آشپزخانه بدون کابینت: 12 ایده از کاربردی‌ترین، شیک‌ترین و زیباترین‌ها

آشپزخانه بدون کابینت: 12 ایده از کاربردی‌ترین، شیک‌ترین و زیباترین‌ها

به قلم: گلنار

در آپارتمان‌های کوچک امروزی که همه فضاها به خصوص آشپزخانه اندازه کوچک‌تری نسبت به قبل دارند، مشکلات طراحی دکوراسیون آشپزخانه و استفاده از آن هم بیشتر شده است. ایده‌های طراحی و چیدمان آشپزخانه کوچک بدون کابینت برای آپارتمان‌های امروزی کاربرد زیادی دارد که به دلیل کمبود جا و فضای کافی امکان نصب کابینت نیست. خوشبختانه برخلاف تصور، با کمی دقت و به کار بردن روش‌هایی، می‌توان آشپزخانه بدون کابینت را به یک فضای کاملا مناسب و جادار تبدیل کرد. این روش‌ها شامل ایده‌های ایجاد فضاهای نظم ‌دهی و ذخیره‌ سازی بدون کابینت‌ بالایی در آشپزخانه با کابینت کم یا حتی بدون کابینت، هستند. در این مقاله به طور کامل در مورد چگونگی طراحی و چیدمان آشپزخانه بدون کابینت و ایده‌های دکور آشپزخانه بدون کابینت بالایی صحبت می‌شود. با چیدانه همراه باشید…

آشپزخانه بدون کابینت
چیدمان آشپزخانه بدون کابینت
طراحی آشپزخانه بدون کابینت

طراحی و چیدمان آشپزخانه بدون کابینت

امروزه در برخی از خانه‌های مدرن دیگر از کابینت استفاده نمی‌شود و طراحان دکوراسیون با ایجاد بخش‌های مختلفی در آشپزخانه بدون کابینت به این فضا تنوع می‌بخشند. البته اگر آشپزخانه شما ابعاد کوچکی دارد، این موضوع کمی چالش برانگیز خواهد شد. چیدمان آشپزخانه کوچک بدون کابینت واقعا کار راحتی نبوده و به ایده و خلاقیت نیاز دارد.

سرویس خواب بالسا
طراحی و چیدمان آشپزخانه بدون کابینت

چیدمان آشپزخانه کوچک می‌تواند بسیار سخت‌تر از آشپزخانه‌های بزرگ باشد. در آشپزخانه کم جا گاه حتی امکان نصب کابینت و کشو هم وجود ندارد. اگر اجاره نشین باشید، نمی‌توانید تغییرات دائمی مثل نصب کابینت را در آشپزخانه انجام دهید و مشکل شما حل نشده باقی می‌ماند.

دکوراسیون آشپزخانه بدون کابینت

اما در یک آشپزخانه بدون کابینت باید وسایل را کجا قرار داد؟ خوشبختانه با کمی خلاقیت و برنامه‌ریزی می‌توان چیدمان آشپزخانه کوچک بدون کابینت را به خوبی انجام داد. ایده‌های کاربردی برای چیدمان و دیزاین آشپزخانه بدون کابینت که با آن‌ها دیگر نیازی به کابینت‌های زمینی یا دیواری نخواهید داشت، شامل موارد زیر هستند:

  1. چرخ‌دستی آشپزخانه، بهترین جایگزین کابینت
  2. جزیره متحرک، ایده برای آشپزخانه بدون اپن
  3. پگ‌بوردها در چیدمان اشپزخانه با کابینت کم
  4. دکور آشپزخانه بدون کابینت بالا با میله‌های آویز دیواری
  5. تزیین آشپزخانه بدون کابینت با شلف دیواری آشپزخانه
  6. دکور آشپزخانه ساده بدون کابینت با قفسه دیواری آشپزخانه
  7. نظم چیدمان آشپزخانه بدون کابینت با قفسه‌های پلاستیکی
  8. ایده برای آشپزخانه کم کابینت با استفاده از آب‌چکان
  9. استفاده از کشوها در آشپزخانه بدون کابینت پایین
  10. خلاقیت آشپزخانه کوچک قدیمی با سبدهای رومیزی
  11. ایده برای آشپزخانه بدون کابینت: استفاده از فر گاز
  12. دکوراسیون آشپزخانه بدون کابینت با شیشه‌ مربا به‌عنوان جا قاشقی
چرخ‌دستی آشپزخانه

چرخ‌دستی آشپزخانه، بهترین جایگزین کابینت

از مفیدترین جایگزین‌های کابینت، چرخ‌دستی آشپزخانه خواهد بود که به آن‌ها، کابینت متحرک نیز گفته می‌شود. حتی کوچکترین آشپزخانه‌ بدون کابینت هم جای چرخ دستی آشپزخانه را دارد. می‌توان وسایل آشپزخانه را داخل سوپری ایستاده چرخ دستی قرار داد. حتی افرادی که آشپزخانه‌های کابینت‌دار دارند نیز برای کارایی و زیبایی بیشتر می توانند از چرخ‌دستی آشپزخانه استفاده ‌کنند.

چرخ‌دستی آشپزخانه جایگزین کابینت

این چرخ دستی‌های بامزه و شیک، علاوه بر سبک و مقرون به صرفه بودن، فضای اضافه زیادی برای گذاشتن وسایل در اختیار شما می‌گذارند. می‌توانید وسایل آشپزی، ظروف و هر چیزی را داخل کشو یا قفسه‌های این چرخ‌ها بگذارید. متحرک بودن این چرخ‌ها به شما این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز آن را به جای دیگری از خانه ببرید. این میزها حتی می‌توانند به عنوان یک جزیره کوچک در وسط آشپزخانه بدون کابینت شما عمل کنند.

جزیره متحرک
جزیره متحرک در آشپزخانه بدون اپن

جزیره متحرک، ایده برای آشپزخانه بدون اپن

جزیره‌های متحرک هم مانند چرخ دستی‌ها فضای اضافه زیادی در دکوراسیون آشپزخانه کوچک بدون اپن ایجاد می‌کنند و قابلیت جابجایی هم دارند. می‌توان از روی جزیره‌ متحرک نیز به عنوان تخته برش یا آشپزی استفاده کرد و بهترین ایده برای آشپزخانه بدون اپن هستند. حتی می‌توان یک میز قدیمی را به جزیره متحرک آشپزخانه بدون کابینت تبدیل کرد.

پگ‌بوردها در چیدمان اشپزخانه با کابینت کم

استفاده از پگ‌بوردها در چیدمان آشپزخانه با کابینت کم

از پرطرفدارترین و شیک‌ترین ایده‌های نظم‌دهی آشپزخانه بدون کابینت، استفاده از تخته‌های چوبی یا فلزی به نام پگ‌بورد است که می‌توان با آن‌ها لوازم آشپزخانه را ساماندهی کرد. روی این تخته‌ها سوراخ‌هایی قرار دارند که وسایل آشپزخانه بدون کابینت را به سادگی می‌توان روی آن‌ها آویزان کرد. این تخته‌ها جایگزین مناسبی برای کشوهای کابینت هستند، آشپزخانه را زیباتر کرده و با استفاده از آن‌ها می‌توان سریع به وسایل مورد نیاز دسترسی داشت.

پگ‌بوردها در اشپزخانه با کابینت کم

این تخته‌ها به راحتی روی دیوار آشپزخانه بدون کابینت نصب می‌شوند و از سوراخ شدن دیوار جلوگیری می‌کنند. نوع چیدمان وسایل روی پک‌بوردها به سلیقه شما بستگی دارد، می‌توانید وسایل ست را در کنار هم قرار دهید یا از رنگ‌های متضاد و جذاب استفاده کنید.

میله‌های آویز دیواری

دکور آشپزخانه بدون کابینت بالا با میله‌های آویز دیواری

در چیدمان آشپزخانه کوچک بدون کابینت یا بدون کابینت بالایی مهمترین مشکل چگونگی نگهداری وسایل خواهد بود طوری‌که در دسترس نیز باشد. میله‌های آویز در دکوراسیون آشپزخانه بدون کابینت بسیار کاربردی هستند که می‌توان از آن‌ها برای آویزان کردن وسایل آشپزخانه استفاده کرد.

آشپزخانه بدون کابینت با میله‌های آویز دیواری

پایه‌ها یا براکت‌های میله را باید روی دیوار پیچ کرد و با استفاده از قلاب‌های S شکل، ظروف را به میله‌ها آویزان کرد. به کار گیری این ایده هزینه زیادی نداشته و ارزان ‌قیمت خواهد بود. این قلاب‌ها برای نگهداری قابلمه، ماهیتابه و دیگر لوازم آشپزخانه بدون کابینت کاربرد زیادی دارند. حتی می‌توان آن‌ها را زیر سینک نصب کرد و کلی فضای اضافه ایجاد کرد.

 آشپزخانه بدون کابینت با شلف دیواری

تزیین آشپزخانه بدون کابینت با شلف دیواری آشپزخانه

می‌توان برای تزیین آشپزخانه بدون کابینت کوچک از شلف‌های باز که در آشپزخانه‌های بزرگ نیز کاربرد دارد استفاده کرد. برای این کار بهتر است ظروف قدیمی‌تر را در کابینت‌های پایینی و ظروف دکوری و زیبا را روی شلف‌ها در آشپزخانه بدون کابینت بالایی بچینید.

آشپزخانه بدون کابینت یالایی با شلف دیواری

با اینکه برخی معتقدند، این شلف‌ها باعث نامنظمی و شلوغی آشپزخانه می‌شود اما اگر با نظم و سلیقه چیده شود، نمایی بی‌نظیر در آشپزخانه شما ایجاد می‌کند. حتی این شلف‌ها را می‌توان به جای نصب روی دیوار از سقف آشپزخانه هم آویزان کرد.

آشپزخانه بدون کابینت با قفسه دیواری
دکور آشپزخانه بدون کابینت با قفسه دیواری

دکور آشپزخانه ساده بدون کابینت با قفسه دیواری آشپزخانه

ممکن است به نظر برسد که در آشپزخانه بدون کابینت‌ بالایی، با مشکل کمبود جا روبه‌رو می‌شوید. اما قفسه بندی آشپزخانه در مدل‌های چوبی و فلزی این مشکل را حل می‌کند. این قفسه‌ها که شبیه به کابینت بدون در عمل می‌کنند در ابعاد مختلف طراحی و ساخته شده و حتی در کنج‌ها هم جا گرفته و هرچه طبقات آن بیشتر باشد فضای ذخیره سازی بیشتری هم در اختیار شما می‌گذارند.

قفسه دیواری آشپزخانه

این قفسه‌ها که به راحتی روی دیوار نصب می‌شوند، جلوه بسیار زیبایی به آشپزخانه داده و در منظم بودن فضا نقش مهمی ایفا می‌کنند. با اینکه این روش ممکن است کمی قدیمی به نظر برسد اما در صورت به کار بردن قفسه‌های مدرن‌، کاربردی خواهد بود. برای زیبایی بیشتر قفسه‌ها می‌توان از سبدهای حصیری در طبقات آن استفاده کرد و علاوه بر زیبایی، از بی نظم به نظر رسیدن آشپزخانه بدون کابینت نیز جلوگیری کرد. حتی می‌توان وسایل و ظروف دکوری، کتاب‌های آشپزی یا شیشه‌های مواد غذایی و ادویه را روی آن‌ها چید.

قفسه‌های پلاستیکی

قفسه‌های پلاستیکی برای نظم چیدمان آشپزخانه بدون کابینت

برای ایجاد نظم در چیدمان آشپزخانه بدون کابینت و حل مشکل بزرگ نگهداری وسایل اضافی، می‌توان این وسایل را در قفسه‌های آماده پلاستیکی زمینی قرار داد که در بسیاری از پلاستیک‌فروشی‌ها وجود دارند. می‌توان اندازه مورد نیاز را انتخاب کرده و این جعبه‌های پلاستیکی را خریداری کرد، بعضی از این قفسه‌های کاربردی حتی چند طبقه بوده یا حالت کشویی و متحرک دارند.

 آشپزخانه کم کابینت با استفاده از آب‌چکان

ایده برای آشپزخانه کم کابینت با استفاده از آب‌چکان

یک ایده برای آشپزخانه کم کابینت، استفاده از آب‌چکان روی سینک جلوی پنجره همزمان برای خشک کردن ظروف و نگهداری آن‌هاست. با آب‌چکان می‌توان ظروف و لیوان‌ها را در مکانی مشخص قرار داد و نقش کابینت‌های کوچک را برای شما داشته باشد. آب‌چکان‌ها دارای سایزها و مدل‌های مختلفی هستند که مشکل آشپزخانه بدون کابینت کم جا را می‌توانند حل ‌کنند.

آب‌چکان طبقه ای

آب‌چکان‌ها با تعداد طبقات مختلفی موجود هستند، با بیشتر بودن تعداد طبقات، مشکل کمبود جا در آشپزخانه بدون کابینت کمتر حس می‌شود. حتی می‌توان این آبچکان‌ها را روی دیوار نصب کرد و فضای کنار سینک را اشغال نکرد.

کشوها درآشپزخانه بدون کابینت

استفاده از کشوها درآشپزخانه بدون کابینت پایین

در آشپزخانه کم جا کشوها می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند. وسایل آشپزخانه بدون کابینت یا مواد غذایی که نمی‌خواهید در چشم باشند را می‌توانید در کشوها قرار دهید. برای استفاده درست از کشوها باید از هر تمام فضای کشو استفاده بهینه کرد. برای این کار می‌توان سبدها، جدا کننده‌ها و نظم دهنده‌های پلاستیکی، فلزی یا چوبی، که مخصوص این کار ساخته شده‌اند، را به کار برد.

سبدهای رومیزی
سبد رومیزی دوطبقه

خلاقیت آشپزخانه کوچک قدیمی با استفاده از سبدهای رومیزی

با به خرج دادن خلاقیت در آشپزخانه بدون کابینت کوچک قدیمی و گذاشتن یک سبد چوبی، فلزی یا حصیری روی سطح اپن یا کنار سینک می‌توانید فضا را چند برابر کنید. می‌توان روی این سبدها را با یک پارچه تزیین کرده، میوه، خوراکی‌ها یا غذاهایی که می خواهید در دسترس باشد را داخل آن بگذارید. حتی برای داشتن فضای بیشتر می‌توان از سبد‌های چند طبقه استفاده کرد.

استفاده از فر گاز در آشپزخانه بدون کابینت
 استفاده از فر گاز برای وسایل

ایده برای آشپزخانه بدون کابینت: استفاده از فر گاز

شاید در آشپزخانه‌های کمی قدیمی‌تر دیده باشید که از فضای فر گاز برای قرار دادن وسایل استفاده می‌شده. در آشپزخانه بدون کابینت می‌توان در مواقعی که فر گاز خاموش است، ظروف مورد استفاده داخل خود فر، ماگ‌ها یا وسایل دیگر را ردیفی داخل فر قرار داد و فضای ذخیره‌سازی بیشتری در آشپزخانه ایجاد کرد.

شیشه‌ مربا به‌عنوان جا قاشقی

دکوراسیون آشپزخانه بدون کابینت با شیشه‌ مربا به‌عنوان جا قاشقی

در آشپزخانه بدون کابینت که جایی برای قراردادن قاشق و چنگال‌ها ندارید یا کشوهایتان به اندازه‌ای پر شده که دیگر جا قاشق و چنگال‌ها ندارد، می‌توانید قاشق و چنگال‌های کوچک را داخل شیشه‌های مربا قرار دهید. و برای خط و خش نیافتادن قاشق و چنگال‌ها، کمی برنج داخل شیشه‌ بریزید تا این وسایل آشپزخانه با هم در تماس نباشند.

دکور آشپزخانه بدون کابینت
اجرای آشپزخانه بدون کابینت
انواع دکوراسیون آشپزخانه بدون کابینت

کلام پایانی

در آشپزخانه‌ بدون کابینت یا کم کابینت حل مشکل عدم وجود فضای ذخیره سازی بسیار با اهمیت به نظر می‌رسد. برای حل این مشکل می‌توان با ترفندهایی، هم فضاهای ذخیره سازی و نظم دهی در آشپزخانه ایجاد کرد و هم دکوراسیون آشپزخانه کوچک زیبایی داشت. نیازی نیست حتما کابینت‌ها را برای ذخیره سازی به کار برد، چراکه امروزه ابزارها و وسایل زیادی برای قفسه‌بندی و استفاده بهینه از فضا تولید شده که می‌توان به ‌خوبی و زیبایی از آن‌ها استفاده کرد.

با ایده‌هایی چون پگ بوردها، جزیره متحرک، شلف‌های دیواری، کشوها، فر گاز، قفسه‌ بندی، میله‌های آویز می‌توان بهترین و کاربردی‌ترین چیدمان آشپزخانه بدون کابینت را داشت. شما هم اگر آشپزخانه کم جا و کوچک یا آشپزخانه‌ بدون کابینت قدیمی دارید می‌توانید با کمک این مطلب و کارشناسان چیدانه بهترین دیزاین و طراحی را داشته و فضاهای ذخیره سازی کاربردی در آشپزخانه خود ایجاد کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه