Chidaneh.com placeholder image

گلدوزی با دست، طرح های صدف رو هرچیزی قشنگه!

به قلم: گلنار

ساعت حوالی ظهر است. کارم در آشپزخانه تمام شده و غذا را بر روی گاز گذاشته‌ ام تا کم‌ کم جا بیفتد.حس می‌ کنم بوی دلنشین غذا تمام خانه را پر کرده است. به سمت پنجره می‌ روم و آن را باز می کنم. هوا کم کم به سمت گرما می‌ رود؛ اما سروصدای بچه‌ هایی که از مدرسه آمده اند مانع بستن پنجره می‌ شود. صدای خنده هایشان تمام کوچه را در برگرفته و به داخل خانه هم می‌ آید. باید منتظر بمانم تا دخترکم از مدرسه بیاید. گلدوزی‌ ام را برمی‌ دارم تا کارم را شروع کنم. می‌ نشینم و دندان خرگوشی‌ ها و کوک ها را پشت هم می‌ دوزم. در میان گل‌ های دامن دخترکم غرق می‌ شوم و زیر لب زمزمه می‌ کنم: چون نسیم نوبهار بر آشیانم کن گذر…

در خلاقیت این شماره از مجله منزل به سراغ گلدوزی‌ هایی می‌ رویم که نقش زندگی دارند و شما را در حال خوبِ دلتان غرق می‌ کنند.

قالیشویی ادیب

افرا کوک
دکوری دیواری کاکتوس
افرا کوک

مشخصات کلی

  • نام برند : افرا کوک
  • موقعیت مکانی : تهران
  • نوع محصول : دکوری
  • سبک محصول : وینتیج
  • جنس محصول : پارچه، نخ
  • ویژگی برجسته محصول : دست‌ دوز بودن محصولات و عشق در زمان ساخت آن ها
  • تعداد افراد گروه : 2 نفر
  • زمان آغاز کار : حدود دو سال
  • نام هنرمند : صدف حقیقت
  • سن : 29 سال
  • شغل : طراح محیط‌ زیست و کارشناس محتوا

مطلب پیشنهادی : ظروف چوبی آشپزخانه، دست سازهای خلاقانه جوان مشهدی

افرا کوک
دیوارکوب پارچه ای
افرا کوک

اولین قدم‌ های هنر

صدف حقیقت بانوی 29 ساله ای است که از زمانی که در خاطر دارد به صنایع‌ دستی و خلقِ هنر علاقه داشته است. ایشان برایمان می گوید که:« در دوران مدرسه‌ ام برنامه‌ای در تلویزیون پخش می‌شد که ساخت وسایل مختلف کاربردی و تزئینی را آموزش می‌داد و من هر روز به عشق ساخت یک وسیله جدید از مدرسه به خانه برمی‌ گشتم. درس حرفه و فن یکی از جذاب ترین درس های مدرسه برای من بود. حتی یادم است مادرم یک دفترچه پارچه‌ای برایم دوخته بود که روی آن گلدوزی می‌کردم».

صدف برایمان می گوید که از دلایل اصلی علاقه او به وادیِ هنر مادرش است؛« از وقتی به خاطر دارم مادرم مشغول ساخت دست‌ سازه‌ های هنری بود و من را با دنیای هنر آشنا کرده است. خب در زمان کودکی ما اینترنت به شکل کنونی رایج نبود و من هم دسترسی چندانی به کتاب و مجلات هنری نداشتم، ولی دوست داشتم چیزی که در ذهنم تجسم می‌کنم را بسازم. مادرم هم همیشه در این راه همراهم بوده و هرگز با هیچ کدام از ایده‌هایم هرچند که شاید برخی دست‌نیافتنی هم بودند مخالفت نکرد».

مطلب پیشنهادی : دست سازهای خلاقانه، این ظرفها پدیده ای هستن واسه خودشون!

افرا کوک
دیوارکوب گیاهی
افرا کوک

افرا کوک
دکوری دیواری
افرا کوک

صدای پای افراکوک

از صدف خواستیم برایمان از شروع جرقه شکل‌ گیری افراکوک بگوید؛ اینکه از کجا شروع کرد تا به این نقش‌های نخی زیبا رسید:

« من در طی سال های مختلف، کارهای هنری متفاوتی را انجام داده ام؛ از ساخت زیورآلات گرفته تا دوخت جاموبایلی و غیره، البته انجام این کارها هیچوقت به عنوان یک شغل جدی برای کسب درآمد نبوده و تنها به عنوان علاقه به ساخت چیزی جدید به دنبال انجام آنها رفته‌ام. در این دوران که همه فعالیت‌ها از راه کامپیوتر و اینترنت انجام می‌شود، ساعت‌ها غرق شدن در دنیای مجازی اجتناب‌ناپذیر است. زمانی که به دلیل کار ساعت‌ها و یا روزها در تکنولوژی غرق می‌شوم، احساس می‌کنم چیزی کم است و با رفتن به سراغ کارهای هنری انرژی می گیرم و دوباره به ادامه زندگی روزمره روی می آورم. من بعد از مدت ها آزمون و خطا بالاخره گلدوزی را به عنوان یک حرفه کوچک انتخاب کردم؛ چون حس می‌کنم کارهای زیادی می‌توان با سوزن و نخ و پارچه انجام داد».

مطلب پیشنهادی : اکسسوری های زنانه، جدیدترین دست سازه های ایرانی!

افرا کوک
دیوارکوب گیاهی
افرا کوک

افرا کوک
کوسن دست دوز
افرا کوک

دوخت‌ های سبز دلنشین

یکی از سرگرمی‌های صدف، گشت زدن در سایت های هنری است و این کار، ایده‌های زیادی به او می‌دهد. « اولین کار گلدوزی شده حرفه ای‌ ترم دوخت دیوارکوب‌ هایی بود که برای خانه خودم انجام دادم. از آن به بعد هر روز گشتی در خانه می‌ زنم و با مشورت و کمک همسرم به دنبال خلق وسیله‌ ای جدید برای دکوراسیون خانه می‌ گردم. دلیل انتخاب اسم افراکوک به رشته تحصیلی من و علاقه‌ ام به درختان و گیاهان برمی‌ گردد. درخت افرا برگ‌ های زیبا و پنجه‌ ای شکلی دارد». دیوارکوب‌ های گلدوزی‌ شده، کوسن، رومیزی و… که با استفاده از پارچه تهیه می‌ شوند همگی در زمره دست‌ سازه‌ های خانم حقیقت هستند. صدف برای ما گفت که دوخت پایه اصلی برای گلدوزی به عهده مادر است و او هم بر روی آنها گلدوزی می‌ کند. تنوع رنگ نخ و پارچه‌ ها آنقدر زیاد است که شما را وارد دنیایی اسرارآمیز خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی : کوسن های فانتزی، دست سازه های پارچه ای نسیم!

افرا کوک
رومیزی گلدوزی
افرا کوک

افرا کوک
کوسن گلدوزی
افرا کوک

ارتباط با افراکوکی‌ ها

از صدف خواستیم برای ارتباط با طرفداران و علاقه‌ مندان راهی معرفی کند که او هم فروش اینترنتی کارهای خود را معرفی کرد که در صفحه اینستاگرام، پروفایل چیدانه و تلگرام جای می‌ گیرد. از صدف در مورد هدفی که برای افراکوک در نظر گرفته پرسیدیم و او هم برایمان گفت: « دوست دارم تصاویر مورد علاقه افراد مختلف و هر آنچه به نظر نشدنی می‌ رسد را روی پارچه طراحی کنم. امیدوارم این وسایل دست‌ دوز که آن ها را با علاقه بسیاری آماده می‌ کنم، مورد استقبال مخاطبان بیشتری قرار گیرد».

شما را به دیدن دست سازه های خلاقانه زیبا دعوت می کنم :

آموزش گلدوزی با دست

منبع : مجله منزل | نویسنده : طلوع حقیقت 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه