Chidaneh.com placeholder image

نگاهی متفاوت به معماری در ویلای ساحلی درویش مازندران

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: همه ما پس از روزها فعالیت و کار در فضای شلوغ شهر خوشحال خواهیم شد اگر برای مدتی سری بزنیم به دل طبیعت! برویم در جنگل و یا کنار دریا قدم بزنیم و نفسی تازه کنیم. داشتن خانه ای ویلای در یک شهرک ساحلی می تواند گزینه خیلی خوبی باشد اگر بافت شهرک به یک شهر بدل نشده باشد و بتوان به راحتی از فضای طبیعت آن لذت برد. مهندس پویا خزائلی پارسا هنگام طراحی ویلای درویش اولین هدفش ارتباط درست با طبیعت و خلق فضایی برای لذت بردن از طبیعت بود. همراه با چیدانه با این خانه ویلایی بیشتر آشنا شوید.

چوب و هنر

مشخصات پروژه ویلای (خانم) درویش

  • مکان: مازندران، کیلومتر 11 شهر نو (بین نور و محمودآباد)، شهرک ساحلی دریاچه
  • معمار: پویا خزائلی پارسا
  • کارفرما: تهمینه درویش
  • سازه و اجرا: نیما درویش
  • تاسیسات: بهدین خداشناس
  • مساحت زمین: 406 مترمربع
  • مساحت طبقه همکف: 119 مترمربع
  • زیربنا: 278 مترمربع
  • سال: 1383-1382
  • افتخارات: کسب رتبه دوم در گروه تک واحدی در جایزه معمار 1385

برای قرار گرفتن در سطح بالاتری از دیوارهای همسایه و در تماس بودن با طبیعت، سطح این زمین بالاتر آورده شد تا هنگامی که شخص از اتاق پذیرایی بیرون آمده و وارد حیاط می شود، افق دریا و غروب آفتاب و نسیم خنک ساحلی او را نوازش دهد. این ویلای سه طبقه دارای چهار باغچه است که دو باغچه در پشت بام، یکی در حیاط خلوت و یکی در جلو که از آنجا می توان از منظره بیرون لذت برد.

اسکلت فلزی آن ضد زلزله بوده و تمامی مصالح بکار رفته در آن از اطراف همین منطقه تهیه شده است، به عنوان مثال، دیوارها از بلوک سیمانی ساخته شده و با آستر رنگی پوشیده شده است. طراحی داخلی هم با الوار درختان شمال کار شده است.

ویلای درویش آباد دیگر پروژه طراحی شده توسط همین معمار، پویا خزائلی پارسا است که چیدانه قبلا شما را با آن آشنا کرده است.

فضاهای تعریف شده در این پروژه شامل موارد زیر است:

  • طبقه همکف: سه خواب برای مهمان به همراه اتاق پذیرایی در مجاورت آنها، انباری، پارکینگ و اتاق تاسیسات.
  • طبقه اول: اتاق والدین، اتاق نشیمن، اتاق ناهارخوری و آشپزخانه.
  • طبقه دوم: یک اتاق بزرگ که رو به باغچه پشت بام بوده و به واسطه‌ی یک بالابر کوچک به آشپزخانه متصل است.
  • همچنین سه باغچه در این پروژه در نظر گرفته شده که: دو تای آن به صورت پشت بامی بوده و از طریق راه‌پله قابل دسترسی است؛ یکی در حیاط خلوت؛ و یکی در جلو.

داستان اولین بازدید از سایت پروژه از زبان معمار: وقتی که برای اولین بار به زمین پروژه سر زدم تا از نزدیک موقعیت پروژه را بررسی کنم، به مورد عجیبی در مورد شهر ساحلی دریاچه که زمین پروژه در آن قرار داشت، برخوردم. مردم معمولا برای رهایی از شلوغی و هیاهوی شهری مثل تهران و برای گذراندن تعطیلات به این شهر پناه آورده، حال آنکه به خاطر سازماندهی نامناسب این شهرک مردم نمی توانند آن گونه که باید و شاید از زیبایی های طبیعت بکر این منطقه لذت واقعی را ببرند.

درواقع کسی که به این شهر می آید، نسیم حیرت انگیز دریا را در ساحل این شهر حس نمی کند و به جای لذت بردن از افق دریا، دیوار ساختمان همسایه‌ها هستند که جلو چشم فرد سبز می شوند.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهویلای فردوس، طراحی مناسب برای سواحل مازندران

بنابراین، در این بازدید اولیه تصمیم گرفتم با بالاتر بردن سطح همکف این ویلا نسبت به سطح زمین های اطراف بتوانم چشم انداز دریا و غروب آفتاب و نسیم خنک دریا را برای ساکنین این ویلا به ارمغان بیاورم. نکته قابل ذکر دیگر در این پروژه این است که در ابتدا قرار بود در این ویلا آسانسور نصب شود اما به دلیل هزینه‌ی سنگین آن پس از درخواست کارفرما از نصب آن خودداری شد و آن را از پروژه حذف کردیم و به جای آن از یک بالابر کوچک به عنوان پل ارتباطی بین طبقات اول و دوم استفاده کردیم.

مطلب پیشنهادی: ویلای ساحلی دوقلوی سرخ رود در زمین مثلثی

مصالح، سازه و مراحل ساخت و ساز در پروژه ویلای درویش

سازه فلزی پروژه بسیار مستحکم بوده و در مقابل زلزله مقاوم است. تمام مصالح به کار رفته محلی بوده، به این صورت که یا در منطقه موجود بود و یا در همان جا تولید می شدند. در ساختن دیوارها هم از یک نوع بلوک سیمانی استفاده شده که با شن های ساحلی منطقه و در همان جا تولید شده‌اند و برای روکشِ سطح این بلوک‌ها که در دیوارها کار شده از یک لایه سیمان و رنگ به صورت مخلوط بهره گرفته شد و این روش در عین حال ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش ممکن برای پایان کار بود.

مطلب پیشنهادی: همنشینی فلز و سنگ طبیعی در خانه شماره ۱۲ شیراز

حیاط خلوت، باغچه‌های پشت بام و پارکینگ هم با سنگریزه‌هایی که در کنار ساحل نظرمان را به خودش جلب کرد، پوشانده شده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی ویلای نازدلکده در مازندران برای یک خانواده پر جمعیت

تمام سطوح کف ساختمان در داخل نیز با چوب‌های محلی که در شمال ایران تولید می شوند کف‌پوش شده است. برای ساختن درب‌ها و تمامی قسمت‌های دیگر پروژه که برای ساختش نیاز به چوب بود از همین جنس چوب استفاده شده است.

این پروژه موفق به کسب رتبه دوم در گروه تک واحدی در جایزه معمار 1385 شده است. دیگر ویلاهای برنده جوایز معماری در ایران را در چیدانه ببینید: خانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج
معماری ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر
ویلای شمس در زرندیه ساوه، الماسی در دل کویر
ویلایی برای یک دوست در لواسان تهران

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
صادق در تاریخ 29 تیر 1394
با سلام مطالبتون خیلی عالی هست

ثبت دیدگاه