Chidaneh.com placeholder image

سدوم مورگانیانوم، از این گیاه زیبا چه می دانید؟!

به قلم: تحریریه چیدانه

همان طور که می دانید گل و گیاهان آپارتمانی تنوع بسیار زیادی دارند. شما می توانید برای انتخاب گیاه آپارتمانی مورد نظر خود معیارهای متفاوتی را در نظر بگیرید، این که گیاه و گلدان شما به چه میزان نگهداری احتیاج دارد، آبیاری گیاه به شکل و اندازه ای است، گلدانتان چه ابعاد و اندازه ای دارد و… اما در این میان یکی دیگر از معیارها شکل ظاهری گیاه است. گلدان ها و گیاهان آپارتمانی بسیاری هستند که در برخورد اول، شکل ظاهری زیبا و متفاوتشان توجه شما را به خود جلب می کند. به همین دلیل هم در این مطلب از وب سایت چیدانه تصمیم داریم شما را با یکی از زیباترین و در عین حال متفاوت ترین گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم: سدوم مورگانیانوم!

آشنایی با گیاه مورگانیانوم

قالیشویی ادیب

اطلاعات کلی:

  • نام: سدوم مورگانیانوم (Sedum Morganianum)
  • نور: 4تا6 ساعت در روز/ مستقیم
  • دما:18.5تا21 درجه سانتی‌گراد/ دمای طبیعی اتاق
  • آبیاری: متوسط / در تابستان(فصل رشد) آب بیشتری نیاز دارد و در پاییز و زمستان به‌تدریج آبیاری کمتر شود.
  • خاک: سبک و خشک

درباره کاکتوس مورگانیانوم

درباره کاکتوس سدوم مورگانیانوم

زیستگاه اصلی کاکتوس سدوم مورگانیانوم به جنوب مکزیک و هندوراس بر می گردد و گونه های بسیار متفاوتی نیز دارد. این گیاه را می توان در دسته ساکولنت های گوشتی قرار دارد که به نام دم خری شهرت دارند. ارتفاع این گیاه تقریبا زیاد است و می تواند تا 60 سانتی متر نیز ادامه پیدا کند. رشد گیاه سدوم مورگانیانوم بسیار آسان و سریع است و برگ های گوشتی و اشکی آن می توانند به راحتی افزایش پیدا کنند. معمولا در اواخر فصل تابستان شاهد به وجود آمدن گل هایی در سدوم مورگانیانوم خود خواهید بود که رنگ های زرد، سفید، قرمز و یا صورتی دارند. این گیاه شرایط نگهداری خیلی خاص و عجیبی ندارد، اما باید با آن بیشتر آشنا شوید.

آبیاری سدوم مورگانیانوم

بهترین آبیاری برای کاکتوس مورگانیانوم

 گیاه سدوم مورگانیانوم به آبیاری کمی احتیاج دارد، چرا که برگ های گوشتی آب به میزانی نسبتا کافی آب ذخیره ای دارند، بنابراین خیالتان راحت باشد که گیاه شما در برابر خشکی مقاومت خوبی دارد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید آن است که در فصل های رویش گیاه که فصل های بهار و تابستان هستند باید آبیاری گیاه را به طور مرتب حفظ کنید. این در صورتی است که در فصل زمستان، هر 15 روز یکبار هم برای آبیاری کافی است، اما به طور کلی می توان گفت که بهترین زمان برای آبیاری این گیاه وقتی است که لایه بالایی خاک آن تا چیزی حدود 4 سانتی متر خشک شده باشد.

مطلب مرتبط:گیاهان خاص آپارتمانی، 11 گیاه کمیاب با نگهداری‌ آسان!

خاک مناسب

خاک مناسب برای سدوم مورگانیانوم

در رابطه با خاک کاکتوس مورگانیانوم می توان گفت که باید شرایط زهکشی مناسبی داشته باشد. از آن جایی که کاکتوس مورگانیانوم شما به رطوبت و آبیاری زیادی احتیاج ندارد شما باید خاکی را تهیه کنید که زهکش آن به شکلی باشد که علاوه بر مرطوب بودن، حالتی باتلاقی یا سنگین به خود نگیرد. این یعنی خاک گلدان سدوم مورگانیانوم شما باید سبک و ماسه ای باشد. توصیه ما این است که به سراغ خاک گلدانی مخلوط بروید و خاک باغچه، رس و ماسه را با هم ترکیب کنید. یادتان باشد که کاکتوس مورگانیانوم شما به خاکی با ph 6 احتیاج دارد، این یعنی خاک این گیاه باید تا حدودی اسیدی باشد. لازم به ذکر است که خاک کاکتوس نیز می تواند گزینه خوبی برای گیاه شما باشد. 

مطلب مرتبط: انواع کاکتوس خانگی، این همراه همیشه سبز در منزل شما!

نور مناسب گیاه

نور مناسب گیاه سدوم مورگانیانوم

گیاه مورگانیانوم شما به مکانی پر نور و البته فیلتر شده نیاز دارد، به همین دلیل نیز توصیه ما نگهداری از این گیاه در پشت پنجره خانه است. درست است که این گیاه می تواند نور مستقیم را تحمل کند، اما بهتر است که در زمان تابش آفتاب سر ظهر، آن را در مکانی فیلتر شده قرار دهید.

اگر دیدید که ساقه های کیاه شما به سمت سبز کمرنگ گرایش پیدا کرد باید بدانید که نور دریافتی گیاه بیش از اندازه بوده و باید سریعا آن به مکانی با نور کمتر منتقل کنید.

نگهداری از گیاه

دمای محیط نگهداری از سدوم مورگانیانوم

 برای آن که گیاه سدون مورگانیانوم شما بتواند به خوبی رشد کند، دمای محیط نیز باید شرایط خوبی داشته باشد. تقریبا می توان گفت که بهترین دما برای این گیاه زیبا چیزی حدود 18 تا 21 درجه سانتی گراد است، اما می تواند در دماهایی با اندکی تفاوت نیز دوام بیاورد. نکته مهم در این زمینه آن است که گیاه سدوم مورگانیانوم شما باید از هر گونه شوک های دمایی در امان باشد!

کوددهی گیاه

کوددهی کاکتوس مورگانیانوم

در فصل های بهار و تابستان که زمان رشد این گیاه است وقت آن می رسد که کیاه سدوم مورگانیانوم خود را تغذیه و کوددهی کنید. برای این کار می توانید از کودهای مایع استفاده کنید. سدوم مورگانیانوم های جوان تر نیز می توانید به سراغ کودهایی بروید که نیتروژن کمتری دارند. توصیه ما این است که هر دو هفته یک بار و همزمان با آبیاری گیاه، کوددهی را به انجام برسانید.

مطلب مرتبط: انواع کاکتوس تزیینی را به دکوراسیون خانه خود بیاورید!

بیماری های سدوم مورگاناینوم

بیماری های سدوم مورگانیانوم

کاکتوس مورگانیانوم نیز مثل هر گیاه دیگری آفات و بیماری های مخصوص به خودش را دارد. یکی از مهم ترین آفات این گیاه بافت سیاه است! وجود این آفت می تواند باعث زرد و یا قهوه ای رنگ شدن گیاه بشود و در نهایت نیز آن را از بین ببرد. علاوه بر این، نباید شته ها را نیز نادیده گرفت! از آن جایی که شته ها موادی چسبناک تولید می کنند می توانند به سطح برگ سدوم مورگانیانوم شما آسیب برسانند و آنها را نیز چسبناک کنند.

اگر آبیاری فراوان و یا زهکش نامناسب خاک گیاه پیش بیاید ممکن است که گیاه شما دچار قارچ نیز بشود! بیماری لکه برگی سدوم بر اثر فعالیت قارچ ها شکل می گیرد. علاوه بر این بیماری سفیدک پودری نیز که نوعی دیگری از قارچ است می تواند رشد گیاه را کندتر کند. برای برطرف کردن آن باید هر چه سریع تر به سراغ سموم قارچ کش بروید.

تکثیر گیاه

تکثیر گیاه سدوم مورگانیانوم

برای تکثیر این گیاه می توانید از دو روش بذر و قلمه ساقه و برگ استفاده کنید که توصیه ما روش دوم است! برای تکثیر به روش قلمه باید برگ های جوان را به همراه دمبرگشان با کمک چاقوی تیز و البته تمیز جدا کنید. آنها را مدتی در محلی تمیز بگذارید تا محل زخم گیاه خشک شود. سپس گلدانی را با خاک مخصوص پر کنید و قلمه ها را به خاک انتقال دهید. معمولا چیزی حدود 2 هفته تا 3 ماه زمان لازم است تا گیاه شما به ریشه دهی برسد. لازم به ذکر است که گاهی لازم است که قلمه ها را بچرخانید، چرا که ساقه تحمل وزن را ندارد و می تواند باعث افتادن قلمه ها شود.

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه