Chidaneh.com placeholder image

علت زرد شدن برگ گیاهان، زود دست به کار شوید!

به قلم: تحریریه چیدانه

نگهداری از گیاهان آپارتمانی از این نظر که نگران سلامتی آنها هستیم، شاید به نظر کمی سخت باشد. برخی افراد نگرانی زیادی برای سالم بودن گیاهان آپارتمانی خود دارند و زمانی که برگ های زرد را مشاهده می کنند می دانند که علائمی از مریضی یا شرایط نامساعد در کمین است. زرد شدن برگ گیاهان می تواند به دلیل آب کم، یا آبیاری بیش از حد و انواع آفت باشد. چک کردن ریشه های گیاهی که درون خاک قرار گرفته راحت نیست و برای آگاهی از علت زرد شدن برگ گیاهان باید عوامل مختلفی را بررسی کرد. مانند:

  • استرس آبی
  • آفت و حشرات
  • نور کم گیاهان آپارتمانی
  • دمای کم محیط
  • نبود مواد غذایی کافی در خاک

مطالب بیشتر: نگهداری دیفن باخیا در خانه، این گیاه سمی را بیشتر بشناسید!

chidaneh ad banner
علت زرد شدن برگ گیاهان

استرس آبی در زرد شدن برگ گیاهان

اگر متوجه شدید که برگ های گیاه آپارتمانی شما در حال زرد شدن است، باید علائم استرسی را چک کنید. مهمترین عامل تنش زا در گیاهان کمبود و یا بیشبود آبیاری است. برای اینکه میزان آب دریافتی گیاه خود را متوجه شوید، یک بند انگشت خود را درون خام فرو کنید. دست زدن به سطح خاک در این مرحله کافی نیست.

اگر خاک گیاه تا ارتفاعی که انگشت شما درون آن فرو رفته است، خشک باشد، دلیل زرد شدن برگ گیاه شما ممکن است تشنگی باشد. همین حالا گیاهتان را آبیاری کنید و فواصل آبیاری را هم کوتاه تر کنید. اگر خاک در چند سانتی متر اولیه مرطوب بود، احتمال زیاد گیاه شما بیش از نیازش آب دریافت می کند و یا در حال غرقابی شدن است. علائم پوسیدگی ریشه مانند بوی کپک زدگی را چک کنید. اگر شک دارید که گیاه بیش از حدش آبیاری شده است، برنامه آب دهی خود را تنظیم کنید و گیاه را در گلدانی قرار دهید که زهکشی بهتری داشته باشد تا ریشه ها در آب غرق و خفه نشوند.

مطلب پیشنهادی: گلهای مقاوم آپارتمانی، 9 گیاه با آبیاری کم برای فراموشکارها

سهیل زندآذر
عکسهایی از خانه آقای پورمژده در رشت
سهیل زندآذر

آفت علت سوراخ شدن برگ گیاهان

سجاد یزدانی
خانه آقای نبی زاده
سجاد یزدانی

آفت ها و حشرات، علت سوراخ شدن برگ گیاهان

به غیر از آبیاری زیاد یا کم که دو علت رایج برای زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی به شمار می رود، وجود آفت و حشره هم یکی دیگر از دلایل عمده در زرد شدن برگ است. گاهی این حشرات به اندازه ای کوچک هستند که با چشم غیر مسلح به دشواری قابل تشخیص اند، ولی شته و پشه های ریز از مزاحم ترین آفات شمرده می شوند.

بعد از آنکه مطمئن شدید آفت گیاه شما را درگیر کرده است، میزان آسیب و حمله آنها را از نزدیک بازرسی کنید. اگر روی برگ حفره و سوراخ های ریز می بینید، کنه تار عنکبوتی گیاه آپارتمانی عزیزتان را گرفتار کرده است. اگر لکه های سفید پنبه ای شکل روی گیاه دیده می شود، دست شپشک آرد آلود در کار است. برای اینکه آلودگی این آفات را سرکوب کنید، گیاه را بشویید، برگ و ساقه های آسیب دیده و پژمرده را هرس کنید و با سم حشره کش مخصوص که از گلخانه خریداری کرده اید، گیاه را اسپری کنید. می توانید از روغن درخت نیم یا چریش هم بدین منظور استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی، 8 نکته طلایی برای مراقبت بهتر!

نور مناسب برای گل و گیاه در خانه

نور کم گیاهان آپارتمانی

یکی دیگر از علت هایی که موجب زرد شدن برگ گیاهان می شود، نبود نور کافی برای تامین نیاز آنها است. اگر درون آپارتمان خانه تان نور طبیعی زیادی وجود ندارد، باید به فکر چاره باشید.

اگر گلدان در قسمت سایه منزل قرار گرفته است، آن را به مکان نورگیرتر منتقل کنید یا حداقل برای چند ساعت آن را در کنار پنجره قرار دهید. بعد از جابه جایی گلدان، باید مراقبت بیشتری از آن بکنید تا مشکلی برایش به وجود نیاید. پرده ها را کنار بزنید و اجازه دهید گیاهان غرق در نور طبیعی خورشید شوند.

مطلب پیشنهادی: گیاهان خانگی سایه نشین برای آپارتمان های بدون نور

فاطمه صادقی
دکوراسیون خانه من
فاطمه صادقی

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی باغ فیض
استودیو پر

بهشته دادایی
دکوراسیون خانه من
بهشته دادایی

دمای کم محیط برای گل و گیاه

اغلب گونه های گیاهان آپارتمانی متعلق به مناطق گرمسیری هستند و به همین دلیل هوای سرد را نمی پسندند. اگر گیاه آپارتمانی خود را در کنار پنجره ای قرار داده اید که سوز و سرما باعث آزار آن می شود، از زرد شدن برگ هایش تعجب نکنید.

گیاه شما هم ممکن است دچار سرماخوردگی شود و قسمت های سرد خانه خصوصا برای زمستان برای گیاهان آپارتمانی خطرآفرین هستند. حتی تهویه کننده هوا که در همه مواقع روشن است، می تواند دلیل آسیب به گیاه شما باشد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که هرچه دمای محیط سردتر باشد، نیاز به آبیاری در گیاهان کمتر می شود و باید با فواصل زمانی بیشتری گیاهان را آبیاری کنید چون رطوبت خاک به دلیل هوای سرد به سرعت تبخیر نمی شود.

مطلب پیشنهادی: نگهداری از گیاهان آپارتمانی، 9 اشتباه رایج!

نبود مواد غذایی کافی در خاک

شاید تصور کنید که گیاه همه مواد مورد نیاز خود را از خاک دریافت می کند، ولی اگر مشاهده کردید که برگ های گیاهان در حال زرد شدن هستند، نشان می دهد که کمبود مواد غذایی در فتوسنتز گیاه تاثیرگذار بوده است.

سهیل زندآذر
منزل آقای عباسی و خانم خداشناس
سهیل زندآذر

معین صالحی
خانه رنگی هنگامه پوستچیان
معین صالحی

اگر برگ های قدیمی در حال زرد شدن هستند و برگ های جدید به رنگ سبز روشن دیده می شوند، ممکن است کمبود نیتروژن علت آن باشد. به دنبال کودی باشید که این عنصر را داشته باشد و بر اساس دستورالعمل کوددهی را انجام دهید. بدانید که کوددهی گیاه بیش از دز لازم، باعث سوختگی گیاه می شود. زمانی که تغذیه گیاه را به درستی انجام دهید، گیاهتان دوباره سر حال می شود و به زندگی سالم خود باز می گردد.

مطالب بیشتر: 

منبع: apartmenttherapy

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
نازنین در تاریخ 26 مرداد 1397
سلام علت قهوه ای شدن و سوراخ شدن گیاه کاکتوس خورشیدی چیست؟

ثبت دیدگاه