Chidaneh.com placeholder image

گیاهانی که به نور زیاد نیاز دارند، آشنایی با 5 گیاه نورپسند!

به قلم: کیمیا مرادی

 

من آفتاب دوست هستم! عاشق خانه های روشن و پنجره های جنوبی! پرده ها را هر روز صبح کنار بزنید. خورشید را به خانه دعوت کنید. دوست دارم گرمای آفتاب برگ های سبزم را لمس کند. اگر خانه ای روشن و دل انگیز دارید، من را به خانه خود دعوت کنید! چیدانه قرار است شما را با من و دوستان نور پسندم بیش تر آشنا کند.

تابلو فرش ریحان

گیاهان آفتاب دوست

گیاهان آفتاب دوست را بشناسید!

بیایید کمی از تعاریف علمی فاصله بگیریم. گیاهان آفتاب دوست به نور بیش تری نسبت به گیاهان سایه دوست نیاز دارند. اما این به این معنی نیست که می توانید آن ها در یک روز گرم تابستانی زیر تابش شدید خورشید رها کنید! این گیاهان هم مانند سایر گل ها حساسیت های منحصر به فرد خودشان را دارند! آفتاب بیش از حد می تواند به آن ها آسیب برساند. بسیاری از این گیاهان را آفتاب دوست نامیده اند؛ چون برای حفظ زیباییشان نیاز به آفتاب دارند. مانند حسن یوسف که اگر آفتاب نبیند رنگ برگ هایش قرمز مایل به بنفش نمی شود.

یکی دیگر از متعارف ترین گل های نورپسند که همه آن را در ایران می شناسند، گیاه شمعدانیست. شمعدانی به نور مستقیم نیاز دارد و بهتر است در بیرون از خانه نگهداری شود. اما شمعدانی هم اواسط تابستان زیر نور شدید خورشید برگ هایش می سوزد. یادتان باشد زیر آفتاب رهایشان نکنید!

مطلب مرتبط: گیاهان آفتاب دوست، شادابی گلدان ها در خانه پر نور!

افوربیا تریگونا قرمز، گیاه آفتاب دوست و سمی

افوربیا تریگونا قرمز، گیاه آفتاب دوست و سمی

  • آبیاری: آبیاری افوربیا به دما و رطوبت محیط بستگی دارد. بنابراین نمی توان زمان معینی را مشخص کرد. بهتر است اجازه دهید، خاک گلدان کاملاً خشک شود و سپس آبیاری بعدی را انجام دهید.
  • نور: نور کامل و مستقیم- آفتاب تابستان برای این گیاه مضر می باشد.
  • خاک: سبک با زهکشی خوب- مانند: ترکیب خاک برگ و ماسه یا ماسه و پیت ماس

افوربیا، گیاه آفتاب دوست و سمی

اگر به دنبال یک گیاه با ظاهر و رنگ متفاوت می گردید، افوربیا گزینه مناسبیست. افوربیا آفتاب دوست است و در شرایط نا مطلوب محیطی نیز مقاومت دارد. مواظب باشید! شیره سفید رنگ ساقه سه گوش افوربیا، سمی است. اگر حیوان خانگی یا کودک در منزل دارید، بهتر است از افوربیا مراقبت نکنید. برای تعویض خاک نیز بهتر است از دستکش استفاده کنید. در غیر این صورت از تماس دستانتان به چشمان و لبانتان خود داری کنید.

سانسوریا ابلق، گیاه آفتاب دوست و مقاوم

سانسوریا ابلق، گیاه آفتاب دوست و مقاوم

  • آبیاری: نیاز آبی پایین- از آبدهی بیش از حد خودداری کنید. روی ساقه های این گیاه غبار پاشی نکنید!
  • نور: نور کامل- در سایه هم رشد می کند. نسبت به آفتاب مستقیم تابستان حساس است.
  • خاک: لوم و سنگین- بهتر است مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی باشد. سانسوریا در خاک سنگین رشد بسیار مطلوبتری خواهد داشت و به سرعت بیشتری جوانه و پاجوش می دهد.

سانسوریا، گیاه آفتاب دوست و مقاوم

سانسوریا یک گیاه آشنا در ایران است. بیش تر آن را با نام شمشیری یا زبان مادرشوهر می شناسید. سانسوریا به سرما حساس است. به جز سرما نقطه ضعف دیگری ندارد. بودن سانسوریا در فضایی با نور زیاد بسیار ایده آل است و باعث گلدهی گیاه می شود اما در سایه نیز می توانید نگهداریش کنید.

کرتون گیاه آفتاب دوست

کرتون، گیاه آفتاب دوست و دلفریب

  • آبیاری: خاک مرطوب به همراه غبارپاشی روزانه
  •  نور: نور کامل – کرتون های کوچک در برابر آفتاب مستقیم آسیب پذیرند!
  • خاک: مخلوطی از 3 قسمت خاک برگ،2 قسمت ماسه ی شسته نرم و 1 قسمت خاک باغچه

کرتون گیاه آفتاب دوست

کرتون ها نسبت به سایر گیاهان آفتاب دوست، شرایط نگهداری سخت تری دارند. به طور کلی گیاه آپارتمانی کرتون حساس است. کورتون به نور، آب و رطوبت زیادی نیاز دارد.کرتون از جابه جایی متنفر است! قبل از خرید جایش را آماده کنید. مکانی ایده آل که هم در تابستان و هم در زمستان برایش ایده آل باشد. کرتون می تواند در فضای باز هم رشد خوبی داشته باشد و ارتفاعش تا 3 متر هم خواهد رسید. این کار تقریبا در ایران ممکن ناپذیر است یا تحت شرایط کنترل شده بسیار خاص رشد می کند.

اریکا پالم گیاه آفتاب دوست

اریکا پالم، گیاه آفتاب دوست و زیبا

  • آبیاری: در فصل رشد به آب نسبتا زیاد نیاز دارد ولی در زمستان آبیاری را کاهش دهید.
  • نور: محیط روشن و خشک

گیاه آفتاب دوست اریکا پالم

اریکا پالم نیاز به یک دمای متوسط دارد و نسبت به گرما و سرمای زیاد واکنش نشان می دهد. اریکا پالم را کنار وسایل گرمایشی مانند شوفاژ نگهداری نکنید. رایج ترین مشکلی که ممکن است برای این گیاه نورپسند پیش آید، زرد شدن نوک برگ و خشک شدن آن است. این مشکل مربوط به گرمای محیط می شود. لطفا در تابستان اریکا پالم را به محیط خنک تری منتقل کنید!

سنسیو، گیاه آفتاب دوست و مرواریدی

سنسیو، گیاه آفتاب دوست و مرواریدی

  • آبیاری: این گیاه نسبت به آبیاری زیاد و آبیاری کم حساس است. با آبیاری بیش از حد می پوسد و با تشنگی، زیبایی و کروی شکل بودن برگ ها از بین می رود. بهترین شیوه چک کردن رطوبت خاک است. بگذارید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود.
  • نور: فضایی روشن با نور کامل نیاز دارد. آفتاب مستقیم ابتدای صبح را دوست دارد. آفتاب مستقیم در سایر ساعات روز برگ هایش را می سوزاند!
  • خاک: خاکی سبک با زهکش بسیار خوب- در گلدان آویز از آن نگهداری کنید.

سنسیو گیاه آفتاب دوست

نظرتان راجع به رشته هایی از مروارید سبز چیست؟ ظاهر این گیاه هرکسی را وسوسه می کند. البته به این گیاه ساکولنت غوره ای نیز می گویند. در نگهداری از این گیاه دقت کنید! سنسیو نباید در مقابل کوران هوا قرار بگیرد. در تابستان باد مستقیم کولر نباید با آن برخورد کند.

در چیدانه با گیاهان بیش تری آشنا شوید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه