Chidaneh.com placeholder image

قیمت گچ کاری، هزینه ها چگونه محاسبه می شوند؟

به قلم: تحریریه چیدانه

در زمان ساخت یک بنا و ملکی، مراحل بسیاری وجود دارد تا در نهایت آن خانه به چیزی که ما می بینیم منجر شود. یکی از اصلی ترین بخش ها در زمان ساخت ملک، نازک کاری ساختمان است. در بخش نازک کاری تقریبا می توان گفت که لایه نهایی دیوار زده می شود و بعد از آن می توان دیوار را به هر شکلی که مایل هستید تزئین کنید. گچ کاری یکی از مراحل نازک کاری و یا بهتر است بگوییم که آخرین مرحله نازک کاری است.

برای آن که گچ کاری ساختمان به درستی انجام شود باید در وهله اول آن را دست افرادی کاربلد و متخصص سپرد و در کنار آن نیز، اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با آن داشت. به همین دلیل نیز در این مطلب از وب سایت چیدانه با شما هستیم تا به موضوع گچ کاری ساختمان بپردازیم و شما را با زیر و بم آن آشنا کنیم.

قالیشویی ادیب

گچ کاری ساختمان

درباره گچ کاری ساختمان

در وهله اول باید گفت که بسیاری از افراد نمی دانند که فرق بین گچ کاری و گچ بری به طور مشخص در چه چیزی است و به همین دلیل نیز نمی توانند آنها را از یکدیگر تمیز دهند. به طور کلی باید گفت که گچ بری معمولا برای نمای داخلی خانه استفاده می شود و گچ کاری برای نمای خارجی آن. گچ بری ظرافت بیشتری دارد و به همین دلیل هم به نوعی می توان آن را به عنوان یک هنر دانست. این در حالی است که گچ کاری به عنوان یک بستری برای شکل گیری تزئینات و بدون در نظرگیری طرح ها جزئیات نمای داخلی عمل می کند.

به طور کلی می توان گفت که استفاده گچ در ساختمان سازی مزایای بسیاری دارد که از میان آنها می توان به در دسترس بودن آن، وزن سبک، قدرت ترکیب بالا با آب، خاصیت شکل پذیری بالا، مقاومت در برابر آتش سوزی؛ ایجاد آمادگی برای رنگ آمیزی دیوار و سایر تزئینات، عایق بودن و… اشاره کرد

نقاشی ساختمان رنگین کمان
اجرای گچ کاری در تهران
نقاشی ساختمان رنگین کمان

در گچ کاری ساختمان از حالات مختلفی از گچ استفاده می شود. یکی از این حالات، استفاده از گچ سفید برای گچ کاری ساختمان است. این نوع از گچ ها که در واقع گچ خالص هستند بر روی دیوارها و با هدف برطرف و هموار کردن پستی ها و بلندی های دیوار به کار می روند و تنها به شکل لایه ای نازک مورد استفاده قرار می گیرند. نوع دیگر مربوط به ترکیب گچ و خاک است. این ترکیب معمولا به نسبت گچ خالی، راحت تر و بهتر بر روی دیوارهای آجری می چسبند و به همین دلیل نیز عملکرد بهتری خواهند داشت. از آن جایی که این ترکیب می تواند تاحدودی مقاومت مصالح تولیدی را کاهش دهد، معمولا متخصصین از آنها صرفا برای روی دیوار استفاده می کنند.

در نهایت نیز باید به نوع گچ پلیمری اشاره کرد. این نوع از گچ معمولا برای بخش گچ بری و گچ کاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و مزایای بسیار زیادی نیز به همراه دارد. از مزایای گچ پلیمری می توان به افزایش کیفیت عایق سازی، سرعت بالا در سفت شدن، قدرت چسبندگی بالا، مقاومت در برابر حرارت و… اشاره کرد.

مطلب مرتبط: با گچبری نقوش سنتی دکوراسیون منزل خود را بی نظیر کنید!

گچ کاری

نکاتی درباره گچ کاری ساختمان

زمانی که تصمیم می گیرید که به گچ کاری ساختمان بپردازید باید نکاتی را در نظر داشته باشید و یا حداقل از آنها مطلع باشید تا زا بروز هرگونه مشکل و آسیبی خودداری نمایید. یکی از این مسائل آن است که گچ به عنوان ماده ای که فلزات را سولفاته می کند، نباید در معرض تماس با فلزات قرار بگیرد، به همین دلیل نیز حتما وسایل فلزی را از تماس با آن دور کرده و یا سطحشان را بپوشانید.

در برخی از روش های سنتی گچ کاری، گچ را بر روی سطح می پاشند که باید اعتراف کرد این روش، ضایعات بسیاری را به همراه خواهد داشت، به همین دلیل بهتر است از گچ پلیمری استفاده کنید تا علاوه بر مزیت هایی که دارد، از هدر رفتن گچ و ایجاد ضایعات آن جلوگیری شود.

ترکیباتی که با گچ انجام می شود نقش بالایی در کیفیت آن خواهند داشت، برای مثال یکی از مسائل تاثیرگذار در مقاومت گچ، میزان آبی است که با آن ترکیب می شود، علاوه بر این می توان دمای زمان گیرش را نیز در نظر گرفت. علاوه بر این اگر در ملات خود از خاک استفاده می کنید باید به نسبت گچ و خاک توجه لازم را داشته باشید. بهتر است که گچ دو برابر خاک باشد، با این حال هر جه گچ زودگیرتر باشد به خاک بیشتری احتیاج خواهد داشت.

اگر برای گچ کاری ساختمان خود از ماله استفاده می کنید بهتر است آن را به صورت مورب نسبت به دیوار قرار دهید. این کار کمک می کند که فرآیند گچ کاری با کیفیت بهتری انجام شود.

مطلب مرتبط: زیباترین گچ بری های ایرانی در موزه زمان، یادگاری از قاجار

مصالح ساختمانی و ابزار آلات یکتا
انواع سیمان، گچ و مصالح ساختمانی
مصالح ساختمانی و ابزار آلات یکتا

از کی کمک بگیریم؟

برای آن که بتوانید گچ کاری ساختمان خود را به بهترین شکل و البته اصولی ترین حالت ممکن به انجام برسانید باید به سراغ افرادی ماهر و متخصص در این زمینه بروید، کسانی که بتوانند با در نظر گرفتن چم و خم های این کار، فرآیند گچ بری را با اصول خود پیش ببرند و از بروز خطرات و یا مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند. شما می توانید از این متخصصین کمک بگیرید:

قیمت گچ کاری

قیمت گچ کاری ساختمان

با توجه به افزایش قیمتی که این اواخر در بازار شکل گرفته است قیمت ها به نسبت گذشته دچار اندک تغییراتی شده اند. با این حال اجرت و قیمت گچ کاری ساختمان در سال 98 به این شرح خواهد بود:

  • گچ و خاک: 14000 تومان برای هر متر مربع
  • رابیس ساده: 25000 تومان برای هر متر مربع
  • نور مخفی: 25000 تومان برای هر متر طول
  • ابزار کنج سقف: 18000 تومان برای هر متر طول
  • قاشقی: 14000 تومان برای هر متر طول
  • قاب سقف: 18000 برای هر متر طول
  • ستون چهارگوش با ابزار و سر تاجی ساده: 125000 تومان برای هر طرف متر طولی

لازم به ذکر است که تمامی این قیمت ها تقریبی هستند و شما ممکن است با قیمت هایی بالاتر و یا پایین تر از آنها نیز رو به رو شوید. طبیعی است که عوامل بسیاری می توانند بر روی اجرت کار تاثیر بگذارند که از میان آنها می توان به موقعیت پروژه، متراژ و حجم کار، نوع گچ کاری، میزان ساعت کار، ارتفاع پروژه و… اشاره کرد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه