رنگ سقف خانه؛ جدیدترین ایده‌ها با شیک‌ترین ترکیب رنگی

رنگ سقف خانه؛ جدیدترین ایده‌ها با شیک‌ترین ترکیب رنگی

به قلم: نرگس مهردادیان

انتخاب بهترین رنگ برای رنگ‌آمیزی سقف منزل به عوامل زیادی بستگی دارد. رنگ خوب به شما کمک می‌کند نقص‌های سقف را پوشانده و جلوه زیباتری به آن بدهید. انواع رنگ‌های ساختمانی با توجه به کاربردشان با هم تفاوت‌هایی دارند. برای رنگ سقف خانه بهتر است از رنگ‌های مخصوص سقف استفاده کنید تا زیبایی و یکدستی بیشتری ایجاد شود. امروزه رنگ آمیزی سقف با رنگ و طرح‌های مختلف طرفداران خود را پیدا کرده، نباید حتما برای رنگ سقف خانه از رنگ سفید استفاده کنید و می‌توانید با به‌کار بردن رنگ‌ها جذابیتی بی‌نظیر به سقف‌ها ببخشید. اگر تجربه رنگ کردن دیوارها را داشته و از رنگ مناسبی استفاده کنید می‌توانید حتی این کار را خودتان با یک غلتک انجام دهید. در مطالب قبلی چیدانه در مورد طراحی سقف خانه صحبت کردیم در این مطلب تمامی آنچه در مورد رنگ سقف خانه باید بدانید آمده است. با ما همراه باشید.

سرویس خواب بالسا

نوع رنگ مناسب سقف خانه

برای رنگ سقف خانه، از رنگ مخصوص سقف که متفاوت با رنگ دیوارهاست استفاده کنید. رنگ مناسب سقف، کمی غلیظ‌‌‌تر از رنگ‌ دیوار و با قابلیت چسبندگی بالاتری است که باعث می‌شود رنگ چکه نکرده، لکه‌ها و ترک‌ها بهتر پوشیده و آهسته‌تر خشک شود و به سقف شما ظاهری زیباتر و یکنواخت‌تر ‌می‌بخشد. نوع رنگ‌ سقف به این دلیل که می‌تواند در زمان طولانی‌تری خشک شود، جنس و کیفیت بهتری دارد. اما از آن‌جا که به اندازه دیوارها در معرض آلودگی نیستند و نیاز به تمیز کردن ندارند، نسبت به رنگ دیوار هزینه کمتری دارند. انواع رنگ پلاستیک بسیار مناسب برای سقف هستند چرا که هزینه کمتری داشته و می‌تواند ایرادات سقف را بپوشاند. رنگ‌های لاتکس با اینکه مخصوص سقف نیستند اما متاسفانه گاهی برای کم کردن هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به کار برای سقف استفاده می‌شوند.

رنگ براق یا مات برای سقف خانه

نور به‌طور مستقیم به سقف خانه می‌تابد و رنگ‌های براق در مقایسه با رنگ‌های مات تمامی ترک‌ها، لکه‌ها و ایرادهای سقف را با تابش نور به‌طور کامل نشان می‌دهند، به‌همین دلیل معمولا از نوع رنگ‌ مات برای سقف خانه استفاده می‌شود. البته رنگ‌های براق موجب بازتاب نور بیشتری در فضا شده و درنتیجه فضای شما روشن‌تر به نظر می‌رسد اما بیشتر برای دیوار مناسب است.

 

جدیدترین ایده‌های انواع‌ رنگ‌ سقف خانه

پس از انتخاب نوع رنگ به چگونگی انتخاب تنالیته رنگ سقف خانه می‌رسیم. شاید اولین رنگی که برای سقف به نظر برسد سفید است، اما می‌توان از رنگ‌های مختلفی برای سقف استفاده کرد و در دکوراسیون خانه‌ها تنوع ایجاد کرد. برای انتخاب رنگ سقف خانه،‌ اندازه و شکل خانه، سبک دکوراسیون، رنگ مبلمان و سایر اجزا باید در نظر گرفته شوند. جدیدترین ایده‌ها و انواع رنگ سقف خانه شامل؛

1. رنگ سفید و روشن سقف

رنگ سفید پراستفاده‌ترین و پرطرفدارترین رنگ برای سقف خانه است. رنگ‌های روشن باعث انعکاس نور بیشتر، روشن‌تر و بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا و بلندتر دیده شدن سقف می‌شود. اگر خانه شما کوچک است و زاویه‌های زیادی دارد، بهتر است از رنگ سفید برای سقف استفاده کنید تا بزرگ‌تر به نظر برسد و مشکلات دیوار کم‌تر به چشم آید.

 

2. سقف به رنگ تیره یا شارپ

اگر می‌خواهید خلاقیت داشته باشید، از رنگ‌های تیره چون قهوه‌ای و مشکی یا شارپ چون قرمز و لاجوردی برای سقف خانه استفاده کنید. اما توجه داشته باشید این رنگ‌ها باعث می‌شود نور کمتری منعکس شده و محیط تاریک‌تر به نظر برسد. در صورت استفاده از رنگ‌های تیره برای سقف، بهتر است به نورپردازی سقف توجه زیادی کنید و در فضاهای بزرگ از این رنگ‌ها استفاده کنید.

3. سقف و دیوار یکرنگ

در استفاده از یک رنگ برای دیوار و سقف باید به متراژ، نور و کاربری فضا توجه داشته باشید. در فضاهای کوچک و کم نور از رنگ‌های روشن و برای فضاهای بزرگ از رنگ‌های تیره استفاده کنید. در انتخاب سقف و دیوار یکرنگ، مبلمان و سایر اجزای دکوراسیون با رنگ انتخابی شما باید هماهنگ باشد. برای مثال رنگ تیره سقف و دیوار را در کنار مبلمان روشن به‌کار ببرید.

4. سقف روشن‌تر از دیوار

سقف‌هایی به رنگ روشن‌ در کنار دیوارهای تیره، موجب می‌شود دیوارها بلندتر و فضا وسیع‌تر دیده شود. این ترکیب رنگی برای سقف‌های کوتاه مناسب است. شما می‌توانید دیوارها را در یک تنالیته رنگی اما دو یا سه درجه تیره‌تر از سقف رنگ کنید تا دیوارها بلندتر به نظر برسند.

5. سقف تیره‌تر از دیوار

انتخاب رنگ تیره برای سقف خانه در کنار دیوارهای روشن معمول نیست اما تنوع و جذابیت خاصی ایجاد می‌کند. دیوارهای رنگ روشن در برابر سقف تیره رنگ، فضا را وسیع‌تر، دنج‌تر و دلنشین‌تر نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید به سقف رنگ تیره بزنید بهتر است سقف دو یا سه درجه تیره‌تر از دیوار باشد.

مطلب پیشنهادی: رنگ سقف، این بار سیاه را انتخاب کنید!

6. رنگ حاشیه سقف با ترکیب دو رنگ

اگر می‌خواهید نقطه کانونی ایجاد کنید یا روی وسیله‌ای تمرکز کنید از رنگ حاشیه سقف با ترکیب دو رنگ استفاده کنید. برای این کار بهتر است دورتادور حاشیه‌ای سفید رنگ و وسط سقف، رنگی متفاوت بزنید. یا اگر می‌خواهید از رنگ‌های تیره استفاده کنید بهتر است رنگ تیره را به‌عنوان حاشیه سقف در ترکیب با رنگ سفید به‌کار ببرید. ترکیب دو رنگ بیشتر برای سقف‌ فضاهای بزرگ مناسب است.

7. رنگ راه راهی سقف خانه

اگر می‌خواهید از ترکیب دو رنگ روی سقف استفاده کنید می‌توانید از طرح‌های راه راهی که یکی از رنگ‌ها سفید است، استفاده کنید. رنگ‌ راه راهی سقف با خطوط عمودی، افقی یا مورب هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. برای مثال خطوط سقف به موازات طول، اتاق را طولانی‌تر و خطوط به موازات عرض فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد. خطوط راه راه به‌عنوان شعاع‌های دایره روی سقف به اتاق بعد می‌دهد.

8. استفاده از نقش‌ و طرح روی سقف خانه

اگر نمی‌خواهید سقف ساده و یک رنگی داشته باشید می‌توانید از طرح‌ و نقوش برای رنگ آمیزی استفاده کنید. این طرح‌ها می‌توانند نقش‌ و نگارهای اصیل ایرانی، طرح‌های هندسی و منظم،‌ آسمان مجازی یا طرح‌های کارتونی برای اتاق کودکان باشند. توجه داشته باشید که این طرح‌ها متناسب با طرح و رنگ دیوار و سبک دکوراسیون داخلی منزل باشد.

9. رنگ سقف پذیرایی سفید طلایی

رنگ‌ طلایی از رنگ‌های خاص برای سقف و بیشتر مناسب دکوراسیون‌ داخلی کلاسیک است. رنگ طلایی درخشان فضا را روشن‌ و نورانی‌ می‌کند. اما درخشش آن می‌تواند چشم را بزند، در نتیجه پیشنهاد می‌شود در ترکیب با رنگ‌های دیگری چون سفید استفاده شود. رنگ سقف پذیرایی سفید طلایی در کنار مبلمان و پرده‌های کرم، طلایی، سفید یا آبی فیروزه‌ای جلوه زیبایی به دکوراسیون داخلی می‌دهد.

10. رنگ کناف سقف طوسی

برای استفاده از رنگ کناف سقف‌ طوسی باید اصولی رعایت شود. این رنگ خنثی‌ بیشتر مناسب دکوراسیون‌ مدرن است و باید هماهنگ با رنگ دکوراسیون داخلی فضا به‌کار رود. رنگ طوسی تیره بهتر است برای فضاهای بزرگ و پر نور به‌همراه نورپردازی و یا برای جزییات و قسمتی از کناف سقف استفاده شود. اما طوسی روشن یا فیلی را می‌توان در تمام رنگ سقف کناف و فضاهای کوچک هم به کار برد.

 

رنگ‌آمیزی سقف انواع فضاهای خانه

امروزه ایجاد تنوع و تغییرات با انتخاب بهترین رنگ برای دیوار خانه و سقف بسیار زیاد شده و طرفداران زیادی دارد. در ادامه به چگونگی رنگ‌آمیزی سقف‌ انواع فضاهای خانه پرداخته می‌شود؛

رنگ سقف پذیرایی

بسیاری افراد سفید را رنگ مناسب‌ سقف پذیرایی می‌دانند. اما می‌توان با استفاده از رنگ‌ سقف پذیرایی هم تنالیته یا متضاد با رنگ دیوار و حتی ایجاد نقش‌هایی متناسب با دکوراسیون پذیرایی در سقف، تنوع و جذابیتی خاص در این فضای مهم ایجاد کرد. طرح‌ و رنگ مناسب‌ سقف پذیرایی باید متناسب با سبک دکوراسیون دیوارها و کل فضا باشد چراکه انتخاب رنگ‌های ناهماهنگ با دکوراسیون پذیرایی باعث ایجاد نمایی شلوغ و نامنظم می‌شود.

رنگ سقف آشپزخانه

با توجه به اینکه محیط آشپزخانه در معرض مستقیم دوده، بخار و مواد روغنی قرار گرفته است باید رنگ سقف آشپزخانه قابل شستشو باشد تا بتوان لکه‌ها و چربی‌ها را با آب و مواد شوینده به‌راحتی شستشو داد و از روی سقف تمیز کرد. انتخاب رنگ آن نیز باید هماهنگ با اجزای دکوراسیون آشپزخانه چون کابینت‌ها باشد.

 

رنگ سقف اتاق خواب

رنگ آمیزی اتاق خواب باید هماهنگ با رنگ سایر اجزای دکوراسیون چون پرده‌ها، مبلمان و دیوارها باشد. در رنگ سقف اتاق خواب دست شما برای ایجاد طرح و رنگ‌های اسپرت و فانتزی بازتر از سقف پذیرایی است، حتی می‌توانید از طرح‌های آسمان مجازی هم در این فضا استفاده کنید. بهتر است برای این فضا از طرح و رنگ‌های آرام بخش استفاده کنید.

رنگ‌آمیزی سقف اتاق کودک

برای رنگ‌ سقف اتاق کودک می‌توان از رنگ و طرح‌های فانتزی استفاده کرد، چراکه استفاده از رنگ‌های شاد و طرح‌های مناسب چون نقاشی‌های کتاب‌ داستان یا فیلم‌های مورد علاقه کودکان تاثیر مثبتی در روحیه آن‌ها دارد.

 

رنگ ابزار سقف‌ گچبری و تزیینی

برای رنگ‌آمیزی گچبری سقف پذیرایی باید از قلم‌موی باریک استفاده کنید. برای جلوه بیشتر قسمت‌های تزیینی و گچبری می‌توانید رنگ ابزار سقف را متضاد یا چند درجه تیره‌تر از سقف رنگ کنید. اما رنگ‌های روشن مانند سفید، گلبهی، نقره‌ای، طلایی یا کرمی مات هم برای رنگ‌آمیزی گچبری سقف پذیرایی مناسب‌ هستند.

مطلب پیشنهادی: رنگ سقف خانه، به چه رنگی گچبری‌ها را بپوشانیم؟

رنگ کناف سقف پذیرایی

برای تمیز در آمدن رنگ‌ کناف سقف پذیرایی، باید سطح سقف کاملا صاف باشد. برای یکدست کردن سطح کناف می‌توان یک لایه بتونه روی تمام کناف یا بخش‌هایی که شکاف پیدا کرده کشید، با سنباده سطح آن را صاف کرد و با استفاده از غلتک و قلم‌مو کناف‎ها را رنگ کرد. بهتر است چندلایه رنگ روی کناف بزنید تا سطح سقف یکدست و صاف شود. طرح و رنگ‌ کناف سقف پذیرایی باید هماهنگ با سبک، طرح و رنگ اجزای دکوراسیون چون دیوارها و مبلمان انتخاب شود.

 

ابزار لازم برای رنگ‌آمیزی سقف منزل

ابزارهای مختلفی چون قلم‌مو، غلتک، اسپری یا پیستوله برای رنگ آمیزی ساختمان وجود دارد. اسپری رنگ قابلیت پوشش‌دهی پایینی داشته و برای رنگ‌آمیزی سقف منزل مناسب نیست. اصلی ترین ابزار برای رنگ ‌سقف خانه غلتک است و برای بعضی قسمت‌ها هم از قلم‌مو استفاده می‌شود. مهم‌ترین تجهیزات برای رنگ‌آمیزی سقف منزل شامل؛

  • رنگ مخصوص سقف
  • غلتک رنگ
  • قلم‌مو رنگ
  • سینی رنگ
  • نوار یا چسب کاغذی
  • چوب همزن
  • پارچه برای پهن کردن زیر کار
  • دستکش

 

مراحل رنگ‌آمیزی سقف منزل

اگر می‌خواهید دیوارها و سقف خانه را نقاشی کنید، بهتر است ابتدا رنگ‌آمیزی سقف‌ را انجام دهید تا هنگام رنگ سقف نگران ریختن رنگ روی دیوارها نباشید. رنگ‌آمیزی سقف خانه شامل مراحل زیر است؛

  1. ابتدا وسایل را از اتاق خارج کرده و کف اتاق را با پارچه یا پلاستیک بپوشانید.
  2. در صورت لزوم قبل از رنگ‌ آمیزی سطوح را سمباده بزنید.
  3. با چسب کاغذی، بخش‌هایی که نباید رنگ شوند را جدا کنید.
  4. کل سقف را با پرایمر، به خوبی زیرسازی، رنگ کرده و بپوشانید.
  5. با قلم‌مو، گوشه‌های سقف را رنگ کنید، چراکه با غلطک کار تمیز نمی‌شود.
  6. قبل از خشک شدن رنگ گوشه‌های سقف، غلتک را آماده کنید.
  7. به کمک غلتک و دسته بلند آن، کل سقف را به آرامی و در یک جهت رنگ کنید.
  8. بعد از خشک شدن رنگ، اگر ایرادها به خوبی پوشیده نشده بود، مراحل را تکرار کنید.
  9. در انتها ابزار نقاشی را تمیز کنید.

کلام پایانی

رنگ‌آمیزی سقف خانه مانند دیوارها بسیار بااهمیت است و حس و حال جذابی به خانه شما می‌دهد. نوع رنگ سقف متفاوت از رنگ دیوار بوده و غلظت بیشتری دارد، بهترین ابزار برای رنگ سقف خانه، غلتک و قلم‌مو است. در انتخاب رنگ سقف خانه به مواردی چون ابعاد، کاربری، دکوراسیون دیوارها و سبک دیگر اجزای دکوراسیون خانه توجه زیادی داشته باشید. با اینکه رنگ سفید برای سقف معمول‌ بوده و مزایای خود را دارد اما امروزه بسیاری از افراد رنگ‌های دیگر را ترجیح می‌دهند. شما هم اگر می‌خواهید سقف خانه خود را رنگ کنید می‌توانید با کمک این مطلب به زیبایی متناسب با سلیقه و سبک دکوراسیون خانه‌تان این کار را انجام دهید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالب نور مخفی سقف و طراحی دیوار پذیرایی را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه