Chidaneh.com placeholder image

مس در طراحی داخلی، از نوستالژی ایرانی تا مد ایتالیا

به قلم: تحریریه چیدانه

هیچ یک از ما خاطرات قدیمی و طعم غذاهای عالی ایرانی در ظروف مسی را فراموش نمی کنیم و چه بسا بسیاری همواره خواهان نگه داشتن خاطرات خود به نوعی در زندگیمان هستیم. با نگاه کردن به عکس های قدیمی، باز کردن گنجه مادربزرگ و انتخاب ظروف درون آن برای طراحی منزل و یا تعریف آن خاطرات. اما در عین حال می خواهیم زندگی امروزی را نیز از دست ندهیم و دکوراسیون خانه خود را همراه با مد روز اروپا پیش ببریم.
انتخاب موضوع این مطلب از آن جهت بوده که راهی پش روی شما بگذاریم تا بتوانید خاطرات گذشته و دلنشین خود را با طراحی امروز همراه کنید. استفاده از ورق مس و یا به عبارتی امروز رنگ گلدن رز می تواند راه گشای شما باشد.

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم اسماعیل پور
حسین گلیار

سرویس خواب بالسا

امروزه در دنیای طراحی و دکوراسیون تمایل به استفاده از مس چشم انداز مثبت جهانی به دست آورده و دیگر  محدود به خانه نیست بلکه جایگاهی ویژه در فضاهای اداری و رستوران ها و کافه ها به دست آورده است. علت این امر را می توان در موارد گوناگونی جست و جو کرد: ورق مس و رنگ گلدن رز گرما و درخشش را به فضای شما می آورد و زمانی می تونید از آن استفاده کنید که می خواهید قسمتی از خانه یا حتی یک شئ را در کانون توجه قرار دهید و یا به جزییات خاصی اشاره کنید. 

کاربرد مس در طراحی داخلی

بهتر است قبل از هرگونه انتخاب در مورد مس به این نکته توجه کنید که به چه طریقی می خواهد آن را وارد دکوراسیون خود کنید. اگر نمی دانید ما به شما می گوییم که دو راه دارید: می خواهید به صورت ثابت در خانه استفاده کنید و یا به صورت موقت؟ با مطالعه دسته بندی های زیر کاملا متوجه خواسته خود می شوید.

کاربرد مس در دکوراسیون:

  • مبلمان، وسایل و اکسسوری مسی
  • منسوجات مسی
  • پارتیشن مسی
  • مس در کاغذ دیواری
  • کاربدر مس در آشپزخانه
  • تزیینات مسی


به کارگیری مس در وسایل مختلف مانند آباژور و میز، خانه در ایتالیا

مس در مبلمان خانه
مس چکش کاری شده برای گلدان

گروه طراحی جامخانه
شمعدان مس مدل CC2002
گروه طراحی جامخانه

نقش اورس
جاشمعی مس و چوب
نقش اورس

روش موقت در استفاده از مس:

وسایل و مبلمان مسی  

همان گونه که عکس ها گویای مطلب هستند شما با استفاده از وسایل منزل می توانید مس را به کار گیرید و در صورتی هم از آن خسته شدید جایگزین دیگری انتخاب نمایید.مواردی زیادی در این دسته می گنجند مانند ظروف غذا و آشپزخانه، لوستر و انواع آویز ، پایه های میز و مبل و … .

مس در منسوجات
استفاده از رنگ مسی(گلدن رز) در طراحی پرده

مس در منسوجات
استفاده از مس در به صورت یکپارچه یا طرح دار

استفاده از مس در منسوجات

در مورد استفاده در منسوجات یا میتوانید از پارچه های به این رنگ استفاده نمایید و یا از روکش فویل مسی استفاده کنید.

استفاده از مس در پارتیشن

مس در پارتیشن
استفاده از مس برای طراحی پارتیشن

برای جداسازی فضاهای مختلف خانه و در عین حال تغیر رنگ و لعاب دکوراسیون خود استفاده از این نوع پارتیشن ها بسیار مناسب به نظر می آیند و می توانید در طرح های مختلفی آن ها را سفارش دهید.

استفاده از مس در کاغذی دیواری

مس در کاغذدیواری
رنگ مسی در طراحی کاغذ دیواری

بری استفاده در کاغذ دیواری هم می توانید نمونه هایی را سفارش بدهید که از رنگ گلدن رز استفاده شده و برچسب های دکوراتیو که دارای روکش مسی هستند.

استفاده از مس در المان های تزیینی

مس در المان های تزیینی
استفاده از مس در به وجود آوردن المان تزیینی، اروپا

همان گونه که در ابتدای بحث اشاره شد، فلز مس به یکی از پرطرفدارترین متریال های طراحی داخلی در کشورهای اروپتیی محسوب می شود. عکس بالا نمونه ای از به کارگیری خلاقانه آن در طراحی یک غرفه است. شما هم می توانید قسمتی از خانه خود را به یک اثر هنری زیبا تبدیل کنید.

در مسی
در مسی

دیوار مسی
دیوار مسی

استفاده از مس به صورت دائم 

به طور کلی منظور از دائمی بودن استفاده از مسی در مکان هایی است که یا قابلیت تغییر ندارند و یا در مدت زمان خیلی طولانی آن را تغییر می دهیم. مانند دو مثال بالا که در و دیوار مسی ار نشان می دهد. مسلما باز شدن یک در با درخشش مس برای ورود به خانه می تواند جذابیت و خاص بودن شما رو نشان دهد و حس دعوت کنندگی خوبی را القا کند.

دیوار مسی در محوطه بیرونی
دیوار مسی در محوطه سازی

فلزات به دلیل شرایط فیزیکی خوبی که دارند می توانند برای بیرون خانه شمت مناسب باشند.به خصوص رنگ گلدن رز که در ترکیب و هم نشینی با رنگ سبز گیاهان منظره چشم نوازی را به وجود می آورد.

دفتر معماری نهم
طراحی آشپزخانه مدرن با انواع ورقهای mdf و مس
دفتر معماری نهم

مس در آشپزخانه
مس در دیوار پشت کابینت و کانتر آشپزخانه 

مس در سرویس بهداشتی
مس در سرویس بهداشتی

آشپزخانه و سرویس بهداشتی از پرکاربردترین فضاها برای حضور مس به خصوص مس چکش کاری شده هستند و این به دلیل مزیت هایی است که این متریال دارد. استحکام بالا از جمله این مزیت هاست اما نکته قابل توجه دیگر ضد میکروب بودن آن است.ورقه های مسی معمولا در اندازه های 1 در 3 متر وجود دارند و مناسب اند و /یشنهاد ما به شما برای استفاده در این دو فضا، مس چکش کاری شده است زیرا به دلیل بافتی که در آن به وجود آمده الگوی خاصی را به نمایش می گذارد و هم چنین در صورت خراشیدن و یا ضربه خوردن یا دیده نمی شود یا به ندرت به چشم می آید.از جمله کاربردها می توان به سینک ظرفشویی، هود و وان حمام اشاره کرد.به طور کلی برای تمییز کردن سطوح فلزی از شوینده های شیمیایی استفاده نکنید زیرا به مرور فلز را می خورند و پس از مدتی باعث از بین رفتن آن می شوند و در کوتاه مدت هم درخشندگی را کم می کنند. پس بهترین گزینه پارچه نرم و حتی آب است.

مس در طراحی ستون
استفاده از مس برای ستون

تعداد زیادی از ما هستیم که با طرح و رنگ و یا حتی محل قرارگیری ستون در خانه خود مشکل داریم.نمونه بالا یک پیشنهاد ویژه برای حل این مشکل شماست.

ورق مسی در کف سازی
استفاده از سکه های مسی در کف سازی

تایل های مختلف مسی
تایل های مختلف مسی برای کف سازی در رنگ های مختلف

کف سازی از جمله ایده های کاملا جدید و نوآورانه در استفاده از مس است. اگر شما کمی از خلاقیت خود را به کار گیرید می توانید مانند تصویر اول از سکه ها در کف سازی یا هر مکان دیگری استفاده کنید.

ترکیب رنگی مناسب برای مس در دکوراسیون

همیشه این سوال که چه رنگی را در کنار چه رنگ دیگری قرار دهیم از معضلات در طراحی داخلیمان بوده اما در این بخش متوجه اطلاعات کاربردی و جالب توجهی در زمینه ترکیب رنگ با فلز مس می شوید. به طور کلی مس طیف رنگی نسبتا وسیعی را دارد : از نارنجی غنی گرفته تا زرد با هاله ای از صورتی و قرمز تیره مایل به قهوه ای.اما همه آن ها به نوعی گرما را وارد فضای ما می کنند و می توانند جایگزینی بسیار مناسب برای طلایی پر زرق و برق باشند.هر چه مس شما صیقلی تر باشد مدرن تر و هرچه چکش خواری بیش تری داشته باشد به  سبک های سنتی گرایش دارد.

1-ترکیب رنگی مدرن

ترکیب رنگی با مس
رنگ های مناسب در ترکیب با مس

ترکیب با رنگ سفید
ترکیب رنگی مناسب مس با سفید و خاکستری

بهتر است با معجزه سفید و  طیف های گستره ای از خاکستری در ترکیب با مس آشنا شوند.در این ترکیب علاوه بر این که مس از بی روح و یکنواخت بودن فضای شما می کاهد، باعث تاکید و توجه بیش تر بر روی اشیا و یا مناطق مورد نظر شما می شود.

ترکیب مس با رنگ آبی
ترکیب مس با آبی در طراحی اتاق خواب

ترکیب رنگی سنتی

به شما این اطمینان را می دهیم که این بخش پرکاربردترین و جذاب ترین بخش این مطلب خواهد بود چرا که ما را به سمت معماری ایرانی سوق می دهد. در ترکیب سنتی مس را درکنار طیف های مختلف آبی قرار می دهیم و اگر چوب هم در فضای خانه خود داشته باشید به هارمونی دلنشینی می رسید.

مس و آبی فیروزه ای
ترکیب مس با آبی فیروزه ای

مس و آبی فیروزه ای
ترکیب مس با آبی فیروزه ای

مس و آبی فیروزه ای
ترکیب مس با آبی فیروزه ای

دلپذیر ترین بخش کار با مس زمانی است که به ترکیب آن با آبی فیروزه ای می رسیم. اگر بگذارید مس کمی در فضای شما آزاد باشد در زمان زنگ زدن خود به خود به رنگ آبی فیروزه ای در می آید!!! در نتیجه با یک تیر دو نشان زده اید هم طرحی به روز را خواهشد داشت و هم آبی فیروزه ای نماد ایرانی.

“ضمن تشکر از توجه شما و امید به کاربردی بودن مطالب، می توانید از قسمت ثبت درخواست چیدانه استفاده کرده و وسایل مورد نیازتان را سفارش دهید"

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه