Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون مناسب سالمندان، رو چشممون جا دارن!

به قلم: تحریریه چیدانه

وقتی در خانه و خانواده ای فرد یا افراد سالمندی زندگی کنند باید آن خانه را دستخوش تغییراتی کرد که شرایط زندگی برای آن عزیزان راحت تر صورت گیرد. دکوراسیون منزل مناسب سالمندان ویژگی هایی دارد که می تواند از جان آنها محافظت کرده و در کنار فراهم نمودن حس راحتی برای آنها، احتمال وقوع حوادثی از قبیل افتادن، افسردگی و… را نیز به حداقل می رساند.

دکوراسیون مناسب سالمندان

chidaneh ad banner

در این مطلب از وب سایت چیدانه همراه ما باشید تا به سراغ دکوراسیون مناسب سالمندان برویم و محیط امن و راحتی را برای آن بزرگواران فراهم آوریم.

دکوراسیون حمام مناسب سالمندان

دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی مناسب سالمندان

اولین کاری که باید انجام داد آن است که به فکر ایمن سازی سرویس بهداشتی بود. به این معنا که تمامی وسایل و تجهیزات مورد نظر را برایشان در دسترس قرار دهید. دلیل اهمیت این فضا هم استفاده زیاد سالمندان از آن است، پس به همین دلیل باید فضایی کاملا ایمن بر پا کرد.

دستگیره در دکوراسیون حمام سالمندان

یکی از مسائل مهم، ارتفاع دوش حمام است. دوش حمام باید قابل جابه جایی و حرکت باشد و فرد سالمند بتواند آن را به راحتی تنظیم نماید. شیر آب سرد و گرم حتما باید با رنگ های مربوط به خودشان به وضوح مشخص باشند. باید این را هم بگوییم که بهتر است سیستم های حرارتی شیر آب به سنسورهایی مجهز باشد که در صورت افزایش بیش از حد دمای آب، کنترل شود، چراکه ممکن است سالمند حساسیت درک دمای خود را از دست داده باشد و آبی که بیش از حد داغ می شود خدایی نکرده بدن ایشان را بسوزاند.

کالای پیشنهادی وب سایت چیدانه:

Sorex Safety Clinic
نوار ترمز وان - ضد لغزندگی لبه استخر
Sorex Safety Clinic

 بهتر است برای راحتی و جلوگیری از خستگی فرد سالمند در وان حمام و یا پایین دوش، صندلی و یا سکوهایی تعبیه کرد که شرایط مناسبی برا فراهم آورد. حتما در کنار دیوارها از دستگیره هایی استفاده کنید که در صورت سر خوردن و یا خستگی بتوانند آن را بگیرند تا از احتمال بروز خطراتی ناشی از افتادن ایشان جلوگیری شود. علاوه بر این توصیه می کنیم روی فضای داخلی و خارجی حمام پدهایی پلاستیکی نصب نمایید تا باز هم احتمال سر خوردگی را کاهش دهد.

دکوراسیون سرویس بهداشتی

از اینکه استفاده از توالت فرنگی برای سالمندان مناسب است که شکی نیست. مسئله مهمی که در این راستا وجود دارد ارتفاع توالت فرنگی است. توالت فرنگی هایی که بیش از حدِ استاندارد ارتفاع دارند می توانند برای سالمندانی که مشکلاتی در پاهای خود دارند مناسب باشد. دستگیره هایی که باید در دو طرف توالت فرنگی نصب شوند را هم از قلم نیندازید.

مطلب مرتبط: طراحی داخلی حمام و سرویس بهداشتی برای معلولین و سالمندان

دکوراسیون آشپزخانه مناسب سالمندان

دکوراسیون آشپزخانه مناسب سالمندان

باید این را اعتراف کرد که دکوراسیون آشپزخانه دارای شرایطی است که می تواند استرس های فیزیکی سالمندان را افزایش دهد؛ به همین دلیل هم اصلا نباید آن را نادیده گرفت. اول از همه به سراغ دستگیره های کابینت و کشوها بروید. سعی کنید دستیگره هایی را انتخاب کنید که با فشار کمتری باعث باز شدن در کابینت می شوند، چراکه این نوع دستیگره ها برای کسانی که به آرتروز مبتلا هستند گزینه مناسبی به شمار می روند.

دکوراسیون آشپزخانه

ارتفاع کانتر اهمیت زیادی دارد علاوه بر آن فضای آشپزخانه باید برای سالنمند راحت بوده و دسترسی به وسایل و لوازم هم به راحتی صورت بگیرد. در رابطه با یخچال و فریزر سعی کنید به سراغ گزینه هایی بروید که فرد سالمند با باز کردن در آنها بتواند به تمامی طبقات به خوبی احاطه و دسترسی داشته باشد. برای ماشین ظرف شویی هم بهتر است به سراغ نمونه های رومیزی بروید تا فرد سالمند برای استفاده از آن مجبور به خم شدن نشود.

نورپردازی در دکوراسیون منزل

نورپردازی در دکوراسیون منزل مناسب سالمندان

یکی از مهمترین و اساسی ترین نکات برای دکوراسیون مناسب سالمندان، نور مناسب و کافی در خانه است. فرد سالمند باید به راحتی خانه و وسایل آن را ببیند. این نور باید به طور مساوی در تمام قسمت های خانه وجود داشته باشد تا چشم ایشان را اذیت نکند. در عین حال باید به این نکته هم توجه کنید که نور باید به صورت غیر مستقیم در محیط پخش شود تا باعث خیرگی در چشمان سالمندان نشود.

نور کافی در تمامی مناطق خانه اهمیت دارد، ولی راه پله ها، اتاق نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی از اساسی ترین بخش ها در این زمینه هستند تا از بروز هرگونه حادثه برای سالمندان جلوگیری شود. نکته مهم آن است که خانه شما باید حتما به برق اضطراری مجهز باشد. علاوه بر اینها، نصب کلید و محل آن حتما باید در دسترس عزیز سالمند و در نزدیکی تخت خواب او اتفاق بیفتد.

مطلب مرتبط: ۱۲ ایده برای دکوراسیون خانه ی ایده آل سالمندان

دکوراسیون اتاق خواب مناسب سالمندان

دکوراسیون اتاق خواب مناسب سالمندان

قبل از هرچیز باید بگوییم که اگر در منزلتان اتاق خواب مستر وجود دارد بهتر است که آن را به فرد سالمند اختصاص دهید تا بتواند به راحتی از سرویس بهداشتی آن استفاده نماید.

دکوراسیون اتاق خواب سالمندان باید دقیقا مطابق سلیقه آنها باشد. سعی کنید اصلا بدون اجازه و مشورت آنها وسیله ای را در اتاق خواب جا به جا نکنید. اگر عزیزان سالمند شما از عصا و یا واکر استفاده می کنند توصیه می کنیم سعی کنید تا جای ممکن مسیر اتاق خواب ایشان را خالی و خلوت نگه دارید تا رفت و آمدشان به راحتی و با سهولت صورت گیرد. تشک خواب در این اتاق باید در بهترین حالت و استاندارد و راحت ترین حالت باشد تا بدن سالمند عزیزتان در بهترین حالت خود به استراحت بپردازید.

مطلب مرتبط: راهنمای خرید تشک

سعی کنید برای کفپوش های منزل خود چه در اتاق خواب و چه در سایر بخش ها از سنگ و یا لمینت به کلی استفاده نکنید. اگر خدایی نکرده فرد سالمند بر روی زمین بیفتد قطعا مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت. بهترین حالت آن است که برای کل فضای داخلی از موکت های مناسب و زیبایی استفاده کنید که ایمنی خانه را هم فراهم آورد.

کالای پیشنهادی وب سایت چیدانه:

چشم هوشمند ایرانیان
زنگ نجات مخصوص سالمندان و نگهبان ها
چشم هوشمند ایرانیان

نکته: نصب یک زنگ هشدار در اتاق فرد سالمند قطعا می تواند مفید باشد تا در مواقع لازم که به شما نیاز دارند بتوانید به سرعت خودتان را به اتاق آن عزیز برسانید.

دکوراسیون نشیمن مناسب سالمندان

دکوراسیون نشیمن مناسب سالمندان

برای دکوراسیون نشیمن منزل مناسب سالمندان باید به فکر مبلمانی مناسب باشید. بهترین نوع مبلمان مناسب سالمندان آنهایی هستند که گوشه های گرد دارند، چراکه اگر گوشه های آنها تیز باشد می تواند به عزیز سالمند شما آسیب وارد کند. مبل های راحتی دسته دار هم می توانند گزینه های خوبی باشند، چراکه همین دسته ها در نشست و برخاست سالمند به او کمک زیادی خواهند کرد. استفاده از پوف و یا یک مبل راحتی می تواند برای دراز کردن پای عزیز سالمند مفید باشد.

تابلو در دکوراسیون منزل

لوازم دکوری به کار رفته در دکوراسیون نشیمن می تواند حس و حال خوبی را به عزیزان سالمند منتقل کند. یادگاری های جوانی، هدیه و سوغاتی های قدیمی، قاب عکس های قدیمی که کودکی فرزندان و جوانی خودشان را یادآور می شوند می توانند به آنها روحیه دهند. در این میان می توانید قاب عکس هایی حاوی تصاویر مراسم عروسی عزیزان، تولد نوه ها و… را نیز قرار دهید تا عزیزان سالمند شما با دیدن آنها جانی دوباره بگیرند.

مطالب مرتبط: « اصول نصب تابلو بر دیوار » و « ۱۰ وسیله قدیمی فراموش شده در خانه های امروزی»

نگهداری از گل و گیاه توسط سالمندان

نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی توسط سالمندان

معمولا عزیزان سالمند از اینکه گل و گیاه آپارتمانی داشته باشند خوشحال می شوند. ارتباط با گل و گیاه می تواند روحیه خوبی را در آنها ایجاد کند. اگر در منزلتان حیاط و یا فضای سبزی دارید نگهداری و حتی قدم زدن در آن فضا می تواند روحیه آنها را پر از امید و خوشحالی کند. اگر هم از چنین شرایطی برخوردار نیستید نگهداری از گیاهان آپارتمانی را به آنها بسپارید تا ببینید که با چه عشقی این کار را خواهند کرد.

استفاده از کتابخانه در دکوراسیون منزل

استفاده از کتابخانه در دکوراسیون منزل برای سالمندان

یکی از تفریحاتی که برخی از سالمندان دارد مطالعه است. شما می توانید با فراهم کردن روزنامه، مجلات و کتاب های مورد علاقه آنها در دسترشان این حس خوب را به آنها هدیه دهید. مطمئن باشید که این کار می تواند برای ذهن و البته روحیه عزیز سالمند تاثیر فوق العاده ای داشته باشد.

 چیدانه برای همه سالمندان عزیزمان آرزوی سلامتی و حالِ خوب دارد.

نویسنده: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه