Chidaneh.com placeholder image

گرافیک محیطی در طراحی داخلی ، این شکل ها در خانه نماد چیست؟

به قلم: تحریریه چیدانه

تنوع زیاد اشکال و نقوش باعث ایجاد مشکل در انتخاب ما می شود. انتخاب از پارچه مبل و طرح کاغذ دیواری گرفته تا تابلوی هنری که می خواهیم به دیوار خانه نصب کنیم.در مطلب گرافیک محیطی در طراحی داخلی، زیبایی روانشناسی در خانه! با دو عنصر خط و نقطه و تاثیر روانشناسانه آن ها در طراحی داخلی آشنا شدیم و دریافتیم چگونه از آن ها بهره بگیریم تا به یک هارمونی و زیبایی بصری در  خانه خود برسیم.در این مطلب نگاهی به عنصر بعدی یعنی شکل می اندازیم و می خواهیم شما را به سمت انتخاب آسان و مناسب هدایت کنیم.

– شکل در طراحی داخلی

همه اشیای اطراف ما دارای شکل هستند چه در سطح دو بعدی باشند چه در فضای سه بعدی مانند مجسمه. اما سه شکل اصلی دایره، مربع و مثلث از لحاظ روانشناسی هر کدام مفاهیم مربوط به خود را دارند:

تابلو فرش ریحان
  • دایره :  شکل کاملی است که حرکت جاودانه و مداومی را نشان می دهد. هم چنین  نماد نرمی، لطافت، سیالیت،درون گرایی، آرامش ، پاکی و صمیمیت به شمار می آید.
  • مربع : بر خلاف دایره نماد صلابت، استحکام و سکون است. این شکل مظهر قدرت زمین و مادیات و در عین حال از زیباترین اشکال هندسی است.
  • مثلث : مثلث به واسطه زوایای تندی که دارد سطحی مهاجم و شکلی ستیزنده به نظر می رسد که همواره در حال تحول و پویایی است. با ترکیب 

– تغییر و ابداع شکل:

تنوع که شکل های مختلف برای ما به وجود می آورند بسیار زیاد است و با تغییراتی که در یک شکل ساده ایجاد می شود، شکل های جدیدی به دست می آیند که هر یک از آن ها به نحوی می تواند بر ذهن مخاطب تأثیر بگذارد.

شکل در طراحی داخلی
تغییر شکل با حذف کردن و نامنظم کردن اشکال

شکل در طراحی داخلی
ایجاد شکل جدید با کنارهم قرار دادن و تکرار یک شکل

-یکی از راه های ایجاد شکل جدید برداشتن یا حذف کردن قسمت یا قسمت هایی از یک شکل ساده ی هندسی است.

-راه دیگر می تواند ترکیب و کنار هم قرار دادن و تکرار دو یا چند شکل ساده و دست یافتن به شکل های متنوع و جدیدی باشد.

– برش دادن و یا اصطلاحا شکستن اشکال و ترکیب مجدد آن ها به صورت دیگر می تواند شکل های تازه تری با حالت بصری متنوع به وجود آورد و راه های دیگری که همه آن ها به خلاقیت شما بستگی دارد.

– انواع شکل

  • اشکال هندسی 

اشکال هندسی در طراحی داخلی
اشکال هندسی در طراحی اتاق نشیمن

اشکال هندسی در طراحی داخلی
اشکال هندسی در طراحی اتاق خواب

این اشکال برای همه ما شناخته شده هستند اما صرف نظر از کجا و چگونه استفاده شدن اشکال هندسی همیشه بیننده را جذب می کنند. شاید علت این امر منظم بودن آن هاست که ما را از بی نظمی فرم های طبیعی دور می کند.به همین دلیل اضافه کردن بعضی از لبه های تیز و اشکال هندسی، صرف نظر از ساده یا پیچیده بودنشان می فضای خانه را به شدت تغییر می دهند.

اشکالی هندسی در طراحی داخلی
ایجاد شکل هندسی در دیوار به عنوان کتابخانه

اشکالی هندسی در طراحی داخلی
استفاده ار اشکال هندسی در پارچه ها

اشکالی هندسی در طراحی داخلی
استفاده از اشکال هندسی در طراحی وسایل

نکته ای که باید به آن توجه کنید نوع به کارگیری این اشکال است. برای این کار تنوع زیادی وجود دارد و دستتان باز است.همانند تصاویر بالا شما می توانید شکل هندسی را در اجزای اصلی خانه مانند دیوار، پنجره و یا پارچه ها، قفسه ها و خیلی موارد دیگر ببینید.

اشکالی هندسی در طراحی داخلی
اشکال هندسی در طراحی کاغذ دیواری

اشکالی هندسی در طراحی داخلی
اشکال هندسی در طراحی فرش و تابلو

اشکالی هندسی در طراحی داخلی
اشکال هندسی در طراحی دیوار

اشکالی هندسی در طراحی داخلی
اشکال هندسی رنگ شده روی دیوار

برای استفاده از این اشکال چند راه را به شما پیشنهاد می کنیم که می توانید بنا بر خصوصیات خانه و سایر وسایل و مبلمان بهترین را انتخاب کنید. می توانید از تابلوهای هنری با طرح اشکال هندسی استفاده نمایید.یک شکل رنگی روی دیوار سفید می تواند جلوه ای خاصی به فضا ببخشید.یا به صورت ساده تر از کاغذدیواری های با این اشکال کمک بگیرید و یا اگر می خواهید خلاقانه تر برخورد کنید دیوار را با این اشکال رنگ کنید.نکته مثبت این اشکال این هست که اکثرا با همه سبک های دکوراسیون  هماهنگی دارند.

– اشکال ارگانیک

اشکال ارگانیک در طراحی داخلی
اشکال طبیعت در طراحی داخلی

اشکال ارگانیک در طراحی داخلی
اشکال طبیعت در طراحی داخلی

این دسته از اشکال به صورت دست آزاد و بدون استفاده از خط کش و سایر ابزار کشیده می شوند. ما بسیاری از اشکال ارگانیک را در طبیعت می بینیم پس اگر می خواهد به نوعی احساس طبیعت را وارد خانه خود کنید این ها تداعی کننده طبیعت هستند. 

اشکال ارگانیک در طراحی داخلی
اشکال ارگانیک در طراحی نرده


اشکال ارگانیک در طراحی کتابخانه 

اشکال ارگانیک در طراحی داخلی
اشکال ارگانیک در طراحی داخلی


تلفیق اشکال هندسی و ارگانیک

طبق تعاریفی که برای اشکال هندسی داشتیم در این مورد هم شما خود را محدود به تابلو و یا نقاشی روی دیوار نکنید. در نرده های پله، مبلمان و میز، کتابخانه و خیلی از وسایل دیگر شما می توانید این اشکال با خود همراه کنید. اشکال ارگانیک اگر در حد متناسب و معقول به کار گرفته شوند بسیار آرامش دهنده، لطیف و ملایم هستند و می توانند فضای چشم نوازی را خلق می کنند. اما در تصویر آخر شما تلفیق هر دو نوع شکل را می توانید با هم ببینید که ممکن برای منزلتان ایده نوعی باشد.

کلام آخر : با تشکر ویژه از همراهی حتما مطالب بعدی در زمینه گرافیک محیطی را نیز دنبال کنید. 

نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه