Chidaneh.com placeholder image

طراحی جواهرات، طرح های مدرن ایرانی برای دوستدارانش!

به قلم: گلنار

بسیاری از هنرمندان و یا بهتر است بگوییم همه آن ها برای خلق آثار خود دست به کشف یک زمینه ذهنی در افکار و سلایق خود و مخاطبینشان می زنند و این دقیقا همان چیزی است که می تواند پلی باشد بین هردوی این افراد. چیزی که در چرخه مد و معماری مجله منزل و در این مدت نشان داده و معرفی شده است نیز گویای همین مسئله است. در این شماره هم همچون همیشه بر آنیم تا هنرمندانی را معرفی کنیم که شاید معماری را پلی می دانند میان خود و مخاطبینشان تا در ذهن و سلیقه افراد رسوخ کرده و با زیبایی هرچه تمام تر کارهایشان،‌ روح آنان را نوازش داده و زینتی بیافرینند برای جسم ارزشمند آنها. 

مد و معماری

اسکای اسکرپر

مد و معماری

روایتی از زیورآلات هنری

غزاله ناصری، بانوی 29 ساله‌ای است که به کار طراحی و ساخت زیورآلات هنری دست‌ ساز می‌ پردازد. این بانوی هنرمند فارغ‌ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد صنایع‌ دستی از دانشگاه هنر تهران بوده و در سال‌ های اول تحصیل در دانشگاه در زمینه مجسمه‌ سازی و نقش برجسته فعالیت داشته است. وی بعد از گذراندن کارگاه فلز و زیورآلات به این رشته بسیار علاقه‌ مند گشته و از سال آخر مقطع کارشناسی به‌ صورت حرفه‌ ای کار خود را در این زمینه آغاز نمود. غزاله برایمان می‌ گوید: «بعد از یادگیری مباحث تئوری طراحی در دانشگاه و پژوهش در زمینه‌ های مختلف به‌ مرور کارهایم ماهیت شخصی خودشان را پیدا کردند».

مطلب پیشنهادی : ویژگی های معماری ایرانی در دنیای مد هم همراه ماست!

مد و معماری

مد و معماری

مد و معماری

«از بچگی به هنر بسیار علاقه داشتم و بالاخره در مقطع پیش‌ دانشگاهی تصمیم خود را گرفته و در کنکور هنر شرکت کردم. از ابتدای تحصیلم در دانشگاه دوست داشتم که برای خودم کار کنم و به‌ صورت پروژه‌ ای در زمینه‌ های مختلف هنری فعالیت داشتم. همان‌ طور که گفتم بعد از گذراندن کارگاه فلز و زیورآلات متوجه شدم که کار با فلز با شخصیت و علایق من و ایده‌ هایی که برای طراحی در سر داشتم بسیار هم‌ خوانی دارد، تا اینکه در روز ژوژمان کارگاه فلز، کارهایم مورد استقبال قرار گرفت و اولین فروشم هم در همان روز بود! بعدازآن تصمیم گرفتم تا برند خودم را با نام زیورآلات غزال ایجاد کنم و در این زمینه به فعالیت حرفه‌ ای بپردازم.

مطلب پیشنهادی : زیورآلات جدید، پیوند مد و معماری با هنر این دو دختر ایرانی!

مد و معماری

مد و معماری

غزاله ناصری برای ما می‌ گوید که در ابتدای کار خود در تلاش بود تا با الهام گرفتن از نقوش سنتی و هنر  گذشته ایران با رویکردی نوین در طراحی هایش گامی در به‌ روزرسانی میناکاری ایران بردارد، چراکه معتقد است این تکنیک، قابلیت‌ های فراوان خودش را دارد. غزاله معتقد است که ذهن روایتگری دارد و بنا بر همین مسئله هم کارهایی که می‌ سازد بر اساس مفاهیم مختلفی طراحی می‌ شوند. او بر این باور است که زیورآلات مانند یک تابلوی نقاشی و یا یک مجسمه می توانند حاوی مفاهیم ارزشمندی باشند. تمامی کارهای او در نسخه‌ های محدود و توسط خود او و دستان هنرمندش ساخته می‌ شوند. این بانوی هنرمند در ساخت کارهایشان از نقره و سنگ‌ های نیمه قیمتی استفاده می‌ کنند، ولی با این‌حال تجربه کار با فلزات دیگری نظیر طلا، مس و برنج را نیز دارند. وی می‌ گوید: «در واقع آثارم داستان های شناوری هستند که شما با استفاده از آن ها هرروز داستان متفاوت و جدید به آن ها اضافه می کنید. خاطرات و داستان هایی که می توانند ماندگار باشند و به زندگی خود ادامه دهند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند».

مطلب پیشنهادی : اکسسوری زنانه، مد ایرانی در دستان دو بانوی کارآفرین!

مد و معماری

مد و معماری

غزاله معتقد است که در دنیای امروز زیورآلات را می‌ توان نوعی رسانه نامحدود دانست، چراکه هر فردی می‌ تواند پیام خود را با سازنده‌ اش از این راه انتقال دهد. او برای ما می‌ گوید که همیشه تلاش می‌ کند که نه‌ تنها آثارش ازنظر بصری فرمی متعادل و خوشایند داشته باشند، بلکه ازنظر مفهوم نیز ارزشمند باشند. غزاله می‌ گوید: «اولین بار که در کارم احساس خوشحالی و موفقیت فراوان کردم زمانی بود که فردی از مالزی با من تماس گرفت و به من گفت که مادرش از کارهای من برایش هدیه گرفته و به مالزی ارسال کرده است؛ چون خیلی از کار من خوشش آمده بود شماره تماسم را پیدا کرده و به من زنگ زد و گفت که انگشترش را بسیار دوست دارد و از من تشکر کرد». شاید بتوان به گفتن همین خاطره اکتفا کرد تا محبوبیت کار این هنرمند را سنجید.

مطلب پیشنهادی : بدلیجات دست ساز، نظرتون درباره این آویزهای هنری چیه؟

مد و معماری

مد و معماری

غزاله در ابتدا کار خود را به‌صورت اینترنتی شروع نموده و در دو سال اول فقط از راه شبکه‌ های اجتماعی به مردم معرفی شد؛ اما با گذشت زمان در کنار این فضا، حضور پررنگ‌ تری پیدا کرده و در گالری‌ های مختلف داخلی و خارجی شرکت نمود و می‌ خواهد این منوال را به شکل جدی‌ تری را نیز دنبال کند. 
غزاله در ادامه می‌ گوید: « معمولاً افراد ارزش زیورآلات را با در نظر گرفتن مواد و مصالح استفاده‌ شده در آن می‌سنجند. در صورتی‌ که فارغ از مواد مورداستفاده در ساخت آن ها ممکن است طراحی یک گردنبند و ساخت آن با دست هفته‌ ها زمان برده باشد و درنهایت اثری ماندگار ،چه از لحاظ بصری و چه از نظر مفهومی، خلق شود». امید داریم که همان‌ طور که خود این بانوی هنرمند گفتند همه افراد با تفکر از هنر حمایت کنند، چراکه هنر و هنرمند ارزشمندترین سرمایه‌ های یک کشور هستند. 

مطلب پیشنهادی : زیبا ترین زیورآلات ایرانی با الهام از معماری ایرانی

مد و معماری

مد و معماری

اثر هنری بپوشیم

امیرحسین دلبری طراح جواهر، مجسمه‌ ساز و بنیان‌گذار برند «الف دال» است. او در نوجوانی در کنار پدرش جواهر می‌ ساخت؛ اما به‌ تدریج به طراحی و ساخت جواهرات هنری روی آورد. او در این زمینه می‌ گوید: «به‌ تدریج شروع کردم به انجام کارهای شخصی و سعی نمودم جواهراتی را دور از نگاه تجاری و صرفاً بر اساس سلایق خودم طراحی کنم. کارهای شخصی من در دل خود دارای مفاهیمی بود و یکی از دوستانم که در ایتالیا جواهرسازی خوانده بود من را متوجه این موضوع کرد که کارهایم در نگاه بین‌المللی ذیل جواهرات معاصر تعریف می‌ شود. همین نکته باعث شد نگاه من به جواهرسازی تغییر کند و متوجه این موضوع شدم که کار من نوعی فعالیت هنری است».

مطلب پیشنهادی : مدل زیورآلات دست ساز، به یاد معماری قدیم تهران !

مد و معماری

مد و معماری

مد و معماری

دلبری جواهرات خود را با نام «الف دال» که ترکیبی از حرف ابتدای نام و نام خانوادگی اوست امضا می‌ کرد و کم‌ کم با حضور در نمایشگاه‌های مختلف و ارائه آثار خود، برند او در میان مردم شناخته شد و برند «الف دال» در سطح جامعه به‌ عنوان برندی که جواهرات هنری تولید می‌ کند مطرح شد و فعالیت‌های آن به‌ طور رسمی در سال 1384 شروع شد. جواهرات دلبری حاصل نگاه هنرمندانه او به طراحی و ساخت جواهرات است. او دراین‌ باره می‌ گوید: «اعتقاد من این است آثاری که در الف دال طراحی می‌ شوند چیزی کم از یک اثر هنری ندارند. همان زمان و وسواسی که برای خلق یک اثر هنری گذاشته می‌ شود در طراحی و تولید جواهرات «الف دال» نیز به کار می‌ رود. برای نمونه من آثاری دارم که هم نسخه جواهر و هم مجسمه‌ شان را ساخته‌ ام؛ در واقع در «الف دال» مجسمه‌ ها در ابعاد جواهرات ساخته می‌ شوند تا قابل پوشیدن باشند؛ مانند اثر «تولد» که هم مجسمه آن ساخته شده و هم نمونه کوچک آن به‌ عنوان جواهر». 

مطلب پیشنهادی : زیورآلات دخترانه، ایران در زیباترین جواهرات مدرن!

مد و معماری

مد و معماری

تمامی فرایندهای طراحی، تولید، عرضه و تبلیغات آثار «الف دال» در کارگاه و آتلیه این برند انجام می‌شود؛ اما آنچه بیش از هر چیزی برای دلبری مهم است، فرایند طراحی است. او در این زمینه می‌گوید: «سعی می‌کنم پشت هر طراحی حرفی و مفهومی برای عرضه وجود داشته باشد. گاهی مفهومی در ذهن دارم و سعی می‌کنم واژه‌ای متناسب با آن مفهوم پیدا کنم و آن را بسازم یا یک شعری برای من مفهوم دومی دارد که احساس می‌کنم در قالب فرم جواهرسازی می‌توانم مفهوم دوم آن را بیان کنم». 
«الف دال» گستره وسیعی از جواهرات را عرضه می‌کند که در آنها می‌توان ردپای مواد گوناگون و تکنیک‌های مختلف جواهرسازی را مشاهده کرد. دلبری درباره این موضوع می‌گوید: «خیلی محدودیتی برای کار با مصالح و یا همان متریال خودمان قائل نیستم، چراکه آن تنها کمکی است برای انتقال مفهوم کار و هر جنسی در این زمینه مناسب‌تر باشد از آن استفاده می‌ کنم. فقط از فلزات و سنگ‌ های گران‌بها استفاده نمی‌کنم و این موضوع در جواهرات معاصر غربی نیز رایج است. بااین‌حال در ایران فرهنگ غالبی است که باعث می‌شود بیشتر از برنز، نقره و طلا استفاده کنم؛ اما خودم را محدود به این فلزات نمی‌ کنم؛ برای مثال من از سوزن‌ دوزی سیستان و بلوچستان یا میناکاری کوره‌ ای برای اضافه کردن رنگ به کارها استفاده می‌کنم».

مطلب پیشنهادی : طراحی سنتی ایرانی، از کیف بر دوشتان تا گوشواره در گوشتان!

مد و معماری

مد و معماری

امیرحسین دلبری تابه‌حال نمایشگاه‌های مختلفی برگزار کرده است. برخی از آنها در زمینه مجسمه‌سازی بودند و بعضی دیگر طراحی جواهر. هم‌اکنون نمایشگاه «از الف تا دال» در گالری «رها» در حال برگزاری است که نمایشی است از یک دهه فعالیت امیرحسین دلبری در برند «الف دال». «الف دال» در فضای مجازی بسیار فعال است و شما می‌توانید اخبار و مطالب مرتبط با این برند را در وب‌سایت، اینستاگرام و تلگرام آن دنبال کنید. 

مطالب جذاب را در آخرین شماره مجله منزل بخوانید : 

مجله منزل
شماره 116 تیر و مرداد ۱۳۹۷
مجله منزل

منبع : مجله منزل | نویسنده : طلوع حقیقت 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه