Chidaneh.com placeholder image

طرح کاشی و سرامیک، فقط برای آشپزخانه و حمام نیست!

به قلم: گلنار

کاشی یکی از متریال های معماری است که حداقل در معماری ایرانی از هزاران سال پیش وجود داشته و کماکان به صورتی بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ ها، طرح ها و اندازه های متنوع آن ها باعث شده که با هر سبک و سلیقه هم خوانی پیدا کرده و در نتیجه کاربردی گسترده نیز پیدا کند. اگر قبلا کاشی را فقط برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی و یا حمام مناسب می دانستیم، امروزه هیچ محدودیتی و مرزی را نمی توانیم برایش مشخص نماییم. کاربردهایی از کاشی که در ادامه این مطلب خواهید خواند این موضوع را برایتان بهتر روشن می کند.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
کاشی سفید طرح دار سنتی
کاشی دست ساز کارگاه هستی

چوب و هنر
طرح کاشی و سرامیک

کاربرد طرح کاشی و سرامیک

نقش و طرح هایی که امروزه در کاشی و سرامیک می بینیم، تنوع بی نظیری را در دکوراسیون به وجود آورده که به دنبالش کاربردهای جدیدی را نیز می بینیم. همان طور که در مقدمه اشاره شد، طرح کاشی و سرامیک فقط محدود به سرویس بهداشتی و حمام نیست اما به نظر شما چه کاربردهای دیگری می تواند داشته باشد؟ در ادامه آن ها را خواهیم دید:

  • طرح کاشی و سرامیک برای آشپزخانه
  • کاشی و سرامیک برای ورودی
  • طرح کاشی و سرامیک در سرویس بهداشتی
  • مدل کاشی و سرامیک برای نشیمن و پذیرایی
  • کاشی و سرامیک اتاق خواب
  • طرح کاشی و سرامیک برای دیوار و ….
طرح کاشی و سرامیک

کاشی پرنیان
کاشی کرم
کاشی پرنیان

برندهای معتبر در این حوزه

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم حیدری
حسین گلیار

انتخاب کاشی برای آشپزخانه

کاشی و سرامیک در آشپزخانه قبلا فقط برای کف و دیوارها استفاده می شدند اما طرح های متنوع و رنگی که امروزه در دسترس هستند به راحتی می توانند برای کانتر کابینت، میز کار و فضای بین کابینت ها مورد استفاده قرار بگیرند.

از آن جایی که آن ها در برابر حرارت، رطوبت و آب مقاوم هستند پس برای شما محدودیتی را به وجود نمی آورند. اما برای آشپزخانه های کوچک، بهتر است این کاشی های رنگی برای کف و قسمتی از دیوار انتخاب شده و بقیه قسمت ها فقط یک رنگ آمیزی ساده داشته باشند. 

مطلب پیشنهادی : کاشی بین کابینتی، کدام مدل برای کدام آشپزخانه؟

کاشی پرنیان
کاشی کرم
کاشی پرنیان

طرح کاشی و سرامیک

طرح کاشی و سرامیک در سرویس بهداشتی و حمام

شاید به جرات می توان گفت بهترین متریال برای فضاهایی مانند سرویس بهداشتی و حمام کاشی و سرامیک است. اما نکته ای که شاید کم تر به آن توجه می شود این است که آن ها علاوه بر مقاومت مناسب، می توانند بر ابعاد و اندازه فضا نیز تاثیرگذار باشند. به این صورت که انتخاب تایل های بزرگ یا کوچک می توانند فضای شما کوچک تر یا بزرگ تر از واقعیت نشان دهد.

اما اگر می خواهید از کاشی رنگی در سرویس بهداشتی یا حمام تان استفاده نمایید، بهتر است به دو نکته دقت نمایید :

  • اولین نکته این است که کاشی های شما نهایتا دو رنگ یا سه رنگ با وجود یک رنگ خنثی داشته باشند.( مانند تصاویر بالا سیاه و سفید یا قرمز، سفید و طوسی )
  • دومین نکته این که بهتر است این کاشی ها فقط برای کف و یا قسمتی مشخص از دیوار استفاده بشوند.

به طور مثال شما می توانید دیوار پشت وان و یا فضای دوش را با این کاشی ها پوشش داده و برای سایر قسمت ها فقط از یک تک رنگ استفاده نمایید. 

مطلب پیشنهادی : 10 نکته کلیدی در انتخاب کاشی حمام و سرویس بهداشتی

طرح کاشی و سرامیک
طرح کاشی و سرامیک

طرح کاشی و سرامیک در طراحی ورودی

ورودی و راهروها اغلب فضاهایی هستند که به راحتی نادیده گرفته می شوند. حال آن که کشی ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند برای این فضاها بسیار مناسب خواهند بود. اگر از کاشی های رنگی در ورودی استفاده نمایید، آن را زنده و شاداب می کنید.

حتی اگر فضایتان بزرگ نباشد، تنها با نصب چند ردیف کاشی رنگی کوچک هم می توانید به همان نتیجه برسید. شما می توانید انتخاب نمایید که این کاشی ها در چه محدوده ای نصب و اجرا شوند. البته مانند تصاویر بالا، می توانید کل کف را نیز با کاشی های رنگی پوشش دهید. 

مطلب پیشنهادی : راهنمای خرید کاشی و سرامیک دکوراسیون منزل

اسلب و سرامیک مدرن ایده آل
جدیدترین مدل های سرامیک طرح دار
اسلب و سرامیک مدرن ایده آل

طرح کاشی و سرامیک
کاشی نشیمن

کاشی رنگی سالن پذیرایی و نشیمن 

کاشی های رنگی جای خود را در اتاق نشیمن و پذیرایی نیز پیدا کرده اند. شما در تصاویر می توانید دو نوع کاربرد کاشی ها مشاهده نمایید. یکی این که کل کف پوش فضای نشیمن کاشی شده که شاید در برخورد اول، به دلیل ترکیب رنگی و نقوش مختلف با فرش اشتباه گرفته شود. اما در حالت دوم، اگر نمی خواهید که کل فضا با کاشی پوشیده شود، فقط می توانید برای یک قسمت مشخص و خاص از آن ها استفاده کنید.

به طور مثال برای شاخص کردن فضای غذاخوری یا میز جلومبلی و …. . طرح و نقشی که انتخاب می کنید، همین طور مدل نصب و اجرای کاشی ها، می تواند فضای شما را مدرن یا کلاسیک نماید. به طور مثال چیدمان نامنظم بیش تر دکوراسیون را به سمت سبک های امروزی و مدرن برده و برعکس، چیدمان منظم با طرح های سنتی، آن را کلاسیک تر نشان خواهد داد.

مطلب پیشنهادی : یک خانه شیک با کاشی‌های چشمگیر!

طرح کاشی و سرامیک

کاشی دست ساز کارگاه هستی
کاشی چاپ سنتی 10 در 10
کاشی دست ساز کارگاه هستی

طرح کاشی و سرامیک

تزیین دیوار با کاشی رنگی  

بهتر است کمی از کف خانه فاصله گرفته و به دیوارها دقت بیش تری کنیم. امروزه برای تزیین دیوارها در فضاهای مختلف خانه، به جای رنگ آمیزی و یا گچ بری، از کاشی های رنگی کمک گرفته می شود. شما یکی از دیوارهای اصلی را در ابتدا انتخاب کرده و کاشی ها را روی آن نصب نمایید. با این کار به راحتی می توانید ترکیب رنگی سایر وسایل و عناصر در دکوراسیونتان را نیز مشخص کنید. به طور مثال کوسن ها، نقوش قالی و حتی صندلی های غذاخوری می توانند همرنگ با یکی از رنگ های درون کاشی ها باشند.

مطلب پیشنهادی : کاشی های رنگی در دکوراسیون منزل که دل شما را می برند!

طرح کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک اتاق خواب 

شاید باورکردنی نباشد، اما به راحتی می تواند به جای فرش، موکت و سرامیک های معمولی، کف اتاق خواب را با کاشی های رنگی پوشاند. شما با این کار با یک تیر دو نشان زده اید : هم مقاومت و استحکام لازم را دارید و هم نقش، الگو و رنگ را وارد اتاق خوابتان کرده اید. اگر این کاشی ها را برای کف در نظر می گیرید، بهتر است دیوارها را ساده و تک رنگ باقی بگذارید. البته به راحتی می توانید رنگ سرویس خواب را نیز با رنگ کاشی های کف ست نمایید.

مطلب پیشنهادی : کاشی کاری دیوار را در سه سوت یاد بگیرید!

طرح کاشی و سرامیک
طرح کاشی و سرامیک

طراحی دفتر کار با طرح کاشی و سرامیک

در طراحی دفتر، موضوعی که گاهی اوقات فراموش می شود، رنگ ها هستند. در صورتی که کاشی های رنگی به راحتی می توانند این خلا را پر کرده و در عین حال رسمی بودن فضا را نیز حفظ نمایند. اگر تمایل ندارید که از طرح های شلوغ و پر نقش و رنگ استفاده کنید، می توانید یک قسمت مشخص، به طور مثال زیر میز و صندلی را با تایل های کوچک و رنگ های خنثی یا پاستلی پوشش دهید. 

مطلب پیشنهادی : کاشی کاری هایی که شما را شگفت زده خواهند کرد!

طرح کاشی و سرامیک
طرح کاشی و سرامیک

جداسازی فضاها با طرح کاشی و سرامیک

در بعضی فضاها، به دلیل کوچک بودن یا عدم تمایل استفاده از پارتیشن، جدا سازی فضاهای مختلف دشوار می شود. اما شما به راحتی می توانید با نصب کاشی ها و ایجاد تصاد در کف سازی، فضاهای موردنظرتان را به صورت بصری از یکدیگر جدا نمایید. دو تصویر بالا به خوبی این کابرد را به شما نشان می دهند.

طرح کاشی و سرامیک

کاشی رنگی در محوطه بیرونی

در آخر به فضاهای بیرونی و محوطه سازی می رسیم. استخر، تراس و حتی حیاط ها هم می توانند با کاشی های رنگی طراحی شده و جذابیت خاصی ایجاد نمایند. بهتر است این کاشی ها را برای مشخص کردن یک فضای خاص مانند آلاچیق و قسمت نشیمن، فضای باربیکیو و یا هر مکانی که کاربری خاصی دارد استفاده نمایید.

ارتباط با تولیدکنندگان و فروشندگان کاشی و سرامیک و انواع مطالح ساختمانی >>

مطالب پیشهادی:

منبع : maisonapart

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه