Chidaneh.com placeholder image

کناف سقف: سازه‌ای زیبا، جدید و کاربردی در دکوراسیون

به قلم: سمانه زارعی

یکی از مورادی که باید در طراحی دکوراسیون داخلی منزل به آن توجه کرد، مدل سقف فضاهای مختلف خانه است. تزیین سقف با گچ یا گچبری و آینه‌کاری از گذشته رواج داشت اما اجرای آن نیاز به مهارت و سلیقه بالای فرد اجرا کننده داشت. با مرور زمان معماری سنتی جای خود را به معماری مدرن داد و استفاده از روش‌های جدیدی چون کناف سقف برای اجرا و تزیین سقف رایج شد. کناف‌ سقف یکی از ایده‌های کاربردی و جذاب برای طراحی سقف‌هاست که در تمام فضاهای خانه می­تواند طوری طراحی شود که با یکدیگر هماهنگ باشد. در این مقاله از چیدانه به معرفی کناف سقف، پانل، تایل و نحوه اجرای آن، انواع مدل‌های کناف در فضاهای مختلف خانه و مزایا و معایب آن پرداخته می‌شود. با ما همراه باشید…

کناف سقف
کناف سقف چیست

کناف سقف چیست؟

شرکت کناف در سال 1932 توسط برادران کناف در آلمان تاسیس شد. پس از گذشت چند سال این شرکت نوع جدیدی از سقف کاذب تولید کرد. قابلیت‌هایی چون امکان نصب آسان، انعطاف‌پذیری و طرح‌های متنوع، کاهش ارتفاع و وزن سقف و امکان نورپردازی موجب شد به سرعت نظر طرفداران زیادی به این سقف‌های کاذب جلب شود.

سرویس خواب بالسا
کناف‌ سقف، پنل‌هایی یکپارچه

کناف‌ سقف، پنل‌هایی با سازه‌ یکپارچه‌ از جنس ورق گالوانیزه هستند که با روکش گچ و سیمان پوشانده شده و به سقف متصل می‌شوند و برای نصب و اجرا نیازی به ملات ندارند. در اجرا دارای دو بخش زیرساخت و روساخت هستند. زیرساخت از جنس فولاد با آبکاری روی بوده که با پیچ به سقف وصل می‌شود. روساخت از گچ یا سازه معدنی ساخته شده، قابلیت رنگ آمیزی داشته و پنل یا تایل نامیده می‌شود، به زیرساخت پیچ می‌شود.

پانل و تایل کناف سقف

پانل و تایل کناف سقف

  • پانل: اجرای کناف یکپارچه
  • تایل: اجرای کناف متحرک یا مشبک
اجرای پانل کناف سقف

اجرای پانل کناف سقف

پانل‌ها پس از اجرای زیرساخت به آن پیچ شده و با پودر کناف یا بتونه بین پانل‌ها درزگیری می‌شود. سپس ماستیک روی آن اجرا شده تا یکپارچگی آن حفظ شود. پانل‌ها انواع مختلفی چون ضد رطوبت، ضد آب، ضد حریق و عایق صدا دارند.

برندهای معتبر در این حوزه
اجرای تایل کناف سقف

اجرای تایل کناف سقف

تایل‌ها هم روی زیرساخت نصب می‌شوند اما روش نصب آن‌ها وزنی است و پیچ نمی‌شوند. تایل‌ها هم انواع ضد رطوبت، ضد آب، ضد حریق و عایق صدا دارند. انواع کناف‌های سقف، کاربرد خاص خود را داشته و درمکان‌های به خصوصی قابل اجرا هستند.

انواع کناف سقف

انواع کناف سقف

کناف سقف انواع متفاوتی داشه که روش‌های اجرا و کاربردهای متفاوتی دارند که در فضاهای مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد:

کناف سقف یکپارچه، ثابت یا ساده

کناف سقف یکپارچه، ثابت یا ساده

کناف سقف یکپارچه که ثابت است معمولا برای خانه، هتل، مغازه‌های کوچک و مجتمع‌هایی که زیبایی ظاهری در کنار کاربردی بودن اهمیت دارد، استفاده می‌شود. این سقف یک زیرسازی سبک معلق از جنس گالوانیزه با مقاطع ناودانی داشته که پنل‌های گچی با پیچ روی آن نصب می‌شوند.

نصب کناف سقف یکپارچه

نصب کناف سقف یکپارچه:

کناف سقف یکی از تمیزترین روش‌های تزیین سقف بوده که تمام مراحل نصب و اجرای آن با پیچ انجام می‌شود. در ابتدا پایه‌های نگهدارنده به سقف و بالای دیوار  پیچ شده، پروفیل‌های گالوانیزه با مقطع ناودانی با گیره به پایه‌های نگه دارنده متصل شده و بر اساس طرح و نقشه مورد نظر، شبکه ایجاد می‌شود. پانل‌های گچی یک‌لایه یا دولایه با پیچ به پروفیل‌های فولادی متصل می‌شوند. درز بین پنل‌ها با پودر کناف یا بتونه پوشانده شده و ماستیک روی کار اجرا می‌شود و در نهایت یک سقف یکپارچه بدون هیچ درز و شکاف مشاهده می‌شود.

کناف سقف دکوراتیو، متحرک، مشبک یا طرح‌دار

کناف سقف دکوراتیو، متحرک، مشبک یا طرح‌دار

کناف سقف متحرک یا مشبک، طرح و مدل‌های بسیار متنوعی داشته و در فضاهای مختلفی قابل اجراست. هزینه این نوع کناف از نوع ساده آن بیشتر بوده و دارای طرح‌هایی چون:

  • حاشیه‌دار
  • گنبدی
  • منحنی و قوس‌دار
  • تونلی
  • کمانی
  • دوپله
  • الواری
نصب کناف سقف متحرک یا مشبک:

نصب کناف سقف متحرک یا مشبک:

برای نصب کناف سقف متحرک یا مشبک معمولا از تایل‌های 60 *60 سانتی‌متری استفاده می‌شود. برای این کار ابتدا مانند اجرای پانل‌ها، پایه‌های نگهدارنده به سقف پیچ شده و پروفیل‌ها با گیره به این پایه‌ها متصل می‌شوند. یک شبکه از پروفیل‌ها ایجاد می‌شود که تایل‌ها داخل آن قرار می‌گیرد. تایل‌ها با یک گیره  Tشکل در جای خود محکم می‌شوند. توجه داشته باشید که بعضی تایل‌ها برای دسترسی به فضای پشت کناف، تعمیر زیرساخت و تاسیسات پشت تایل‌ها، ثابت نمی‌شوند.

انواع طرح کناف سقف

انواع طرح کناف سقف

هنگام ساخت ساختمان می‌توان برای تزیین، مدل کناف را در نظر گرفت یا اگر سقف ساختمان، ساده­ و بدون طرح است، در روند بازسازی سقف را به صورت کناف طراحی و اجرا کرد. کناف‌ها مدل‌های بسیار متنوعی دارند که می‌توان برای طراحی سقف آن‌ها را به کار برد. حتی پیچیده‌ترین طراحی‌ها را می‌توان با کناف اجرا کرد. مدل‌های طراحی سقف با کناف شاملموارد زیر است:

  • کناف مستطیل شکل
  • کناف گرد
  • کناف سقف مشبک
کناف سقف ساده مستطیلی

کناف سقف ساده مستطیلی

اگر فضایی مدرن دارید، کناف ساده مستطیل شکل برای دکوراسیون آن مناسب خواهد بود. به طور کلی طرح‌های کناف ساده مربع و مستطیل برای دکوراسیون‌هایی به سبک مدرن مناسب هستند. برای راویز کناف سقف پذیرایی مستطیلی، می‌توان یک فرم کناف کشیده و پیوسته طراحی کرد که حتی از آشپزخانه تا پذیرایی نیز یکپارچه باشد. این فرم برای خانه‌هایی که آشپزخانه باز دارند مناسب است.

کناف سقف پذیرایی گرد

کناف سقف پذیرایی گرد

برای پذیرایی‌های مربع شکل یا گرد، می‌­توان کناف را به شکل گرد طراحی کرد. بهتر است در طراحی کناف سقف پذیرایی گرد، برای چیدمان مبلمان به فرم سقف توجه کرد و مبل‌ها را به صورت گرد چید.

کناف سقف مشبک

کناف سقف مشبک

از مزیت­‌های کناف، امکان طراحی انواع سقف‌های مشبک است. کناف سقف مشبک جزو زیباترین کناف‌ها بوده که بیشتر برای آشپزخانه به کار می‌رود. در این مدل، فاصله بین سقف اصلی و کناف، طر‌ح‌های مشبک و نورپردازی آن قرار می‌گیرد. در یکی از مدل­های سقف مشبک آشپزخانه، ورق‌های  PVCکه با سی­ان‌سی به فرم‌های مختلفی برش داده شده را در سقف کاذب آشپزخانه نصب می‌کنند. همچنین می‌توان از فلز و چوب برای تهیه تایل‌های مشبک استفاده کرد.

نکات مهم برای اجرای کناف سقف

نکات مهم برای اجرای کناف سقف 

برای طراحی و اجرای سقف کناف، نکته‌های مهمی را باید در نظر داشت که در ادامه برخی از آن‌ها آورده شده است:

نصب نورپردازی‌ها روی کناف سقف

نصب نورپردازی‌ها روی کناف سقف: این قابلیت سقفی خاص و زیبا ایجاد می‌کند. لامپ­های هالوژن از معمول‌‌ترین انواع روشنایی‌های کاربردی در کناف هستند که برای روشن کردن فضا هنگامی‌که نور کمتری نیاز است، مناسب هستند.

طراحی سقف کناف متناسب با ارتفاع سقف

طراحی سقف کناف متناسب با ارتفاع سقف: ارتفاع سقف بر ارتفاع کناف از سقف نیز تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال ممکن است بخواهید سقف کناف پله‌ای طراحی کنید و به دلیل کوتاه بودن سقف و کمبود ارتفاع، قابل اجرا نباشد!

کناف سقف در دکوراسیون خانه کوچک

کناف سقف در دکوراسیون خانه کوچک: توجه داشته باشید که کناف سقف فضاهای کوچک، ساده باشند، چراکه کناف‌های پرنقش و شلوغ، دکوراسیون را شلوغ و کوچک‌تر نشان می­دهد. برای طراحی سقف در دکوراسیون داخلی منزل کوچک و مدرن باید به رنگ­های انتخابی و نوع نورپردازی آن نیز توجه کرد.

کناف سقف قابل نصب در چه مکان‌هایی

کناف سقف قابل نصب در چه مکان‌هایی است؟

انواع کناف سقف با ویژگی‌های خاص خود قابلیت استفاده در همه فضاها را دارد. این سقف‌های مجازی برای بازسازی گزینه بسیار مناسبی بوده و در منازل، مطب، شرکت‌های خصوصی و دولتی، دفاتر کار، ویلاها و ورودی مجتمع‌ها کاربرد دارند. کناف را برای سقف فضاهای مختلف خانه چون نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی می‌توان به کار برد. 

کناف سقف ضد آب

از پانل‌های مقاوم در برابر آب برای حمام و سرویس بهداشتی و از پانل‌های مقاوم در برابر رطوبت و حریق در اتاق‌های دیگر استفاده می‌شود حتی می‌توان زیر پانل‌ها عایق صدا به‌کار برد و این ویژگی را به کناف افزود. به این دلیل که بعد از اجرا هر تغییری با تخریب و هزینه بالایی همراه است در طراحی کناف سقف فضاهای مختلف منزل باید نکاتی را رعایت کرد:

کناف سقف پذیرایی

کناف سقف پذیرایی

امروزه برای طراحی پذیرایی به سبک‌های مدرن یا کلاسیک به جای گچبری از کناف سقف استفاده می‌شود. طراحی سقف پذیرایی باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی آن انجام شود. برای مثال اگر به دنبال ایجاد فضایی مدرن و شیک در پذیرایی هستید، می‌­توانید انواع مدل سقف کناف پذیرایی ساده، شیک و مدروز را به کار ببرید. در طراحی دکوراسیون داخلی باید علاوه بر سبک و اجزای مبلمان به ابعاد فضا نیز در انتخاب طرح مورد نظر توجه کرد، حتی می‌توان با رنگ آمیزی کناف متناسب با دکوراسیون این اتاق تلفیقی زیبا در فضای پذیرایی ایجاد کرد.

کناف سقف آشپزخانه

کناف سقف آشپزخانه

برای طراحی سقف در دکوراسیون آشپزخانه می‌توان کناف را به زیبایی به کار برد که برای انواع سبک‌های آشپزخانه مدرن تا کلاسیک قابل اجراست. در طراحی کناف سقف آشپزخانه بزرگی یا کوچکی فضای آشپزخانه بسیار بااهمیت است. برای مثال طراحی سقف‌های ساده‌تر در آشپزخانه‌های کوچک فضا را دلباز­تر نشان می‌دهد اما مدل‌های پیچیده برای طراحی سقف آشپزخانه کوچک مناسب نیست. در طراحی سقف آشپزخانه‌های بزرگ‌تر آزادی عمل بیشتری وجود دارد، هم می‌توان از طرح سقف کناف ساده استفاده کرد و هم می‌توان مدل‌های پیچیده‌ را طراحی کرد.

کناف سقف آشپزخانه جزیره

کناف سقف آشپزخانه جزیره: در طراحی کناف سقف آشپزخانه‌هایی که اپن یا جزیره دارند، باید به این عناصر توجه شود. برای مثال اگر آشپزخانه جزیره‌ای مستطیل شکل دارد، می‌توان کناف را به صورت مستطیل و بالای جزیره طراحی کرد یا برای طراحی کناف بالای اپن به سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه، ابعاد و اندازه اپن توجه کرد.

طراحی آرک آشپزخانه با کناف سقف

طراحی آرک آشپزخانه با کناف سقف: یکی از ایده‌ها، طراحی آرک آشپزخانه با کناف بوده که به مشخص کردن محدوده آشپزخانه کمک می­کند. در آشپزخانه‌های قدیمی‌تر، کناف جلوی آشپزخانه را به صورت منحنی یا شکسته با کناف طراحی می‌کردند، ولی امروزه طرح‌های ساده­تر مد شده‌اند.

نورپردازی‌های کناف سقف آشپزخانه

نورپردازی‌های کناف سقف آشپزخانه: برای نورپردازی‌ سقف کناف آشپزخانه، به ابعاد و اندازه کابینت‌ها و محل قرارگیری وسایل آشپزخانه مانند یخچال یا عمق کابینت دیواری توجه داشته باشید، بیرون‌زدگی‌های سقف کناف را متناسب با آن‌ها به طور استاندارد در نظر بگیرید تا نور لامپ‌های هالوژن سقف روی کابینت بتابد. استاندارد عمق کابینت‌های دیواری 30 سانتی‌متر است پس بیرون‌زدگی کناف، حدود 60 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود تا لامپ هالوژن یا نور مخفی 30 سانتی‌متر جلوتر از کابینت‌ها قرار گیرد.

ارتفاع سقف در طراحی کناف سقف آشپزخانه

ارتفاع سقف در طراحی کناف سقف آشپزخانه: از کف تا بالاترین نقطه‌ کابینت دیواری به 2 متر و 40 سانتی‌متر فضا احتیاج است. 90 سانتی‌متر برای ارتفاع کابینت‌زمینی به همراه صفحه تاپس و پاسنگ، 60 سانتی‌متر برای بین‌کابینتی و 90 سانتی‌متر برای ارتفاع کابینت دیواری و تاج آن. از طرف دیگر ارتفاع سقف خانه‌ها متفاوت و از 2 متر و 80 سانتی‌متر تا 3 متر متغیر است، بنابراین حدودا 40 تا 60 سانتی‌متر فضا برای طراحی سقف کناف آشپزخانه وجود دارد.

کناف سقف اتاق خواب

کناف سقف اتاق خواب

استفاده از کناف برای طراحی سقف در دکوراسیون اتاق خواب یکی از ایده‌های جذاب است. می‌توان در کنار کناف سقف اتاق خواب، نورپرداز‌های مناسب به کار برد و نمایی زیبا و خاص در اتاق خواب ایجاد کرد. ایده‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که می‌توان با توجه به سبک طراحی دکوراسیون اتاق خواب از آن‌ها استفاده کرد.

دکور کناف سقف

دکور کناف سقف

دکور کناف سازه‌ای است که تنها جنبه زیبایی داشته و غیرباربر است. ساخت دکور کناف با صفحات کناف صورت گرفته که می‌توان به صورت متصل به دیوار و هم به صورت پارتیشن کناف آن‌ها را اجرا کرد. برای زیبایی و جلوه بیشتر دکور کناف در کنار آن از نورپردازی مناسب استفاده ‌کنید.

انواع ضخامت‌های کناف سقف

انواع ضخامت‌های کناف سقف

کناف سقف ضخامت‌های مختلفی دارد که کاربرد هر یک متفاوت با دیگری بوده و شامل موارد زیر است:

  • صفحه کناف با ضخامت 6 میلی‌متر برای اجرا در طرح‌هایی که منحنی و قوس تند دارند، استفاده شده و در ساخت دیوار کناف و سقف به کار نمی‌رود.
  • صفحه کناف با ضخامت 10 میلی متر نیز برای اجرای طرح‌هایی با انحنای زیاد به کار رفته و برای اجرای دیوار و سقف کناف مناسب نیست.
  • صفحه کناف با ضخامت 12 میلی متر برای ساخت دیوارهای جدا کننده و غیر باربر، دیوار کناف پوششی، کناف سقف دکوراتیو یا ساده استفاده می‌شود.
  • صفحه کناف با ضخامت 15 و 18 میلی متر و بالاتر برای قسمت‌هایی که نیاز به مقاومت بیشتری دارند، به‌کار می‌رود. از این صفحات می‌توان برای فضاهایی با امکان احتمال برخورد اجسام خارجی، استفاده کرد.
مزایای کناف سقف

مزایای کناف سقف نسبت به سایر روش‌ها

  1. سبک‌تر از دیگر سقف‌های کاذب و عدم ایجاد بار اضافه‌ بر ساختمان
  2. قابلیت نصب و اجرای سریع، آسان و تمیز
  3. دارای قابلیت برداشت، بازسازی، تعمیر و دسترسی به تاسیسات پشت آن در صورت نیاز
  4. امکان اجرای طرح‌های متنوع، حتی شکل‌های منحنی
  5. ساخت و ساز خشک و عدم نیاز به ملات در اجرا
  6. امکان نصب و اجرای چراغ‌های تزیینی روکار و توکار و نور مخفی به منظور افزایش زیبایی سقف
  7. از نظر اقتصادی به صرفه‌تر
  8. امکان استفاده از کناف‌های ضد حریق و ضد آب. کناف‌های ضد آب برای فضاهای خیس چون آشپزخانه، استخر و سرویس‌های بهداشتی
  9. پوشش عالی برای مخفی کردن تاسیسات تعبیه شده در سقف
  10. عایق صوتی و حرارتی
  11. انعطاف پذیری بالا و مقاومت در برابر زلزله
  12. قابلیت رنگ پذیری به رنگ های متنوع
  13. قابلیت اجرا به صورت تلفیقی به همراه چوب، ام‌دی‌اف یا فلز
  14. قابلیت بازیافت 75 % از مصالح سیستم کناف سقف
معایب کناف سقف

معایب کناف سقف

  1. امکان سقوط یا افتادن قسمت‌هایی از کناف سقف در صورت اجرای غیراصولی
  2. عدم مقاومت در برابر ضربه
  3. امکان ترک خوردگی سقف در صورت استفاده از مصالح بی‌کیفیت
  4. پایین آمدن مقاومت کناف سقف در صورت به کار بردن پنل‌های بی‌کیفیت و نامرغوب
  5. امکان ایجاد تغییر ظاهری در سقف در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم
  6. قرار گرفتن در معرض آسیب دیدگی در صورت عدم استفاده از  لایه‌ گچ با متریال مناسب روی آن
کناف سقف شیک
کناف سقف سبک

کلام پایانی

کناف سقف یکی از انواع سقف‌های کاذب بوده که قابلیت اجرا در انواع طرح و رنگ‌های مختلف را دارد. این روش با توجه به راحت بودن نصب و اجرا، تمیز و سریع بودن، دسترسی آسان به زیر کار، تعمیر راحت، قابلیت نصب در فضاهای مرطوب چون حمام و استخر، جنبه‌های زیبایی و کاربردی، مقاومت در برابر زلزله و سبک بودن نظر بسیاری از طراحان و طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. شما هم اگر به دنبال ایجاد طرح سقف کاذب خاص و زیبایی هستید، می­توانید با کمک این مطلب و متخصصین چیدانه در این زمینه، بهترین و مناسب‌ترین طرح کناف سقف را انتخاب کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه