Chidaneh.com placeholder image

راه های کاهش مصرف پلاستیک، فکر می کردین اینقدر ساده باشه؟

به قلم: سمانه زارعی

شکی وجود ندارد که محصولات پلاستیکی کمک زیادی به زندگی امروزی انسان‌ها کرده‌اند. به طور مثال وسایلی مانند صندلی اتومبیل، کلاه ایمنی، وسایل پزشکی مختلفی از جنس پلاستیک وجود دارند که نه تنها به بهبود زندگی بشر کمک کرده‌اند بلکه در برخی موارد زندگی بخش هستند. این‌ها پلاستیک‌هایی نیستند که استفاده از آن‌ها مردم را نگران کرده‌.

 

قالیشویی ادیب

پلاستیک یکبار مصرف

پلاستیک‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم پلاستیک‌های یکبار مصرف هستند. مواردی که فقط برای راحتی و صرفه اقتصادی ایجاد شده‌اند. در واقع، محصولاتی مانند ظروف پلاستیکی که ایجاد می‌شوند تا یک بار مورد استفاده قرار بگیرند و بعد از استفاده دور ریخته شوند.

 

پلاستیک

پلاستیک‌ و سلامتی انسان

پلاستیک‌های رایج که در هر خانه‌ای یافت می‌شوند شامل بطری‌های آبمیوه، ظرف کره بادام زمینی، بسته‌بندی پلاستیکی، ظروف پلاستیکی‌، ظروف غذای آماده، بطری‌های پلاستیکی شفاف، ظروف ادویه، لیوان بچه‌گانه، و بطری‌های پلاستیکی کودک هستند.

بسته به نوع کالا ، ممکن است پلی وینیل کلرید (PVC) ، پلی استایرن (PS) ، پلی کربنات و بیس فنول (BPA) در این محصولات وجود داشته باشد. این مواد شیمیایی مصنوعی با بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و ناهنجاری‌های تولید مثل مرتبط است.

 

پلاستیک و سلامتی انسان

راه حل چیست؟

یکبار مصرف بودن پلاستیک‌ها به وضوح چالشی برای محیط زیست است. ممکن است فکر کنیم که این نوع زباله‌ها بازیافت (استفاده از پلاستیک استفاده شده و ساخت پلاستیک جدید) خواهند شد در نتیجه مشکلی برای استفاده از آنها وجود ندارد، ولی این راه حل صحیح و فکر درستی نیست! ممکن است در مقایسه با محل‌های دفن زباله، بازیافت راه‌حل مناسبی به نظر برسد. اما حقیقت این است که بازیافت، دومین گزینه برای کاهش میزان پلاستیکی است که به خانه آورده می‌شود. چرا که بازیافت پلاستیک به راحتی انجام نمی‌شود. تولید گازهای گلخانه‌ای بخش عمده‌ای از این سیستم است، بنابراین مراکز بازیافت آلوده‌کننده‌های هوای بزرگی هستند. در حالی که بازیافت، گزینه کمی بهتر از محل دفن زباله است، ولی مطمئنا نمی‌تواند راه حل نهایی خوبی باشد.

گزینه بهتر حول سیستم عرضه و تقاضای پلاستیک می‌چرخد. این ساده است: تقاضا برای پلاستیک روزانه را با استفاده از کمترین مقدار ممکن از آن کاهش دهید. تقاضای کمتر، تولید کمتر.

 

چطور میتوانیم پلاستیک کمتری بخریم و استفاده کنیم؟

در این مطلب راه حل‌هایی برای کاهش مصرف پلاستیک و اثرات منفی آنها آمده است.

 

کیسه پارچه ای

۱. همیشه همراه خود ساک دستی داشته باشید.

همیشه در کیفتان یک ساک دستی (بهتر اگر پارچه‌ای باشد) داشته باشید تا وقتی می‌خواهید از مغازه چیزی بخرید کیسه پلاستیکی از مغازه نگیرید و یا یک ساک دستی با اندازه مناسب برای خرید تهیه کنید.

درست است که ممکن است از یک کیسه پلاستیکی دوباره در خانه استفاده شود ولی بهتر است تا جایی که ممکن است آنها را وارد خانه نکنید چون دوباره وارد زباله‌ها خواهند شد. تا این حد که اگر همراه خود کیسه ندارید، برگردید به خانه، کیسه‌ی خود را بردارید و دوباره به مغازه بروید تا کیسه پلاستیکی استفاده نشود.

 

ظروف سرامیک کژال
ظروف سرامیکی
ظروف سرامیک کژال

 ۲. همراه خودتان لیوان و یا ظرف آب داشته باشید.

به خودتان یک هدیه بدهید!، یک لیوان کوچک و یا بطری آب برای خودتان بخرید و همیشه در کیف داشته باشید تا مجبور نباشید از لیوان‌های یکبار مصرف که در کنار آب سردکن‌ها قرار می دهند استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از لیوان استیل، سفالی و… و یا بطری شیشه‌ای استفاده کنید و به همین راحتی با این کار به ظاهر کوچک، کمک بزرگی به محیط زیست کنید.

 

قاشق و چنگال همراه

۳. وسایل مورد نیاز برای غذاخوری یادتان نرود

اگر مجبور هستید هر روز یا بیشتر اوقات بیرون از خانه غذا بخورید، به همراه خود قاشق، چنگال و چاقوی فلزی داشته باشید تا به جای قاشق و چنگال یکبار مصرف از آنها استفاده کنید.

 

غذای آماده

۴. غذای آماده نخرید

در اغلب غذاهای آماده مانند: غذاهای فرآوری شده، غذاهای یخ زده، کنسرو شده و… از پلاستیک برای بسته‌بندی استفاده می‌شود. در نتیجه سعی کنید از غذاهای آماده که به صورت بسته‌بندی شده هستند کمتر استفاده کنید تا هم سالم‌تر بمانید و هم پلاستیک کمتری استفاده کنید.

 

ظروف سرامیک کژال
ظروف سرامیکی
ظروف سرامیک کژال

۵. مهمانی‌های خود را بدون ظرف یکبار مصرف بگیرید

از استفاده از ظروف یکبار مصرف و سفره‌هایی که هیچ زیبایی برای مهمانی‌های شما هم ندارند، دست بردارید. این ظروف پلاستیکی که در مدت یکی دوساعت استفاده می‌شوند و همه‌ی آنها در سطل زباله قرار می‌گیرند و در همین مدت کوتاه آسیب زیادی بر محیط‌زیست وارد می‌کنند. بهتر و زیباتر است تا از وسایلی در مهمانی خود استفاده کنید که بتوانید حداقل چندین بار از آنها استفاده کنید و از سفره‌های پارچه‌ای زیبایی که در بازار وجود دارد برای مهمانی‌های خود استفاده کنید.

 

فریز کردن مواد غذایی بدون پلاستیک

۶. استفاده از مواد پلاستیکی را در آشپزخانه خود به حداقل برسانید

مقدار زیادی از پلاستیک‌های یکبار مصرف که ما استفاده می‌کنیم  مربوط به آشپزخانه است. آنها را با ایده‌های ساده‌ای از آشپزخانه خارج کنیم:

  • برای پیچیدن غذای ساندویچی خود، از کاغذ به جای کیسه فریزر استفاده کنید.
  • بعضی از محصولاتی که خریداری می‌کنیم، داخل بطری‌های شیشه‌ای قرار دارند، میتوانید از این ظروف برای ریختن مواد غذایی خشک و یا ریختن ادویه استفاده کنید.
  • کیسه‌های زباله پلاستیکی را در اندازه کوچک خریداری کنید: این کیسه‌ها را برای زباله‌های واقعاً ناخوشایند آشپزخانه ذخیره کنید.
  • برای فریزکردن مواد غذایی به جای کیسه فریزر از ظروف با اندازه مناسب استفاده کنید.
  • در هنگام خرید با حد ممکن میوه‌ و مواد غذایی را به صورت کیلویی و باز خریداری کنید و از خرید میوه‌های بسته‌بندی شده خودداری کنید.

ظروف یکبار مصرف گیاهی

۷. ظروف یکبار مصرف گیاهی جایگزین مناسبی برای ظروف پلاستیکی

این روزها در اغلب مراسم‌های مذهبی محرم و صفر از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده می‌شود. از آنجایی که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی منشا نفتی دارند برای استفاده برای مواد‌غذایی گرم و چربی‌دار بسیار مضر و سرطانزا هستند. با توجه به اینکه ظروف یکبار مصرف گیاهی از مواد طبیعی مانند نشاسته ذرت، سیب‌زمینی و گندم تشکیل شده و در آن روغن‌های گیاهی به کار رفته است و ضرری برای سلامتی انسان ندارد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی باشد.

نکته: البته وجود جایگزین‌هایی برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی توجیه مناسبی برای استفاده زیاد از این نوع ظروف نمی‌باشد، چرا که مصرف‌گرایی به طور کلی (چه با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و چه با ظروف یکبار مصرف گیاهی) تهدیدی برای سلامت محیط زیست می‌باشد.

 

بازیافت

به خاطر داشته باشید که:

  • زمان لازم برای تجزیه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال می‌باشد و امروزه این نوع زباله به تهدید بزرگی برای سلامت محیط زیست تبدیل شده است.
  • ظروف یکبار مصرف پلاستیکی پس از یک بار استفاده دور انداخته می‌شوند؛ دور انداختن، یعنی این مواد ظاهرا از خانه‌ی ما خارج می‌شوند، ولی اثرات آن دوباره به خود ما برمی‌گردد.
  • با تمام تلاش‌هایی که برای استفاده کمتر از پلاستیک می‌کنید، مطمئنا پلاستیک‌هایی به عنوان زباله در خانه تولید می‌شوند، وجود یک سطل بازیافت در هر خانه‌ای برای جدا کردن زباله‌های پلاستیکی از زباله‌های تر ضروری است.

 

با راه‌کارهای ساده‌ای که بیان شد می‌توانیم مصرف پلاستیک را که یکی از دستاوردهای انسانی برای زمین است، به حداقل برسانیم و حال زمین را بهتر کنیم. از همین امروز شروع کنیم.

 

اگر شما هم ایده‌هایی برای استفاده کمتر از ظروف یکبار مصرف دارید با ما در میان بگذارید و برای جایگزین کردن ظروف پلاستیکی آشپزخانه خود با ظروف زیبا و دوستدار محیط زیست به صفحات مربوط به ظروف آشپزخانه در چیدانه سر بزنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه