Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک، تولید یک کهنه زیبا!

به قلم: سمانه زارعی

امروزه سبک‌های زیادی برای طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد، طراحان دکوراسیون داخلی با توجه به سلیقه، نیاز کارفرما و کاربری فضا سبک خاصی را برای طراحی داخلی استفاده می‌کنند. قرار است در این مطلب در رابطه با یکی از سبک‌های طراحی داخلی یعنی سبک دکوراسیون شابی شیک (Shabby chic) صحبت کنیم. با این مطلب از چیدانه همراه باشید شاید سبک شابی شیک انتخاب شما هم باشد.

دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک

تاریخچه سبک شابی‌شیک ( Shabby chic )

سبک دکوراسیون شابی‌شیک در اواخر دهه 80 میلادی و اوایل دهه 90 گرایشی در طراحی داخلی و دکوراسیون در بریتانیا به وجود آمد. این گرایش در مقابل دکوراسیون سنگین، پرجزئیات و کادربندی شده “ویکتورین" که مدت‌ها بود توسط افراد مرفه جامعه دنبال می‌شد، شکل گرفت. اصول اساسی سبک دکوراسیون شابی‌شیک بر پایه طبیعی بودن، قدمت، صمیمت در چیدمان، راحتی و سادگی بنا نهاده شد.

قالیشویی ادیب
دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک

سبک دکوراسیون شابی شیک چیست؟

در لغت کلمه شابی (Shabby) به معنی کهنه، قدیمی و نخ‌نما شدن است و شیک (chic) به معنی شیک و برازنده است. استایلی که زیبایی را در اشیایی می‌بیند که سالیانی را پشت سرگذاشته‌اند، کهنه شده‌اند، ولی به زیبایی کهنه شده‌اند رنگ‌های تند آن‌ها ملایم و مهربان شده و خراش‌ها و لکه‌هایی بر سطوح آن‌هاست که گذر زمان را نشان می‌دهد و می‌توان گفت سال‌ها استفاده، آن‌ها را فروتن کرده است.

دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک

این سبک نگاهی به طبیعت دارد، معتقد است که اشیاء کهنه را نباید دور انداخت. مرور زمان آن‌ها را زیبا می‌کند و ما هم می‌توانیم این زیبایی را دو چندان کرده و از آن در چیدمان خانه‌ها استفاده کنیم، در واقع این سبک، حرکتی در مقابل سانتی‌مانتالیسم وسواسی سبک‌های پیش از خودش است.

 

رنگ در سبک دکوراسیون شابی‌شیک

رنگ‌هایی که در این استایل استفاده می‌شوند رنگ‌های ملایم طبیعت هستند مثل سفید، آبی آسمان، صورتی رز، رنگ خاک و زمین، سبز کم‌رنگ، رنگ‌های خنثی، رنگ‌های پاستل، رنگ چوب و.. . به طور کلی رنگ‌هایی که تندی و کنتراست آن‌ها به مرور زمان ملایم و آرام شده است.

سبک دکوراسیون شابی‌شیک با پارچه‌های طبیعی

پارچه‌هایی که در این گرایش استفاده می‌شود هم ترجیحا منشاء طبیعی دارند و یا با رنگ‌های طبیعی رنگ‌آمیزی شده‌اند. پارچه‌های لینن، مخمل، کتان گلدار پارچه‌هایی که با دست نقاشی یا پرینت شده‌اند، پارچه‌های گلدوزی شده قدیمی از جمله پارچه‌های مورد استفاده در این سبک هستند.

دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک
دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک

از دکور روستایی تا سبک دکوراسیون شابی‌شیک!

سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی از همدیگر الهام می‌گیرند، نقاط مشترکی دارند و با اینکه هر یک ویژگی‌های برجسته و خاص خود را دارند ولی مرزهای مشخصی بین آنها وجود ندارد. به عنوان مثال شابی‌شیک (Shabby chic) از سبک دکوراسیون روستایی (Cottage-style-décor) و همینطور سبک دکوراسیون فرانسوی نشانه‌هایی در خود دارد و همچنین سبک دکوراسیون شابی‌شیک با سبک دکوراسیون روستیک همخوانی دارد هر چند ملایم‌تر و کمی رمانتیک‌تر از آن است.

دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک

ویژگی‌های سبک دکوراسیون شابی‌شیک

یکی از ویژگی‌های بارز سبک دکوراسیون شابی‌شیک (Shabby chic) در استفاده از قطعات چوبی با لایه‌های رنگی مختلف است. قطعات چوبی مثل کنسول، میز، صندلی و بوفه که طی سال‌ها به رنگ‌های مختلفی رنگ‌آمیزی شده‌اند به مرور زمان لایه‌هایی از این رنگ‌ها از بین می‌رود و رنگ‌های لایه زیرین بیرون می‌زند.

 این بازی طبیعت گاهی آثار زیبایی روی آن‌ها بر جای می‌گذارد و همین زیبایی‌های کهنه انگیزه‌ای شده است برای هنرمندانی که به این سبک گرایش دارند چرا که همیشه امکان پیدا کردن وسایل کهنه شده وجود ندارد. در نتیجه با توجه به وجود چنین نیازی گروه هنر و صنعت آناهید این وسایل و اشیا را تولید می‌کنند.

دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک
دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک

سبک دکوراسیون شابی‌شیک؛ تولید یک کهنه زیبا!

همانطور که گفته شد نیاز به طراحی و تولید وسایل و اکسسوری‌های با سبک شابی‌شیک وجود دارد. در این سبک یک شئ نو با استفاده از روش‌هایی به شئ به ظاهر کهنه تبدیل می‌شود، یک کهنه زیبا! در روند تولید این وسایل دکوراسیون، از روش‌های مختلف رنگ کردن‌های چند لایه و سابیدن‌های چندباره (Distress)، لکه‌گذاری‌ها (Patina)، رنگ پریده کردن پارچه‌های نو (Bleached)، کهنه نما کردن منسوجات با رنگ‌های طبیعی مثل چای (Tea washed) و… روش های متنوعی که همه برای طراحی دکوراسیون یک خانه گرم، صمیمی و دعوت کننده با استفاده از وسایلی به سبک شابی‌شیک به کار می‌روند و در نهایت خانه‌ای زیبا طراحی خواهد شد که پر از وسایلی است که هر یک شخصیت خاص خود را دارند و خیلی زود عضوی از خانواده می‌شوند.

دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک
دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک
دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک
دکوراسیون داخلی به سبک شبی شیک

کلام آخر:

سبک دکوراسیون شابی‌شیک می‌تواند دکوراسیونی خاص و متفاوت برای منزل شما ایجاد کند و وسایل و اکسسوری‌های نوستالژی و زیبایی که مد نظر دارید را در آن به کار ببرید.

 

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
زینت در تاریخ 15 فروردین 1397
باسلام ممنون که این سبک را معرفی کردید من در صفحات خارجی اینستاگرام خانه های بسیاری را با این سبک زیبا ودلنشین دیده ام ولی دقیقا اسم سبکش را نمی دونستم . متشکرم

ثبت دیدگاه