Chidaneh.com placeholder image

استفاده از رنگ ها، عناصر معجزه گر در دکوراسیون داخلی

به قلم: لاله داورپناه

رنگ: رنگ نوری است که از سطح اشیا تابیده شده و به چشم ما منعکس می شود. از نظر علمی رنگ امواجی از نور است که به کمک حس بینایی تشخیص داده می شود. رنگ ها یکی از عناصر بسیار مهم و پایه ای در طراحی دکوراسیون داخلی هستند. در این مطلب قصد داریم نگاهی کلی داشته باشیم به دسته بندی رنگ ها تا بتوانیم در انتخاب آنها برای طراحی داخلی، هوشمندانه عمل کنیم. با چیدانه همراه شوید و بهترین رنگ را برای خانه تان انتخاب کنید!

چوب و هنر

چرخه رنگ چیست؟

چرخه رنگ از دوازده رنگ تشکیل شده، که دارای سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی است. رنگ های فرعی مانند سبز، نارنجی و بنفش بین این رنگ ها قرار می گیرد و از ترکیب رنگ های اصلی با فرعی شش رنگ دیگر به دست می آید. مانند نارنجی-قرمز، نارنجی- زرد، زرد-سبز، سبز-آبی، بنفش-آبی و بنفش-قرمز.  در چرخه رنگ هر رنگ با رنگ کناری خود هم خانواده است و رنگ مقابلش رنگ مکمل است. بهتر است به معجزه چرخه رنگ در دکوراسیون ایمان بیاورید و با جزئیانت آن بیشتر آشنا شوید.

کنتراست رنگ چیست؟

به معنی تقابل است یعنی اختلاف رنگ تیره و روشن در یک تصویر. کنتراست هر رنگ، رنگ مقابلش است. شدیدترین کنتراست بین سیاه و سفید است. استفاده از کنتراست رنگ در طراحی داخلی می تواند به ایجاد تاکیید و جلب توجه کردن عنصری خاص در فضا کمک کند. زیبایی چشم‌نواز با رنگ‌های متضاد به فضای داخلی ساختمان های شما خواهد آمد.

مطلب پیشنهادی: ایده های خلاقانه به سادگی سیاه و سفید!

رنگ زمینه در طراحی داخلی

رنگی که به صورت بیشترین میزان در فضا به کار برده شده است و اجازه می دهد که به عنوان بستری رنگ های دیگر در آن خودنمایی کنند. مانند رنگی که برای دیوارها انتخاب می شود. در مطالب گذشته ۱۰ قانون برای انتخاب رنگ دیوار در دکوراسیون منزل را با شما در میان گذاشته ایم. تصویر بالا نمونه پروژه ای از استودیو معماری بوژگان یکی از اهالی فن چیدانه است که در رنگ سفید را به عنوان رنگ زمینه در طراحی داخلی اسفاده کرده است.

آشنایی با انواع رنگ ها در دکوراسیون داخلی

رنگ های اصلی: رنگی است که به صورت مستقل وجود دارد یعنی این رنگ از ترکیب رنگ های دیگر ساخته نشده است. رنگ های اصلی عبارت است از: زرد، قرمز و آبی. استفاده از این رنگ ها در فضاهای داخلی گاهی حتی می تواند نشانگر خلوص باشد.

مطلب پیشنهادی:آرامش را با رنگ آبی به خانه خود بیاورید

رنگ های فرعی: از ترکیب دو رنگ اصلی به وجود می آید. مانند نارنجی (قرمز + زرد)، سبز (آبی +زرد) و بنفش (قرمز + آبی). متناسب با اهدافی خاص در هر پروژه طراحی داخلی می توان از رنگ های فرعی بهره گرفت. شرکت مانی فرم  از  اهالی فن چیدانه در طراحی اتاق خواب از رنگ بنفش استفاده کرده است.

رنگ های خنثی: رنگ هایی هستند که از میزان زیاد سفیدی برخوردار هستند ولی به هیچ یک از رنگ های اولیه و ثانویه متمایل نیستند. رنگ های خاکستری، بژ و کرم و رنگ هایی از مواد طبیعی مانند سنگ ها، خاک زمین، چوب شن و امثال این ها از جمله رنگ های خنثی هستند. این رنگ ها می توانند در نقش رنگ زمینه کمک بسیار زیادی به دکوراسیون بکنند. همنشینی هرکدام از رنگ ها از دیگر دسته بندی ها در کنار رنگ های خنثی می تواند جلوه ای زیبا به طراحی داخلی ببخشد. بنابراین خانه ای آرام از ترکیب خاکستری با دیگر رنگ ها خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: چگونه به دیوارهای خنثی شادابی اضافه کنیم؟

رنگ های داغ: رنگ هایی هستند که با هیچ رنگ دیگری مخلوط نشده اند و بسیار قوی و جذاب هستند. مانند قرمز خالص! این رنگ حس گرمایی شدیدی را در فضا به وجود می آورند. باید دقت داشت که کاربری هر فضا نقش تعیین کننده در انتخاب رنگ آن فضا خواهد داشت. 

مطلب پیشنهادی: دریچه ای برای تماشای جذابیت رنگ قرمز

رنگ های یخ: رنگ هایی هستند که ما را به فکر سرما و یخبندان و برف می اندازند. مانند رنگ آبی روشن. رنگ های یخ زمانی زیبا هستند که در کنار رنگ های گرم قرار گیرند تا به حالت تعادل برسند. این رنگ ها برای اقلیم های گرم بسیار مناسبند و می توانند حس خنکی را به فضایی که در آن به کار برده شده اند هدیه دهند.

مطلب پیشنهادی: ترکیب رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون اتاق خواب

رنگ های گرم: رنگ هایی که بین دو طیف نوری زرد و نارنجی قرار گرفته است را رنگ های گرم می گویند. رنگ های گرم دارای طولانی ترین طول موج و زنده و درخشان هستند این رنگ ها باعث می شوند تا اشیاء نزدیکتر از فاصله واقعی شان به نظر برسند. رنگ مایه های گرم و پر هیجان برای یک اتاق نشیمن استثنایی بسیار مناسبند. استفاده از رنگ های گرم را در تصویر بالا در طراحی نشیمن از شرکت ساختمانی نیکو طرح می بینید.

رنگ های سرد: رنگ آبی پایه رنگ های سرد است. این رنگ ها به خاطر اضافه شدن مقداری رنگ زرد به ترکیبشان از رنگ های یخی جدا می شوند. رنگ های قرار گرفته بین دو طیف نوری سبز و بنفش را رنگ های سرد می نامند. این رنگ ها باعث می شوند تا اشیاء دورتر از فاصله واقعیشان دیده شوند. این ویژگی رنگ سرد باعث می شود تا فضاها بزرگتر و متعادل تر به نظر بیایند. در مطالب گذشته چیدانه ۱۰ ترکیب رنگ‌ در دکوراسیون فضاهای کوچک را ببینید.

رنگ های روشن: ملایم ترین و کم رنگ ترینم رنگ ها هستند و تقریبا شفاف هستند و آرامش روشنی و سکوت را به فضا می دهند.

رنگ های تیره: رنگهایی هستند که در ترکیبشان مقداری رنگ سیاه وجود دارد. این رنگ ها فضا را کوچکتر نشان می دهند اما دارای قدرت تاثیرگذاری بالایی هستند اما می توان برای نشان دادن تضادها و تفاوت ها رنگ های تیره و روشن را با هم ترکیب کرد. شرکت مانی فرم دز طراحی این سرویس بهداشتی از رنگ های تیره استفاده کرده است.

رنگ های بی رمق: ملایم ترین و لطیف ترین رنگ ها هستند که در ترکیبشان حداقل 65 تا 70 درصد رنگ سفید وجود دارد. مانند رنگ های شیری، صورتی و آبی کمرنگ این رنگ ها بسیار آرامبخش و ملایم هستند.

رنگ های درخشان: رنگ هایی هستند که ترکیب آن ها از رنگ خاکستری و سیاه استفاده نشده است. این رنگ ها بسیار زنده و جذاب هستند. استفاده از این رنگ ها در فضایی که برای کودکان طراحی شده می تواند باعث شادابی و نشاط شود.

مطلب پیشنهادی: طراحی ویلای فوق العاده با رنگ های پر انرژی

رنگ های کروماتیک: بین رنگ های قرمز، زرد، آبی و سبز با رنگ های سفید، سیاه و خاکستری تفاوت هایی وجود دارد. رنگ هایی که در بین این طیف رنگی هستند. رنگ های کروماتیک نام دارند. در انتخاب این رنگ ها دقت کنید و ببینید در طراحی آن فضا چه اهدافی را دنبال می کنید.

مطلب پیشنهادی: نگاهی به کاربرد رنگ زرد در طراحی داخلی

رنگ های اکروماتیک: رنگ هایی که فاقد رنگ هستند، اکروماتیک نامیده می شوند. مانند رنگ سفید. استفاده بیش از حد از آن ها در فضا می تواند باعث کسالت و دلزدگی شود.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون داخلی مدرن با جذابیت رنگ سفید

رنگ های مکمل: رنگ هایی که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار می گیرند و باعث تعادل بخشیدن به فضا می گردند.

به ما بگویید: آیا شما از این ایده‌ها در انتخاب طرح رنگی خانه خود استفاده کرده‌اید؟ لطفا عکس‌های آن‌ها را در بخش مشاوره دکوراسیون با ما به اشتراک بگذارید. سوالات خود را در مورد رنگ ها در دکوراسیون داخلی و طراحی فضای داخلی و دکوراسیون منزل را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان در میان بگذارید.

اگر مشغول ساخت خانه یا بازسازی و تغییر دکوراسیون آنها هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید.

مطالب بیشتر: طراحی دکوراسیون شیک و کم هزینه بدون ست کردن!
۸ پالت رنگی حسادت برانگیز
تاثیر رنگ آشپزخانه در روحیات شما
رنگ هایی که راز شخصیت دیگران را برایتان آشکار می کند!

منبع: کتاب هنر دکوراسیون | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سعید در تاریخ 03 تیر 1394
خیلی ممنون ، مطلب جالبی بود! تصاویر هم چشم نواز بودند!
lalehdavarpanah در تاریخ 08 تیر 1394
سپاس از توجه شما!

ثبت دیدگاه