Chidaneh.com placeholder image

بازسازی خانه ویکتوریایی به سبک معاصر

به قلم: لاله داورپناه

بازسازی: شاید در نگاه اول بازسازی یک خانه کار وقت‌گیر و خسته‌کننده‌ای به نظر برسد که در نهایت نمی‌تواند رضایت شما را به دست آورد. اما این کار اگر با انتخابی درست و شناخت کاملا از نیازها انجام شود، نه تنها خسته‌کننده و ملال‌آور نیست، بلکه می‌تواند تبدیل به فرایند جذاب شود و در نهایت تمام نیازهای شما که با هدف برطرف کردن آن‌ها کار را آغاز کرده‌اید برطرف کند. به هر حال چیزی که بیش از همه در این میان مهم است شناخت از مشکلات بنای فعلی و برنامه‌ریزی درست در جهت رفع آن‌هاست. بعد از آن‌ها انتخاب یک طراح داخلی مناسب و کاربلد شما را به مقصد نهایی راهنمایی می‌کند. برای دیدن لیست دکوراتورها و شرکت های طراحی داخلی سری به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و از آنها در این خصوص کمک بگیرید.

سرویس خواب بالسا

خانه‌ای که در این مطلب چیدانه می‌خواهد در مورد آن با شما صحبت کند در شهر ملبورن استرالیا قرار دارد. مالکان این خانه قصد داشتند منزل مسکونی تراس‌دار خود را که به سبک ویکتوریایی طراحی شده و متعلق به آن دوره است بازسازی کنند. آن‌ها می‌خواستند این خانه تک‌اتاق‌خوابه را به یک خانه راحت، معاصر، و روشن برای یک زندگی پرآرامش تبدیل کنند. آن‌ها قصد داشتند حس و حالی باز و روشن در ملک خود که چندان هم بزرگ نبود ایجاد کنند و بیشترین استفاده ممکن را از نور طبیعی موجود کنند. آنها می دانستند که نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی می تواند فضای خانه آنها را متحول کند. آندری براون (Andrew Brown) طراح این خانه در مورد آن می‌گوید: «درست است که این خانه قابل سکونت بود، اما به دلیل عدم استفاده درست از رنگ و نبود نور طبیعی کافی حالی گرفته و تیره داشت و فضای داخلی حس و حالی کسل‌کننده و ملال‌آور داشت.» در این مطلب می‌خواهیم فرایند بازسازی این خانه را به شما نشان دهیم و بگوییم چگونه می‌توان یک خانه دل‌گیر را تبدیل به فضایی دل‌باز و جذاب کرد.

مشخصات پروژه :

  • کارفرما: یک زوج حرفه‌ای با دو فرزند کوچک
  • مکان: السترنویک (Elsternwick)، ملبورن، استرالیا
  • فضاها: دو اتاق خواب و دو حمام و سرویس بهداشتی

از آن‌جایی که خانه‌هایی که مربوط به دوران ویکتوریایی هستند جزء املاک تاریخی به حساب می‌آید، مالکان این خانه باید پیش از شروع به کارهای بازسازی و نوسازی مجوزهای لازم را از میراث فرهنگی و سازمان توسعه شهری دریافت می‌کردند. خانه اصلی دارای یک اتاق خواب، یک آشپزخانه کوچک، و یک حمام و سرویس بهداشتی در فضای پشتی ساختمان بود. اتاق خواب دیگری درست در جایی که اتاق نشیمن قبلی قرار داشت به ساختمان اضافه شده بود اما تم رنگی و نبود نور طبیعی این خانه را تاریک، گرفته، سرد، و بی‌روح می‌کرد.

مالکان اندازه فضای نشیمن را افزایش دادند، یک طبقه دیگر به ساختمان اضافه کردند، پالت رنگی را به کلی تغییر دادند، و فضای بیرونی خانه را به طور اساسی بازسازی کردند. چیدانه در گذشته با شما در خصوص معجزه طرح و رنگ در بازسازی یک خانه ویلایی صحبت کرده است.

اگر از زاویه حیاط پشتی (عکس بالا) به این ساختمان نگاه کنیم فضای نشیمن گسترده‌شده و طبقه دوم که در بازسازی به این ساختمان اضافه شد را به خوبی می‌بینیم. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید این ساختمان بسیار باریک است و فقط 149 متر مربع مساحت دارد. طراحی فضای سبز و محوطه با نگاهی مدرن در این پروژه انجام و ارتباط بین فضای داخلی و خارجی به خوبی برقرار شد.

اگرچه هدف اصلی در بازسازی این خانه، خلق فضایی مدرن و جدید با توجه به نیازهای خانواده‌ای بود که در آن زندگی می‌کردند، اما مالکان دوست داشتند از برخی عناصر قدیمی موجود در این ساختمان که یادآور دوره ویکتوریایی بود استفاده می‌کردند؛ عناصری مانند قسمت‌های قوسی‌شکل و فضاهای گچ‌بری‌شده. این عناصر به خوبی در عکس بالا مشخص هستند و کمک کرده‌اند تا اصالت این بنا در قالب جدیدش هم حفظ شود.  

مطلب پیشنهادی: ترکیب عناصر سنتی و مدرن در طراحی اروپایی

طراحان از چوبی تیره اما بادوام برای کفپوش‌های راهرو استفاده کردند؛ کفپوش‌هایی که به دلیل رنگ و بافت‌شان حال و هوایی دعوت‌کننده و گرم به فضا می‌دادند. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید استفاده از این کفپوش‌ها در این راهرو ظاهر آن را به کلی تغییر داده است. 

شما می توانید با کفپوش‌های لمینیتی و پارکت در آرشیو مطالب چیدانه بیشتر آشنا شوید.

مالکان این خانه برای این‌که فضای نشیمن را افزایش دهند، به جای اضافه کردن یک جزیره بزرگ به آشپزخانه آن را به صورت L درآورند. نتیجه این کار به خوبی در عکس بالا مشخص است.

مطلب پیشنهادی: چگونه یک جزیره در آشپزخانه طراحی کنیم؟

قرار دادن میز غذاخوری در فضای آشپزخانه هم باعث افزایش فضای نشیمن شد و هم این امکان را فراهم می‌کرد که دو فضا (اتاق غذاخوری و آشپزخانه) با هم ترکیب شوند.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید اکنون فضای کافی برای یک خانواده چهار نفره و هم‌چنین مهمانان آن‌ها برای تفریح و سرگرمی در این خانه وجود دارد. در ضمن کودکان هم می‌توانند در این فضا بازی کنند و هم به فضای بیرونی دسترسی داشته باشند. شما می توانید ایده های هوشمندانه در طراحی فضای بازی کودکان را با چیدانه بشناسید.

طراحی یک فضای زیبا و جذاب در فضای بیرونی این حمام و سرویس بهداشتی منظره‌ای زیبا برای کسی که در وان نشسته است ایجاد می‌کند. در عکس بالا این فضا کاملا مشخص است. شما هم می توانید سرویس بهداشتی شیک با چند تغییر ساده داشته باشید. بنابراین با دقت بیشتری سرویس بهداشتی خانه خود را ببینید.

مالکان برای دسترسی به طبقه دوم یک راه‌پله معلق چوبی با یک نرده شیشه‌ای طراحی کردند. استفاده از نرده شیشه‌ای باعث می‌شود تا نوری که از طبقه دوم وارد طبقه همکف می‌شود مانعی در برابر خود نبیند. این کار باعث شد تا نور طبیعی موجود در طبقه همکف بیشتر شده و این مسئله که در خانه پیش از بازسازی وجود داشت تا حدود زیادی حل شود. 

راه‌پله‌هایی خاص با طراحی‌هایی منحصربه‌فرد را در چیدانه ببینید.

یک فرش کرک‌دار با رنگ طوسی تیره حس و حالی گرم به این اتاق زیبا و جذاب که مخصوص بچه‌ها طراحی شده ایجاد کرده است. این عکس و عکس بعدی دو نمای متفاوت از این اتاق خواب را نشان می‌دهند. طراح توانسته خانه ای آرام از ترکیب خاکستری با دیگر رنگ ها را به وجود آورد.

نمونه پروژه های بازسازی شده توسط اهالی فن چیدانه: خانه گلزار و طراحی داخلی هوشمندانه

خانه سعادت آباد ، طراحی داخلی برای آرامش یک خانواده ایرانی

از کاشی‌های شیشه‌ای که ظاهری شبیه موزائیک دارند برای هر دو حمام و سرویس بهداشتی استفاده شد. یکی از این سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها در درون اتاق خواب اصلی قرار دارد و مالکان هیچ دری برای این فضا در نظر نگرفتند و از این نوع کاشی‌ها استفاده کردند تا نور ورودی از طریق آن‌ها در فضا منعکس شوند. نوری ملایم که در این فضا ایجاد می‌شود آن‌قدر زیباست که وقتی در اتاق خواب اصلی هستید از دیدن آن لذت می‌برید.

براون می‌گوید: «این خانه خیلی بزرگ نبود و به همین دلیل تغییرات وسیعی قرار نبود اتفاق بیافتد. به همین دلیل کارفرماها دست‌شان در انتخاب مواد و مصالح باز بود و به همین دلیل بهترین، باکیفیت‌ترین، و زیباترینِ آن‌ها را در تمامی فضاهای این خانه استفاده کردند.»

مطلب پیشنهادی: ایده های کوچک، تغییرات بزرگ در دکوراسیون منزل

فضای بیرونی این خانه دارای یک باربکیوی پیش‌ساخته و دیواره‌هایی رنگی است که فضای بیرونی و فضای داخلی این خانه (آشپزخانه و فضای نشیمن) را از نظر طرح رنگی به هم وصل می‌کند. از کاشی‌های سفید رنگ برای طراحی فضای باربکیو استفاده شد. برای تنوع رنگی لابه‌لای این کاشی‌های سفید از چند کاشی‌ رنگی هم استفاده شد که آن‌ها را در عکس بالا مشاهده می‌کنید. هم‌چنین برای کفپوش این قسمت از فضای بیرونی خانه از سنگفرش‌های بتنی و چوبی استفاده شد.

پیش از بازسازی: بسیاری از بخش‌های این خانه پیش از بازسازی سنگفرش شده بود، به همین دلیل یک باغچه در این فضا ساخته شد و به آن گل و گیاه اضافه شد تا حس و حال کلی این فضا تلطیف شود.

پس از بازسازی: سقف شیب‌دار این خانه که شیب آن به سمت غرب بود باعث می‌شد تا این خانه مدت طولانی از نور روز بهره ببرد و اعضای این خانواده بتوانند از این نور و منظره درختانی که در همسایگی این ملک قرار دارند لذت ببرند.

به جای ساخت تراس یا ایجاد یک سنگفرش جدید، برای کفپوش فضای بیرونی از چمن مصنوعی استفاده شد تا کودکان بتوانند با خیال راحت در این فضا بازی کنند. هم‌چنین خوبی چمن مصنوعی این است که نگهداری از آن راحت است و هزینه چندانی هم ندارد. بازسازی یک خانه‌ کوچک برای داشتن تراس زیبا یکی دیگر از نمونه های بازسازی است که در چیدانه همراه با شما بررسی کردیم.

براون می‌گوید: «درهای تاشو و بدون چارچوب (عکس بالا) به این دلیل انتخاب شدند تا فضای پشتی خانه به فضای بیرونی دسترسی راحتی داشته باشد.» درهای شیشه‌ای بدون چارچوب باعث می‌شوند تا مانعی در برابر منظره زیبای بیرون خانه ایجاد نشود و نور طبیعی به طور کامل وارد خانه شود.

مطلب پیشنهادی: بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

نمای زیبا و شیب‌دار این ساختمان تاثیر زیادی روی کسی که از بیرون به آن نگاه می‌کند می‌گذارد و این زیبایی در شب دوچندان می‌شود. این عناصر معمارانه به این خانه حس و حالی معاصر می‌دهد و باعث می‌شود افراد این خانه به راحتی در آن زندگی کنند. همان‌طور که دیدید با نگاه و شناختی درست این خانواده استرالیایی موفق شدند خانه گرفته و کسل‌کننده خود را تبدیل به فضایی شاد و کاربردی کنند. در گذشته شما با نمونه های دیگری از بازسازی خانه ای ویلایی با ویژگی های معماری معاصر آشنا شده اید.

شما می توانید سوالات خود درباره معماری داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی منزل و ویلای خود را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید. 

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. به نمونه کارهای آن‌ها خوب دقت کنید: این پروژه‌ها چه‌قدر شبیه خانه ایست که شما می خواهید؟ با خود صادق باشید، یک عمارت بزرگ ممکن است بسیار زیبا باشد، اما هیچ نکته مشترکی با خانه کوچک شما نداشته باشد. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: با کمترین هزینه اتاق کودک خود را بازسازی کنید!
بازسازی خانه‌ صد ساله، زندگی دوباره
بازسازی آپارتمان کوچک اما جادار!
افتتاح موزه گرافیک ایران ، عمارت ارباب هرمز

منبع: houzz | ترجمه شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
info_37917 در تاریخ 07 خرداد 1397
می توانید برای دریافت هرگونه خدمات تاسیساتی ، تعمیراتی و یا دکوراسیون داخلی برای آشپزخانه خود از تیم نوین خانه بهره ببرید . همچنین برای خرید چمن مصنوعی نو و دست دوم به لینک زیر مراجعه کنید https://goo.gl/Hkucw9

ثبت دیدگاه