Chidaneh.com placeholder image

کافه مدام، جایی برای هم نشینی و تعامل

به قلم: تحریریه چیدانه

تا به حال قبل از انجام یک ایده آن را بر روی یک کاغد نقاشی کرده‌اید؟ از ایده طراحی یک خانه تا طراحی یک لباس برای مهمانی یا حتی طراحی یک کافه شبیه دنیای کارتون‌ها و انیمیشن‌ها.
در مطلب کوچه پس کوچه این هفته به سراغ  کافه مدام می‌رویم که با دکوراسیون سیاه و سفید خود در کنار  مدرسه نوآوری ارج  به مکانی جذاب برای صاحبان ایده و خلاقیت تبدیل شده است.

سجاد یزدانی
کافه مدام
سجاد یزدانی

سرویس خواب بالسا

سجاد یزدانی
کافه مدام
سجاد یزدانی

آدرس کافه مدام در تهران

دکوراسیون و وسایل داخلی یک کافه معمولا نشان دهنده منابع الهام طراحان آن و مسیر انتخاب شده توسط آنان برای جذب مشتریان و دعوت افراد علاقمند به همان سبک و سیاق فکری خودشان است. از پله‌های ساختمان که بالا رفتم وارد فضایی سفید رنگ با خطوط  نقاشی سیاه می‌شوم. درهمان ابتدا فکر می‌کنم گویا در دفتر نقاشی یک طراح خلاق هستم که شاید همین الان مداد طراحی‌اش به سمت بیاید و یک فنجان قهوه برایم ترسیم کند.  
آدرس کافه مدام: پاسداران، روبروی گلستان یکم، پلاک ۳۰۸

سجاد یزدانی
کافه مدام
سجاد یزدانی

طراحی داخلی کافه مدام

از فرش نقاشی شده کف زمین تا گربه‌ی کوچک شیطانی که روی یک صندلی نشسته بود همان طور که گفتم وارد کافه‌ای شده بودم که گویی در یک انیمیشن سیاه و سفید قرار داشت. حیاط بیرونی کافه نیز با همان طراحی دو بعدی سیاه و سفید به محل استراحت دانش آموزان مدرسه ارج و رهگذارنی که هوس نوشیدن فنجان قهوه برای کم کردن خستگی‌هایشان دارند است.
مدرسه نو آوری ارج یک مدرسه نو آوری خلاقیت است که از طریق تعالی طراحی، ساخت و کسب و کار، مکانی است برای پرورش و خلق ایده‌های مبتکرانه و خلاقانه.

سجاد یزدانی
کافه مدام
سجاد یزدانی

یک فنجان قهوه سفارش می‌دهم و با آقای پرهام الهی دوست در مورد طراحی کافه مدام و هم چنین مدرسه نو آوری ارج به گفتگو می‌نشینم: 

آقای الهی دوست طراحی داخلی کافه مدام و اجرای آن چقدر طول کشیده است؟

  • کار طراحی و اجرای پروژه کافه از اوایل اردیبهشت 98 آغاز شد و در پانزدهم تیر کار کافه شروع شده است. یک ماه و نیم زمان را به تست منوی کافه اختصاص دادیم و در نهایت در هشت شهریور ماه کافه مدام به صورت رسمی افتتاح شد.  

سجاد یزدانی
کافه مدام
سجاد یزدانی

 

آیا شما در طراحی کافه مدام  از شیوه طراحی کافه Yeonnam-dong 239-20 در کره جنوبی هم الهام گرفتید؟

  • می‌توانم بگویم که شیوه طراحی یک فضا با نقاشی دو بعدی در حال حاضر در همه جای دنیا انجام میشود که کافه Yeonnam-dong 239-20 یکی از بهترین اجراها را تا به حال داشته است. ما هم با توجه به هدف نزدیک کردن فضای کافه به دنیای طراحی و خلاقیت این طرح را برای مجموعه انتخاب کردیم.

سجاد یزدانی
کافه مدام
سجاد یزدانی

کافی شاپ در سئول

کافه‌ای با نام Yeonnam-dong 239-20 که در کره جنوبی با الهام از مجموعه تلویزیونی به نام «W» ساخته شده است.

می‌شود کمی در مورد مدرسه نوآوری ارج توضیح بدهید؟

  • گروه معماری ما  با نام دگرش مدرسه نو آوری ارج را بنیان گذاشته که با رویکرد نو آوری در حوزه ساخت و طراحی فعالیت خودش را شروع کرده است. گروه ما به این نتیجه رسیده بود که در اکثر حوزه‌های طراحی مثل طراحی صنعتی، معماری و طراحی شهری یک خلاء بین طراحی و صنعت بوجود آمده است که هدف ما نزدیک تر کردن حوزه ساخت به طراحی است. به همین دلیل بخش عمده‌ای از بودجه ما به خرید یک بازوی رباتیک اختصاص پیدا کرد که در واقع برای اجرایی کردن طرحهایی  است که در داخل خود مدرسه ارج انجام می‌شود. مدرسه ارج اولین مدرسه در حوزه طراحی است که چنین زیر ساختی را برای خودش به صورت مجزا ایجاد کرده است.

سجاد یزدانی
کافه مدام
سجاد یزدانی

برگردیم به طراحی کافه مدام. هدف از طراحی این کافه در کنار مدرسه نوآوری چه بود؟

  • وجود یک بخش خدماتی برای دانشجویان در مجموعه ضروری بود. دلیل انتخاب این سبک طراحی برای کافه بیشتر این بود فضای دو بعدی شباهت زیادی به اولین قدم در طراحی هر چیزی دارد که تحت عنوان اسکیس آن را می‌شناسیم. شما هر تفکری را در ذهن تان داشته باشید تا زمانی که آن را روی کاغد نیاورید رنگی از واقعیت به خودش نمی‌گیرد. اولین فضای سرویس دهنده به دانشجویان مدرسه همین فضای بوفه یا کافه است که ما می‌خواستیم این فضا به عنوان همان اولین قدمی باشد که یک شخص باید در حوزه طراحی بردارد. ( پیاده کردن یک فضای دو بعدی روی کاغذ که بتواند تجسم سه بعدی را برای شخص بوجود بیاورد.) به همین دلیل این ایده از بین کانسپت‌های مختلف برای طراحی این کافه انتخاب شد. در مراحل اجرای پروژه برای کف کافه  نقاشی سه بعدی اپوکسی انجام دادیم و برای ایجاد یک فضای گرم و خودمانی نقش فرش را هم روی کف اجرا کردیم. در فضای بیرون کافه علاوه بر نقاشی طرح کاشی یک پنجره هم روی دیوار اجرا کردیم که با تفکر تصویر سازی سیال نقاشی شده که قرار است تصویر درختان پشت آن در فصل‌های مختلف تغییر ‌کند.

در پایان صحبت‌هایم به سمت حیاط کافه می‌روم. با دیدن درختان همان پنجره‌ای که هنوز فرصت نکرده‌اند که تصویر خزانش را نقاشی کنند این شعر فروغ به ذهنم می‌آید:

یک پنجره برای من کافیست

یک پنجره به لحظه ی آگاهی و نگاه و سکوت    

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه