دید‌و‌بازدید عید نوروز؛ چطوری بفهمیم وقت عید‌دیدنی تمومه!

دید‌و‌بازدید عید نوروز؛ چطوری بفهمیم وقت عید‌دیدنی تمومه!

به قلم: کیمیا مرادی

عید دیدنی یکی از زیباترین رسوم عید نوروز است. گاهی آنقدر دورهمی‌ها در عید دل‌انگیز می‌شود و خوش می‌گذرد که متوجه گذر زمان نمی‌شویم. هر چقدر هم که عیددیدنی‌ها شیرین باشند اما باید بدانیم چه زمانی مهمانی را ترک کنیم! میزبان خودش هم یا فردا مهمان است و یا مهمانی دارد. در این مقاله با چیدانه همراه باشید تا ترفندهای عید دیدنی رفتن را بدانید!

عیددیدنی و مهمانی‌های نوروز

قالیشویی ادیب

عیددیدنی‌ها زمان مشخصی ندارند!

غالبا افراد در عید نوروز باید به تعداد زیادی از اقوام و دوستان خود سر بزنند. همچنین به دیدن هر کسی هم که رفتند، بهتر است او نیز بازدیدش را پس بدهد. به همین علت به عید دیدنی؛ " دید و بازدید" می‌گویند. تعداد زیاد عیددیدنی‌ها باعث می‌شود تا گاهی زمان‌های غیرمعمول را برای رفتن به عید دیدنی انتخاب کنیم. بنابراین بهتر است با دانستن آداب و فرهنگ عیددیدنی، خاطره‌ای خوش از ایام نوروز در ذهن خود و میزبانمان بکاریم.

پیشنهاد اول چیدانه به شما این است که زمان‌های غیرمعمول را برای منزل نزدیکان بگذارید. زمان‌های ایده‌آل‌تر و مناسب برای اقوام و دوستانی که با آنها رودربایستی دارید، گزینه بهتری هستند.

عید دیدنی و مهمانی های نوروز

زمان عیددیدنی تمام شد!

با این تفاسیر چطور بفهمیم میزبانمان خسته است؟ از کجا بفهمیم وقت مهمانی تمام شده است؟ میزبان شما وقتی خسته است و دیگر توانایی ادامه دادن به مهمانی را ندارد یک سری علائم را خواسته یا ناخواسته به شما نشان می‌دهد. شما با دیدن این علائم متوجه خواهید شد که کم‌کم باید برای خداحافظی آماده شوید!

1- در آخر عید دیدنی به ساعتش نگاه می‌کند

نگاه کردن به ساعت نمی‌تواند همیشه دلیل بر خستگی میزبان یا اتمام مهمانی باشد! میزبان ممکن است برای غذایی که داخل فر گذاشته یا دسری که باید مدتی در یخچال بماند، ساعت مشخصی را در مدنظر دارد. اگر نگاه کردن به ساعت بعد از سرو غذاها باشد و با فاصله نسبی کم، مثلا هر 15 دقیقه یک بار رخ دهد، آن وقت باید زنگ اتمام عیددیدنی در ذهنتان به صدا درآید.

مرتب کردن خانه

2- تمیز کردن خانه بعد از عید دیدنی

کمک به میزبان در شستن ظرف‌ها یا جمع کردن نسبی خانه، یک رفتار بسیار عادی است. اگر شما هم با میزبانتان راحت و صمیمی هستید؛ بهتر است کمی کمک حالش باشید. همچنین میزبان برای آوردن پذیرایی‌های مختلف، مجبور است در حین عیددیدنی، تمیزکاری‌های ریزی هم انجام دهد. ولی اگر بعد از شستن ظرف‌ها باز هم تا پاسی از نیمه‌شب را در منزل میزبان سپری کردید و او به جمع‌و‌جور کردن خانه پرداخت؛ بدانید وقت مهمانی تمام است. به عبارتی میزبان در حال آماده‌کردن خانه‌اش برای عیددیدنی‌های فردا است.

ماریا حقیقت
طراحی صحنه و عکاسی عکس جلد مجله منزل شماره 92
ماریا حقیقت

3- اتمام پذیرایی در عید دیدنی

المان‌های پذیرایی در عیددیدنی‌ها مشخص است و همه ما با رسوم و نحوه پذیرایی افراد فامیل و دوستانمان آشنا هستیم. معمولا آجیل، شیرینی، میوه، چای، قهوه یا شربت و در برخی موارد شام یا نهار سرو می‌شود. بنابراین به یاد داشته باشید اگر از آخرین بار از زمانی که پذیرایی شده‌اید، یک ساعت می‌گذرد، زمان تشکر از مهربانی و زحمت میزبان و خداحافظی رسیده است.

فروشگاه اینترنتی پلاک سه
شیرینی خوری
فروشگاه اینترنتی پلاک سه
چینی زرین ایران
سرویس17 پارچه چایخوری لیلین چینی زرین
چینی زرین ایران
اکنون گالری
ظروف سفالی اکنون گالری
اکنون گالری

چینی زرین ایران
سرویس 17 پارچه چای خوری آسمان چینی زرین
چینی زرین ایران
دست ساخته های چوبی پادما
ظرف بزرگ لبه پوستی پادما
دست ساخته های چوبی پادما
سفال خاک و خیال
کاسه گلدار پرنده خاک و خیال
سفال خاک و خیال

4- نگرانی میزبان از نحوه بازگشتتان

در ایران مرسوم است که گاهی میزبان، مهمان‌هایش را به منزل برساند. اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید و بعد از اتمام عیددیدنی، میزبانتان نگران است و پیشنهاد گرفتن تاکسی را به شما می‌دهد؛ طبیعتا پایان مهمانی اعلام شده است!

عیددیدنی در نورور

کلام آخر

دید و بازدیدهای عید بسیار لذت‌بخش هستند اما کمی هم باید هوای حال میزبان‌های مهربانمان را داشته باشیم! این مقاله از چیدانه به شما یادآوری می‌کند که چگونه دید و بازدیدی خاطره‌انگیز در زمان مناسب و با رعایت حال دوستان و آشنایان خود داشته باشیم.

نویسنده: فاطمه مرادی(کیمیا) | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه