Chidaneh.com placeholder image

طراحی دکوراسیون کافه رستوران سنتی، صرف غذا در فضای نوستالژی!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از ویژگی‌های مهم هر رستوران برای جلب مشتری بیشتر، طراحی دکوراسیون آن است. علاوه بر موضوع سلیقه افراد در دکوراسیون و منوی رستوران ، ایجاد فضایی آرام و تمیز و دلباز برای جلب مشتریان بسیار اهمیت دارد. در این مطلب با گروه طراحی و معماری بارمان طراحان پارس همراه هستیم تا در مورد پروژه‌ی طراحی دکوراسیون کافه سنتی ماهان دربازار بزرگ ایرانیان صحبت کنیم. با این مطلب ازچیدانه همراه باشید.

 

قالیشویی ادیب

دکوراسیون رستوران سنتی

مشخصات عمومی پروژه

نام پروژه: کافه رستوران ماهان
موقعیت: بازار بزرگ ایران مال
نام شرکت یا دفتر معماری: بارمان طراحان پارس
معمار مسئول: مژگان دانشفر
تیم طراحی: مژگان دانشفر، الهه کاشی
طراح نورپردزای: مژگان دانشفر، الهه کاشی
تاریخ شروع  طراحی: زمستان 98
تاریخ شروع اجرا: بهار 99
مساحت سایت پروژه: 537.13 متر مربع
مساحت کل ساخته شده: 454.75 متر مربع
نوع ساختمان:اسکلت بتنی
کارفرما: بانک آینده
شرکت سازنده / اجرا: بارمان طراحان پارس
مدیر اجرایی پروژه: بارمان طراحان پارس
تیم اجرایی پروژه: بارمان طراحان پارس
مهندس ناظر / دستگاه نظارت: جاب آقای دکتر رحمانی و خانم مهندس زینب عزیز خانی
طراح سه بعدی: خانم مهندس الهه کاشی

 

دکوراسیون رستوران سنتی

طراحی دکوراسیون کافه رستوران سنتی

در طراحی دکوراسیون یک کافه رستوران، اینکه سبک مدرن و یا سنتی را انتخاب کنید نیاز به بررسی شرایط موجود و توجه به سلیقه‌ی مشتریان دارد. یکی از سبک‌هایی که افراد برای رستوران مورد نظر خود برای صرف غذا انتخاب می‌کنند سنتی بودن فضای رستوران است. فضاهای سنتی یادآور معماری گذشته خانه‌های ایرانی هستند و حضور در فضاهای طراحی شده به صورت سنتی حس نوستالژی را برای افراد ایجاد می‌کند، زیرا المان‌ها و حال و هوای این فضاها افراد را به فضاها و خانه های قدیمی می‌برد. یکی از پروژه‌های گروه بارمان طراحان پارس، طراحی پروژه کافه ماهان است که با سبک سنتی انجام شده است.

 

طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

حوض مرکزی در دکوراسیون کافه رستوران سنتی

یکی از عناصر اصلی در معماری ایرانی چه در کاخ و کوشک‌ها و چه در خانه‌های تاریخی، حوض است. آب همیشه نمادی از سرزندگی و شادابی است. در گذشته هم یکی از کاربردهای اصلی استفاده از حوض در فضاهای سر‌بسته ایجاد تعادل دمایی و خنک کردن فضای تابستان‌نشین خانه‌ها بوده است. در اغلب دکوراسیون‌های سنتی رستوران از المان حوض یا آبنما استفاده می‌شود و یکی از مشخصه‌های دکوراسیون داخلی کافه رستوران سنتی ماهان نیز وجود آب‌نما در مرکز آن است که با کاشی‌های آبی و سفید تزیین شده است. وجود حوض در فضای رستوران و صدای آب حس شادابی و سرزندگی را به فضای رستوران اضافه می‌کند.

 

طراحی دکوراسیون سنتی

مصالح و متریال در دکوراسیون کافه رستوران سنتی ماهان

یکی از عوامل مهمی که در طراحی دکوراسیون کافه رستوران سنتی مورد توجه است متریال مورد استفاده در آن است. متریالی که به کار می‌رود باید بیانگر سنتی بودن فضا باشد و آرامش وگرما را در فضا القا کند.

  • آجر: یکی از این متریال‌ها آجر است. آجر یکی از مصالح سنتی در خانه‌های ایرانی بوده است. به طور کلی استفاده از مصالح طبیعی که در گذشته بیشتر کاربرد داشته است، امروزه در دکوراسیون‌های سنتی استفاده می شود. استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی رستوران حس گرما و صمیمیت را ایجاد می‌کند.
  • چوب: همچنین از چوب برای مبلمان و طرح‌های سنتی روی دیوار استفاده شده است تا گرمای فضا را بیشتر کند.
  • کفپوش سفالی: برای کف‌ این رستوران سنتی از کفپوش سفالی به رنگ قهوه‌ای روشن که متریالی طبیعی است استفاده شده است تا با فضا همخوانی داشته باشد.
  • دیوارپوش کاهگلی: یکی از بخش هایی که در طراحی این کافه رستوران به چشم می‌خورد، دیوارپوش کاهگلی به همراه سیمان است. این نوع دیوارپوش حس سنتی بودن و ایجاد فضای صمیمی و گرم را ایجاد می‌کند.

 

طراحی دکوراسیون کاف رستوران ماهان

الهام از مطبخ‌های سنتی در طراحی کافه رستوران سنتی

در طراحی فضای پذیرش کافه رستوران از طرح مطبخ‌‌ خانه‌های سنتی ایرانی استفاده شده است. وجود دیوارهای کاهگلی، طرح شومینه‌ی دیواری و ظروف و کوزه‌های سفالی در این فضا حسی از خانه‌های قدیمی را در مشتریان ایجاد می‌کند.

 

رنگ در دکوراسیون کافه رستوران سنتی

علاوه بر سلیقه‌ی کارفرما، نیاز‌های محیطی، مد روز، روانشناسی رنگ‌ها، سبک دکوراسیون و..، منطقه‌ای که رستوران در آن قرار دارد، یکی از عوامل موثر در انتخاب رنگ‌های به کار رفته در آن است. در طراحی کافه رستوران سنتی ماهان برای ایجاد فضای ستی، از رنگ‌های گرم و خنثی استفاده شده است. ایجاد آرامش در فضا با استفاده از رنگ‌ها نیز در انتخاب رنگ‌های دکوراسیون رستوران سنتی باید مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از ویژگی‌های طراحی کافه رستوران سنتی ماهان استفاده از مصالح طبیعی مانند؛ دیوارپوش کاهگلی، چوب و آجر به کار رفته در طراحی است، که با رنگ و بافت خود، طبیعت را به دکوراسیون اضافه کرده‌اند.

استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی این کافه رستوران سنتی، خاطره‌ای از باغچه‌های پر از گل و شمعدانی‌هایی که در خانه‌ مادربزرگ دورتادور حوض قرار داشت را برایمان زنده می کند.

 

دکوراسیون رستوران سنتی

مبلمان در کافه رستوران سنتی

مبلمان و صندلی‌های یک رستوران از عوامل مهمی هستند که مشتریان در انتخاب یک کافه رستوران به آن توجه می‌کنند. بعد از وجود آرامش در فضای رستوران، راحت بودن مبلمان و صندلی، مشتریان را برای ماندن در کافه رستوران ترغیب می‌کند. برای این رستوران از مبلمانی به سبک سنتی متناسب با فضای دکوراسیون سنتی کافه رستوران طراحی شده است، با توجه به کافه رستوران بودن این مجموعه باید هم صندلی‌هایی برای نشستن کوتاه مدت و صرف نوشیدنی‌های ایرانی و چای و هم صندلی و مبلمانی برای نشستن طولانی‌تر برای صرف غذا وجود داشته باشد. استفاده از مبلمان چوبی در کافه رستوران ماهان، حس صمیمیت و راحتی را در فضا ایجاد می‌کند.

 

نورپردازی در طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

سقف و نورپردازی در کافه رستوران سنتی

نور‌پردازی مناسب و استفاده از نورهای سقفی فضای رستوران را دلبازتر می‌کند. در کافه رستوران سنتی ماهان، به دلیل وجود تاسیسات مکانیکی و الکتریکی از سقف کاذب برای پوشاندن آنها استفاده شده و این مسئله باعث کوتاه تر شدن اجباری سقف شده است. برای جبران کوتاهی سقف در بخش‌هایی مانند بالای حوض و بالای قسمت VIP، سقف دارای قوس و نورپردازی متناسب با آن به کار رفته است تا با ایجاد اختلاف ارتفاع در سقف نمای بهتری در فضا ایجاد نماییم.

 

 قسمت VIP

در این قسمت دکوراسیون خاص با طاقچه‌های دیوار و کف‌پوش متفاوت و وجود گلیم ایرانی زیبا در کف و مبلمان متفاوت حس خاص بودن را برای مشتریان عزیز ایجاد می‌کند. در این میان کفپوش چوبی با اختلاف ارتفاع موجب تفکیک فضا شده و همچنین استفاده از پنل‌های چوبی شکسته با زیرسازی بتن در بخش‌های کمی از کفپوش حس کهنگی و طبیعی بودن سبک سنتی را القا می‌کند.

 

طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

حرف آخر:

در طراحی دکوراسیون رستوران عوامل زیادی مانند: سلیقه کارفرما، نیاز مشتری، منطقه‌ی قرار گرفتن رستوران، تعداد مشتریان رستوران، میزان بودجه در نظر گرفته شده و… دخیل هستند. در نظر گرفتن همه‌ی این عوامل در طراحی با مشورت با یک طراح دکوراسیون داخلی امکان پذیر است. در این مطلب با دکوراسیون کافه رستوران سنتی ماهان که یکی از پروژه‌های گروه معماری بارمان طراحان پارس است، آشنا شدیم. برای دیدن نمونه کارهای بیشتری از این گروه به پروفایل مژگان دانشفر سر بزنید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه