Chidaneh.com placeholder image

شیرآلات آشپزخانه، هرآنچه هنگام خرید باید بدانید

به قلم: تحریریه چیدانه
شیرآلات آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین شیرآلاتی که در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید هنگام خرید به کیفیت و دوام آن‌ها توجه کافی داشت، شیرآلات آشپزخانه هستند. شیرآلات موجود در آشپزخانه خصوصا شیر ظرفشویی، بیشترین استفاده را دارد و طی یک روز بارها برای شستشوی ظروف، میوه‌ها، سینک و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد خرید شیرآلات آشپزخانه برای خانه خود را دارید، در این مقاله با ما همراه شوید تا تمام اطلاعاتی را که هنگام خرید به آن نیاز دارید در اختیارتان قرار دهیم. 

انواع شیرآلات آشپزخانه

انواع شیرآلات آشپزخانه

شیرآلات آشپزخانه از نظر طراحی و عملکرد در انواع مختلفی ارائه می‌شوند که هرگونه نیاز مصرف‌کنندگان را پاسخگو باشند. در ادامه برخی از انواع پراستفاده شیرآلات آشپزخانه را معرفی خواهیم کرد.

قالیشویی ادیب
شیر ظرفشویی دومنظوره

شیر ظرفشویی دومنظوره

شیرآلات دومنظوره که به آن‌ها تصفیه‌دار نیز می‌گویند برای خانه‌هایی که دارای دستگاه تصفیه آب هستند، با تعبیه دو شیر مجزا این امکان را فراهم می‌کنند که از یک شیر برای آشامیدن و از شیر دیگر برای شستشوی ظروف استفاده کنند. این موضوع بسیار مهم است که شیر مجزا برای آشامیدن که به دستگاه تصفیه متصل است، با سینک و شیر ظرفشویی همخوانی داشته باشد.

شیرآلات آشپزخانه ساده یا علم ثابت

شیرآلات آشپزخانه ساده یا علم ثابت

شیرآلات آشپزخانه علم ثابت همان شیرآلاتی هستند که از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفتند. علم اصلی این شیرآلات از محل اتصال تغییر جهت می‌دهد اما به این دلیل آن را علم ثابت می‌نامند که فاقد شلنگ هستند و قابلیت تبدیل به شیر دوشی را ندارند.

مطالب پیشنهادی: انواع شیرآلات جدید؛ نکته هایی برای انتخاب درست!

شیر ظرفشویی شاوری

شیر ظرفشویی شاوری

این نوع شیرآلات آشپزخانه دارای یک شلنگ هستند و برای سینک‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که نیاز به شستشوی سینک دارید، کافی است دهانه شیر را بکشید تا از لوله اصلی جدا شده و به یک دوش دستی تبدیل شود این شیرها قابلیت چرخش 360 درجه را دارند.

شیر ظرفشویی فنری

شیر ظرفشویی فنری

شیرهای فنری بین انواع شیرآلات آشپزخانه، بیشترین ارتفاع را دارند. این شیرها معمولا دارای قابلیت تنطیم فشار آب هستند و برای شستشوی سینک‌های بزرگ و ظروف مختلف کارایی بسیار خوبی دارند.

شیر ظرفشویی دیواری

شیر ظرفشویی دیواری

این مدل شیر ظرفشویی همان‌گونه که از نامش پیداست، روی دیوار نصب می‌شود و برای سینک‌هایی که جای کمی برای نصب شیر دارند یا کوچک هستند گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

مطالب پیشنهادی: شیر آلات طلایی جدید، آلبوم تصاویر جدیدترین مدل‌ها

نکاتی که هنگام خرید شیرآلات آشپزخانه باید به آن توجه شود

نکاتی که هنگام خرید شیرآلات آشپزخانه باید به آن توجه شود

از آنجایی که شیرآلات آشپزخانه بیشتر از باقی شیرآلات موجود در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهتر است در خرید آن‌ها توجه و دقت کافی را به خرج دهیم تا سال‌ها بدون مشکل برایمان کار کنند. در ادامه برخی از نکاتی را که هنگام خرید شیرآلات آشپزخانه باید به آن‌ها توجه کنید، در اختیارتان قرار خواهیم داد.

خرید شیرآلات آشپزخانه

جنس بدنه شیرآلات آشپزخانه 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خرید شیرآلات به آن توجه کرد، جنس بدنه آن‌هاست. به طور معمول شیرآلات باکیفیت از ترکیب آلیاژ سرب و برنج ساخته می‌شوند و هرچه میزان سرب آن کمتر باشد، برای سلامتی و مناسب‌تر است و از کفیت و دوام بیشتری نیز برخوردار است.

وزن شیرآلات

وزن شیرآلات

وزن شیرآلات یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه شود. هرچه وزن شیرآلات آشپزخانه بیشتر باشد، دوام و کیفیت آن را تضمین می‌کند. معمولا شیرآلاتی که بسیار سبک هستند، از آلیاژهای متفرقه و بی‌دوام ساخته شده‌اند.

آبکاری شیرآلات آشپزخانه

منظور از آبکاری همان روکشی است که روی شیرآلات کشیده می‌شود تا مقاومت آن‌ها را در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و تغییر رنگ بالا ببرد. اگر آبکاری با مواد متفرقه و بی‌کیفیت انجام شود، دوام شیرآلات بسیار کاهش یافته و بعد از مدتی استفاده دچار زنگ‌زدگی و در نهایت شکستگی می‌شوند. 

آبکاری شیرآلات آشپزخانه

به طور کلی سه نوع آبکاری برای شیرآلات انجام می‌شود. بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌تر نوع آبکاری شیرآلات آشپزخانه، آبکاری نیکل و کروم است. این نوع آبکاری علاوه بر افزایش مقاومت شیرآلات در برابر عوامل محیطی، ظاهر آن را نیز زیباتر و درخشان‌تر می‌کند. نوع دیگر آبکاری که قیمت گران‌تری دارد، آبکاری PVD است. این نوع آبکاری کیفیت بسیار فوق‌العاده‌ای دارد و مقاومت شیرآلات را به ظرز چشمگیری افزایش خواهد داد.

نوع سوم آبکاری شیرآلات، آبکاری رنگی است. بدون شک شیرآلات را با رنگ‌های مختلف مشکی، طلایی و رنگ‌های دیگر دیده‌اید که امروزه بسیار پرطرفدار و پراستفاده هستند. این شیرها آبکاری رنگی شده‌اند و نوع باکیفیت آن‌ها کیفیت و دوام شیرآلات را مانند دو نوع دیگر به خوبی افزایش می‌دهند.

مطالب پیشنهادی: بهترین شیرآلات مدرن ساختمانی درحمام و سرویس بهداشتی!

همخوانی شیرآلات با اندازه سینک

همخوانی شیرآلات با اندازه سینک

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید شیرآلات آشپزخانه باید به آن توجه کرد، همخوانی شیرآلات با اندازه سینک است. به طور مثال اگر طول سینک آشپزخانه شما 120 سانتی‌متر یا بزرگتر است، بهتر است از انواع شیرآلاتی استفاده کنید که امکان دسترسی آب به تمام نقاط سینک را به شما بدهد. برای سینک‌های بزرگ معمولا دو نوع شیر ظرفشوی شاوری (شلنگ‌دار) و شیر ظرفشوی فنری مناسب‌تر است.

قیمت شیرآلات آشپزخانه

عوامل موثر بر قیمت شیرآلات آشپزخانه

عوامل مختلفی بر قیمت شیرآلات آشپزخانه می‌تواند موثر باشد که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کرد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس بدنه
  • نوع آبکاری
  • وزن شیرآلات
  • طراحی شیرآلات آشپزخانه
  • کیفیت و گارانتی

مطالب پیشنهادی: بهترین مارک شیرآلات؛ معرفی انواع برند شیرآلات ایرانی و خارجی

شیر ظرفشویی

کلام آخر

همان طور که اشاره کردیم، شیرآلات آشپزخانه یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین شیرآلات در خانه محسوب می‌شوند و توجه به کیفیت آن‌ها در هنگام خرید نکته بسیار حائز اهمیتی است. همچنین شیرآلات براساس عملکرد و ساختار انواع متفاوتی دارند. در این مقاله سعی داشتیم تا با معرفی انواع شیرآلات آشپزخانه و نکاتی که هنگام خرید آن‌ها باید به آن توجه کنید، شما را یاری کنیم تا در هنگام تصمیم‌گیری و خرید آن‌ها سنجیده‌تر عمل کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
hh در تاریخ 01 بهمن 1393
سلام به نظر من کارتون خیلی بی نظیره اما اگه از چیدمان زندگی ایرانی بیشتر اطلاعات بدهید ممنمون میشم

ثبت دیدگاه