Chidaneh.com placeholder image

هر آنچه که برای پذیرایی عید نوروز باید بدانیم

به قلم: مهسا پوررضا

احترام به مهمان و اهمیت‌دادن به کسی که پا به خانه ما می‌گذارد حتی برای چند دقیقه، در جای‌جای زندگی ما ایرانی‌ها دیده می‌شود. از معماری ایرانی و اختصاص بهترین فضاها به مهمان گرفته تا جزییات پذیرایی در مهمانی‌ها، همه گواه بر این موضوع است. برخلاف تصور خیلی از ما، یک پذیرایی دلنشین و مهمان‌پسند مستلزم هزینه‌های زیاد و داشتن ظرف‌های گران‌قیمت نیست. برعکس، این روزها مهمانی‌‌ها رو به سادگی می‌‌روند و هرچه ساده‌‌تر باشند؛ جذاب‌‌تر خواهند بود. از طرفی به همان اندازه که نوع غذا، نوشیدنی و تنقلات مهم است، ذوق و سلیقه‌‌ای که در چیدمان منزل و احساس صمیمت و راحتی که در مهمانانمان ایجاد می‌کنیم؛ مهمند. با ما همراه باشید تا هر آنچه که برای پذیرایی عید نوروز باید بدانیم، را مرور کنیم.

پذیرایی عید نوروز

سرویس خواب بالسا

ایده برای پذیرایی عید نوروز

تزیین ورودی با چیدن سفره هفت سین کوچک و یا حتی نوشته‌ای جالب، ایده‌ای خاص برای خوش‌آمدگویی به مهمانان و ایجاد فضای نوروزی در خانه، به وجود می آورد. پس از همان اول کار، مهمانان را غافلگیر کنید.

مدل‌های تزیین میز پذیرایی عید نوروز

با نزدیک‌شدن به سال نو، همه در تکاپوی خانه‌تکانی و خرید شب عید هستند، همچنین چیدن سفره هفت‌سین و تزیین میز پذیرایی عید نوروز از سرگرمی‌های این روزهاست. باید تزیین میز پذیرایی، متناسب با عید نوروز صورت بگیرد تا حال و هوای عید را داشته باشد و مهمانان به وجد بیایند. اما چیدمان میز پذیرایی عید نوروز باید چگونه باشد؟

میز پذیرایی عید نوروز
میز پذیرایی عید نوروز

میز پذیرایی عید نوروز

یکی از مهم‌ترین المان‌های میز پذیرایی عید نوروز، گل و گلدان است که عطر و طراوت را وارد منزل می‌کند. پس می‌توانید از آنها برای تزیین میز پذیرایی عید نوروز استفاده کنید. اگر یک میز بزرگ در منزل داشته باشید، می‌توانید گلدان بزرگی از سنبل بر روی آن قرار دهید. در ادامه به پذیرایی شیک عید نوروز می‌پردازیم.

1. تزیین کردن میز با تخم‌مرغ رنگی

بهتر است که گل‌ها را با تخم‌مرغ‌های رنگ‌شده سفره هفت‌سین، ترکیب و تزیین کنید. تخم‌مرغ‌های رنگی عید، یکی از جذاب‌ترین چیدمان میز پذیرایی عید نوروز به‌شمار می‌روند.

مطلب پیشنهادی: چند ایده جذاب برای سفره‌آرایی افطار و سحر در نوروز

تزیین با گل

2. تزیینات با گل

یکی از بهترین ایده‌ها برای داشتن پذیرایی ساده اما جذاب در عید نوروز، تزیین میزهای پذیرایی با گل‌های رنگارنگ و زیباست. اگر یک میز بزرگ برای گذاشتن وسایل پذیرایی دارید، می‌توانید از گلدان‌های بزرگ گل، برای آن استفاده کنید. اما گلدان‌های کوچک برای میز هر یک از مهمانان هم، طراوت و شادابی را به آن‌ها القا می‌کند. حالا که درگیر تدارکات سفره هفت‌سین و رنگ‌کردن تخم‌مرغ هستید، ترکیب گل‌ها و تخم‌مرغ‌های رنگی هم ایده جالبی به نظر می‌رسد.

تزیین میز عید با شمع

3. تزیین میز پذیرایی با شمع

آجیل‌های سربسته و غیرقابل‌خوردن، بهترین ایده برای تزیین میزهای پذیرایی مهمانان با شمع هستند. اصلا لازم به خرید شمعدانی‌های گران‌قیمت و لوکس نیست. با یک شیشه کوچک و انداختن میوه‌های کاج و یا هر نوع آجیل و گذاشتن یک شمع روشن، حال و هوا و فضای خانه‌تان را بهاری و دلنشین می‌کنید. استفاده از شمع‌‌های معطر با عطر لوندر، دارچین، وانیل، کارامل و خیلی چیزهای دیگر، تاثیر عجیبی بر دلنشین‌ترشدن مهمانی‌‌تان دارند. انگار که حواس پنج‌گانه مهمانانتان را یک‌جا به کار می‌‌گیرید.

تزیین میز عید نوروز- فینگرفود

4. تزیین میز پذیرایی عید نوروز با ایده‌های آشپزی

پختن یک کیک خانگی هم ایده‌‎ خوبی است. کیک تازه و چای خوش‌رنگ، برای همه ما ایرانیان جذاب و دوست داشتنی است. فضای منزلتان را هم بوی هوس‌‌انگیز کیک و دارچین و قهوه برمی‌‌دارد. کیک‌های گلدانی به‌دلیل شکل و رنگی که دارند، برای فصل بهار بسیار مناسب خواهند بود. برای این که کارتان سخت نباشد، مدل‌های شکل گل در اندازه‌های کوچک را پخته و برای هر نفر سرو نمایید. از آن‌جایی که در طول عید نوروز در همه خانه‌ها، میوه و آجیل وجود دارد و ممکن است تکراری شود، ایده‌های جدید خوراکی جذاب می‌شوند.

تزیین میز شام شب عید را فراموش نکنید: با تزیین میز شام شب عید، زیبا و شیک باشید

اجیل شب عید

5. آجیل، از خوراکی‌های پذیرایی عید نوروز

اغلب ایرانی‌ها، آجیل‌ها را مخلوط می‌کنند و به‌صورت درهم برای پذیرایی استفاده می‌کنند. اما راه دیگر این است که ظرف‌های کوچک و خاص انتخاب کنید و هرکدام را در ظرفی جدا بر روی میز، میزهای کوچک و عسلی‌‌ها بگذارید تا به جز جنبه‌ خوردنی به جنبه‌‌های زیبایی و تزئین هم تبدیل شوند. البته روش‌های دیگری هم برای به‌کار بردن آجیل، وجود دارد که در بین خوراکی‌های عید می‌تواند جدیدتر باشد. انواع شکلات‌های آجیلی به شکل‌های مختلف وجود دارند که برای پذیرایی کردن هم زیبا هستند.

مطلب خواندنی دیگر: تمام جایگزین‌های ایده‌آل برای آجیل عید نوروز

میوه خشک

میوه خشک

میوه عید نوروز

6. میوه و میوه‌خشک جهت پذیرایی از مهمان در عید نوروز

به نظر من بهتر است قبل از آمدن مهمان‌ها، محل نشستن آن‌ها را مشخص کرده و ظروف میوه را از قبل روی میزها بچینید. در این صورت وقت بیش‌تری را برای بودن با مهمان‌ها، می‌گذرانید و مجبور نیستید مرتب برای پذیرایی کردن، مهمان‌ها را تنها بگذارید. برای زیباترشدن ظرف میوه، می‌توانید از برگ و گل طبیعی برای تزیین استفاده نمایید. سال‌ها پیش در آداب پذیرایی ایرانی‌ها، به جای انواع و اقسام آجیل، با میوه‌‌های خشک از مهمانان پذیرایی می‌شد که اغلب خود میزبان، آن‌ها را با روش‌های ساده و سنتی تهیه می‌کرد. وجود این میوه‌ها و تزیین آن‌ها تنوعی را برای پذیرایی‌کردن شما به وجود می‌آورد.

7. چای و دمنوش برای پذیرایی عید نوروز

شما می‌توانید متفاوت عمل کنید و به پذیرایی خود، تنوعی سلامتی‌بخش بدهید و به جای چای سیاه، از مهمانان خود با چای سبز و انواع دمنوش، پذیرایی نمایید. در کنار چای می‌توانید از کشمش، خرما و یا توت‌خشک نیز به جای قند یا شکلات، استفاده کنید.

بستنی مناسب پذیرایی از مهمان در عید نوروز

بستنی مناسب پذیرایی از مهمان در عید نوروز

بستنی

8. بستنی مناسب پذیرایی از مهمان در عید نوروز

اگر می‌خواهید پذیرایی شما تکراری نباشد و خاص و منحصر به فرد شود؛ با بستنی، شربت، آب‌هویج بستنی، شیرموز و هر نوشیدنی خنکی، از مهمانان خود پذیرایی کنید تا آنها هیچ‌گاه خانه شما و پذیراییتان را فراموش نکنند.

نبات خانوم
سینی بیضی ایتالیایی
نبات خانوم
فروشگاه اینترنتی شیک و تک
شیرینی خوری چینی طرح آنجل فنجانی
فروشگاه اینترنتی شیک و تک

هانیه فتاحی
ظروف پذیرایی سرامیکی
هانیه فتاحی
روبیان تندیس
کیک خوری با درب روبیان
روبیان تندیس

کارگاه سرامیک راستین
بشقاب سرامیک راستین
کارگاه سرامیک راستین
کارگاه سرامیک راستین
سینی دکوراتیو راستین
کارگاه سرامیک راستین
لوازم دکوری گالری گل
ظرف دسته دار کریستال با کار نقره گالری گل
لوازم دکوری گالری گل

ظروف پذیرایی عید نوروز

همزمان با نظافت آشپزخانه، باید ظروف و لوازم آشپزخانه نیز تغییر کرده و از ظروف شیک‌تر و مدرن‌تر به جای ظروف قدیمی استفاده کرد. هر ساله با فرارسیدن عید نوروز، ظروف پذیرایی جدیدتری به بازار آمده که هوس خرید آنها را برای افراد چندبرابر می‌کند. اگر به دنبال یافتن ایده‌های جدید پذیرایی در نوروز، تمایل به داشتن ظروف زیبا دارید؛ می‌توانید نمونه‌های بالا را دنبال کنید.

آداب پذیرایی در عید نوروز

  • به فکر سلامتی خود باشید و از هرچه میزبان به شما تعارف می‌کند، نخورید! در صورت اصرار بیش از حدِ میزبان؛ خوراکی را بردارید و در بشقاب خود بگذارید.
  • صبح زود، سر ظهر و دیروقت به خانه میزبان نروید.
  • موقع مهمانی‌رفتن؛ لباسهایی تمیز، خوشبو و زیبا بپوشید.
  • آداب برخورد با میزبان را رعایت کنید.
  • اگر به قصد دید و بازدید عید نوروز می‌‏روید، یک ساعت بیشتر ننشینید.
  • مراقب فرزند کوچک خود باشید و اجازه دست‌زدن به وسایل و کثیف‌کردن خانه میزبان را به او ندهید. درعین‌حال مراقبت بی‌رویه از فرزندان نیز وجهه خوبی ندارد.

بهترین زمان دیدوبازدید در ماه رمضان: بهترین زمان دید و بازدید در رمضان نوروزی

نحوه پذیرایی از مهمانان در عید نوروز و نکاتی برای مهمان‌نوازی

ایرانیان، مهمان‌نواز هستند و به پذیرایی از مهمان علاقه دارند. همه دلشان می‌خواهد دورهم جمع شوند و ساعت‌های خوشی را در کنار هم داشته باشند. اگر شما هم می‌خواهید که یک پذیرایی بی‌نقص داشته باشید، باید کاری کنید که به مهمانانتان خوش بگذرد. موارد زیر نکات مهم در نحوه پذیرایی عید نوروز است:

  • کام‌تان را شیرین کنید

شیرینی جزو جدانشدنی میزهای مهمانی اسـت. کافی اسـت انواع شیرینی، پشمک و نوقا برای پذیرایی را سر میز بگذارید.

  • روی خوش را دریغ نکنید

نخستین و مهم‌ترین اصل برگزار کردن یک مهمانی خوب، داشتن میزبان خوب اسـت.

  • توجه بـه زبان بدن

زبان بدن یکی دیگر از مواردی اسـت کـه باید بـه آن توجه داشته باشید. دست بـه سینه نایستید، دست‌تان را بالای سرتان نگذارید و پاهایتان را به سمت آشپزخانه قرار ندهید.

  • ارتباط چشمی

وقتی مهمانتان صحبت می‌کند یا وقتی مشغول گفتگو با او هستید، حتما بـه چشم‌هایش نگاه کنید.

  • اهمیت خوب‌شنیدن

آدم‌هایی کـه توانایی خوب شنیدن و گوش دادن بـه حرف‌های طرف مقابلشان را دارند، افرادی گرم و صمیمی هستند.

  • اهمیت خوراکی مرغوب

از میوه خوب گرفته تا آجیل و خشکبار، گردو و خرماخشک مرغوب را روی میز و در معرض دید مهمان‌‌هایتان قرار دهید.

  • اهمیت ظروف زیبا

برای اینکـه بتوانید حق مطلب را در مورد مهمانداری ادا کنید، بهتر اسـت سرویس غذاخوری زیبایی تهیه کنید کـه یکدست اسـت.

  • بازی‌‌های دسته‌جمعی

اگر جو مهمانی‌هایتان خودمانی اسـت و علایق مشترکی دارید، برای اینکـه بـه همگی خوش بگذرد، تهیه و تدارک یک بازی دسته‌جمعی را ببینید.

مطلب پیشنهادی: 16 بازی دسته جمعی پرطرفدار، از اسم فامیل تا مافیا !

  • سرزدن به تک‌تک مهمان‌‌ها

درود و احوالپرسی دسته‌جمعی سر جای خود. اما یکی دیگر از ترفندهایی کـه می‌توانید مهمانی‌تان رابا آن گرم کنید، سر زدن بـه تک‌تک مهمان ‌ها و احوالپرسی اختصاصی اسـت.

برای پذیرایی عید نوروز
برای پذیرایی عید نوروز

جمع‌بندی

عید نوروز اسـت و سنت دیرینه دیدوبازدید و آداب پذیرایی در عید نوروز. در روزهای نوروزی همیشه منتظر مهمانان عید هستیم و سعی می‌کنیم سخاوتمندانه‌ترین چیدمان میز پذیرایی عید نوروز و بهترین ایده برای پذیرایی عید نوروز را از خود ارائه دهیم. هزاران سال اسـت کـه مردم، اعتقاد دارند هرچـقدر بهتر سال نو را شروع کنیم، سال بهتری در پیش‌رو خواهیم داشت. به همین منظور در این مقاله به هر آنچه که برای پذیرایی عید نوروز باید بدانیم و داشتن پذیرایی شیک عیدنوروز پرداختیم.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه