Chidaneh.com placeholder image

بازسازی خانه کاوه، ساختمانی 20 ساله در تهران

به قلم: لاله داورپناه

بازسازیپروژه خانه کاوه نمونه‌ای از حفظ ساختمان‌های ارزشمند درتهران است. درحالی که عمده‌ی پروژه‌های ساخت و ساز و توسعه‌ی شهری معمولا با کوبیدن بناهای قدیمی و جایگزین کردن آن با ساختمان‌های نو همراه بوده است. یک ساختمان 20 ساله‌ی سه طبقه که شامل یک زیرزمین و دو طبقه‌ی مسکونی بود درکوچه‌ ای باریک در یکی از محله‌های شلوغ تهران قرار داشت که فضاهای مسکونی آن تنگ و تاریک و مصالح و تجهیزات تاسیساتی آن در داخل و بیرون فرسوده شده بود. با این اوصاف، این مورد به یک پروژه‌ی نوسازی تبدیل شده و  تعمیرات سازه‌ای وسیستم‌های تاسیسات در آن صورت گرفت و افزودن طبقه‌ی سوم به عنوان یک واحد شخصی در مسیر توسعه‌ی ساختمان گنجانده شده است. با چیدانه همراه شوید و نتیجه این تغییرات را در پروژه های موفق ببینید.

قالیشویی ادیب

مشخصات پروژه بازسازی ساختمان مسکونی کاوه

  • مکان: تهران، بلوار کاوه
  • تیم معمار: دفتر طراحی و معماری پرگار (تربت خانه)
  • معماران ارشد: بهزادحیدری، شیرین صمدیان
  • همکاران طراح: سالومه محمدی
  • مساحت زمین: 650 مترمربع

  • زیربنا: 1.400 مترمربع
  • کاربری: مسکونی، نوسازی
  • سازه: آرش مجابی
  • اجرا: محمدرضا کاظمی
  • کارفرما: فولادزاده
  • سال: 1392

ساختمان مسکونی کاوه بنایی 20 ساله شامل دو طبقه مسکونی و یک زیرزمین با کاربری پارکینگ بود. به جز سازه اصلی که البته در آن هم در حد جابجایی بادبندها و حذف یک ستون دچار تغییر شد، همه چیز از نو ساخته و تجهیز و طبقه بندی دیگری با عقب نشینی از نمای شمالی صورت گرفت.

پروژه خانه قانعی در اصفهان، بازسازی امروزی به سبک ایرانی یکی دیگر از نمونه های موفق نوسازی در ایران است.

ایده اولیه طراحی بر مبنای ایجاد فضای ارتباطی حول نورگیر مرکزی است که ارتباط عمودی بین دو طبقه واحد دوبلکس را فراهم می کند و به عنوان قلب ساختمان، نور و رنگ را در زندگی روزمره ساکنان جاری می کند. در طبقه دوم که در اطراف نورگیر مرکزی شکل گرفته، با عقب نشینی از حد نما در شمال، تراس و در جنوب حیاط اختصاصی و فضای نیم باز به وجود آورده است.

در نمای شمالی ترکیب حجم های سخت و نرم با تمثیل همنشینی آب و خاک در کنار هم، ایده اصلی طراحی شد. در نمای جنوبی سلسه مراتب فضای باز و نیم باز و بسته سبب ایجاد دو لایه در نما شد که لایه بیرونی با مصالح سخت ( آجر و فلز ) از لایه داخلی که با مصالح چوبی پوشیده شده است، محافظت می کند.

مطلب پیشنهادی: پژوهشکده هنر و موسیقی قزوین، بازسازی پست مدرن خانه قدیمی

اولین مرحله شامل طراحی پلان‌های یکپارچه ‌ای بودکه فضاهای قابل سکونت و دلبازتری داشته باشد. علت اصلی تاریکی فضای داخل در درون پلان بود و آن هم از طولانی بودن مساحت ساخته شده ناشی می شد.

کانسپت اصلی طرح در وارد کردن نور  و رنگ به درون فضای ساختمان بود و این امر هم با روشنایی آسمان که از راه نورگیر سقفی که در مرکز کل طبقات قرار گرفت محقق شد. بقیه‌ی قسمت‌های مسکونی حول این هسته‌ی مرکزی طراحی شدند.

مطلب پیشنهادی: مهمانسرای پدری، معماری امروزی با هویت ایرانی

طبقه‌ی اول بخش‌های مربوط به فعالیت‌های عمومی را درخودش جای داد و بخش‌های خصوصی و قسمت‌های مرتبط با آن هم درطبقه‌ی دوم قرار گرفتند. درطبقه‌ی سوم هم یک حیاط شخصی در نظر گرفته شد و از روشنایی آسمان برخوردار شد.

مطلب پیشنهادی: ساختمان مسکونی چیذری، طراحی موفق در زمین کم عرض

به دنبال پیشرفت سریع ساخت و ساز در تهران مشکلات زیادی مثل فضای سبز دامن‌گیر شهر می شود و دراین میان می توان به اکثر بالکن‌های آپارتمان‌ها اشاره کرد که به فضای بلااستفاده تبدیل شده‌اند. تعامل بین خانه و فضای سبز یکی ذیگر از کانسپت‌های طرح بود.

دانستی ها در مورد مبلمان و طراحی دکوراسیون فضای بیرونی و باغچه منزل را در چیدانه بخوانید.

نمای جنوبی دو پوسته موجب شده که بالکن‌هایی در طبقه‌ی دوم برای استفاده‌ی اتاق‌های خصوصی، ویک ایوان عمومی برای یکپارچه کردن حیاط و فضای مسکونی در طبقه ی اول به وجود آید. باغ پشت بام این ساختمان فضای سبز را از باغچه‌ی حیاط به پشت بام کشانده است.

با عقب نشینی دو متری از خط نمای ساختمان توانستیم زیرزمین را با نور کافی و منظره‌ی فضای سبز حیاط بهره‌مندکنیم؛ زیرزمین به مکانی برای استقرار تجهیزات بدنسازی، پارکینگ وتاسیسات اختصاص یافته است.

مطلب پیشنهادی: بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

طراحی نما و مصالح به کار رفته در آن نمایانگر معماری سنتی ایرانی است که در جزئیاتش اندکی با معماری سنتی تفاوت دارد و آن هم به دلیل سازگاری با زندگی امروزی بوده است.

خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر نمونه ای از پروژه های اهالی فن چیدانه است که در استفاده از آجر نمای ساختمان بسیار موفق بوده است.

طرح آجر چینی در نمای شمالی به گونه‌ای بوده که فرم منحنی شکل ورودی را به وجود آورد؛ با نگاه دقیق‌تر می توان پنجره‌هایی را دید که از لابلای آجرها بیرون زده‌اند و به ناودانی می‌ماند که حس بودن درطبیعت را به فرد منتقل می کند.

اگر مشغول ساخت خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر:  بازسازی خانه ای ویلایی با ویژگی های معماری معاصر
باغ موزه قصر ، باز شدن درهای زندان به روی مردم
خانه گلزار و طراحی داخلی هوشمندانه
بزرگ نمایی خانه ای کوچک با بازسازی زیرزمین

منبع : مجله معمار و… | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
elnaz19842000 در تاریخ 03 شهریور 1394
تبریک می گم به بازسازنده های این خانه... خیلی عالی...
elham.jan90 در تاریخ 22 شهریور 1395
واقعا زیبا و محسور کننده است من که عاشق همچین معماری هایی هستم. استفاده از آجر و شیشه های رنگی یه حس آرامش و گرما به فرد میده . واقعا باید تبریک گفت به جای اینکه به فکر تخریب و نابودی همچین ساختمانی باشن باسازی کردند . دیگه به ندرت میشه این ساختمانهای قدیمی تو شهر ها دید و این واقعا ناراحت کننده است.

ثبت دیدگاه