تبلیغات
دیاکو E E رومانته F فارست
امتیاز: 0.0 0 نظر | ثبت نظر

11 آذر 1397

بهترین برند فرش دستباف، چرا میری حرف اول را می زند؟

 

گفتگویی با رضی میری در خصوص رخدادهایی که به واسطه برند میری در تاریخ هنر معاصر ایران حادث شده است:

رضی میری، پژوهشگر، طراح و کارشناس فرش، نظریه هایی را در مورد فرش دستباف اصیل ایرانی مطرح و بدون واهمه از آن دفاع می کند که موجب جدایش دو نوع دست بافته گره خورده از نظر محتوایی می شود. او معتقد است تفاوت بسیار است بین یک منقوش گره خورده پُرزدار که به صورت تولید انبوه تولید می شود و تنها به مصرف کف پوش می رسد تا یک دست بافته گره خورده پرزدار به مثابه یک هنر تجسمی که حامل مفاهیم فرهنگی غنی با پشتوانه تاریخی چند هزار ساله است. مواد اولیه، روش و فرآیند پیدایش آن سازگار با طبیعت سبز و محیط زیست سالم است و بیش از 85 درصد این فرایند هیچ ارتباطی با ماشین و کامپیوتر ندارد و فعالیت انسان در آن حضور حداکثری دارد.

او نسل پنجم از خانواده ای است که از سال 1198 هجری شمسی در عرصه فرش دستباف ایرانی فعال بوده اند. با این پشتوانه تاریخی که منشاء کسب تخصص در شناخت این هنر بی بدیل ایرانی برای وی بوده است، اشتیاقی برای احیاء آن که به دلیل مشاهده اضمحلال تدریجی این پدیده به وجود آمد موجب شد تا در سال 1366 (1988 م) به یک نوزایی فرهنگی مبادرت کند  و بر اساس پژوهش هایی که در این زمینه طی چند سال انجام داده بود نتیجه تحقیقات خود را به عمل تبدیل و شروع به خلق آثاری کند که امروز در سطح بین المللی شناخته شده اند.

حاصل مطالعات و تحقیقات او که بعدا در دستبافته های میری تبلور یافت حاکی از این نظریه پایه ای است که هویت فرهنگی و هنری یک کشور و یک ملت بزرگ تاریخی که در بستر نخستین تمدن های بشری وجود داشته است می بایست توسط همان ملت در یک فرآیند خلاق حفظ شود و ادامه یابد. با نگاهی به آثار باقیمانده فرش ایرانی که امروزه در موزه ها و مجموعه های شخصی حفظ می شوند روند این خلاقیت را در تنوع سبک ها، طرح ها و شیوه های بافت متناسب با مقاطع تاریخی، موقعیت های مکانی و گونه های قومی می توان به خوبی مشاهده کرد. به بیان دیگر این نمونه ها نشان می دهند که هنرمندان ایرانی در گذر زمان همواره نو آفرین بوده اند و با استعدادی وصف ناپذیر که حاکی از عشق به خلق هنر در "رسانه گره خورده پرزدار" بوده در هر عصر و زمانی آثاری بدیع نسبت به دوره تاریخی ماقبل خود پدید آورده اند. اگر بخواهیم همین آثار باقیمانده از گذشته را از نظر سبک، طرح، روش بافت و نوع مواد اولیه طبقه بندی کنیم مشاهده خواهیم کرد که با آنچنان تنوع حیرت انگیزی روبرو خواهیم شد که امری غیر ممکن است. ضمن اینکه تغییرات و ابداعات همواره بر اساس حفظ ارزش های پیشین و استوار بر ریشه های هنری، قومی و فرهنگی بوده است.

در فلسفه میری سنت و ابداع در فرش ایرانی همواره در هم تنیده اند. به بیان دیگر سنت فرش ایستایی نداشته و ندارد و پویا است. سیال است تغییر می کند و کارگردانان هنری در عرصه فرشبافی ایرانی، بافندگان و طراحان در گذشته پیوسته در تکاپو برای نوآوری بوده اند. این همان چیزی است که خمیر مایه آثار بدیع میری شده است. این همان رازی است که دست آفریده های میری را که ریشه عمیقی در سنت دارند به شکل معجزه آسائی مناسب و همخوان با فضای زندگی مدرن ساخته است.

مانیفست میری را در چند بخش می توان بیان نمود:

  1. حفظ اصالت ها در طرح ها و شیوه های بافت و معیار های زیبائی شناسی در هنر دستبافته های گره خورده پرزدار ایرانی بدون در نظر گرفتن خط قرمزی برای تغییر و تحول و درنتیجه به کاربردن بالاترین توان برای ایجاد خلاقیت به منظور پیدایش یک اثر بدیع
  2. حفظ ارتباط با طبیعت از طریق استفاده از گیاهان برای رنگرزی به شیوه ای علمی و دقیق
  3. استفاده از مرغوبترین پشم بومی و ریسیدن آن با دست، بدون دخالت ماشین.
  4. استفاده از سیستم تصفیه ضایعات حاصل از رنگرزی در کارگاه برای تبدیل آن به آب قابل استفاده در فرآیند مجدد تولید و استفاده از مازاد آن برای آبیاری فضای سبز. از آنجایی که در شیوه رنگرزی میری هیچ نوع مواد شیمیائی مضر برای محیط زیست وجود ندارد
  5. علاوه بر اینکه محیط بیرونی اطراف کارگاه عاری از لطمات زیست محیطی است، الیاف رنگ شده که تشکیل دهنده اجزاء فرش اند نیز پاکیزه و فاقد هر گونه اثرات منفی و مضر برای محیط زیست درون خانه و بالتبع بدن انسان هستند.
  6. همه این فرآیند با در نظر گرفتن حفظ معیار های انسان دوستانه و عادلانه در ارتباط با کارگران و کارمندان در کارگاه رنگرزی و کارمندان در سیستم اداری و از همه مهمتر با بافندگان انجام می شود.
  7. آثار میری در هر سبک با در نظر گرفتن وابستگی قومی، هر کدام در شهر، روستا و یا ایلی که به آن تعلق دارند بافته می شوند.
  8. و بالاخره طرح ها و چیدمان رنگ برخاسته از معیارهای زیبایی شناختی و خلاقیت رضی میری است.
  9. فرش میری همچنان که آثار گذشته بوده اند یک زیر انداز نیست. هنری است که می تواند روی زمین چشم بیننده را بنوازد.

جناب میری بد نیست در ادامه به چند سوالی بپردازیم که شاید پاسخ های شما برای دوستانی دیگر هم جذاب باشد. آیا تاریخچه فرش ایرانی بود که به خاندان میری هویت اصیل داد یا عکس آن؟

هویت اصیل متعلق به فرهنگ و تاریخ هنر ایران، که فرش دستباف یکی از نماد های تجسمی آن است می باشد. بدیهی است ملحق شدن به این مجموعه مفهومی، کاری است که میری انجام داده و در یک چرخه داد و ستدی هویت را دست به دست کرده است. احیاء هنر اصیل ایرانی توسط میری یعنی باز گرداندن هویت آن و این کوشش خود موجد هویتی است که برای آین احیاء کننده شکل گرفته است.

آیا طراح فرش و یا بافنده باید از مرتبه ای از معنویت برخوردار باشد تا فرش ایرانی متولد شود یا هرکسی که مهارت این کار را داشته باشد میتواند؟

فرش یک صنعت نیست که تنها وابسته به مهارت باشد به عبارت دیگر آن را نباید به یک پدیده صرفا تکنیکی تقلیل داد. چنانکه پیشتر ذکر شد فرش یک هنر تمام عیار است و طبعا برای خلق هر اثر هنری خالق آن می بایست همچون یک هنرمند بیاندیشد و به اثر خود نیز به همین دیده بنگرد. به باور میری فرش هایی که تنها مهارت در طراحی و بافت آنها به کار رفته است فاقد روح هنری هستند و از این منظر با فرش به مثابه یک اثر هنری قابل قیاس نیستند این در حالی است که این دو عنصر کاملا متفاوت از نظر سرشتی هردو "فرش" خوانده می شوند. در واقع برای خلق یک دستبافته گره خورده پرزدار از تبار آثار پیشین فرش ایران مثل هر هنری به اندیشه و احساس همراه به معنویت تواما نیازمندیم. این یک مشی است چه برای کارگردان هنری فرش، چه برای طراح و چه بافنده و چه هر کس دیگری که در یک حرکت جمعی در فرآیند خلق اثر مشارکت دارد.  

کمی واضح تر توضیح می دهید؟ یعنی فرش میری چه تفاوتی با بقیه فرش ها دارد؟

تفاوت میری با دیگران در نوع نگرش به فرش است. اینکه شما فرش و دستبافته ها را یک اثر هنری ببینید مسیری را در پیش روی شما قرار می دهد کاملا متفاوت از اینکه صرفا آنها را زیرانداز و کالای مصرفی قلمداد کنید. میری خلق و عرضه آثار دستبافته را نه صرفا یک فعالیت اقتصادی که رسالتی فرهنگی، هنری، ملی و انسانی می داند. در واقع خلق این آثار برای میری، نه فقط حفظ میراث فرهنگی که خلق میراث فرهنگی جدید برای آیندگان است برای احترام به مخاطبان و تلاشی است برای بهتر و زیباتر زیستن انسان امروز. به همین علت فرایند خلق آثار میری که یا ترجمانی نو از فرش های کهن هستند از ابتدا متولد می شوند، خلق یک هنر تجسمی با دقت و حساسیت بالا و با استفاده از عناصر کاملا طبیعی و ارگانیک همچون پشم دستریس و رنگ های طبیعی طی می شود و حفظ کرامت انسانی همه دست اندرکاران در آن از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است.

جناب میری پاسخ این سوال شاید خارج از این گفتگو مناسبت بیشتری داشته باشد اما فرش ایران را چطور تعریف می کنید؟

فرش ایرانی تجسمی است از جهان مطلوب در مقایسه با جهان موجود، که ایرانیان به انسان ها پیشنهاد می کنند. این همان باغ بهشت است همان آرمانشهر . فرش دستباف ایرانی علاوه بر اینکه سفیر صلح و نماد ملی ما در خارج از مرزهاست، یک پدیده هنری زنده، فرح بخش و روح انگیز است که بر غنای محیط زندگی آدمی می افزاید. زیستن بر فرش ایرانی و تنفس با آن دل انگیز است و این تجربه ای است که بسیاری از ملل فرهنگ دوست و هنرپرور بر آن صحه گذاشته اند.

فرش اصیل ایرانی یک هنر تجسمی است که بر خلاف دیروز با توجه به تغییر جهان، امروز هم می تواند روی یکی از چهار دیوار اطراف ما به مثابه یک هنر تجسمی والا حضور پیدا کند و هم روی دیوار پنجم یعنی زمین، طبیعت را به محیط داخلی زندگی رهنمون شود.

از این گفتگو برداشت من این است که شما معتقدید برای دکوراسیون های مدرن هم در میان این تنوع از فرش های اصیل ایرانی پیشنهاداتی دارید. درست متوجه شده ام؟

یکی از نقاط قوت دستبافته های ایران، تنوع در آثار خلق شده است. همانطور که بسیاری از فرش های ایرانی با سبک دکوراسیون کلاسیک هماهنگند در آثار بسیار کهن با قدمت چندصد ساله فرش هایی یافت می شوند که در نهایت انتزاع و شیوه یافتگی بافته شده و کاملا با سبک دکوراسیون مدرن و اندیشه قرن بیست و یکم همسازند و این از بدایع و شگفتی های فرش دستباف ایران است. از این رو با توجه به تنوع حیرت انگیزی که در این مجموعه وسیع از طرح و رنگ وجود دارد می توان برای هر زائقه ای میوه ای مطبوع یافت. بدیهی است زندگی مدرن هم از این قاعده مستثنی نیست.

خیلی ممنون از وقتی که به ما اختصاص دادید و گمان می کنیم جذابیت این گفت و شنود به اندازه ای باشد که در فرصت های بهتر و بیشتری نیز به این مقوله در سطح گسترده تری بپردازیم.

مشاهده نمونه های فرش میری و اطلاعات تماس این گروه >>


منبع: فرش میری (میری کریشن)

تبلیغات

نویسنده: فرش میری

تولید فرش های تبریز، هریس، قشقایی، ملایر، فراهان، بیجار و گلیم های قشقایی و شاهسون و جاجیم های ابریشمی و پشمی شاهسون. کلیه امور تولید از ریسیدن مواد اولیه تا رنگرزی گیاهی و طراحی و رنگ آمیزی و بافت فرش همگی در این مجموعه توسط خودمان صورت میگیرد و آنچه عرضه می شود آثار خلق شده شرکت میری است. از آثار خلق شده مجموعه میری تعدادی در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، موزه فرش تهران، سازمان ملل و کاخ نروژ و..... می باشد.

نشان کردن
  • 379 بازدید

  • |
  • 0 نظر

  • |
  • 11 آذر 1397

کسب و کار و شرکت های پیشنهادی
گروه معماری فرسان گروه معماری فرسان
18 نمونه کار

تلفن: 02144306764
بافت نو بافت نو
20 نمونه کار

تلفن: 021-44039688
جکوزی ایران جکوزی ایران
4 نمونه کار

تلفن: 03133869757
طراحان دکور هنرمند طراحان دکور هنرمند
34 نمونه کار

تلفن: 09121450125
شرکت مهندسی طراحان خانه باشکوه شرکت مهندسی طراحان خانه باشکوه
16 نمونه کار

تلفن: ٠٢١٨٨٦٥٧٦٠٨
نظرات
نظری ثبت نشده است
ثبت نظر
چیدانه + مبلمان دیاکو، مسابقه عکاسی «گوشه ما» با جوایز ویژه
چیدانه + مبلمان دیاکو، مسابقه عکاسی «گوشه ما» با جوایز ویژه
استفاده از این خدمات کاملا رایگان است ثبت سفارش
از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۷ پاسخگوی شما هستیم.
021-23051173