Chidaneh.com placeholder image

تزیین دیوار آشپزخانه؛ 5 کار کوچک برای یک تغییر بزرگ!

به قلم: گلنار

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه است و طراحی دکوراسیون و تزیین آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. همانطور که در مطلب تزیین آشپزخانه به آن پرداخته شد، بیشتر چیدمان کلی و استفاده از وسایل دکوراتیو روی اپن و یا میز جزیره آشپزخانه در الویت است و به تزیین دیوار آشپزخانه اهمیت چندانی داده نمی‌شود. در صورتیکه با استفاده از ایده‌های درست و جذاب برای دکور دیوار آشپزخانه می‌توان فضایی دلنشین و پرانرژی در آشپزخانه ایجاد کرد. اولین گام برای تزیین دیوار اشپزخانه این است که ضرورت‌های یک آشپزخانه کامل را بدانیم تا از انجام کارهای بیهوده مانند خرید وسایل اضافی و حتی تغییرات غیرضروری جلوگیری کنیم. پس با ایده‌ها و پیشنهادات چیدانه همراه باشید تا در این زمینه تصمیم‌گیری بهتر و راحت‌تری داشته باشید.

تزیین دیوار آشپزخانه
دکور دیوار اشپزخانه
تزیین دیوار اشپزخانه
دکور دیوار آشپزخانه

منظور از تزیین دیوار آشپزخانه چیست؟

دیوار اشپزخانه ترکیبی از معماری و سلیقه استو منظور از تزیین دیوار آشپزخانه اضافه کردن عناصر و المان‌هایی است که می‌توانند انرژی فضا را تغییر دهند و بر زیبایی محیط بیافزایند. حتی می‌توان برای دکور دیوار آشپزخانه، یک تم انتخاب کرد که با فضای آشپزخانه همخوانی داشته باشد و با اضافه کردن رنگ به دیوار آشپزخانه آنها را از بی‌جانی رها کند. همچنین با ایجاد نقطه‌ی کانونی در آشپزخانه می‌توان دیواری خاص و جذاب طراحی کرد و زیبایی فضا را دو چندان کرد. در ادامه پیشنهاد‌های متفاوتی را برای تزیینات دیوار آشپزخانه باهم بررسی خواهیم کرد.

تابلو فرش ریحان
دیزاین دیوار آشپزخانه
تزیین دیوار اشپزخانه با رنگ
دیوار اشپزخانه

1) تزیین دیوار اشپزخانه با رنگ

رنگ یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای دیزاین دیوار آشپزخانه است. تزیین دیوار اشپزخانه با رنگ می‌تواند به صورت سرتاسری روی همه‌ی دیوارها و یا یک دیوار خاص انجام شود. همچنین طراحی دیوار اشپزخانه با اشکال خاص و رنگی، یکی از روش‌های طراحی جذاب و جدید برای تزیین دیوار خالی آشپزخانه است. معمولا سه پالت رنگی در هر آشپزخانه موجود است که شناخت آنها می‌تواند در انتخاب رنگ مناسب برای تزیین دیوار خالی آشپزخانه به شما کمک بیشتری کند. این سه پال رنگ عبارتند از:

الف) رنگ و یا مجموعه رنگ‌های موجود در آشپزخانه که معمولا قابل تغییر نیستند؛ مانند رنگ کابینت، سقف و کف.

ب) رنگ‌های خنثی که در کنار رنگ‌های پالت اول قرار می‌گیرند، به عنوان رنگ پس زمینه شناخته می‌شوند و به دلیل خنثی بودن بیشتر از پالت اول به کار می‌روند.

پ) یک رنگ شارپ و خاص دکور آشپزخانه شما را منحصر به فرد می‌کند و به میزان کمتر از رنگ‌های دیگر به کار می‌رود. همچنین می‌تواند بر روی یک دیوار و یا برای وسایل و اکسسوری‌ها و همچنین پرده‌ به کار رود.

دیوار آشپزخانه سنتی
تزیین دیوار آشپزخانه با کاشی
طرح دیوار آشپزخانه
کاغذ دیواری برای تزیین دیوار آشپزخانه

2) استفاده از دیوارپوش برای دیوار اشپزخانه

پس از رنگ کردن دیوار آشپزخانه، یکی از معمول‌ترین روش‌ها استفاده از دیوارپوش برای تزیین دیوار اشپزخانه است. انواع دیوارپوش با طرح و جنس‌های مختلف از جمله کاغذ دیواری آشپزخانه، کاشی، سرامیک و شیشه در بازار موجود هستند که می‌توانید از تایل‌های مختلف آنها برای دیوار آشپزخانه سنتی و دیوار بین کابینت‌ها استفاده کنید. از طرفی طراحی دیوار اشپزخانه با چوب، سنگ و آجر به عنوان مصالح طبیعی، طرفداران خودش را دارد. به طورکلی در استفاده از انواع دیوارپوش برای دیوار اشپزخانه، علاوه بر سلیقه‌ی شخصی شما، مهم‌ترین موضوع همخوانی آن با سبک و دکوراسیون آشپزخانه و کل منزل است.

طراحی دیوار آشپزخانه با تخته سیاه
تزیینات دیوار آشپزخانه
دیوار آشپزخانه ارزان

3) طراحی دیوار آشپزخانه با تخته سیاه

اگر دیزاین دیوار آشپزخانه ارزان مد نظرتان است، یکی از جدیدترین ایده‌ها استفاده از تخته سیاه روی دیوار آشپزخانه است. استفاده‌ی محدود از رنگ سیاه به عنوان یک رنگ جسورانه به شما این امکان را می‌دهد که یک پس زمینه‌ی هنری و خلاقانه روی دیوار آشپزخانه‌ داشته باشید. در این نوع طراحی دیوار آشپزخانه فضایی برای یادآوری‌ها و جمله‌های انرژی‌بخش خواهد بود و همچنین اگر طراحی و نقاشی شما خوب است می‌توانید خودتان یک طرح شخصی برای دکور دیوار آشپزخانه داشته باشید. در نظر داشته باشید که اگر نمی‌خواهید یک دیوار کامل را به ایده اختصاص دهید می‌توانید، از سطوح کوچک‌تر کمک بگیرید؛ درب کابینت، دیوار اپن آشپزخانه، میز اپن یا جزیره، حتی یک تابلو روی دیوار همگی می‌توانند همین نقش را برای شما ایفا نمایند. 

شلف در دیزاین دیوار آشپزخانه
دیوار اشپزخانه
دیوار اشپزخانه زیبا
تزیینات دیوار آشپزخانه

4) نقش شلف در دیزاین دیوار آشپزخانه

یکی‌ دیگر از روش‌هایی که می‌تواند به سادگی و با صرف هزینه خیلی کم، در دکوراسیون آشپزخانه شما تغییر ایجاد نماید، اضافه کردن شلف‌های باز و ساده است. این روش به عنوان دیوار آشپزخانه ارزان،‌ باعث می‌شود آشپزخانه از لحاظ دیداری و بصری دلبازتر و روشن‌تر به نظر برسد. به طورکلی شلف آشپزخانه مکانی برای قرار دادن وسایل مورد نیاز کاربردی و ضروری آشپزخانه است. البته فراموش نکنید که چون در این روش همه وسایل و ظروف دیده می‌شوند، باید وسایل ناهماهنگ و نامتناسب را در کابینت‌های درب‌دار مخفی کنید. بنابراین بهتر است بر روی آنها از دکوری‌های ساده و مینیمال با رنگ‌های شاد استفاده کنید تا از شلوغ شدن فضای آشپزخانه جلوگیری شود. 

تزیین دیوار اشپزخانه با وسایل ساده
تزیین دیوار اشپزخانه با وسایل ساده حصیری
طراحی دیوار اشپزخانه با چوب

5) تزیین دیوار اشپزخانه با وسایل ساده

یکی راه دیگر برای دکور دیوار آشپزخانه ارزان و آسان، استفاده از دیوارکوب تزیینی آشپزخانه و اکسسوری‌های مخصوص آشپزخانه است. این راه یکی از ترفندهایی است که همیشه به بهترین شکل جواب می‌دهد و باعث می‌شود آشپزخانه را با توجه به شخصیت و سلیقه خودتان تزیین کنید. این کار به راحتی می‌تواند دیوار ساده و خسته‌کننده‌ی شما را جذاب کرده و به یک گالری هنری تبدیل کند. این نکته را فراموش نکنید که برای تزیین دیوار اشپزخانه با وسایل ساده، قوانین خاصی وجود ندارد و می‌توانید با سلیقه خودتان الگوهای زیادی را خلق کنید. برای تزیین دیوار آشپزخانه سنتی می‌توانید از کوچک‌ترین آثار هنری و همچنین وسایلی که در ادامه معرفی می‌شود، استفاده کنید. 

تزیین دیوار آشپزخانه با آینه
تزیین دیوار آشپزخانه با آثار هنری و قدیمی
تزیین دیوار آشپزخانه با تابلو
تزیین دیوار آشپزخانه با قاب عکس

کاربرد تابلو و قاب عکس دکور آشپزخانه جدید

اگر دوست ندارید کل دیوار آشپزخانه با دیوارپوش یا طرح خاصی پر شود، کاربرد تابلو و قاب عکس برای دکور دیوار آشپزخانه بهترین ایده است. برای انتخاب طرح و رنگ این قاب‌ها، توجه به سایر رنگ‌های موجود در وسایل آشپزخانه باعث می‌شود تا یک هارمونی زیبا در محیط ایجاد شود. قاب‌های خالی با اشکال و اندازه‌های مختلف، انواع آینه‌ها، عکس‌های شخصی و تابلوها، ایده‌هایی جذاب برای دیوار آشپزخانه هستند. توجه داشته باشید که می‌توانید تابلوها را خودتان هم طراحی کنید! فقط کافی است طرح‌های متنوع آنها را در اینترنت جستجو کرده و یک تابلوی مینیمال و جذاب برای آشپزخانه خودتان داشته باشید.

دکور دیوار آشپزخانه با گل و گیاه
طرح دیوار آشپزخانه با سنگ
انواع دیوارکوب برای دیزاین دیوار آشپزخانه

انواع دیوارکوب برای دیزاین دیوار آشپزخانه

برای تزیین دیوار آشپزخانه و خارج کردن آن از فضایی خشک و خالی، می‌توانید از انواع دیوارکوب‌ استفاده کنید. دیوارکوب‌ها با انواع طرح‌ها و رنگ‌های متنوع ازجمله انواع بشقاب‌های تزئینی، ظروف قدیمی و عتیقه، سبدهای حصیری و چوبی یا صنایع دستی و همچنین گلدان‌های گل و گیاه کوچک دیواری، با توجه به تم آشپزخانه، بر روی دیوار آشپزخانه جدید قابل استفاده هستند. توجه داشته باشید که برای جذابیت بیشتر می‌توانید از دیوارکوب‌هایی با قطرهای مختلف استفاده کنید تا یک گالری دیواری خاص و جذاب داشته باشید.

تزیین دیوار خالی آشپزخانه با ساعت دیواری
تزیین دیوار خالی آشپزخانه با ساعت

تزیین دیوار خالی آشپزخانه با ساعت دیواری 

تزیین دیوار خالی آشپزخانه با ساعت دیواری نیز یکی از ایده‌های مناسب و آسان است. آویزان کردن ساعت می‌تواند دیوار آشپزخانه را به یک نقطه کانونی تبدیل کند.

تزیین دیوار خالی آشپزخانه
استفاده از متون برای دکور دیوار آشپزخانه

استفاده از متون برای دکور دیوار آشپزخانه

همانطور که می‌دانید کلمات و متون انرژی زیادی دارند. انواع متون برای دکور دیوار آشپزخانه مدرن، تابلوهای هستند که با خطی زیبا یک جمله‌، نقل قول‌های معروف و یا اشعار دوست‌داشتنی‌تان را نمایش می‌دهند. خواندن یک متن انگیزشی در زمان صرف وعده‌های غذایی نیز می‌تواند به شما انرژی مثبتی بدهد.

تزیین دیوار آشپزخانه مدرن
دیزاین دیوار آشپزخانه مدرن

نورپردازی را برای تزیین دیوار آشپزخانه مدرن فراموش نکن!

اگر به آشپزخانه‌های مدرن و امروزی علاقه‌مند هستید و یا می‌خواهید نور بیشتری در آشپزخانه خود داشته باشید، علاوه بر توجه به رنگ آشپزخانه مدرن، می‌توانید به نورپردازی دیوار آشپزخانه مدرن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. نور پردازی بین کابینتی به صورت نور مخفی نیز علاوه برجلوه زیبایی که به کانتر می‌دهد، باعث می‌شود تا نور کافی برای آشپزی و انجام کارها موجود باشد.

تزیینات دیوار آشپزخانه مدرن
تزیینات دیوار آشپزخانه بالای گاز
تزیینات دیوار اپن آشپزخانه
تزیین دیوار آشپزخانه سنتی

کلام آخر

اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید که دکوراسیون آشپزخانه خود را چند وقت یکبار تغییر داده و تنوع ایجاد کنید، بهره‌گیری از ایده‌های تزیینات دیوار آشپزخانه بهترین و به‌صرفه‌ترین راه‌ است. یکی از ترفندهایی که همیشه به بهترین شکل جواب می‌دهد، این است که آشپزخانه را با توجه به شخصیت و سلیقه خودتان تزیین کنید و به راه‌های آسان و ارزان و پیشنهادهای چیدانه نیز فکر کنید. همچنین برای تزیین دیوار آشپزخانه منزل‌تان می‌توانید از ما کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه