Chidaneh.com placeholder image

معماری مدرن ویلای شماره 599 در سواحل مازندران

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: وقتی که در مورد طراحی یک ویلا صحبت می کنیم، باور عموم بر این است که معماران در عملی کردن رویاهای بیکران و پیاده کردن ایده های استثنایی خود کمتر با محدودیت روبرو هستند، اما در حقیقت قوانین و مقررات شهری آن قدر زیاد است که طراحی یک ویلا را به طرز چشمگیری سخت تر می کند. چون که معمار از یک طرف با مقررات و دستورالعمل های نقشه کشی روبه‌رو است و از طرف دیگر باید انتظارات کارفرما از ویلای مورد نظرش را برآورده سازد.
ویلای شماره ۵۹۹ در زمینی با مساحت ۶۲۳ مترمربع در شهر ساحلی خانه دریا (بین محمودآباد و سرخ‌رود) در استان مازندران واقع شده است. معماران این پروژه نیما میرزا محمدی و امین فردوسی برای طراحی این پروژه درگیر چنین محدودیت هایی بودند. همراه با چیدانه به ویلای 599 بروید.

سرویس خواب بالسا

مشخصات پروژه ویلای شماره ۵۹۹ 

  • مکان: شهرک ساحلی خانه دریا از توابع محمودآباد در استان مازندران
  • معماران ارشد: نیما میرزامحمدی، امین فردوسی
  • تیم طراح: وحید مقیمی
  • سال: ۱۳۹۲-۱۳۹۰
  • مساحت زمین: ۶۲۳ مترمربع
  • مساحت ساخت طبقه همکف: ۱۴۵ مترمربع
  • زیربنای کل: ۳۱۰ مترمربع
  • کاربری: مسکونی
  • سازه: هومن فرخی
  • مشاور برق و تاسیسات: مهندس عیوقی
  • تیم اجرایی: نیما میرزامحمدی، امین فردوسی
  • پیمانکار: محمد لقائی

محدودیت ها و الزامات طراحی ویلای مدرن شماره 599

شهرک ساحلی “خانه دریا " دستورالعمل شهرسازی دقیقی دارد که شامل موقعیت ساختمان، ارتفاع مجاز، سطح اشغال و پی است. در بین اینها، موقعیت ساختمان (یک چهارگوش ۱۰ تا ۱۸ مترمربعی)، ارتفاع مجاز (حداکثر ۷٫۵ متر تا بلندترین نقطه بام) و حداقل فضای گشایش نسبت به محوطه همسایه، محدویت های بیشتری پیش پای طراح می گذارد. بنابراین شیوه ای که در پیش گرفته می شود باید ساده و در چهارچوب قوانین و مقررات باشد.
در اردیبهشت ۱۳۹۰ زمین پروژه ویلای 599 برای اولین بار مورد بررسی قرار گرفت و فرآیند طراحی آن تا مهر ماه همان سال به طول انجامید. با توجه به شرایط آب وهوایی، ساخت و ساز این پروژه در خرداد ۱۳۹۱ آغاز شد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهویلای فردوس، طراحی مناسب برای سواحل مازندران

شکل گیری ایده طراحی در ویلای 599

شرایط اقلیمی و تعریف جدیدی از بام شیروانی، تامین نور کافی به داخل ساختمان با توجه به شمالی-جنوبی بودن بنا، و همچنین تامین منظره قابل قبول به نظر گرفتن محدودیت هایی که قبلا اشاره شد، همگی چالش هایی بودند که ایده اولیه را تحت تاثیر قرار می داد.

مطلب پیشنهادی: خانه دو پوسته ی لواسان ، طراحی ویلا برای ارتباط با طبیعت

عملکرد، دوام و سهولت نگهداری مهمترین مسئله برای کارفرما بود چون این ویلا برای وی استفاده کم و فصلی داشت و به نظر می رسید که بچه هایش برای او هدف اصلی این پروژه بودند. ساحل از همان ابتدا مسئله حیاتی و مهم برای کارفرما بود؛ بام شیروانی، قرار گرفتن ساختمان بر روی صفحات فلزی، استفاده از بازشو و پنجره های خیلی بزرگ در محور شمالی-جنوبی در جهت جریان باد، منظره، نورگیری و همچنین انتخاب مصالح مناسب آب و هوای شمال، همگی عوامل تعیین کننده چهارچوب طرح بودند.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهخانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج

با توجه با شرایط اقلیمی هیچ گزینه دیگری غیر از بام شیروانی در دسترس نبود، پس معماران تصمیم گرفتند تعریف متفاوتی از آن ارائه دهند و از انتخاب شیروانی های دو یا چند طرفه خودداری کنند. با این اوصاف، معماران نیز حجم اول ساختمان را از زمین جدا کرده و سطح پیوسته ای به شکل یک صفحه تاشده از غرب به شرق به وجود آورده و دور آن پیچاندند، در نتیجه حداقل شیب لازم برای بام شیروانی (۱۵%) محفوظ می ماند. طبقه همکف که عمدتا از دیوارهای شیشه ای تشکیل شده، از کناره به سمت داخل کار شده تا به تعلیق حجم بالایی افزوده و مشکلات ناشی از شرایط جوی منطقه در این ویلا را حل کند.

مطلب پیشنهادی: ویلای درویش آباد، خانه ای برای حضور

قرار گرفتن یک نورگیر در بالای فضای خالی و ایجاد نور و سایه در طول روز و در داخل ساختمان، کیفیت بصری باشکوهی در این ویلای ساحلی را می آفریند. رفت وآمد عمودی در بین طبقات از طریق رمپی که در پل شیشه‌ای بین دو حجم شمالی و جنوبی و در کنار راهرو واقع شده انجام می پذیرد. هم رفت وآمد عمودی و هم افقی، در داخل ساختمان و در دو طرف فضای خالی واقع در بین ساختمان انجام می گیرد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

سازمان دهی فضاها در پروژه ویلای 599

در ارائه طرح‌های اولیه، دو نکته مورد بررسی قرار گرفت. معماران پروژه در این باره می گویند:

  • امتداد فضا در داخل و بیرون؛ همان طور که انتظار می رود یک راه ارتباطی مناسب با بیرون ساختمان در یک ویلای تفریحی، اندکی عقب نشینی، وجود پنجره‌های روشن در بخش شمالی و جنوبی وشرقی در طبقه همکف و دسترسی مسیر به حیاط، همه این ها علاوه بر جداسازی ساختمان از سطح زمین و القای حس معلق بودن، به درخواست کارفرما پاسخ داده است. راهروی سبز با دو ردیف نخل که در شمال ساختمان واقع شده به عنوان یکی از نیروهای تاثیرگذار در طرح به حساب می آید و به دنبال آن، تراس بزرگ طبقه اول و سپس اتاق اصلی رو به منظره نخل طراحی شد. این تراس و تراس شمالی با فضاهای بازشان، داخل را به محیط بیرون وصل می کنند.

  • ما به دنبال شیوه‌ای متفاوت برای سازمان دهی ساختمان های دوطبقه‌ای هستیم که فضای خصوصی آن ها در طبقه بالا و بقیه فضاها در طبقه همکف هستند. در این رابطه، پس از بازبینی چند مورد و با قرار دادن فضای استخر و رفع مشکل تراس جنوبی در طبقه اول، هم نبض و جریان زندگی را به آن جا منتقل کردیم و هم چشم انداز باشکوهی رو به منظره اطراف فراهم کردیم.
  • در طبقه اول، بخش خدماتی در مرکز قرار دارد.ورودی،آشپزخانه، راه پله و اتاق خواب ها همگی در اینجا واقع شده اند تا سطح دسترسی مناسبی داشته باشند. دو بخش شمالی و جنوبی برای غذاخوری، پذیرایی و اتاق تماشای تلویزیون در نظر گرفته شده است.

ویژگی های طراحی در پروژه ویلای 599

عدم استفاده مداوم کارفرما از این ویلای ساحلی دلیل عمده معمار برای انتخاب چنین شیوه طراحی بود و آن را در بخش اول همین مبحث مورد بررسی قرار دادیم به گونه ای که:

  • یک فضای انعطاف پذیر هم برای محیط زندگی و هم برای محیط اطراف فراهم آمده است؛ همچنین تغییر مختصات مکانی در هر زمانی، امکان تغییر کیفیت فضایی متفاوتی را در اختیار ساکنین می گذارد. این امر باعث شده که انگیزه‌ای برای نقل مکان از فضای شهرنشینی به این ویلا باشد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: آپارتمان سپید، ویلایی سه واحدی در لواسان

  • ایجاد فضایی با پس زمینه‌ی کاملا سبز به شکلی که کل سازه طوری به نظر می رسد که انگار خود بخشی از همان منظره سبز بوده و بام ویلا که تنها با یک سقف و یک دیوار شیشه‌ای پوشیده شده، با لبه های شیروانی‌اش پیرامون ویلا را محصور کرده است. در طول روز داخل ویلا غرق در نور آفتاب می شود و پنجره‌های رو به چشم انداز اطراف، انرژی بیشتری را برای زندگی جذب کرده و در شب همین منظره چشم را نوازش می دهد.

  • تمایز و حس کنجکاوی برای کشف فضاها : وجود فضاهای خالی در قسمت های مختلف، رمپ شیشه‌ای و اختلاف سطح ارتفاع (در یکی از دو بخش ساختمان). نوک درختان بامبو و نیزار از راه یک شکاف باریک و با عبور از رمپ شیشه‌ای که نور آفتاب صبحگاهی بر آن می تابد خود را به اتاق اصلی در طبقه بالا رسانده و هم زمان با آن با تابش خورشید به درون ساختمان حس خاصی به فرد دست می دهد. 

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهویلای امیر، تابستانی سرد در امیرمهد کرج

  • در این پروژه، سطح دسترسی به راهروهای شیشه‌ای و آویزان و رفت و آمد در آن، روح زندگی را در خانه و اطراف آن دمیده است.
  • ما سعی کردیم تا کل ساختمان علیرغم متفاوت بودنِ بافت معماری پیرامونش، از ماهیت تفریحی خود دور نشده و حس ویلای ساحلی را به فرد منتقل کند. اگرچه تمامی ویلاهای شمال با سیستم هرمی شکل و سقف های شیب دار متداول در آن منطقه ساخته نشده‌اند، اما در عین متمایز بودنش، با محیط پیرامون خود همخوانی دارد.

  • مرتب بودن و نظم فضایی کافی؛ فضاهای خدماتی در مرکز پلان به گونه ای قرار گرفته که دسترسی از شمال و جنوب با کمترین فاصله و ارتباط آسان بین فضای خدماتی و منزل امکان پذیر است.
  • پیوستگی و امتداد فضای داخل و بیرون ساختمان و تجاوز این دو فضا به محدوده همدیگر؛ با مصالح ساختمانی مشترک و نفوذ لایه های بیرونی به عمق فضاهای داخلی به شکل شکاف های باریک و همچنین با مسطح بودن سطح زمین و تعدی به حریم درون سازه عملی شده است.

سازه و تاسیسات در پروژه ویلای 599

در ابتدا قرار بود که سازه بتنی بوده اما در میانه راه و اواسط مراحل طراحی، طبق خواسته کارفرما برای کاهش هزینه‌ها و سهولت اجرا، پروژه به یک سازه بتنی تیر و دال تغییر یافت. در پایان کار، بام به شکل یک تیرک کامپوزیتی شیب دار به همراه پروفیل های فلزی با پوشش ورقه‌ای از کار در می آمد.راه پله و شیب آن به صورت سازه‌های فلزی بیرون زده‌ای هستند که با بتن به هم متصل شده‌اند.
در سیستم تاسیسات برای سرمایش و گرمایش ویلا از پکیج های فن کوئیل‌داری استفاده شده که دارای پانل‌های پوششی توکار هستند. این پانل‌ها برای اینکه کولرها در معرض دید نباشند بسیار حائز اهمیت بود.

مصالح ساختمانی در پروژه ویلای 599

هدف اصلی به کارگیری مصالح بود که به صورت پیوسته از بیرون به داخل و همچنین مصالحی که با بافت پس زمینه هماهنگ بوده و از شلوغی و تعدد مصالح جلوگیری شود. پس، چوب اشباع شده بهترین گزینه است چون که از دوام بسیار بالایی برای فضای بیرونی برخوردار است و با کل نمای ساختمان همخوانی دارد. سنگ گزینه دیگر بود که در فضای داخل و بیرون مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به کانسپت پروژه، مصالح شیشه‌ای و تیره به طور وسیعی در طبقه همکف به کار رفته است تا که تعلیق فضای سفید بالایی (طبقه اول) را در مجاورت رنگ تیره تشدید کند.

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: بازسازی خانه کاوه، ساختمانی ۲۰ ساله در تهران
مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان
طراحی نمای ساختمان اداری نارنجستان تهران، ترکیبی از نمای همسایگان

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
امین فردوسی در تاریخ 20 شهریور 1397
امین فردوسی - www.aminferdousi.com

ثبت دیدگاه