Chidaneh.com placeholder image

10 قدم ساده اما بزرگ برای حفظ زمین!

به قلم: تحریریه چیدانه

طراحی مقرون به صرفه: آیا به زمینی که روی آن زندگی می کنیم، عمیق اندیشیده اید؟ این زمین هم مثل ما زنده است و نفس می کشد و برای بقایش باید یک زندگی سالم داشته باشد. تفاوت زمین با ما این است که او برای خودش زندگی نمی کند، بلکه قلب زمین برای زندگی بخشیدن به ما و دیگر موجودات روی آن می تپد. اما آیا ما تا به حال قدردان زمین مان بوده ایم؟ از منابعی که در اختیار ما گذاشته به درستی استفاده کرده ایم؟ ما با نفوذ بی رویه ی خود در طبیعت و محیط زیست، نه فقط حیات آن، بلکه حیات و سلامت زندگی خودمان و دیگر موجودات زنده را به خطر انداخته ایم.
با این وجود هنوز هم برای حفظ حیات زمین دیر نشده است. با اقداماتی بسیار ساده و پیش پا افتاده می توانیم از آسیب دیدن بیشتر محیط زیست پیش گیری کنیم. چیدانه در این مطلب می خواهد با 10 پیشنهاد ساده و کاربردی شما را در مراقبت از محیط زیست مان سهیم کند. با ما همراه باشید…

چوب و هنر

1. در مصرف آب صرفه جویی کنید.

شما به راحتی با باز نگذاشتن شیر آب هنگام مسواک زدن و شستن دست، کوتاه کردن زمان دوش گرفتن، جمع آوری آب استفاده شده برای شستشوی ظروف و میوه و سبزیجات برای آبیاری گیاهان، شستن ماشین و حیاط با سطل به جای شلنگ و کارهایی از این قبیل می توانید این عنصر مهم و حیات بخش را برای زمین و ساکنان زمین حفظ کنید.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ راه حل ساده برای صرفه جویی در مصرف آب!

2. از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

راه های زیادی برای حفظ انرژی برق وجود دارد که فقط اندکی از توجه شما را می طلبد. راه هایی به سادگی خاموش کردن لامپ هنگام ترک اتاق، استفاده ی کمتر از سیستم های پر مصرف گرمایشی و سرمایشی و استفاده از لامپ های کم مصرف.

3. به جای استفاده از اتومبیل، دوچرخه سواری کنید.

برای رفت و آمد به محل کار، مدرسه و خرید تا جایی که می توانید از بردن اتومبیل های شخصی خودداری کنید و از وسایل حمل و نقل عمومی و بهتر از آن از دوچرخه استفاده کنید تا هوای پاک زمین را از آلودگی حفظ کنید.

4. به جای دور ریختن وسایلی که استفاده نمی کنید، آنها را بفروشید یا وقف کنید.

ما برای نگهداری وسایل اضافی انرژی زیادی هدر می دهیم، به علاوه ی اینکه با دور انداختن آنها موجب آلودگی طبیعت می شویم. بسیاری از افراد، نیازمند همین وسایلی هستند که شاید مدت ها در انباری های ما بی مصرف مانده اند. پس بهتر است این وسایل را بفروشیم یا به افراد نیازمند و خیریه ها وقف کنیم.

مطلب پیشنهادی: ۹ راه حل های اقتصادی برای استفاده دوباره از وسایل دور ریختنی!

5. بازی با وسایل و اسباب بازی های دست ساز و خانگی را به فرزندان تان آموزش دهید.

به جای خریدن اسباب بازی های فروشگاهی و پلاستیکی، به فرزندان خود یاد بدهید که از وسایل کهنه برای خود اسباب بازی بسازند. با این کار هم از تولید زباله های پلاستیکی جلوگیری می کنید و هم زمینه ی بروز خلاقیت و استعداد را در کودکان تان فراهم می کنید.

6. از شوینده های طبیعی و دوست دار محیط زیست استفاده کنید.

چیدانه پیش از این پیشنهادات زیادی درباره ی شوینده های طبیعی مثل سرکه و جوش شیرین به شما داده است. این شوینده ها در عین مضر نبودن برای سلامتی شما و محیط زیست، به اندازه ی شوینده های صنعتی و شیمیایی، سطوح مورد نظر شما را تمیز می کنند.

مطلب پیشنهادی: ۷ روش آسان و ارزان برای تمیز کردن هر چیزی در خانه

7. از کالاهای قابل بازیافت استفاده کنید.

تا جایی که امکان دارد از خرید کالای زیاد خودداری کنید و کالاهای قابل بازیافت خریداری کنید. تولید کننده ها و پرورش دهنده های مواد غذایی طبیعی و ارگانیک را حمایت کنید.

8. به گروه های جمع آوری زباله در طبیعت بپیوندید.

امروزه گروه های بسیاری برای جمع آوری زباله های پلاستیکی در طبیعت و محیط زیست شکل گرفته اند که به صورت مداوم – هفتگی یا ماهانه – روزی را به این کار اختصاص می دهند. شما هم می توانید عضوی از این جنبش طبیعت دوستانه ی زیبا باشید.

9. درخت و گل و گیاه بکارید.

 درختان و گیاهان موجب کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی می شوند و از فرسایش خاک جلوگیری می کنند. آشیانه ی پرندگان، حشرات و حیوانات دیگر را فراهم می کنند. پس زمین را از وجود درختان، گل ها و گیاهان لبریز کنید.

10. از قطع درختان جلوگیری کنید.

امروزه روش های بسیاری جایگزین روش های قدیمی انتشار اطلاعات شده اند. سایت های اینترنتی، اپلیکیشن ها و تکنولوژی های جدید، مصرف کاغذ را محدود کرده اند. شاید دیگر زمان آن رسیده که به جای خرید روزنامه و مجلاتی که برای هر صفحه آنها جان درختان بسیاری گرفته شده، تکنولوژی های روز را برای دسترسی به اطلاعات استفاده کنیم تا از قطع درختان بیشتر جلوگیری کنیم. 

ما به عنوان ساکنان زمین در برابر آن مسئولیم. یکی از ساده ترین کارهایی که می توانیم برای آن انجام دهیم، کاشت گل و گیاه در خانه و فضای بیرونی منزل مان است. همکاران ما در بخش گیاهان خانگی، گلخانه و باغبانی که از زیر مجموعه های اهالی فن چیدانه هستند می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

مطالب پیشنهادی:
۱۰ روش صرفه جویی در مصرف آب؛ مایه حیات! (۱)

۱۰ روش صرفه جویی در مصرف آب؛ مایه حیات! (۲)
۱۰ روش صرفه جویی در مصرف آب؛ مایه حیات! (۳)

منبع: wikiHow | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه