Chidaneh.com placeholder image

نقاط طلایی در طراحی، چطوری نامتقارن بچینیم؟

به قلم: گلنار

رسیدن به یک ترکیب بندی چشم نواز در چیدمان و دکوراسیون اصلی است که به زیبایی کار شما کمک بسیار زیادی می کند. زیرا چشم انسان ذاتا ترجیح می دهد تا تعادل و حرکت را در طراحی و هنر ببیند. نقاط طلایی در طراحی از جمله اصولی است که می تواند راهنمای بسیار خوبی باشد. من می خواهم در این مطلب شما را با این قانون که یک قانون مرسوم در عکاسی است آشنا کنم و نشان بدهم که چگونه به کمک آن می توانید دکوراسیون خسته کننده خانه تان را تغییر بدهید. 

نقاط طلایی در طراحی

چوب و هنر

نقاط طلایی در طراحی

ایجاد نقاط طلایی در طراحی و دکوراسیون

برای شروع کار باید کادر مورد نظرتان را انتخاب نمایید. منظورم از کادر جایی است که تصمیم دارید چیدمانتان را انجام دهید. به طور مثال نصب تابلو روی دیوار، تزیین روی میز کنسول و … . سپس دو خط عمودی و دو خط افقی به صورت ذهنی روی کادر تجسم کنید به صورتی که در طول و عرض آن سه قسمت مساوی به وجود بیاید. با این کار شما 9 بخش مساوی به وجود می آورید که از تقاطع این خطوط 4 نقطه به دست می آید. این نقاط را نقاط طلایی می نامیم.

مطلب پیشنهادی : گرافیک محیطی در طراحی داخلی، زیبایی روانشناسی در خانه!

نقاط طلایی در طراحی

نقاط طلایی در طراحی

نقاط طلایی در طراحی

نقاط طلایی در طراحی

نحوه استفاده از نقاط طلایی

زمانی که شما نقاط طلایی مورد نظرتان را به دست آوردید نوبت آن می رسد که بتوانید از آن ها استفاده کنید. برا این کار دو راه وجود دارد :

  • اولین راه این است که عناصر مهم که به نظرتان اهمیت بیش تری دارد یا می خواهید در دکوراسیونتان شاخص تر باشند را طوری قرار داده و چیدمان می کنید که دقیقا روی نقاط طلایی قرار بگیرند.
  • دومین راه این است که شما از خود خطوط تقسیم بندی استفاده نمایید و این عناصر را به صورت افقی یا عمودی روی این خطوط قرار بدهید. شلف ها، گلدان ها، تابلوها و قاب ها، محل قرار گیری آینه و ….. همه مواردی هستند که به کمک این قانون در مناسب ترین مکان قرار می گیرند. 

مطلب پیشنهادی : طراحی داخلی و نکات کلیدی در چیدمان فضا

نقاط طلایی در طراحی

مزیت استفاده از نقاط طلایی در دکوراسیون

یکی از مهم ترین مزایایی که استفاده از این قانون دارد برای کسانی است که دوست دارند چیدمان نامتقارن در دکوراسیون خود داشته باشند. اگر به دو تصویر بالا و پایین دقت نمایید می توانید به خوبی تفاوت بین آن ها را متوجه بشوید. در حالت اول، زمانی که چیدمان متقارن باشد به راحتی یک عنصر اصلی را در مرکز قرار داده و بقیه دکوری ها و وسایل در دو طرف آن چیدمان می شوند. اما ما مجبور نیستیم که همیشه به این صورت چیدمانمان را انجام دهیم و همه چیز را در مرکز بگذاریم. نقاط طلایی همین جا به کمک ما می آیند و همه چیز را تغییر می دهند. 

مطلب پیشنهادی : زیبایی گرافیک محیطی در طراحی داخلی

نقاط طلایی در طراحی

اگر مانند تصویر عنصر اصلی ( در اینجا قاب عکس ) را روی یکی از طوط عمودی قرار داده و دسته دوم وسایل (گلدان ها و کتاب ها ) را روی خط عمودی دیگر، به راحتی از تقارن نجات پیدا می کنید. شما می توانید در کنار عنصر اصلی چند وسیله یا دکوری دیگر قرار دهید به شرط ان که به خطوط و نقاط طلایی توجه داشته باشید. 

برای داشتن یک دکوراسیون حرفه ای اصول بسیار ساده ای وجود دارد که برای شما آماده کرده ام:

نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه