Chidaneh.com placeholder image

سبک بوهو در دکوراسیون | ویدیو دکوراسیون بوهو در خانه‌های ایرانی

به قلم: گلنار

آیا از آن دسته افرادی هستید که به ذوق و احساس هنری‌شان اجازه ظهور می‌دهند؟ آیا به کشف و تجربه فضایی تازه در دکوراسیون علاقه دارید؟ و یا دوست دارید تا فضای دکورتان را به‌شخصه خلق کنید؟ در این صورت سبک «بوهو» یا «بوهمیان» را به شما پیشنهاد می‌دهیم. افرادی هم که از ترکیب نقوش، تنوع بافت و منسوجات و بازی با رنگ‌های گوناگون لذت می‌برند و از چارچوب‌های رسمی گریزان هستند هم با شیوه این دکوراسیون به هدف خود می‌رسند. در نگاه اول ممکن است فکر کنید چنین سبکی در وجود خود آشفتگی و بی‌قانونی دارد و انبوه طرح و رنگ، باعث عدم موفقیت چنین دکوراسیونی خواهد شد، ولی یقینا چنین نیست. در این مطلب از چیدانه سبک بوهمیان در دکوراسیون را بررسی کرده ایم.

سبک بوهمیان در دکوراسیون داخلی

بوهو، سبکی است که از دل برمی‌آید، با ذهنیت فردی همراه می‌شود و شکل عینی به خود می‌گیرد. این سبک با سادگی و سبکبالی، فضایی سرشار از زندگی و ویژگی‌های هنری و فرهنگی متمایز از دیگر سبک‌های چیدمان می‌آفریند. فضای این سبک، منحصربه‌فرد و غیرتکراری است. می‌توان طیف وسیعی از سبک «بوهو» را در نظر داشت، دقیقا به همان گوناگونیِ افراد مختلف. راحتی ذاتی و رنگارنگی آن، حالتی به‌اصطلاح کولی‌وار دارد، شاد و سرزنده و پر از تنوع.

قالیشویی ادیب
سبک بوهو در دکوراسیون

از گذشته یادگارم!

سبک «بوهو» به‌نوعی بازگشت به گذشته هنری و فرهنگی است، اما بر یک سرزمین محدود نمی‌شود و همین است که چیدمانی با هویت و اصالت فردی می‌آفریند. قابلیت انعطاف این سبک در تلفیق با سبک‌های مدرن مانند «مینیمال» تا سبک‌های قدیمی‌تر مانند «وینتیج» قابل‌توجه و راهگشا است.

سبک بوهو در دکوراسیون

رنگ در سبک بوهمیان

با رنگ‌هایی که بیشتر دوست دارید و به آنها علاقمندید تا حال و هوای فضایتان با آن روبه‌راه شود، شروع کنید؛ درواقع چون این سبک بیشتر با زندگی به همراه طبیعت شناخته می‌شود، رنگ‌های بسیار گسترده و متنوعی خواهد داشت، پس هر رنگی که دوست دارید را به خانه یا فضایتان بیاورید، البته بهتر است یک رنگ را به‌عنوان مرجع در نظر بگیرید و بقیه را با آن چیدمان کنید. در این صورت، احتمال سردرگمی در جهان رنگ‌ها کاهش می‌یابد. رنگ‌های گرم در زمینه رنگ‌های طبیعت مانند رنگ‌های خاکی که شامل انواع قهوه‌ای‌ها، قرمز رسی، قرمز آجری، عنابی، دارچینی، زعفرانی، سیاه فلفلی و… می‌شود را می‌توان در کنار رنگ‌های سرد تا خنثی، ولی به میزان کمتر استفاده کرد.

اگر سبک بوهو با مینیمال همراه شود، میزان رنگ‌های خنثی بیشتر شده و توجه اصلی به نقوش و بافت معطوف می‌شود. از گروه رنگ‌های متالیک بیشتر از رنگ طلایی می‌توان به‌عنوان تزئین رنگی فضا بهره برد. رنگ‌هایی با تم سنگ‌های جواهرات مانند قرمز یاقوتی، سبز زمردی، آبی فیروزه‌ای و غیره نیز زیاد دیده می‌شود؛ درواقع قوانین محدودتر کاربرد رنگ‌های خاص که در دیگر سبک‌ها وجود دارد تا حد زیادی در اینجا وجود ندارد به‌غیراز رنگ‌های دلخواه خودتان.

سبک بوهو در دکوراسیون

نقوش تزئینی در سبک بوهمیان

تنوع نقش‌مایه‌ها بسیار است که در این سبک، بسیار به کار طراح می‌آید. تنها شرط آن، اصالت نقوش و جزئیات نقش‌مایه‌هاست؛ مانند طرح‌های هندسی در گلیم یا جاجیم، نقوش قلم کار پارچه‌ها و پته‌دوزی‌ها. این‌گونه پارچه‌ها و منسوجات به‌عنوان تزئین‌کننده دیوار (تاپستری) و یا به‌عنوان پتو یا پارچه‌های نازک‌تر که بر روی مبلمان انداخته می‌شوند، موردتوجه و اقبال طراحان این سبک قرار می‌گیرند و هم‌چنین به‌عنوان پوشش کف و یا فرش و رومیزی نیز در دکوراسیون حضور دارند.

سبک بوهو در دکوراسیون

اکسسوری ها در سبک بوهمیان

هر یک از اشیا در فضای دکوراسیون، درباره صاحب خود داستانی تعریف می‌کنند. در سبک «بوهو» از اکسسوری‌های موردعلاقه فرد که هویت‌بخش فضا هستند استفاده‌شده و چندان به مد روز عنایتی نمی‌گردد. انواع جعبه‌های قدیمی، ظروف چینی ناهمسان، یادگارهایی از مسافرت‌ها و زمان‌های قدیم‌تر مانند دوران کودکی یا تحصیل، اشیا تزئینی یا کاربردی از دیگر کشورها و درواقع آثار هنری دست‌ساز است که این سبک را متمایز می‌کند و اصالت خاصی به فضا می‌بخشد.

حتی اگر به ظروف کریستال و یا اشیای طلایی و نقره‌ای و یا از جنس دیگر فلزها علاقه دارید هم می‌توانید آنها را در فضایتان به کار ببرید. تنوع اکسسوری‌ها و بافت‌های گوناگون با طرح و نقش مختلف در اینجا نکته مثبتی محسوب می‌شود.

 

سبک بوهو در دکوراسیون

مبلمان

مبلمانی با طراحی خاص و با پارچه‌های متفاوت و البته راحت، اصل مهم دیگر در سبک بوهو است. اگر از مبلمان فانتزی استفاده می‌کنید به ‌راحتیِ آن نیز توجه نمایید. آنچه باید به یاد داشته باشید این است که مبلمان رسمی و یا سبک استیل را فراموش کنید.
 

سبک بوهمیان

نورپردازی

نورپردازی جالب و جذاب با استفاده از نور گرم که حالتی صمیمی و گرم به فضا می‌بخشد، چراغ‌ها با حباب و کلاهک‌های رنگین، آباژورها و شمعدان‌های قدیمی را به فضایتان بیاورید. فراموش نکنید که الزامی برای این‌که همه از یک جنس یا یک رنگ باشند وجود ندارد. بهتر است از نورهای خورشیدی در نورپردازی این سبک استفاده نمایید.

سبک بوهو در دکوراسیون

کلام آخر

سبک بوهو، سبک خلاقیت فردی است. توجه داشته باشید که بوهو نسبت به دیگر سبک‌های دکوراسیون تا حدی نامتعارف و به‌شدت فردی و به دنبال آن بسیار متنوع است. برای کسانی که به رعایت اصول و قوانین در دکوراسیون بسیار پایبندند، شاید بد نباشد این سبک را امتحان کنند و با این کار کمی به حال و هوای دل خود و خروج از چارچوب‌ها فکر و آن را تجربه نمایند.

مطالب پیشنهادی:

منبع: مجله منزل | نویسنده: فرحناز همدانی زاده

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه