Chidaneh.com placeholder image

آشنایی با طراحی مبلمان در دکوراسیون داخلی

به قلم: لاله داورپناه

مبانی طراحی داخلی: در تعریف و مفهوم عام، طراحی به ایجاد یک اثر نو و خلاقانه گفته می شود. به عبارت دیگر در طراحی، طراح سعی می کند اثری را خلق کند که تاکنون وجود نداشته و قبلاً از طرف شخص دیگری ایجاد نشده است. با توجه به روند پیشرفت علم، فناوری و صنعت همواره شاهد سیر صعودی در ساخت انواع مصنوعات هستیم. یکی از این دسته مصنوعات، مبلمان در دکوراسیون داخلی هستند. چیدانه در این مطلب می خواهد به شما معیارهای لازم برای روند طراحی مبلمان فضاهای داخلی را یادآوری کند. با ما همراه باشید.

قالیشویی ادیب

در حال حاضر شرط حضور موفق در این صنعت، تولید قابل رقابت با دیگر صنایع رقیب و لازمۀ آن وجود فکری خلاق در ایجاد طرح های جدید است. برای رسیدن به این هدف باید مواردی را در طراحی مدّ نظر قرار داد. ویژگی های یک طراحی موفق برای مبلمان فضای داخلی را در ادامه با شما مرور خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی: بهترین چیدمان مبلمان در دکوراسیون منزل

در نظر گرفتن ارگونومی (فاکتورهای انسانی) در طراحی مبلمان

ارگونومی یا همان مهندسی فاکتورهای انسانی، علمی ترکیبی است که سعی دارد ابزارها، دستگاه ها و محیط کار و مشاغل را با توجه به توانایی هایی جسمی- فکری و محدودیت ها و علائق انسان ها، طراحی نماید. این علم با هدف افزایش بهره وری، با عنایت بر سلامتی، ایمنی، و رفاه انسان در محیط، شکل گرفته است. از یک طراح مبلمان انتظار می رود تا اصول و قواعد این علم را در طراحی خود اعمال کند.

طرح به خوبی مفهوم ایده را بیان کند

منظور از بیان مفهوم طرح این است که توقع و انتظار بیننده را برآورده کند. برای مثال در طراحی یک درب منظور از آن محافظت فضای منزل به لحاظ امنیتی است. بنابراین در صورتی که نتیجه طراحی به خوبی بیانگر این موضوع نبوده و عملکرد لازم را نداشته باشد، آن طراحی ناموفق بوده است.
تصویر بالا فضای داخلی غذاخوری پروژه خانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج و مبلمان آن را نشان می دهد. این پروژه نمونه ای از کارهای دفتر معماری سهراب رفعت یکی از اهالی فن چیدانه می باشد.

طراحی مبلمان باید از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد

همخوانی کارآمدی و دوام طرح با قیمت تمام شدۀ طرح بسیار اهمیت دارد. طرح باید طوری باشد که با توجه به کیفیت و ماندگاری توجیه اقتصادی داشته و مقرون به صرفه باشد و مخاطب، که به طور معمول مصرف کننده ها هستند، از لحاظ اقتصادی گرایش استفاده از محصول طراحی شده را داشته باشند.
نمونه پروژه ای در تصویر بالا میبینید، کاری از شرکت طراحی پاسار از اهالی فن چیدانه می باشد.

طرح مبلمان مطابق با توان و امکانات تولید کننده باشد

طرح باید با توجه به امکانات موجود، اعم از امکانات علمی، مهارتی، تجهیزاتی، مالی و… قابل تولید باشد و اگر طرحی ارائه دهیم که مطابق با توان تولید نباشد محکوم به شکست خواهد بود.
نمونه مبلمان اداری در تصویر بالا محصولی از شرکت آوام نقش از اهالی فن چیدانه می باشد.

مطلب پیشنهادی: بهترین مبلمان برای فضای اداری شرکت شما کدام است؟

مبلمان طراحی شده باید زیبا باشد

با توجه به اینکه مخاطب اصلی استفاده از مبلمان، انسان ها هستند و زیباپسندی جزء ذات انسانی است، در نظر داشتن زیبایی در خلق یک اثر می تواند در موفقیت آن تأثیر به سزایی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: مبلمان رنگى، تحولى زیبا در دکوراسیون داخلى !

شناخت مواد و مصالح موجود برای طراحی مبلمان فضاهای داخلی

هر طراح باید اطلاعات لازم در خصوص مواد و مصالح کاربردی موجود در بازار برای ساخت مبلمان را کسب کند. این اطلاعات در کنار دیگر عوامل طراحی نقش مهمی در پیشبرد این فرآیند خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید مبل شیک و زیبا

توجه به اقلیم و منطقه آب هوایی که مبلمان در آن استفاده خواهد شد

اقلیم و آب هوای هر منطقه برای هر نوع تولیدی، محدودیت هایی را ایجاد می کند که بی توجهی به آنها می تواند مشکل ساز بوده و محصول را غیر کاربردی کند. اقلیم نقش موثری در انتخاب مصالح، نحوه چیدمان و محل قرارگیری مبلمان در طراحی داخلی دارد.
تصویر بالا فضای داخلی نشیمن پروژه ویلای فردوس، طراحی مناسب برای سواحل مازندران و مبلمان آن را نشان می دهد. این پروژه نمونه ای از کارهای دفتر معماری سهراب رفعت یکی از اهالی فن چیدانه می باشد.

طراحی مبلمان به روز و استفاده از تکنولوژی

یکی دیگر از مواردی که در موفقیت یک طرح تأثیرگذار است به روز بودن آن است و با توجه به وجود رقابت فشرده در این خصوص، طراح باید با نیاز روز بازار آشنایی کافی داشته باشد، زیرا اگر نتواند انتظارات مخاطب را به لحاظ موارد مختلف، از جمله کاربرد، زیبایی، نوع مواد و مصالح و… برآورده کند عملاً طرح وی جایگاه خود را از دست می دهد و موفق نخواهد شد.
تصویر بالا فضای اداری پروژه طراحی متفاوت دفاتر اداری شرکت بایر پارسیان در تهران و مبلمان آن را نشان می دهد. این پروژه نمونه ای از کارهای دفتر معماری حبیبه مجدآبادی یکی از اهالی فن چیدانه می باشد.

طرح باید خواسته ها و شرایط خاص برآورده کند

گاهی اوقات بعضی از طرح ها به طور خاص و به صورت سفارشی ایجاد می شوند و لازم است خواسته های سفارش دهنده تأمین گردد. برای مثال گاهی باید خاطرۀ خوشایند خاصی را برای مخاطب تداعی نماید. در این صورت می توان گفت طرح موفق عمل کرده است. یا طرحی را باید برای مکانی خاص که مشابه آن در جایی دیگر وجود ندارد، طراحی کرد.
نمونه پروژه ای در تصویر بالا میبینید، کاری از گروه طراحی داخلی و هوشمندسازی ساختمان کارا از اهالی فن چیدانه می باشد.

اگر در بازار به دنبال مبلمان دلخواه خود میگردید. سری به بخش ویترین محصولات چیدانه بزنید و از انواع ممبلمان موجود در بازار آگاه شوید.
و اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: مبانی طراحی در دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون ، طراحی و معماری داخلی ، تفاوت در چیست؟
طراحی داخلی و نکات کلیدی در چیدمان فضا
زیبایی گرافیک محیطی در طراحی داخلی

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه