خزد به اطراف خود نگاه متفاوتی داشته باشید. این بار ممکن است ابتدا به نیمکت‌های کنار پیاده‌رو و در نهایت به چراغ‌های خیابان توجه کنید، اما در این فرایند قطعا عناصر بسیار کوچک‌تر و ریزتر را می‌بینید که تا پیش از این هیچ‌گاه به آن‌ها توجه نمی‌کردید.شما می‌توانید از همین ایده در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن خانه خود استفاده کنید. برای مثال می‌توانید یک مبل بزرگ، مانند یک کاناپه یا یک نیمکت، را در کنار دیوار قرار داده و یک چراغ زیبا  بالای آن نصب کنید. توازن و تعادل در طراحی به معنی تنوع در اندازه است، بنابراین در ارتفاع، مساحت، و شکل اشیا و وسایل تغییر ایجاد کنید تا هم طراحی شما متوازن شود و هم به اتاق نشیمن عمق اضافه شود. در این حالت به نتیجه‌ای خواهید رسید که تا پیش از این تصور آن را نمی‌کردید. نتیجه‌ای که با یک توجه ساده به طبیعت پیرامون به دست می‌آید. فقط کافی است از زاویه‌ای دیگر به دنیا نگاه کنید.

مطلب پیشنهادی : ۱۴ نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

5) از عناصر در حال حرکت طبیعت برای دکوراسیون منزل الهام بگیرید.

اگر تا به حال در حالی که بر روی مبل نشسته‌اید از پنجره به بیرون خیره شده باشید، حتما عناصری را در طبیعت در حال حرکت دیده‌اید. خواه این عنصر شاخه‌های درختان باشند که در اثر وزش باد به حرکت درآمده‌اند و خواه حرکت بال‌های پرنده‌ای باشد که به سرعت می‌خواهد به مقصد خود برسد، به هر حال یک عنصری در حال حرکت است.این ایده را وارد طراحی خانه خود کنید و از حرکت طبیعی موجود در طبیعت در طراحی استفاده کنید. این ایده اصلا به این معنی نیست که حتما باید عنصری در داخل خانه شما در حال حرکت باشد. در واقع، مفهوم کلی این ایده طراحی خانه به گونه‌ای است که چشم داخل آن بچرخد و همه عناصر را ببیند. اگر دارای خانه کوچکی هستید و می‌خواهید بزرگ‌تر به نظر برسد، حتما از این ایده کارگشا استفاده کنید. این ایده می‌تواند از طریق آویزان کردن آثار هنری از سقف تا کف و نیز آویزان کردن پرده‌های بلند محقق شود. با این کار چشم در کل اتاق می‌چرخد و فضای زندگی شما حیات تازه‌ای می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی : ۶ نکته‌ای که باید قبل از انتخاب پرده‌ها بدانید

6)    جذابیت‌های متضادطبیعت را در دکوراسیون منزل به کار گیرید.

درست است که مناظر بیابانی با آبشارهای زیبا بهترین مثال برای جذابیت‌های متضاد نیستند، اما عناصری در طبیعت وجود دارند که با هم در تضادند و اگر در کنار هم قرار گیرند نتیجه‌ای جذاب و دیدنی خواهند داشت.برای نمونه، رنگین‌کمان که یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین عناصر طبیعی است که از چندین رنگ متفاوت تشکیل شده که در دو سویه متضاد چرخه رنگ قرار دارند. با این حال، وقتی این رنگ‌های متضاد در قالب رنگین‌کمان در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین عناصر موجود در طبیعت را تشکیل می‌دهند. رنگین‌کمان را در ذهن خود داشته باشید و به رنگ‌های متضاد در چرخه رنگ فکر کنید. برای مثال، رنگ‌های زرد و ارغوانی ترکیب فوق‌العاده زیبایی ایجاد می‌کنند و هم‌چنین نارنجی و آبی، و البته قرمز و سبز. این جذابیت‌های متضاد وقتی در طراحی یک اتاق به کار گرفته می‌شوند زیبایی دوچندانی به فضای شما می‌دهند. پس از این ایده استفاده کنید و ترکیب رنگ ها برای یک خانه رنگین کمانی  را در خانه خود اعمال کنید تا هر کس که وارد خانه شما می‌شود با تعجب و تحسین به طراحی و ایده‌های موجود در آن نگاه کند.

مطلب پیشنهادی : ترکیب رنگ های امروزی در دکوراسیون داخلی

7) بافت یک عنصر بسیار مهم در طبیعت و دکوراسیون منزل است.

شکی وجود ندارد که طبیعت سه‌بعدی است. سال‌های سال پیش این موضوع کشف شد که زمین مسطح نیست و این امر به این معنی است که بافت باید نقش بسیار مهمی در طراحی داخلی یک خانه بازی کند. برای نمونه، زبری سطح یک درخت را با نرمی چمن مقایسه کنید.شما می‌توانید یک میز چوبی زبر در آشپزخانه داشته باشید یا حتی یک میز پذیرایی یا میز کناری در اتاق نشیمن خانه خود، اما برای ایجاد توازن و تعادل در فضا باید یک عنصر با بافتی نرم را نیز اضافه کنید. برای این‌کار می‌توانید رومیزی‌هایی با بافتی نرم روی میز پذیرایی یا میز کناری و یا کوسن‌هایی با سطوحی نرم به کاناپه اضافه کنید. این کار را باید به گونه‌ای انجام دهید که تعادل بصری ایجاد شده در فضا بیش از حد به چشم نیاید.البته باید به یاد داشته باشید که انداختن یک رومیزی با بافتی زبر روی یک میز چوبی زبر می‌تواند اتاق شما را تبدیل به فضایی خشن و سرد کند. توجه کردن به بافت در طراحی داخلی و استفاده از ایده‌هایی که طبیعت در این مورد در اختیار ما قرار می‌دهد یکی دیگر از راه‌های استی که طبیعت به ما در طراحی داخلی آموزش می‌دهد. این را بدانید که مادر طبیعت هیچ‌گاه اشتباه نمی‌کند، پس با خیال راحت به آن اعتماد کنید.

مطلب پیشنهادی : کوسن های کوچک، تغییرات بزرگ در دکوراسیون داخلی!

8) اشکال متنوع و متفاوت می‌توانند چشم‌گیر و تماشایی باشند

دفعه بعد که بیرون از خانه می‌روید به اطراف خود نگاه کرده و اشکال اصلی را تشخیص دهید. برای مثال، می‌توانید تنه یک درخت را در قالب یک مستطیل، یک درختچه را در قالب دایره، یک برکه را در قالب بیضی، و یک درخت کاج را در قالب یک مثلث ببینید. این واقعیت درست است که اگر هیچ‌کدام از این اشکال به گونه‌ای که اکنون هستند نبودند، زمین شکل و ظاهری کاملا متفاوت و دگرگون داشت و تبدیل به مکانی ملال‌آور و خسته‌کننده می‌شد.برای مثال اگر درخت کاج شبیه یک مستطیل و تنه درخت شبیه یک مثلث می‌شد همه چیز خنده‌دار و احمقانه به نظر می‌رسید. طبیعت به ما می‌آموزد که باید به اشکال وسایلی که داخل خانه خود قرار می‌دهیم فکر کنیم. برای این کار می‌توانید از وسایلی با اشکال مختلف در فضا استفاده کنید؛ برای مثال یک میز پذیرایی به شکل دایره و یک میز به شکل مربع برای انجام تکالیف روزانه و تفریح. و یا این کار را با وسایل تزئینی انجام دهید؛ برای مثال کتاب‌هایی رنگی به شکل مستطیل و یگ گلدان تزئینی به شکل دایره.با این حال می‌توان برخی از وسایل را هم‌شکل انتخاب کرد. اگر میز پذیرایی را به شکل دایره انتخاب می‌کنید بهتر است عنصری دیگر به شکل دایره مانند میزهایی کناری یا کوسن‌هایی به شکل دایره را با این وسیله ترکیب کنید. این کار باعث نظم‌بخشی و هماهنگی میان عناصر مختلف موجود در یک فضا می‌شود و در عین حال وجود وسایلی با اشکال مختلف به اتاق عمق و بافت اضافه می‌کند.

مطلب پیشنهادی : ۱۱ پیشنهاد خانه داری برای خانم های با سلیقه

9) تغییر در طبیعت می‌تواند حال و هوای دکوراسیون منزل شما را نیز تغییر دهد

یک داستان بسیار قدیمی وجود دارد که می‌گوید فصل خاکستری و گرفته زمستان باعث ایجاد نوعی افسردگی و حال و هوای غم‌انگیز در انسان می‌شود و «افسردگی زمستانی» نام دارد. با این حال، این داستان تمام حس و حالی را که تغییر فصل ممکن است در انسان ایجاد کند توصیف نمی‌کند.کمی به خودتان نگاه کنید. تفاوت حال و هوای شما وقتی در یک روز آفتابی از خواب بیدار می‌شوید با حس و حال‌تان در یک روز ابری چیست؟ ما معمولا در روزهای آفتابی دارای انرژی و پر از انگیزه هستیم در حالی که در یک روز بارانی و ابری کاملا احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنیم.وقتی می‌خواهید یک پالت رنگی را برای طراحی خانه خود انتخاب کنید، در مورد این مسئله فکر کنید که رنگ‌های مختلف چه حس و حالی را در شما ایجاد می‌کنند. اگرچه استانداردهای مشخصی برای تعیین تاثیر رنگ‌های روی انسان وجود دارد، اما بهتر است در این مورد به جای این استانداردها به خودتان رجوع کنید و از سلایق شخصی خود بهره ببرید. شما باید رنگ‌هایی را در طراحی خانه خود استفاده کنید که احساس خوبی را در شما ایجاد می‌کنند.

مطلب پیشنهادی : بازی با رنگ ها در اتاق نشیمن!

10) پلی بین طبیعت و احساسات در دکوراسیون منزل ایجاد کنید.

همان‌طور که یک بوی مشخص ممکن است شما را به یاد خاطره‌ای خاص بیاندازد، یک مکان مشخص هم می‌تواند این کار را با شما انجام دهد. برای مثال، اگر شما به همراه خانواده‌تان هر سال به یک مکان مشخص برای کمپینگ سفر کنید، و در آن‌جا خاطرات زیادی را رقم بزنید، می‌توانید خانه خود را به گونه‌ای طراحی کنید که بازتابی از این مکان خاص باشد.اگر این مکان پر از چوب باشد احتمالا شما از رنگ‌مایه‌هایی قهوه‌ای استفاده می‌کنید و خانه ای گرم و دلچسب مثل قهوه با رنگ قهوه ای را تجربه می کنید. اگر این مکان در ساحل دریا باشد احتمالا شما از رنگ‌های روشن و آبی بهره می‌برید. این عناصر خاص در طبیعت احساسات شما را درگیر کرده‌اند و از این طریق خود را به خاطرات شما وصل کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی : خانه ای به رنگ آرامش!

استفاده از این شیوه راه‌ بسیار موثری برای طراحی خانه است. این عناصر طبیعی یادآور خاطرات بسیار خوبی در شما هستند و در نتیجه باعث ایجاد شادی و خوشبختی در درون خانه شما می‌شوند. عنصری که برای یک زندگی سالم حیاتی است. اگر این کار را انجام دهید و خاطرات خوب خود را در طراحی داخلی نمایان کنید با تاثیر شگرفی روبه‌رو خواهید شد که تا مدت‌ها اثر مثبتش را بر ذهن و روح شما حفظ خواهد کرد. پس هنگام طراحی خانه به خاطرات خوب خود فکر کرده و از عناصر آن در طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کنید. راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که از طریق آن‌ها طراحان داخلی- و شما- از طبیعت الهام می‌گیرد تا فضاهایی جذاب و زیبا خلق کنید. از رنگ‌ها و بافت‌های متفاوت و متنوع گرفته تا تاثیراتی که یک مکان مشخص روی شما می‌گذارد، راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که توسط آن طبیعت به شما درس‌هایی در مورد طراحی داخلی می‌آموزد.

منابع الهامی که از طبیعت به سراغ شما می‌آید همیشه به شکل سایه‌های رنگ قهوه‌ای و سبز و یا استفاده از رنگ‌مایه‌هایی به شکل چوب نیستند. سواحل شنی، کوهستان‌های آفتابی، گل‌های بهاری، همه و همه عناصری هستتد که طبیعت در اختیار ما قرار می‌دهد. پس سعی کنید هوشمندانه از این عناصر در طراحی داخلی خانه خود استفاده کنید.از همه مهم‌تر این‌که بگذارید پرنده تخیل شما تا آن‌جا که ممکن است پرواز کند. خوب به دنیای پیرامون خود توجه کنید و از آن درس بگیرید. هر چه بیشتر به طبیعت نزدیک شوید، طبیعت درس‌های بیشتری به شما می‌آموزد درس‌هایی که همگی به افزایش کیفیت زندگی شما کمک می‌کنند.

مطالب بیشتر : چگونه در طراحی فضای خود از طبیعت الهام بگیرید؟(1)

رمانتیک ترین ایده ها برای دکوراسیون خانه عروس

مانند حرفه‌ای ها از دکوراسیون منزل خود عکاسی کنید

دکوراسیون منزل شیک در سال ۲۰۱۵

بهترین چیدمان مبلمان در دکوراسیون منزل

منبع : freshome | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه