Chidaneh.com placeholder image

نگهداری زامیفولیا، یک گیاه آپارتمانی راحت و جذاب!

به قلم: تحریریه چیدانه

نگهداری از گیاهان آپارتمانی لذتی است که تا تجربه اش نکنی نمی توانی از آن سر در بیاوری. وجود انواع و اقسام گیاهان آپارتمانی باعث می شود که هر کسی بتواند با توجه به حوصله و علاقه خود دست به انتخاب گیاهی بزند که با شرایط زندگی و محل سکونت او همراه و همسو باشد و در اقلیم موجود به خوبی رشد کرده و طراوت خود را حفظ نماید. در این مطلب از وب سایت چیدانه با ما همراه باشید تا در رابطه با یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی آشنا شویم، گیاهی سبز به نام زامیفولیا!

زامیفولیا

درباره گیاه زامیفولیا

زامیفولیا از میان گیاهان آپارتمانی گلدار همیشه سبزی است که به عنوان گیاه بومی شرق آفریقا شناخته می شود. ظاهر جذاب و زیبای این گیاه در کنار مقاوم بالای آن در شرایط سخت و عدم نیازش به نگهداری های حساس و ویژه، این گیاه را تبدیل به یک گیاه ایده آل برای نگهداری در منزل کرده است. گیاه زامیفولیا می تواند مقداری آب را در خود ذخیره کند و به همین دلیل نیز غالبا حتی می تواند تا چند ماه نیز بدون آبیاری زنده بماند. با این حال اگر بتوانید گیاه خود را در شرایط ایده آلی با داشتن آب و نور کافی حفظ نمایید قطعا می توانید شاهد طراوت و رشد بالای آن باشید.

اسکای اسکرپر
گل و گیاه آپارتمانی

ویژگی های زاموفیلیا

گیاه زامیفولیا برگ های پهن و براقی دارد که نسبتا نیز ضخیم هستند. این برگ ها به صورت عمودی رشد می کنند و می توانند گاهی نیز کمی قوس پیدا کنند. 

  • نکته منفی:

 این گیاه آپارتمانی رشد آرام و کندی دارد و به همین دلیل نیز ممکن است تا مدت طولانی هیچ گونه رشدی را در آن مشاهده نکنید .

  • نکته مثبت:

در مقابل نیز یکی از اصلی ترین نقاط قوت این گیاه تکثیر راحت آن است. گیاه زامیفولیا گونه های مختلفی دارد که از میان آنها می توان به گیاه زامیفولیا راون با برگ های بنفش تیره و همین طور گیاه زامیفولیا کوچک اشاره کرد.

مطلب مرتبط:سدوم مورگانیانوم، از این گیاه زیبا چه می دانید؟!

درباره زامیفولیا

نگهداری از زاموفیلیا

در مورد نگهداری از گیاه زاموفیلیا انند هر گیاه دیگری باید این نکات را بدانید:

  • دمای مناسب
  • مزیان آبیاری
  • نور مناسب
  • خاک ایده ال

دمای ایده آل زامیفولیا

برای آن که بتوانید گیاه آپارتمانی خود را در شرایطی مناسب نگهداری کنید باید حتما به دمای موجود در محیط نیز توجه لازم را داشته باشید. به طور کلی گفته می شود که گیاه زامیفولیا می تواند در بازه دمایی 15 تا 23 درجه سانتی گراد رشد خوبی داشته باشد و طراوت خود را نیز حفظ نماید. با این حال تگر شرایط موجود کمی گرم تر نیز بشود هم چنان استحکام و دوام گیاه پابرجا خواهد ماند. اما این نکته را از یاد نبرید که گیاه زامیفولیای شما نباید در دمای کمتر از 7 درجه نگهداری شود.

مطلب مرتبط: نگهداری دیفن باخیا در خانه، این گیاه سمی را بیشتر بشناسید!

نگهداری از گیاه زامیفولیا

آبیاری گیاه زامیفولیا

آبیاری به عنوان یکی از مهم ترین ارکان نگهداری از یک گیاه همیشه نیازمند دقت و حوصله زیادی استو در رابطه با آبیاری گیاه زامیفولیا می توان گفت که بسته به منطقه و محل سکونت خود می توانید میزان آبیاری را تغییر دهید. نکته مهم این است که خاک گلدان باید بین هر بار آبیاری به طور کامل خشک شود و بعد از آن آبیاری صورت بپذیرد. این گیاه در مناطق گرم تری که نور بیشتری نیز دارند طبیعتا به دنبال آبیاری بیشتری نیز خواهد بود.

گیاه زامیفولیا در خانه

گیاه زامیفولیا مقاومت خوبی در برابر آبیاری دارد و به راحتی می تواند با کمبود آن مقابله کند. اما اگر این کمبود آب در مدتی طولانی ادامه پیدا کند برگ های گیاه کم کم زرد شده و از بین می روند. به همین دلیل نیز هست که با وجود مقاومت این گیاه، باید حتما آن را نیز با نهایت دقت و حوصله نگهداری کرد.

مطلب مرتبط: گیاهان آپارتمانی ، 20 گیاه زینتی همیشه سبز در خانه!

نور مناسب

نور مناسب برای گیاه زامیفولیا

گیاه آپارتمانی زامیفولیا به نور غیر مستقیمی نیاز دارد و نیاز نیست که آن را در معرض مستقیم آقتاب قرار دهید. فقط کافی است که در هنگاه صبح، آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید و تا ظهر آنر ا از مقابل پنجره دور کنید. گیاه زامیفولیا در صورت قرارگیری در مکان هایی که نور کمی دارند رشد بسیار کندی پیدا می کند، اما خوشبختانه آسیبی جدی نمی بیند. به علاوه آن که شما می توانید این گیاه آپارتمانی خود را در زیر چراغ های فلورسنت نیز قرار دهید و نگران رشد آن نباشید.

مطلب مرتبط: چراغ رشد گیاه، خریدی عالی برای خانه کم نورتان!

درباره گیاه زامیفولیا

خاک ایده آل برای نگهداری از گیاه زامیفولیا

معمولا توصیه می شود که خاک گیاه زامیفولیای خود را با مقداری ماسه مخلوط کنید تا در نتیجه آن تهویه هوا در خاک به صورت درستی صورت پذیرد. علاوه بر این باید در زمان پرورش گیاه زامیفولیا از گلدان هایی استفاده کنید که در انتهای آنها حفره هایی تعبیه شده که آب اضافی را از آن خارج خواهد کرد. لازم است بدانید که وجود آب زیاد در خاک این گیاه می تواند باعث پوسیدگی ریشه آن شود.

مطلب مرتبط: فیلودندرون برگ انجیری، همه چیز درباره این گیاه همیشه سبز!

آفات گیاه زامیفولیا

آفات گیاه زامیفولیا

تقریبا می توان گفت که گیاه آپارتمانی در برابر تمامی آفات و بیماری های گیاهی مقاومت دارند. اما تنها موردی که باعث آسیب رساندن به گیاه زامیفولیا می شود آبیاری و رطوبت بیش از اندازه آن است که می تواند باعث پوسیدگی گیاه شود. لازم به ذکر است که در برخی از موارد ممکن است شته هایی نیز بر این گیاه غلبه کنند که اکثرا این موضوع در فصل تابستان و زمانی که این گیاه در خارج از خانه نگهداری شود رخ می دهد.

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه