Chidaneh.com placeholder image

قیمت سقف شیبدار، کار را به کاردان بسپارید!

به قلم: گلنار

قیمت سقف شیبدار

سؤالات متداول سقف شیبدار

نحوه انتخاب طرح به چه صورت است؟
چنانچه شما در حال ساخت خانه نوساز هستید طراحی سقف بر عهده طراح خانه است و شما فقط تصویر نهایی و نقشه‌ ها را به سازندگان سقف می‌ دهید و آن‌ ها مطابق با آن اجرا می‌ کنند. اگر قصد تعویض سقف خانه قدیمی را دارید با انتخاب تصویر سقف دلخواهتان یا انتخاب کردن نمونه سقف از کارهای انجام‌شده سازنده سقف، نمونه دلخواهتان را برای ساخت با سازنده در میان می‌ گذارید.

چوب و هنر

آیا برای طراحی سقف هزینه‌ ای از سوی سازندگان سقف دریافت می‌ شود؟
به‌ طور معمول هزینه طراحی و محاسبه سقف با اجرا یکی است و هزینه جداگانه‌ای دریافت نمی‌ شود.

هزینه‌ ای که سقف سازان دریافت می‌ کنند بابت چه خدماتی است؟
هزینه هر مترمربع برای متریال و اجرای آن است.

نحوه محاسبه هزینه اجرای سقف با متریال چگونه است؟
مساحت به‌ دست‌ آمده سقف ضربدر قیمت توافقی در قرارداد می‌ شود.

آیا تعداد شیب‌ ها و مدل سقف ارتباطی با میزان دستمزد دارد؟
یقینا هر چه شیب بیش تر باشد یا طرح انتخابی کار بیش تری ببرد به همان میزان دستمزد هم بالاتر محاسبه می‌ شود.

هزینه دوری و نزدیکی کار چطور محاسبه می‌ شود؟
حدودا 10 درصد از کل کار برای مسافت‌ های دور محاسبه می‌ شود.

مدت‌زمان اجرا چقدر است؟
مدت‌ زمان اجرا بستگی مستقیم به میزان حجم کار دارد ولی به‌ طور معمول برای یک‌ خانه 100 متری حدود 15 روز طول می‌کشد.

کاربرد سقف شیب‌ دار

سقف شیب‌ دار یا شیروانی به دو منظور کاربرد دارد. در مناطق شرجی و بارانی به دلیل سهولت دفع آب باران از سقف شیب‌ دار استفاده می‌ کنند. همچنین برای ساخت سقف ویلاها و برای زیبایی بنا استقبال خوبی از این مدل سقف می‌ شود. شیب معمول برای سقف شیب‌دار بین 35 تا 50 درصد محاسبه می‌ شود.

انواع سقف شیب‌دار

سقف شیب‌ دار مدل‌ های مختلفی دارد که شما باید مناسب با بنا، بودجه و سلیقه‌ تان یکی را انتخاب کنید. سقف با شیب یک‌ طرفه، دو طرفه، سه‌ طرفه، چهار طرفه و ترکیبی از چند مدل، نمونه‌های معمول سقف شیب‌ دار هستند.

انواع متریال برای سقف شیب‌ دار

متریال های تولید شده برای سقف، ورق‌ های گالوانیزه، ایرانیت سیمانی و تایل های سفالی هستند. البته ورق‌ های گالوانیزه انواع گوناگونی دارد که برحسب نوع ورق، وزن و لایه‌ها از یکدیگر متفاوت هستند.

آردواز، دکرا، پرچین، تاپ تایل، ورق طرح سفال، ورق ذوزنقه، شینگل، آندولین، آندوویلا، ایرانیت سیمانی، تک چین، بام تایل، فورتیزا، طرح پیانو یا شینگل فلزی، سفال، ورق کرکره؛ همگی نام‌ هایی هستند که زمان انتخاب متریال سقف از فروشندگان این محصول می‌ شنوید.

بهترین متریال برای سقف شیب‌دار

ورق طرح سفال، پرچین، آردواز، طرح پیانو یا شینگل فلزی، تاپ تایل، ورق کرکره‌ ای، دکرا، تک چین از پرفروش‌ ترین‌ ها در این صنعت هستند.

مراحل اجرای سقف شیبدار

بعد از اتمام دیوارچینی سربندی شروع می‌ شود. سربندی توسط چوب یا آهن به‌ صورت خرپا اجرا می‌ شود. بعد از آن ورق سقف نصب و کوبیده می‌ شود. سپس عایق‌ بندی زیر کار توسط پشم‌ شیشه یا یونولیت انجام می‌ شود. اگر سقف از پایین به داخل منزل نما داشته باشد باید زیرسازی صورت بگیرد و لمبه‌ کوبی، پی‌ وی‌ سی یا گچ کاری شود.

نکات مهم سقف شیبدار

  • توجه داشته باشید اندازه دامنه برای سقف شیروانی با توجه به منطقه و اقلیم انتخاب می‌ شود. هر چه باران شدت بیش تری داشته باشد دامنه بزرگ‌ تر است.
  • در قسمت ورودی و تراس باید لبه‌ های سقف جلوتر از بنا جاگذاری شود تا آب وارد حریم خانه نشود.
  • ناودانی‌ هایی انتخاب کنید که قطر آن مناسب میزان بارندگی منطقه‌ تان باشد تا آب باران به‌ راحتی هدایت شود.
  • چنانچه در منطقه‌ ای هستید که برف و باران زیاد می‌ بارد حتما شیب سقف را مناسب انتخاب کنید تا از تجمع آب باران یا برف بر روی سقف جلوگیری شود.
  • به درزبندی و عایق‌ بندی صحیح سقف دقت داشته باشید. با کوچک‌ ترین روزنه‌ ای آب وارد ساختمان می‌ شود به‌ خصوص در قسمت اتصال دو شیب به یکدیگر.
  • توجه داشته باشید نوع ورق انتخابی برای سقف در میزان قیمت نهایی تأثیر بالایی دارد. در نتیجه پوشش سقف را مناسب با بودجه‌ تان انتخاب کنید.
  • حتما در قراردادتان نوع و جنس سقف و میزان اجرت را ذکر کنید. همچنین قیمت نهایی کار را به‌صورت حدودی درج کنید و درنهایت مقدار کمی هزینه بابت متراژ دقیق کار کم یا اضافه کنید.

نحوه محاسبه متراژ و دستمزد اجرای سقف

معمولا بعد از تأیید طرح توسط کارفرما، متریال مناسب با بودجه و سلیقه انتخاب می‌ شود. سپس مناسب با طرح و متریال انتخاب‌ شده، مبلغ توافقی برای اجرای سقف بین کارفرما و سازنده سقف در قرارداد نوشته می‌ شود و حدود قیمت برحسب متراژ مشخص می‌ شود. بعد از اجرای سقف، برای مشخص کردن قیمت نهایی آن را متر می‌ کنند و میزان حجم کار و متریال را محاسبه کرده و ضربدر قیمت توافقی می‌ کنند و قیمت نهایی معلوم می گردد. نحوه محاسبه به‌ صورت متر مربع است که شامل مساحت نما، پوشش سقف، دامنه و لمبه هست.

مثلا برای اجرای سقف با زیربنای 6 در 6 مترمربع، ابتدا از هر طرف یک متر دامنه که برای سقف‌ های شیب‌ دار در نظر گرفته می‌ شود را اضافه می‌ کنند؛ یعنی زیربنا 8 در 8 محاسبه می‌شود. سپس برحسب میزان شیب سقف درصدی به کار اضافه می‌ کنند. مثلا برای شیب 25 درصد، 20 در صد را در مساحت سقف ضرب می‌ کنند.

  • 8 * 8 = 64 مترمربع
  • 64 * 20% = 12.8 مترمربع
  • 64 + 12.8 = 76.8 مترمربع مساحت پوشش سقف

قدم بعدی محاسبه نمای دور کار با ارتفاع معمول 30 تا 50 سانتیمتر است که در محیط کار ضرب می‌ شود. چون ما در اینجا یک مربع را در نظر گرفتیم اندازه یک‌ بر را ضربدر 4 می‌ کنیم و سپس در ارتفاع نما ضرب می‌کنیم. ارتفاع نما در اینجا 30 سانتیمتر گرفته‌ شده است.

  • محیط کار = 8 * 4 = 32 متر
  • ارتفاع نما = 32 * 0.30 = 9.60 مترمربع مساحت نما

درنهایت اندازه دامپای زیر دامنه سقف را محاسبه می‌ کنیم. برای این کار باید اندازه محیط سقف خانه را با عرض دامپا جمع می‌ کنیم. عرض دامپا در این مثال یک متر است.

  • 24 + 4 = 28 مترمربع مساحت دامپا یا لمبه زیر دامنه
  • مساحت کل اجرای سقف در حدود 114.4 مترمربع می‌ شود.
  • توجه : البته بعضی از سقف سازان متراژ را دو و نیم برابر می‌ کنند و مساحت کل را به دست می‌ آورند و از این فرمول استفاده نمی کنند. 

هزینه تقریبی برای هر مترمربع سقف شیب‌ دار به همراه متریال و دستمزد اجرا

  • کم ترین: 65000 تومان
  • میانگین: 200000 تومان
  • بیش ترین: 280000 تومان

​​​توجه : مقادیر ارائه شده در این محتوا برحسب قیمت های رایج در بازار می باشد و ممکن است با هزینه هایی خارج از این محدوده ها نیز مواجه شوید.

نویسنده : سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه