Chidaneh.com placeholder image

ایده هایی خلاقانه برای داشتن ورودی هایی خیره کننده

به قلم: تحریریه چیدانه

ورودی و راهرو : اگر شما سابقا در خانه‌ای که اتاق ورودی مخصوصی نداشته زندگی می‌کردید یا زندگی می‌کنید و ناگهان فضای بیرونی به فضای داخل خانه گره می‌خورد، قطعا و صد درصد این تجربه را داشته‌اید که ناحیه ورودی و محدوده اطراف آن همیشه شلوغ و درهم برهم است. محوطه ورودی خانه جایی است که معمولا پر از کفش، کلاه و انواع لباس و کت است که هر کسی به محض ورود به خانه آن‌ها را در جایی به حال خود رها می‌کند. فرقی نمی‌کند کجا زندگی می‌کنید، داشتن چنین فضای ورودی برای هر خانه‌ای ضروری و مفید است و شما به راحتی و با کمی صرف وقت و هزینه می‌توانید چنین فضایی را بین محوطه درونی و بیرونی منزل‌تان ایجاد کنید. با چیدانه همراه باشید تا به شما بگوید چگونه می توانید برای خانه خود ورودی تعریف کنید.

سرویس خواب بالسا

اتاق ورودی چیست؟

اتاق ورودی فضاهای کوچک اما خیره کننده هستند که در ابتدایی‌ترین فضای داخلی خانه است که افراد می‌توانند کفش‌ها و لباس‌های خیس، کثیف و اضافی خود را از تن درآورند و روی چوب‌ رختی موجود در آن فضا آویزان کنند و بدین ترتیب آلودگی را با خود به داخل خانه نبرند. اما اتاق ورودی می‌تواند کاربردهای مهم‌تری نیز داشته باشد. معمولا این اتاق‌ها در ورودی اصلی خانه نبودند و ورودی ثانویه یا حیاط پشتی محلی برای آمد و شد افرادی بودند که برای ورود به خانه باید پاکیزه می‌شدند و آمادگی لازم را کسب می‌کردند. حتی برخی ورودیه‌ها دارای روشویی، سرویس بهداشتی مجزا و دوش حمام بودند. وقتی صحبت از اتاق ورودی می‌شود دقیقا منظور فضای بین خارج از خانه و اولین محوطه پشت درب ورودی منزل است که افراد می‌توانند کفش‌هایشان را از پا درآورند، کلاه و شال از سر بردارند و حتی کیف‌شان را در آن‌جا قرار دهند و علاوه بر جلوگیری از انتقال میکروب و آلودگی به منزل، نوعی نظم و انضباط نیز به محیط می‌بخشیدند.

اگر به ایده های بیشتری  برای طراحی دکوراسیون داخلی ورودی خانه تان می گردید گالری عکس چیدانه می تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد.

چرا به اتاق ورودی نیاز داریم؟

قبل از هر چیز یک برگه بردارید و همه چیزهای که فکر می‌کنید باید و می‌توانید در این اتاق یا فضا قرار دهید را یادداشت کنید. راجع به سبک زندگی خود، خانواده، بچه‌ها و حتی حیوانات خانگی‌تان بیاندیشید. همه اعضای خانواده می‌توانند اشیا و لوازم خود را در این اتاق قرار دهند. برخی از این اشیا و وسایل عبارتند از:

  • کت‌ها
  • کلاه‌ها
  • کفش‌ها
  • شال گردن‌ها
  • کیف‌های دستی، کوله پشتی‌ها و ساک‌های خرید
  • کلیدها
  • صندوق پستی
  • سطل زباله برای مواد بازیافتی
  • کالسکه‌ها و وسایل حمل کودک و نوزاد
  • وسایل مربوط به حیوانات خانگی مانند ظرف‌های غذا، افسار و غیره
  • وسایل ورزشی مانند راکت‌ها، توپ‌ها، تشک‌های یوگا، طناب و غیره

مکانی را برای اتاق و محوطه ورودی پیدا کنید

فضای ورودی خانه‌تان را برای داشتن چنین اتاق و محوطه‌ای سازگار و مهیا کنید. اگر شما آن‌قدرها خوش‌شانس نیستید که خانه‌تان دارای اتاق ورودی باشد، باید خوب فضای ورودی را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید خودتان چنین فضایی را خلق کنید؛ جایی که فضای داخل و خارج خانه را از هم جدا می‌کند و در عین حال رابطی بین این دو فضا است. این اتاق قرار است یک محوطه کاربردی باشد اما اگر شما دوست دارید فضای ورودی خانه‌تان زیبا و شکیل باشد می‌توانید از عناصر زیبا در طراحی آن بهره ببرید. کاربرد و نقش اصلی این اتاق مشخص است، اما اگر شما دوست دارید این فضا را طبقه بندی و نظم دهی کنید باید سایر اعضای خانه با شما همراه شوند. به عنوان مثال می‌توانید گنجه‌هایی را تعبیه کنید و برای هر کدام از اعضای خانواده یک سبد سبک و زیبا در نظر بگیرید تا وسایل‌شان را داخل آن‌ها بگذارند؛ حتی می‌توانید برای هر کدام از اعضای خانواده یک رنگ مجزا و با توجه به سلیقه خودشان انتخاب کنید یا با روبان‌ها و پاپیون‌های رنگی آن‌ها را از هم مجزا کنید. این کار خیلی ساده به نظر می‌آید اما در نظم بخشیدن با اتاق ورودی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : طبقه بندی و نظم دهی در دکوراسیون داخلی منزل

اتاق ورودی را می‌توان با رختشوی‌خانه ادغام کرد.

اگر فضای کافی برای تخصیص یک محوطه کامل برای اتاق ورودی خانه را ندارید می‌توانید از راهروی ورودی خانه هر چقدر هم که باریک باشد استفاده کنید. با جانمایی دیوارهایی از جنس کابینت های چوبی که کاربری کمد دارند ضمن سر و سامان دادن به وسایلی که باید در فضای ورودی قرار داده شوند، از آن برای گذاشتن و انبار کردن لباس‌ها، ملافه‌ها و حوله‌های تمیز نیز بهره بگیرید و فضایی را هم به گذاشتن رخت و لباس‌های چرک و کثیف اختصاص بدهید.

مطلب پیشنهادی : ۷ راه برای داشتن مرتب ترین کمد ها و کابینت ها !

اگر رخت‌شویی و خشک‌شویی فضایی مجزا و مقابل درب ورودی خانه دارد شما می‌توانید از این فضا استفاده دومنظوره بکنید و هم اتاق ورودی منزل باشد و هم کاربرد رختشوی‌خانه را داشته باشد. رختشوی خانه ها جزو فضاهای مهمیکه به آنها کمتر توجه می کنیم قرار دارند. اگر این فضا مقابل دید همگان است و شما می‌خواهید ظاهری آراسته و پاکیزه داشته باشد می‌توانید آن را به درب پشتی منزل انتقال دهید یا لااقل گذاشتن وسایل کثیف و آلوده را به فضای پشتی خانه منتقل کنید.

ادغام اتاق ورودی با رختشوی‌خانه یک استفاده منطقی و بهینه از فضای موجود است. به خصوص که افراد می‌توانند لباس‌های ورزشی عرق‌آلود، لباس‌های گل‌آلود و کثیف خود را از همان بدو ورود به خانه از تن درآوردند و برای شستشو داخل ماشین لباس‌شویی بیاندازند.

در گالری عکس چیدانه می توانید ایده هایی خلاقانه برای دکوراسیون داخلی رخت شوی خانه ها پیدا کنید.

اتاق ورودی را بیرون از خانه تعبیه کنید

اگر واقعا هیچ فضایی برای ایجاد منطقه ورودی در داخل خانه ندارید، خوب چرا از فضاهای بیرونی خانه استفاده نکنید؟ مهم این است که محوطه‌ای برای خلاص شدن از شر لبا‌س‌های آلوده و کفش‌های گلی داشته باشید. اگر خوش‌شانس باشید و خانه شما یک ایوان در مقابل درب ورودی خانه داشته باشد، می‌توانید کفش‌ها و لباس‌های ورزشی آلوده، البسه کار و برخی وسایل مانند وسایل باغبانی یا ورزشی را در آنجا قرار دهید. برای این منظور می‌توانید یک کمد کشودار محکم را در ایوان قرار دهید و با همکاری افراد خانواده برای هر شی یا وسیله‌ای جای مناسب را درنظر بگیرید. برای این کار می‌توانید از کمدهای قدیمی استفاده کنید، آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنید، و به آن‌ها سر و شکل بدهید و برای انبار کردن وسایلی که ممکن است کمتر به سراغ‌شان بروید یا وسایلی که عمدتا کثیف هستند از آن‌ها استفاده کنید.

اتاق ورودی را بسازید

اگر شما محوطه و فضای مناسب برای تبدیل آن به اتاق ورودی را ندارید، خودتان می‌توانید چنین فضایی را بسازید. با مواد و مصالح پیش‌ساخته می‌توانید در کم‌ترین زمان ممکن یک اتاق ورودی به خانه‌تان بیافزاید یا اگر قصد تعمیرات و بازسازی خانه را دارید زمان مناسبی است که چنین محوطه‌ای نیز به منزل‌تان افزوده شود.

مطلب پیشنهادی : بزرگ نمایی خانه ای کوچک با بازسازی زیرزمین

نقش‌های کاربردی و مهم اتاق ورودی

انبار کردن وسایل

اگر قرار است فضایی را برای اتاق ورودی در نظر بگیرد بهتر است از همان ابتدا این فضا را به قدر بزرگ و وسیع در نظر بگیرد که ذخیره و انبار کردن وسایل در آن امکان‌پذیر باشد. داشتن فضای کافی برای گذاشتن کفش‌ها و کت‌ها در اتاق ورودی سایر بخش‌های خانه را خلوت‌تر خواهد کرد.

حتی وقتی دقیقا مطمئن نیستید که چه مقدار وسیله قرار است داخل اتاق ورودی قرار داده شود و یا چند نفر قرار است از آن استفاده کنند، این محوطه را از کمدهای کشودار و کابینت پر کنید؛ یقین داشته باشید که به زودی تمام کشوها و کمدها از وسایل پر خواهند شد. قلاب و رخت‌آویز و محوطه مسطح و باز برای قرار دادن سبدها را هم در نظر داشته باشید. اگر قرار است از این فضا برای قرار دادن نامه‌ها و بسته‌های پستی و کلیدها نیز استفاده کنید بهتر است از جعبه‌های مخصوص این کار استفاده شود. این کار یک فایده مهم دارد و آن این است که شما به هنگام خارج شدن از منزل می‌توانید به راحتی کیف پول و کلیدهای‌تان را پیدا کنید و با خود ببرید.بگذارید با یک مثال ساده موضوع را روشن کنیم که چطور می‌توان از بالا تا پایین فضای موجود استفاده بهینه داشت. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید با تعبیه جعبه‌های ساده و دم دستی برای کفش‌ها و تدارک و جانمایی تعداد زیادی نیمکت از تمام فضای موجود استفاده بهینه شده است.

از سبدهای انبار کردن وسایل استفاده کنید تا بتوانید اشیا را سازمان‌دهی کنید. یک اتاق ورودی خوب و مناسب دارای قفسه‌هایی برای قرار دادن کفش‌هاست که روی این قفسه‌ها نیز نیمکت طراحی شده است و سبدها را هم می‌توان روی قفسه‌های بالایی قرار داد و داخل آن‌ها وسایلی گذاشت که کمتر استفاده می‌شوند. 

نمونه های خلاقانه طراحی های قفسه های داخلی را در گالری عکس چیدانه ببینید.

اگر فضای کوچکی در اختیار دارید، خوب دقت کنید که چگونه می‌توانید از همان فضا بیشترین استفاده را ببرید. طراحی فضاهای کوچک به کارآمد تر شدن فضاهای شما کمک خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی : وسایل تاشو، معجزه دکوراسیون منزل کوچک

خیلی عاقلانه و هوشمندانه است که در اتاق ورودی نیمکت طراحی کنید. بهتر است این نیمکت‌ها راحت و دارای بالشتک باشند تا افراد را به درآوردن کفش‌‌های کثیف‌شان و چکمه‌های گل‌آلودشان تشویق کند. توصیه ما این است که از رنگ‌های روشن برای این محوطه استفاده نکنید، اما در هر صورت بهتر است با دکوراسیون سایر بخش‌های خانه هماهنگ باشد.

اگر قصد خرید نیمکت برای خانه خود را دارید می توانید به قسمت محصولات چیدانه مراجعه کنید.

اگر اتاق و محوطه ورودی شامل دارای تجهیزاتی دیواری (کار شده داخل دیوار) نیست از چند وسیله ساده مانند رخت‌آویز، مکانی برای قرار دادن چتر یا کلاه و هم‌چنین سبدهای زیبا برای قرار دادن کفش‌ها استفاده کنید تا حس خوشامدگویی به افرادی که وارد خانه می‌شوند را به خوبی منتقل کنید و در ضمن به این فضا سازمان و نظم دهید.

 

کف‌پوش اتاق ورودی

فکر کنید چه چیزی برای کف‌پوش این محوطه مناسب است. این کف‌پوش می‌تواند به طور واضح و کاربردی محوطه ورودی را از سایر بخش‌های خانه جدا کند. سعی کنید یک کف‌پوش مقاوم انتخاب کنید که به راحتی بتوان آن را تمیز کرد.

مطلب پیشنهادی : مبلمان را با کف پوش خانه ست کنید

می‌توانید از یک قالیچه برای این منظور استفاده کنید تا به فضا نقش و رنگ نیز بیافزایید. این قالیچه را به راحتی می‌توان بلند کرد و تکان داد تا گرد و خاک آن خارج شود و هر از چندگاهی آن را شست.

مطلب پیشنهادی : انتخاب فرش ، دکوراسیون منزل خوش رنگ و لعاب

آنچه به نظر شما نیاز است تا اتاق ورودی شما راکامل کند به آن بیافزایید و از این کار هراس نداشته باشید.

افزودن آینه

آینه و کنسول عناصر جلوه بخش دکوراسیون منزل شما هستند.آینه علاوه بر این‌که به شما کمک می‌کند که قبل از خارج شدن از خانه ظاهر و وضعیت خود را چک کنید، افزودن آن باعث می‌شود که فضا بزرگ‌تر به نظر برسد.

آینه های خلاقانه مناسب برای دکوراسیون داخلی خانه تان را در گالری عکس چیدانه ببینیند.

افزودن میز

تصور کنید که می‌‌خواهید به یک نامه رسیده همان لحظه ورود پاسخ دهید یا فرم داخل صندوق پستی‌تان را همان لحظه پر کنید، به هر دلیل دل‌تان نمی‌‌خواهد این کار را به بعد موکول کنید؛ پس داشتن یک میز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. هم‌چنین این میز می‌تواند مکان ایده‌آلی برای گذاشتن یادداشت برای سایر اعضای خانواده یا یادآوری قرار ملاقات‌ها باشد. هم‌چنین وسایل مدرسه بچه‌ها و صورت‌حساب‌هایی که باید سریعا پرداخت شوند را می‌توان روی این میز قرار داد. اگر دقت کرده باشید این وسایل همیشه روی میز آشپزخانه یا اتاق نشیمن پخش و پلا هستند و داشتن یک میز در اتاق ورودی به این وضعیت سر و سامان می‌دهد.

میز های مناسب جهت دکوراسیون داخلی منزل تان را از طریق قسمت محصولات چیدانه می توانید پیدا کنید. 

به اتاق ورودی خود رنگ اضافه کنید

اتاق ورودی اولین جایی است که پیش روی مهمان شما قرار می‌گیرد پس با رنگ‌های شاد و متنوع که متناسب با دکوراسیون سایر اجزای خانه باشد به آن رنگ و لعابی زیبا بیافزاید.

مطالب پیشنهادی : تجربه‌ای انرژی‌بخش: فضای ورودی خانه خود را تمیز نگه دارید

فنگ شویی ، ورودی خانه شما را متحول می کند!

دکوراسیون ورودی با تغییرات خلاقانه

به ما بگویید آیا شما هم به دنبال ساخت ورودی جذاب برای خاانه خود هستید؟لطفا عکس‌ها و ایده های خود را در این زمینه در بخشمشاوره دکوراسیون با چیدانه به اشتراک بگذارید.

شما می توانید سوالات خود درباره معماری و طراحی دکوراسیون داخلی را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید.

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون فروشگاه و یا فضای اداری هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. به نمونه کارهای آن‌ها خوب دقت کنید: این پروژه‌ها چه‌قدر شبیه خانه ایست که شما می خواهید؟ با خود صادق باشید، یک عمارت بزرگ ممکن است بسیار زیبا باشد، اما هیچ نکته مشترکی با خانه کوچک شما نداشته باشد. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

منبع : houzz | گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه