Chidaneh.com placeholder image

4 مصالح کاربردی در طراحی نمای ساختمان

به قلم: تحریریه چیدانه

نمای خارجی: نمای ساختمان یکی از اجزای بسیار مهم ساختمان است، نمای ساختمان باید به شکلی طراحی شود که علی رغم حفاظت محیط داخل از بیرون، ارتباط فضای بیرون را با محیط داخل ساختمان به خوبی برقرار کند. ما در فضای شهری با یک ساختمان روبرو نیستیم، در واقع هر ساختمان جزئی از فضای شهری محسوب می شود که زشتی آن بر فضاهای عمومی تأثیر گذار است. ساختمان یک موجود منزوی و خود بسنده نیست که بتواند تمام توجه طراح و مالک را به خود جلب کند ، بلکه می بایست با حفظ شخصیت و اعتبار خود، عنصری از یک جامعه وحدت یافته باشد و این امر فقط با طراحی خوب نمای خارجی ساختمان امکان پذیر است.در مطلب ۷ طراحی نمای ساختمان های برجسته ایران، نمای چند پروژه برجسته ایرانی را با هم بررسی کردیم اما در این مطلب می خواهیم مواد مصالح مورد استفاده در طراحی نما را با هم بررسی کنیم پس با چیدانه در این مطلب همراه باشید.

قالیشویی ادیب

نمای آجر

یکی از انواع نماها، نماهای آجری هستند که شامل آجرهای رسی و آجرهای شیلی می شوند. نماهای آجر علاوه بر زیبایی، تنوع و ثبات رنگ، به دلیل ضریب انتقال حرارت پایین آجر، نقش یک عایق حرارتی و برودتی را برای ساختمان ایفا می کنند و درنتیجه از هدر رفتن انرژی توسط سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان جلوگیری می کنند. نماهای آجر بر حسب جنس و رنگ خود باعث دفع و انعکاس گرما در فصل تابستان و جذب انرژی خورشیدی و گرم شدن ساختمان در فصل زمستان می شوند. در مطلب خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر  که توسط معماران برجسته ایران، حبیبه مجدآبادی و علیرضا مشهدی میرزا طراحی شده است می توانید نمونه ای از زیبا ترین طراحی نما را با آجر ببینید.  

نمای بیرونی ویلای شماره ۵۹۹

نمای سنگ

دو گروه از سنگ های طبیعی که در نمای ساختمان به کار می روند سنگ های آهکی و سنگ های آذرین هستند.سنگ های آهکی معمولاً به دلیل وجود رگه هایی که در آنها دیده می شود استحکام چندانی ندارند. و مشکل سنگ های آذرین معمولاً جذب آب پایین و عدم چسبندگی با بدنه ساختمان است.نمای ساختمان به دلیل قرار گرفتن در معرض شرایط جوی (باران، یخبندان، آفتاب و آلاینده ها) از اهمیت خاصی برخوردار است. سنگ نما باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا بتواند در برابر این عوامل دوام بیاورد.

بنابراین سنگی که جهت نما استفاده می شود باید شرایط زیر را داشته باشد:

1. متناسب با آب و هوای منطقه باشد
2. قابلیت صیقل خوردن و برش را داشته باشد.
3. مقاومتهای کششی و خمشی نسبتا خوبی را دارا باشد.
4. ترکیبات کانی شناسی آن باید در نظر گرفته شود
5. سنگ انتخابی باید چسبندگی خوبی را با ملات داشته باشد (دارای جذب آب مناسب باشد.)
6. رنگ آن با ثبات باشد و در برابر بخارها و گازها و پرتو آفتاب پایدار باشد.

در معماری مدرن ویلای شماره ۵۹۹ در سواحل مازندران که توسط نیما میرزا محمدی و امین فردوسی طراحی شده است، می توانید حضور قدرتمند و تاثیر گذار سنگ در نمای خارجی ساختمان را ببینید. 

نمای سرامیک

با توجه به قیمت بالای سنگ و باری که سنگ به ساختمان تحمیل می کند، جهت نمای ساختمان در بعضی کشورها استفاده از سرامیک رواج قابل ملاحظه ایی پیدا کرده است. نمای سرامیک مشکل وزن را تا حدود یک چهارم وزن سنگ حل کرده است ولی مشکل پیوستگی سرامیک و نما بجز در موارد اندکی حل نشده است و با استفاده از روشهای نصب سعی در حل مشکل پیوستگی اجزای نما وجود دارد. این نماها با توجه به طراحی قابل کنترل می توانند زیبایی خاص خود را به بیننده تقدیم کنند. از جمله معایب نماهای سرامیکی عایق نبودن آن به سرما و گرما و صدا می باشد همچنین نماهای سرامیکی به دلیل بازتاب شدید نور در مکان های شلوغ به کار نمی روند. ساختمانی در پَخ، اثری برجسته در اصفهان است که توسط دفتر معماری آینه طراحی شده است و در طراحی نمای آن از سرامیک ها به صورت زیبا و چشم نوازی استفاده شده است.

نمای بیرونی  ساختمان آماج درمان در پارک فناوری پردیس

نمای کامپوزیتی

کامپوزیت ها یک کلاس منحصر به فرد از مواد هستند که از ترکیب دو یا چند ماده جداگانه تشکیل شده اند که ماده حاصل نسبت به هر کدام از اجزای تشکیل دهنده استحکام و دوام بیشتری دارد. امروزه از کامپوزیت ها برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود. ورق های کامپوزیت متشکل از دو لایه آلومینیوم و یک هسته از جنس پلاستیک یا یک ماده معدنی پرکننده می باشند که در بین این دو لایه قرار می گیرد. از آنجا که نمی توان ماده‌ای یافت که همه خواص مورد نظر را دارا باشد، باید به دنبال چاره‌ای دیگر بود. کلید این مشکل، استفاده از کامپوزیت ها است. خواص کامپوزیت ها در مجموع از هرکدام از اجزای تشکیل دهنده ی آنها بهتر است و اجزای مختلف، کارایی یکدیگر را بهبود می‌بخشند و این یکی از مزیت های کامپوزیت ها محسوب می شود، از مزایای دیگر کامپوزیت ها می توان سبک بودن، سهولت در نصب، تعمیر و نگهداری را نام برد با این وجود کامپوزیت ها از نظر انعطاف پذیری در اجرا، در سطح ضعیفی عمل می کنند. استفاده هوشمندانه و خلاقانه از کامپوزیت ها را می توانید در معماری ساختمان آماج درمان در پارک فناوری پردیس که توسط کورش رفیعی معمار جوان ایرانی طراحی شده است ببینید.

اگر قصد تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود ، ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب پیشنهادی : ۵ ویلای رویایی در دهکده خانوادگی خلیلی در مازندران
خانه فامیلی در تهران و لذت زندگی ایرانی
خانه فیروزمندان در لار، ساختمانی مطابق با فرهنگ ایرانی
بازسازی خانه ای در مصر و معماری کویری ایران

گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه