Chidaneh.com placeholder image

پروژه های علیرضا تغابنی، معمار برجسته ایرانی

به قلم: تحریریه چیدانه

علیرضا تغابنی معمار، نقاش و مدرس دانشگاه، تحصیلات معماری را تا اخذ درجه ی کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی در دانشگاه گیلان در شهر رشت و پس از آن در دوره ی دکتری معماری در دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد علوم و تحقیقات به انجام رساند. او در طی سالهای تحصیل و پژوهش دوره ی دکتری ضمن اشتغال به حرفه ی معماری در دفاتر مهندسین مشاور تهران ، با شرکت در مسابقات متعدد معماری و اخذ رتبه های برتر در بسیاری از آنها خود را به جامعه ی معماری معاصر ایران معرفی نمود.

او تا پیش از تاسیس دفتر مستقل معماری اش ( دفتر معماری دیگر )، در طی سالهای فعالیت در آتلیه ی شخصی (1383 – 1388)، علاوه بر حضور پیوسته در مسابقات، پروژه های معماری متنوعی طراحی کرد. در این مطلب با چیدانه همراه باشید و با پروژه های شناخته شده این معمار برجسته آشنا شوید.

قالیشویی ادیب

شاهکار معماری مدرن در خانه چرخان شریفی ها!

خانه ای چرخان در خیابان دروس تهران، این روزها یکی از شناخته شده ترین پروژه های مسکونی معاصر ایران در جهان است. این پروژه توانسته رتبه اول فضاهای مسکونی جایزه معمار 92 و جایزه معمار خاورمیانه در سال 2014 را یه خود اختصاص دهد. فضاهای خانه شریفی ها با طرح و ایده خاص که بر محور اقلیم و نیاز کاربر شکل گرفته از جمله طراحی های بی نظیر نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهانی است. در معماری این خانه نیز از پلان آزاد بهره گرفته شده که البته استفاده از آن باعث شاخص شدن طراحی شده است. طبق گفته علیرضا تغابنی ایده معمار در طراحی٬ برگرفته از اقلیم منطقه ی شمال شهر تهران که در تابستان دارای اقلیم معتدل و در زمستان دارای اقلیم سرد نیز می باشد شکل گرفته است. 

در این نوع طراحی٬ اشکال بازشوها از پنجره های مربع و مستطیل شکل به احجام مکعبی قابل چرخش تغییر یافت. ضمن اینکه خود این احجام دارای فضاهای داخلی تعریف شده٬ بازشو و تراس نیز می باشند و صرف نما سازی را نخواهند داشت. این احجام مکعبی با زاویه چرخش 180 درجه در فصل زمستان دارای حجمی بسته با پنجره های کوچک و باریک و بدون تراس و با زاویه چرخش 90 درجه در فصل تابستان دارای حجمی باز با تراس هایی عمیق و وسیع و پنجره های فراخ می باشد.

مطلب پیشنهادی برای آشنایی بیشتر با این پروژه : شاهکار معماری مدرن در خانه چرخان شریفی ها!

ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران

این پروژه ی زیبا که در دل طبیعت بکر منطقه لواسان تهران قرار دارد، در سال 1387 برنده جایزه معمار شده است. به گفته طراح این پروژه، ساختمان قرار بود ساده باشد ولی در عین حال ایمن. منظره بی نظیر رویرو باعث شد تا طراح خلاق به این نتیجه برسد تا ساختمان قابی زیبا باشد بر چشم انداز منطقه، پس ساحتمان را به شکل دو قوطی طراحی کرد که نشیمن و آشپزخانه در بالا و اتاق خواب های در پایین قرار گرفته اند، لته های چوبی روی نما را شکاف خورده طراحی کردند تا منظره زیبا را از دست ندهند.

در هر گوشه ساختمان دوستی بین ساختمان و طبیعت اطرافش حس می شود، اما نکته جالب تر تراس خانه است که برابر است با طول ساختمان، ترسی که شب های خنک تابستانی را دلچسب تر می کند، مای این ساختمان از دو متریال تشکیل شده است، چوب و بتن. ترکیب این دو متریال در نما باعث مقاومت بنا در مقابل عوامل جوی همانند برف و باران می شود و مقاومت بسیار خوبی دارد.

مطلب پیشنهادی برای آشنایی بیشتر با این پروژه : ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران

معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

ویلای کوهسار در کردان در سال 2013 ساخته شده است. این خانه با 104 متر مربع مساحت در یک محوطه وسیع که دارای چشم انداز زیبای کوه های ابرز می باشد، قرار گرفته است. با توجه به محدودیت های ساختاری، استراتژی طراحی، دنبال کننده مسیری بود که از طریق آن اسکلت اولیه می توانست به یک حجم خالص مکعبی که آن را در محدوده خود متمایز می کند تبدیل شود. کشش نما به سمت فضاهای باز و ستون ها نه تنها به نیازهای ساختاری پاسخ داده است بلکه به نماهای داخلی و خارجی کیفیت های فضایی نیز بخشیده است.

نکته بسیار حائز اهمیت این است که طراحی این خانه در حالی انجام شد که اسکلت و دیوار های باربر پروژه در گذشته ساخته شده بودند. ویلای کوهسار در سه طبقه طراحی شده است که در طبقه همکف آن، فضاهای عمومی به همراه یک اتاق خواب مهمان قرار دارد، در طبقه اول، اتاق‌های خواب به همراه نشیمن خصوصی و در زیرزمین، فضاهای استخر، سونا و جکوزی طراحی شده است.

مطلب پیشنهادی برای آشنایی بیشتر با این پروژه : معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

ویلای امیر، تابستانی سرد در امیرمهد کرج

این ویلا در شهر کرج و در باغ های محمد شهر واقع شده است که به دور از مرکز شهر و بافت شهری قرار دارد بر عکس اکثر ویلاها که سازندگان آن تمایل دارند تا دوبلکس و اتاق خواب ها درطبقه دوم باشد این ویلا یک طبقه دارد. بنابراین فعالیت های خصوصی در پشت فضای عمومی انجام می شود در جایی که یک پل شیشه ای این فضا را به هم مرتبط می کند. چون این خانه یک خانه تابستانی برای استراحت و گذران اوقات فراغت است از پلاستیک و بافت براق در ساختار آن استفاده شده است وجود پوشش گیاهی و درختان فراوان و همچنین یک استخر کوچک، هوای این ویلا را تلطیف بخشیده و محیط دلپذیری به وجود آورده است.

در طراحی نمای بیرونی این ویلای زیبا با ارزیابی شرایط موجود، خواص خاک و شرایط اقلیمی،و با توجه به نوع کاربری و مصالح بومی در منطقه از کاه برنج برای تقویت مصالح استفاده شده است. استفاده از چنین مواد و مصالحی برای نمای بیرونی یک ویلا که در خارج از شهر و در یک باغ خوش آب و هوا قرار دارد کمک می کند تا شما حس و حال بهتری داشته باشید. این متریال باعث شده است تا ساختمان جدا از محیط طبیعی اطراف خود نباشد و به نوعی مواد و مصالح استفاده شده در نما پیوند دهنده ساختمان و محوطه بیرونی آن است.

مطلب پیشنهادی برای آشنایی بیشتر با این پروژه : ویلای امیر، تابستانی سرد در امیرمهد کرج

 

“برای مشاهده پروژه ها بیشتر به پروژه های برجسته در سایت مراجعه کنید"

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه