Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون داخلی آموزشگاه موسیقی، ساز زدن در فضای متفاوت!

به قلم: سمانه زارعی

طراحی دکوراسیون داخلی در آموزشگاه‌ها بر اساس موضوع آموزشی آنها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که یکی از آنها آموزشگاه موسیقی است. در این مطلب به یکی از پروژه‌های طراحی دکوراسیون داخلی آموزشگاه موسیقی که توسط استودیو معماری نیارش سبز طراحی و اجرا شده است می‌پردازیم.

[[nid:343145]]

تابلو فرش ریحان

مشخصات عمومی پروژه:

نام پروژه: موسسه فرهنگی هنری شهنواز
موقعیت: تهران- پونک
نام شرکت یا دفتر معماری: استودیو معماری نیارش سبز
معمار مسئول: استودیو معماری نیارش سبز
تیم طراحی: فریناز زمان- هدی محسنی
طراح نورپردزای: استودیو معماری نیارش سبز
تاریخ شروع و اتمام طراحی: ۱۰ مهر- ۲۰ مهر
تاریخ شروع و اتمام اجرا: ۳۰ مهر-۱۰ آذر
مساحت سایت پروژه: ۸۰ مترمربع
مساحت کل ساخته شده: ۸۰ مترمربع
کارفرما: جناب آقای جهانگیری
بودجه: ۶۰ میلیون تومان
مهندس یا مشاور عمران / سازه:  استودیو معماری نیارش سبز
مهندس یا مشاور تأسیسات مکانیکی:  استودیو معماری نیارش سبز
مهندس یا مشاور تأسیسات الکتریکی: استودیو معماری نیارش سبز

[[nid:343142]]

طراحی دکوراسیون داخلی آموزشگاه موسیقی

علاوه بر این که طراحی دکوراسیون داخلی هر نوع آموزشگاه با توجه به موضوع تدریس و المان‌های خاص آن، طراحی می‌شود،نیاز کارفرما، رده‌ی سنی هنرجویان و شرایط محیطی آموزشگاه در طراحی اهمیت دارد. یکی از نیازهای مهم آموزشگاه‌های موسیقی وجود فضاهای مجزا برای آموزش آلات موسیقی متفاوت است چرا که هنرجویان برای آموزش موسیقی و اجرای آن نیاز به فضایی آرام دارند تا تمرکز داشته باشند.

 در پروژه‌ی طراحی دکوراسیون داخلی آموزشگاه موسیقی شهنواز؛ با توجه به کاربری فضا (موسسه فرهنگی- هنری) و نیاز کارفرما به اتاق‌های مجزا تغییراتی در ساختار فضاهای ساختمان ایجاد شد به طوری که آشپزخانه به اتاق و قسمتی از فضای سالن به اتاق تبدیل شد، بدین ترتیب واحد دوخوابه دارای چهار اتاق شد.

[[nid:343144]]

سبک مدرن در طراحی دکوراسیون آموزشگاه موسیقی

یکی از سبک‌هایی که امروزه در طراحی دکوراسیون مورد استقبال طراحان است سبک طراحی مدرن است. گروه معماری نیارش سبز بر اساس سبک مدرن، دکوراسیون داخلی آموزشگاه موسیقی را طراحی کرده است. ویژگی‌هایی از سبک مدرن مانند: استفاده از خطوط منظم و شکسته در طراحی، عدم استفاده از وسایل اضافی و تاکید بر کاربردی بودن لوازم در هریک از فضاها، طراحی ساده و مینیمال فضای هر اتاق، استفاده از رنگ‌های خنثی در دیوارها و لوازم در این پروژه دیده می‌شود.

در ادامه به ویژگی‌های شاخص طراحی دکوراسیون داخلی آموزشگاه موسیقی می‌پردازیم.

[[nid:343137]]

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن با دیوارهای سفید

رنگ‌ها نقش مهم و موثری در طراحی دکوراسیون داخلی دارند. رنگ سفید بخشی از ویژگی طراحی به سبک مدرن است که امروزه در طراحی‌های داخلی طرفدار زیادی دارد. استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی باعث می‌شود فضا بزرگتر به نظر برسد. گروه معماری نیارش سبز با استفاده از رنگ سفید در دیوارهای آموزشگاه و تلفیق آن با رنگ قهوه‌ای و طرح چوبی در برخی از فضاها باعث دلباز شدن و بزرگتر شدن فضای اتاق‌های آموزش شده است.

[[nid:343138]]

سادگی و نظم در طراحی

یکی از ویژگی‌های سبک مدرن سادگی و نظم در طراحی فضاها و لوازم مورد استفاده است. برای اینکه از شلوغی و به هم ریختگی فضا جلوگیری شود باید هر وسیله‌ای جای مشخص داشته باشد و همچنین از روش‌های خلاقانه برای چیدمان وسایل استفاده کرد تا دکوراسیونی مینیمال و مدرن طراحی کرد. در این پروژه یکی از عناصری که باعث ایجاد نظم در فضا شده است چیدمان منظم تابلوهای روی دیوار است که به عنوان یک عنصر تکرار شونده در فضاها باعث ایجاد وحدت در کل طراحی شده است.

[[nid:343140]]

استفاده از گیاهان در طراحی داخلی آموزشگاه موسیقی

گیاهان در طراحی دکوراسیون نقش مهمی دارند که اگر درست و در مکان مناسبی به کار روند پویایی و سرزندگی را به فضا اضافه می‌کنند. در این پروژه از گلدان‌های بزرگی به رنگ خنثی استفاده شده است که با فضا و سبک طراحی هماهنگ است. رنگ سبز گیاهان رنگ‌های خنثی در دکوراسیون را متعادل می‌کند و همچنین با رنگ صندلی‌های به کار رفته در اتاق همخوانی دارد.

[[nid:343143]]

استفاده از رنگ طبیعت در طراحی

با توجه به اینکه در طراحی دکوراسیون آموزشگاه موسیقی بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده شده است، کفپوش‌ چوبی با بافت طبیعی خود باعث از بین رفتن فضای سرد و خشک ایجاد شده توسط رنگ‌های خنثی شده است. کفپوش‌های طرح چوب باعث ایجاد حس راحتی و گرما در فضا می‌شوند.

[[nid:343136]]

به کار بردن آینه برای بزرگتر نشان دادن اتاق‌های آموزشگاه موسیقی

یکی از راه‌کارهای بزرگتر نشان دادن فضاهای نسبتا کوچک استفاده از آینه است. در این پروژه طراح در بخش‌هایی از فضا، آینه به کار برده است که باعث دلباز شدن فضا هم می‌شود.

[[nid:343139]]

استفاده از چراغ‌های سقفی مدرن

در طراحی داخلی هر یک از اتاق‌های آموزش موسیقی از چراغ‌های آویز سقفی مدرن استفاده شده است که علاوه بر ایجاد روشنایی به صورت دکوراتیو باعث زیبایی فضا نیز می‌شود. با توجه به وجود فرم‌های شکسته و منظم در طراحی فرم دایره‌ای چراغ‌ روشنایی باعث ایجاد تعادل در فرم کلی فضا می‌شود.

ورود نور طبیعی به فضای داخلی آموزشگاه موسیقی

در طراحی فضاهای کوچک باید از حداکثر نور طبیعی برای فضاها استفاده شود. پرده‌های نازک و به رنگ روشن در ورود نور به داخل نقش مهمی دارند. همچنین حتی الامکان فضای مقابل پنجره‌ها با وسایل دیگر پوشیده نشود تا نور به طور کامل وارد فضای اتاق شود.

[[nid:343141]]

طراحی ارگونومیک

طراحی ارگونومیک در دکوراسیون داخلی، طراحی منطبق با ویژگی‌های جسمی و روحی انسانی است که انتخاب رنگ، ابعاد و اندازه‌های متناسب با بدن انسان و نور مناسب برای افراد را برای راحتی، سلامت و کارایی بیشتر فعالیت‌ها شامل می‌شود. در طراحی دکوراسیون داخلی این آموزشگاه این نوع طراحی بهره گرفته شده است که در تجهیزات و وسایل، رنگ و نورپردازی آن دیده می‌شود.

انتخاب رنگ تجهیزات و وسایل این آموزشگاه الهام گرفته از طبیعت و بر اساس متابولیسم انسان است، به طوری که استفاده از رنگ‌های ملایم و الگو گرفته از طبیعت باعث ایجاد آرامش و تمرکز در هنرجویان آموزشگاه شود. همچنین در طراحی نورپردازی این پروژه، کنترل نور با توجه به ارگونومی انسان است زیرا نور عاملی است که بر چشم و دیگر اندام‌ها تاثیر مستقیم دارد و در نحوه و مقدار فعالیتهای بدن موثر است.

حرف آخر:

در این مطلب به جزئیات طراحی دکوراسیون داخلی آموزشگاه موسیقی که یکی از پروژه‌های استودیو معماری نیارش سبز است، پرداختیم و با عناصر و ویژگی‌های مهمی که طراحی به سبک مدرن دارد، آشنا شدیم. از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مدرن استفاده از وسایل مدرن و خاص، رنگ‌های خنثی و مبلمان کاربردی در فضا است که با فرم‌های ساده و خطوط مستقیم طراحی شده‌اند.

برای اینکه با نمونه کارهای دیگری از این گروه معماری آشنا شوید به پروفایل استودیو معماری نیارش سبز سر بزنید.

مطالب پیشنهادی:

مرکز موسیقی توکیو، شاهکار معمار ایرانی در ژاپن

پژوهشکده هنر و موسیقی قزوین، بازسازی پست مدرن خانه قدیمی

پیانو شکوه موسیقی در دکوراسیون منزل!

چگونه سبک مدرن را به خانه خود بیاورید!

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه