Chidaneh.com placeholder image

چه رنگی برای خانه های کم نور مناسب تر است؟

به قلم: نجمه مهران پور

شما از چیدانه پرسیدید:

مبلمان جلاف
  • اتاق پذیرایی، نورگیر و روشن، اما نشیمن فاقد نور است.با توجه به مبلمان طوسی، چه رنگی برای یکی از دیوار های نشیمن پیشنهاد می دهید؟آیا دیوار اتاق خواب بدون نور را هم می توان رنگی کرد؟

چیدانه به شما پاسخ می دهد:

تابلو فرش ریحان
  • همه ی ما دوست داریم هر روز انوار طلایی رنگ خورشید، نه فقط مبلمان و فضای منزلمان، بلکه روح و روانمان را نوازش دهد! به همین منظور اغلب به دنبال خانه های جنوبی و آفتاب گیر هستیم. اما در این میان، گاهی با خانه هایی رو به رو می شویم که به علت کمبود فضا یا طراحی غیر اصولی، از این نعمت خدادادی کم بهره اند.

خانه های کم نور

این اتاق های کم نور و حتی بعضا بدون نور، گرچه چندان خوشایند و پر طرفدار نیستند، اما در هر صورت، جزئی از فضای زندگی و متراژ خانه ی شما محسوب می شوند. پس باید پتانسیل بالقوه ی کاربری آن ها را بالفعل کرده و به فضایی دلچسب و دوست داشتنی تبدیلشان کنید.
چیدانه شما را در این مسیر تحول همراهی خواهد کرد!

مطلب پیشنهادی:چراغ رشد گیاه، خریدی عالی برای خانه کم نورتان!

ثمین موسوی
دکوراسیون نشیمن به رنگ سفید
ثمین موسوی

رنگهای پاستلی

رنگ مناسب اتاق بدون پنجره 

اگر می خواهید بدانید چه رنگی مناسب فضای کم نور اتاقتان است، اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید، رنگ غالب فضاست. هرچه تم کلی فضا روشن تر باشد، فضا وسیع تر، و نبود پنجره ها، کمتر احساس می شود.
رنگ غالب، دیوار ها و مبلمان اصلی اتاق کم نور را شامل می شود که بهتر است از رنگ های سفید یا تنالیته ی بسیار روشن رنگ های پاستلی انتخاب شود.
به عنوان مثال سایه های بسیار روشن رنگ زرد می توانند انتخاب مناسبی برای اتاق کم نور شما باشند؛ چرا که ناخودآگاه حس گرما و درخشش نور خورشید را در فضا منتشر میکنند.

دیوار های تیره

اشتباه در انتخاب رنگ اتاق کم نور

استفاده از رنگ های تند و تیره در اتاق های کم نور، به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ این رنگ ها شاید به تنهایی یا برای یک اتاق پر نور، زیبا به نظر برسند، اما مطمئن باشید اتاق کم نور شما را تاریک تر و دلگیرتر خواهند ساخت. به همین علت است که هیچ گاه در چنین فضایی آن ها را به صورت خام و تک فام به کار نمی بریم و با میزان زیادی از رنگ سفید، ترکیبشان می کنیم.

6 قانون ست کردن رنگ ها در دکوراسیون منزل را می دانید؟

دیوارهای رنگ تند

رنگ های تند و تیره، حتی در فضاهای نورگیر و پنجره دار هم هیچ گاه نباید به صورت رنگ غالب در فضا، مورد استفاده قرار گیرند و فقط به صورت تاکید روی یک دیوار و نهایتا چند اکسسوری مورد استفاده در اتاق به کار می روند.

مطلب پیشنهادی: رنگ زدن دیوار، 13 راز نقاشی خانه!

استودیو معماری یونیک
پوستر دیواری مدل A-85
استودیو معماری یونیک

[[nid:66860]]

پوسترهای دیواری، جای خالی پنجره ها را برایتان پر می کنند!

اگر دوست دارید یکی از دیوار ها را از سایر قسمت ها، متفاوت کنید، چرا این کار را با نصب یک پوستر بزرگ و زیبا از طبیعت انجام نمی دهید؟!
مگر یک کاربرد مهم پنجره، لذت بردن از مناظر طبیعی بیرون از خانه نیست؟! پس همان مناظر بیرون را به داخل خانه بیاورید!
با این کار، به زیبایی، آرامش طبیعت را در فضای اتاقتان مهمان کرده و پنجره ای به وسعت یک دیوار، برای اتاقتان خلق می کنید!
می توانید برای پنجره ی فرضی جدیدتان، یک پرده ی زیبا و مناسب هم در نظر بگیرید تا کم و کسری از پنجره های واقعی منزلتان نداشته باشد!

مطلب پیشنهادی: پوستر دیواری در دکوراسیون منزل، 8 مدل خلاقانه برای نصب!

لوکس سنتر
شوروم
لوکس سنتر

لوستر ستامنس
لوستر
لوستر ستامنس

اگر می خواهید یکی از دیوارها را رنگی کنید…

اما اگر می خواهید یکی از دیوار های اتاق بدون پنجره را با رنگی به غیر از رنگ های روشن بیارائید، کمبود نور ایجاد شده را حتما باید به وسیله ی منابع نور غیر طبیعی تامین کنید.
لوسترها معمولا منبع اصلی نور مصنوعی اتاق به شمار می روند. در میان انواع پر زرق و برق و مدل های متنوع، چراغ های دیمر دار انتخاب مناسبی برای فضاهای کم نور محسوب می شوند؛ چرا که به صورت اتوماتیک، نور مورد نیاز فضا را تنظیم کرده و کمبود نور را به خوبی برطرف می سازند. علاوه بر این به طور قابل توجهی، اتلاف انرژی را به حداقل می رسانند.

نورپردازی

انتخاب منابع نوری مناسب

منابع نور محیطی برای یک اتاق تاریک و کم نور، نسبت به سایر اتاق ها، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. برای روشن کردن فضای یک اتاق کم نور، نمی توان فقط به یک لوستر اکتفا کرد. استفاده از منابع نورانی نقطه ای در سقف کاذب، همچنین نور های خطی معروف به نور مخفی که به صورت شیار نورانی میان سقف کاذب و دیوار قرار می گیرند، تاثیر چشمگیری در روشنایی اتاق های کم نور دارند.

با انواع لامپ ها و روش های نورپردازی در دکوراسیون داخلی، بیشتر آشنا شوید!

نورپردازی آثار هنری

آباژور خانه نور
آباژور در چیدمان دکوراسیون منزل
آباژور خانه نور

علاوه بر آن، می توان با استفاده از منابع نور نقطه ای، با تاکید روی قسمت هایی از دکوراسیون، نظیر تابلوهای نقاشی یا یک مجسمه یا اثر هنری، به روشن تر شدن فضا کمک قابل توجهی کرد.
آباژورها، چراغ های مطالعه ی رو میزی، چراغ های تزئینی زمینی و دیواری، همگی منابع نوری خوبی برای روشن کردن فضای اتاق کم نور شما هستند.

استودیو پر
خانه کلاسیک سفید
استودیو پر

آینه دیواری

تاثیر آینه ها را دست کم نگیرید!

آینه ها، مظهر نور و انعکاس و شفافیت هستند. با نصب یک آینه ی بزرگ، علاوه بر آنکه فضا را وسیع تر و عمیق تر نشان می دهید، در واقع نور حاصل از منابع نوری مصنوعی را دو برابر و اتاق را به یک اتاق نورگیر مطلوب نزدیک تر می کنید. بهتر است آینه را طوری نصب کنید که منعکس کننده ی روشنایی منابع نورانی باشد.

 

مطالب پیشنهادی:

در نورپردازی منزل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

نورپردازی در معماری داخلی، اعجاز نور در دکوراسیون!

گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به نور، پند های شکوفه

دکوراسیون پر نور خانه ی فرناز و محمدمهدی، همدان دیدنی تر شد!

 

 

سوالات خود را در زمینه ی دکوراسیون از طریق اینستاگرام چیدانه، از متخصصین ما بپرسید و بهترین پاسخ ها را از ما دریافت کنید!

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه