Chidaneh.com placeholder image

معماری متفاوت ویلای مسعودی در شیراز

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: داشتن ویلایی مدرن با طراحی خاص و منحصر به فرد ممکن است برای شما هم جذاب باشد. ویلایی که با ظاهری متفاوت بتواند آرامش را برای گذراندن تعطیلاتی دلپذیر به ساکنانش هدیه دهد. چیدانه این بار، باز هم سری زده به شهر شیراز و قصد دارد شما را با ویلای مسعودی آشنا کند. ویلای مسعودی در زمینی به مساحت ۳۷۴۰ متر مربع در منطقه ییلاق نشین شهر شیراز که نسبت به سایر مناطق این شهر از آب و هوای مساعدتری برخوردار است به دست مهندس نوید مسعودی طراحی و اجرا شده است. با ما همراه باشید و با ایده های طراحی این اثر معماری آشنا شوید.

تابلو فرش ریحان

مشخصات پروژه ویلای مسعودی

  • طراح معمار، طراح سازه و مجری: نوید مسعودی
  • کارفرما: نادر مسعودی
  • محاسب سازه: مجتبی حمزوی
  • مساحت سایت: ۳۷۴۰ متر مربع
  • زیربنا: ۱۹۰ متر مربع
  • محل پروژه: فارس، شیراز، جاده سپیدان
  • تاریخ طراحی و ساخت: خرداد ۱۳۹۱ تا اسفند
  • جوایز: کسب رتبه اول در بخش فضاهای مسکونی در اولین مسابقه دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران (فصلنامه هنر و معماری)

در سایت پروژه ویلای مسعودی، سیالیت فضایی طرح منجر به پیوستگی و تداوم بصری فضای سبز از دید ناظر شده که فضایی یکپارچه و آرام برای بیننده به وجود آورده است؛ این امر کانسپت اصلی طراحی را تشکیل داد.

مطلب پیشنهادی: معماری مدرن ویلای شماره ۵۹۹ در سواحل مازندران

در راستای این اهداف و به منظور خلق فضاهایی با این کیفیت بصری و داشتن جانماهای مورد نیاز، ساختمان ویلا در منتهاالیه زمین در نظر گرفته شد. این احجام کاملا خالص با عملکرد تفکیک عمومی و خصوصی به دو حجم مکعب مربع و مکعب مستطیل تقسیم شده اند.

مطلب پیشنهادی: خانه دو پوسته ی لواسان ، طراحی ویلا برای ارتباط با طبیعت

سیالیت حجم بخش عمومی به وسیله چند پله معلق که حوضچه نیلوفر آبی و ماهی در زیر آن قرار دارد. با تلألؤ حجم در حوضچه تشدید شده است. در مرکز این فضای بی پیرایه و پیراسته، سکوی مستطیل شکلی هم جهت انجام فعالیت مراقبه(مدیتیشن) طراحی شده و مورد استفاده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: آپارتمان سپید، ویلایی سه واحدی در لواسان

حجم مکعب مستطیل با کشیدگی در جهت شمال غربی- جنوب شرقی، دید وسیع تری را برای ساکنان بخش خصوصی خانه به وجود آورده، ضمن آنکه ساختمان کاملا به صورت پیلوتی طراحی شده تا از فضای حاصل در زیر حجم، سایبان مأمن امن و آرام برای حضور ساکنین در فضای طبیعی باغ مهیا کند. کشیدگی استخر به موازات این حجم، ضمن تأمین امنیت و فضای تفریحی برای ساکنین، حس یکپارچه ای را میان آب و بنا به وجود آورده است. این حضور آب صرفا به اطراف و زیر حجم خلاصه نمی شود.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: ویلای فردوس، طراحی مناسب برای سواحل مازندران

همان گونه که از ابتدای خلقت، آب همواره همراه و همزد بشریت بوده و در اینجا نیز از ابتدای ورود کاربر، خودنمایی می کند. حوضچه ی کشیده ی افقی و المان آبی در مسیر چهارباغ رمزآلود خود سعی در ایجاد محیطی آرام و ساکن را داشته اند. این آرامش در بُعد مصالح و حجم نیز مشهود است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی ویلای نازدلکده در مازندران برای یک خانواده پر جمعیت

در پرداخت حجمی، مصالح و حتی سازه ی ساختمان به صورت کاملا نمایان و با حفظ خلوص کامل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در تناسبات نما هم ضمن حفظ تأکید بر کریدورهای بصری برای کاربران به واسطه بهره مندی از تناسبات موزون(ریتم) تلاش برای خلق یک گرافیک حجمی پویا انجام شده است.

نمونه پروؤه اهالی فن چیدانه: خانه ای در کیش با زیبایی های معماری ایرانی

سازه ی ساختمان نیز به دست معمار طراحی و تنها محاسبات سازه ای آن به مهندس عمران محول شد. این حساسیت روی بازتاب خلوص در بُعد سازه ای بنا نشان گر هدفی بالا در طراحی می باشد. ستون ها به صورت تیر ورق و بادبندهای لوله ای تلاش می کنند تا از کانسپت اصلی طرح فاصله نگیرند؛ به عبارتی، پیوسته سعی شده تا تمامی اجزای معماری و سازه در خدمت بیان بصری و اهداف طراح باشند.

دو ویلای طراحی شده در شیراز را در چیدانه ببینید: خانه برادران، ویلای پیلوت در زمین شیب دار
خانه ای برای آخر هفته ویلایی مدرن در شیراز

در طراحی داخلی این ویلا برای عدم غرابت از کانسپت اصلی و همرنگ با عقیده ی طراح به مسئله ی روح مصالح و استفاده شاخص از آنها، شاهد حضور نمایان(عریان) مصالح فاقد تزئینات در طراحی داخلی هستیم.

این پروژه موفق به کسب رتبه اول در بخش فضاهای مسکونی در اولین مسابقه دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران (فصلنامه هنر و معماری) شده است. دیگر ویلاهای برنده جوایز معماری در ایران را در چیدانه ببینید: 
خانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج
معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر
ویلای شمس در زرندیه ساوه، الماسی در دل کویر
ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید. 

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
حمید در تاریخ 01 تیر 1394
سلام - به نظر من این ویلا برای سکونت جای مناسبی نمیتونه باشه! یه جور خاصی خشکیت و بی روح بودن فضاها خودشو نمایان میکنه! این ویلا در اولین نگاه آدم رو یاد پالایشگاه نفت میندازه تا یه ویلای مسکونی که بشه در آن استراحت کردو خوش گذروند.عناطر بکار رفته خیلی خشک و بی روح هستن! هیچ نوع احساس راحتی در آن دیده نمیشه!طراحی فضای داخلی نیز خیلی بی روحه ! خیلییی!بیشتر انسانها از همچین فضاهایی دوری میکنن! محیط باید طوری باشه که آرامش بده ! انسان زمانی به ویلا میره که از زندگی صنعتی و سر و صدا و خیلی چیزای دیگه فرار میکنه ولی در مورد این ویلا برعکسه ! انگار که وارد یه مجموعه ی صنعتی میشی تا اینکه کار کنی نه اینکه استراحت.
lalehdavarpanah در تاریخ 02 تیر 1394
سپاس از توجه شما و از زمانی که گذاشتید صحبت شما برای بسیاری از ما درست و قابل درکه، اما به هر حال در طراحی یک ویلای شخصی، نظرات و علایق کارفرما از عوامل مهم و تعیین کننده در طراحی هست. هر انسانی تعریف خاص خودش رو از راحتی و آرامش داره.
حمید رضا در تاریخ 23 مرداد 1394
عکس های اول که ویلا رو از بیرون نشون داد بنظرم این ویلا عالی طراحی شده بود من خودم هم عاشق طرح های مدرن هستم ولی وقتی از داخل ساختمان رو دیدم تعجب کردم چون که حس کردم برعکس طراحی زیبای بیرون از ویلا داخل ویلا از زیبایی خاصی برخوردار نیست و بنظرم نمایان بودن تیر اهن و .... در داخل ساختمان زیباییی اونو از بین برده

ثبت دیدگاه