Chidaneh.com placeholder image

فرهنگ عیددیدنی را زنده نگه داریم!

به قلم: تحریریه چیدانه

از کودکی به خاطر داریم که با فرارسیدن سال نو و عید نوروز، دیدوبازدیدهای خانوادگی و دوستانه یا به قول خودمان عیددیدنی‌ها شروع می‌شوند. باید اعتراف کنیم که شاید پیشترها علاقه به این نوع از مراسم بیشتر بود و متاسفانه امروزه به دلایل مختلف افراد زیادی تمایل و یا حال و حوصله‌ای برای دید و بازدیدها ندارند. اما شاید بهتر باشد به نوعی دیگر به این مسئله نگاه کنیم و این فرهنگ سنتی، قدیمی و شیرین ایرانی را حفظ نماییم. در این مطلب از وب‌سایت چیدانه تصمیم داریم در همین رابطه صحبت کنیم و تلاش کنیم تا فرهنگ عیددیدنی را زنده نگه داریم!

مطلب پیشنهادی: بهترین زمان دید و بازدید در رمضان نوروزی

سرویس خواب بالسا

چه چیزی از این بهتر که به بهانه نوشدن سال، کنار عزیزانمان جمع شویم و ساعاتی را با آنها به گفت‌و‌گو بپردازیم. با رعایت برخی نکات و یا در نظر داشتن برنامه‌هایی جالب، می‌توانیم این ساعات را به شیرینی تمام بگذرانیم و باعث راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر شدن عیددیدنی‌ها شویم.

فرهنگ عید دیدنی

استقبال از مهمان

استقبال از مهمان‌ها با روی خوش

از قدیم گفته‌اند؛ مهمان حبیب خداست. پس زمانی‌که مهمان‌هایتان می‌آیند به خوبی از آن‌ها پذیرایی کنید. این مسئله حتی شامل مهمان‌های ناخوانده هم می‌شود! با روی خوش به آنها خوش‌آمد بگویید و آنها را به سمت پذیرایی هدایت کنید. به مهمان‌هایتان نشان دهید از اینکه قرار است ساعاتی را با آنها بگذرانید، خوشحال هستید. یادتان باشد که فرزندان شما تمامی رفتارهایتان را زیر نظر دارند و بعدها آن‌ها را عینا انجام می‌دهند، پس بهتر است برای آنها الگوی خوب و معقولی باشید.

پذیرایی از مهمان ها

پذیرایی درست از مهمان‌ها

یکی از مسائل مهم در دید و بازدیدهای عید نوروزی این است که بدون سوال، از مهمان‌هایتان پذیرایی کنید. این یعنی چای و شیرینی‌هایی که برای مهمان‌هایتان آماده کرده‌اید را به آنها تعارف نموده و سایر خوراکی‌هایی که برایشان تدارک دیده‌اید، بدون سوال پیش رویشان قرار دهید.

مطلب خواندنی دیگر: انواع شیرینی محلی، خوشمزه‌هایی از شهرهای مختلف ایران

یادتان باشد که لزوما تنوع خیلی بالای پذیرایی شما، امتیاز به حساب نمی‌آید. روی خوش شما و همچنین کنار گذاشتن تعارف‌ها در زمان پذیرایی، نقش مهمی در به جریان افتادن حس خوب بین شما و مهمان‌هایتان دارد. شما می‌توانید با ساده‌ترین چیزها به پذیرایی بپردازید و آنها را معذب نکنید.

عید دیدنی عید نوروز

سرگرمی در عیددیدنی

حالا وقت آن می‌رسد که برای عیددیدنی خود دنبال سرگرمی باشید. شما می‌توانید برای این‌کار دنبال بازی‌های مختلف باشید که به‌صورت گروهی هستند. با این کار، باعث می‌شوید که ساعت‌های مهمانی برای همه لذت‌بخش باشد و خوش بگذرد.

از سوی دیگر می‌توانید به سراغ خاطرات شیرین مشترک خود با مهمان‌ها بروید و آن‌ها را مجددا مرور کنید و از خاطرات لذت ببرید. برای این‌کار، بهتر است از قبل آلبوم‌های قدیمی‌تان را آماده کنید و با مهمان‌هایتان به اشتراک بگذارید. درصورتی‌که مهمان‌هایتان از شهری دیگر می‌آیند و مدت زمان بیشتری را مهمان شما هستند؛ می‌شود با انتخاب فیلم‌های جذاب و تماشایی در نوروز، از آنها استقبال کرد.

آداب مهمان داری

یادتان باشد که در طول مهمانی، تلفن‌های همراه خود را کنار بگذارید و ساعات دورهمی را به گفت‌و‌گو با هم بپردازید نه سپری‌کردن در فضای مجازی!

پذیرایی از مهمان های نوروزی

سخت نگیرید!

اگر خانه‌تان ابعاد کوچکی دارد و یا دارای هر محدودیت دیگری برای پذیرایی از مهمان‌هایتان هستید، بهتر است خیلی سخت نگیرید. چراکه با این‌کار حس نگرانی و استرس خود را به مهمان‌هایتان نیز منتقل کرده و باعث می‌شوید که تمام لحظات مهمانی به تلخی و یا معذب‌بودن، بگذرد. بگذارید هر کسی هرجور که راحت‌تر است باشد. این موضوعی کلیدی برای شیرین‌شدن و موفق‌بودن مهمانی‌های عیددیدنی است.

پذیرایی از مهمان ها با چای

 این سختگیری‌های بیش از حد می‌تواند شامل پذیرایی‌ها نیز بشود. تدارک دیدنِ چندین دسر و غذاهای مختلف، لزومی ندارد و همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد شما می‌توانید با ساده‌ترین مواد نیز به بهترین پذیرایی از مهمان‌ها دست یابید.

عیدی دادن در نوروز

عیدی دادن بخش بسیار مهم و اصلی در عیددیدنی‌های نوروزی است. لازم نیست با هدیه‌ها و مبالغ خیلی بالایی به این کار بپردازید. شما می‌توانید با مقدار کمی پول و یا هدیه‌ای نه‌چندان گران‌قیمت به مهمان‌ها، فرزندان و اقوام خود عیدی دهید. این‌کار، ارزش بالایی دارد و فرهنگ درست و زیبایی بوده که بهتر است از آن دست نکشیم و به عزیزانمان نشان دهیم که به یادشان بوده‌ایم.

بهترین هدیه برای کودکان چیست؟ 10 ایده خاص برای دادن هدیه نوروز به بچه‌ها

آداب مهمانی رفتن

مراقبت از فرزندان در عیددیدنی

این خیلی مهم است که در طول عیددیدنی‌ها چه در جایگاه مهمان و چه به‌عنوان میزبان، مراقب فرزندان خود باشید. بهتر است در زمان دعوای فرزندان خود با فرزندان مهمان‌ها؛ مراقب باشید و مشکل‌شان را با آرامش حل کنید. هیچ‌گاه از فرزند خود نخواهید که برای اعتراض به سوی شما بیاید. درعوض بهتر است که خودشان مشکلات‌شان را حل کنند.

بدرقه مهمان

راه‌انداختن مهمان‌ها

همان‌قدر که استقبال از مهمان‌ها در زمان ورود مهم است، راه‌انداختن آنان نیز اهمیت بالایی دارد. شما با برخورد گرم و خوب خود به مهمان‌هایتان می‌فهمانید از اینکه ساعاتی را با آن‌ها گذرانده‌اید، خوشحال هستید و به اندازه کافی به شما خوش گذشته است.

مطلب پیشنهادی: دید‌و‌بازدید عید نوروز؛ چطوری بفهمیم وقت عید‌دیدنی تمومه!

سفره+هفت+سین+1402

کلام آخر

ایران، کشوری با فرهنگ و آداب و رسوم غنی است و مهمان‌نوازی ایرانی‌ها نیز زبانزد خاص و عام است. در این مقاله، چیدانه به شما یادآوری می‌کند که چطور فرهنگ عیددیدنی را زنده نگه داریم. بهتر است با بازگوکردن این فرهنگ برای دیگران و مخصوصا نسل جدید، حافظ این آداب و رسوم زیبای ایرانی باشیم.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه