Chidaneh.com placeholder image

کاندیداهای طراحی صحنه اسکار 2021 چه کسانی بودند؟

به قلم: المیرا فلاحیان

ساعاتی پیش جوایز اسکار برندگان خود را یافتند و به همین بهانه فرصت را غنیمت شمردیم تا تمام کاندیدهای بهترین طراحی صحنه در اسکار امسال را بررسی کنیم. سال گذشته این جایزه ارزشمند به طراح صحنه فیلم زیبای کوئنتین تارانتینو، یعنی «روزی روزگاری در هالیوود» رسید. یکی از شگفتی‌های امسال حضور یک فیلم سیاه و سفید در لیست نامزدهای اسکار بهترین طراحی صحنه می‌باشد. «مَنک»، آخرین ساخته دیوید فینچر، یک فیلم سیاه و سفید است که در اسکار امسال نامزد جوایز زیادی بوده است. آخرین باری که یک فیلم سیاه و سفید جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه را به چنگ آورد، مربوط به سال 1993 و فیلم «فهرست شیندلر» می‌باشد.

کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

طراحی صحنه فیلم‌هایی که در ادامه بررسی خواهیم کرد به دو بخش تقسیم می‌شود. طراحی تولید و طراحی دکوراسیون داخلی. هر یک از این دو بخش به نوبه خود قابل بررسی هستند. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با نامزدهای اسکار بهترین طراحی صحنه در اختیار شما قرار دهیم.

سرویس خواب بالسا

1. پدر

  • نام اصلی فیلم: the father
  • طراح تولید: پیتر فرانسیس
  • طراح دکوراسیون داخلی: کتی فیدرستون
کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

فیلم پدر، به کارگردانی فلورین زلر، داستان زندگی پدر و دختری را نشان می‌دهد که با اختلال آلزایمر پدر دست و گنجه نرم می‌کنند. پس دو نقش کلیدی اصلی این فیلم را می‌توانیم پدر و دختر فیلم بدانیم. اما بدون شک، سومین نقش کلیدی در این فیلم بر عهده طراحی صحنه و دکوراسیون فیلم بوده است. به لطف طراح صحنه و طراح دکوراسیون فیلم، به خوبی می‌توانیم حس‌های پیچیده‌ای که پدر خانواده تجربه می‌کند را احساس نماییم.

کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

برای فرانسیس، طراح صحنه فیلم «پدر»، رنگ‌ها نقشی حیاتی دارند. رنگ‌های سبز و خاکی از جمله رنگ‌هایی هستند که در خانه پدر، یعنی آنتونی هاپکینز به چشم می‌خورند و اصلی‌ترین دلیل این موضوع این است که طراح صحنه سعی داشته سن بالای او و شخصیتش را نشان دهد.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «جوکر»؛ به این نکات دقت نکرده‌اید

2. بلک باتم ما رِینی

  • نام اصلی فیلم: Ma Rainey’s Black Bottom
  • طراح تولید: مارک ریکر
  • طراح دکوراسیون داخلی: کارن اوهارا و دایانا استوعتون
کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

این فیلم فضای نسبتا غم‌انگیزی دارد و به همین خاطر هم طراح تولید و هم طراح دکوراسیون داخلی سعی بر آن داشته‌اند این حس را به درستی به مخاطب برسانند. چه در لوکیشن‌های داخلی و چه در لوکیشن‌های خارجی، این تلاش به وضوح قابل تشخیص است و حتی ممکن است مخاطب را ناراحت کند.

کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

یکی از سخت‌ترین قسمت‌های طراحی صحنه این فیلم، طراحی اتاق تمرین بود. کارگردان فیلم تصمیم داشته که این اتاق بدون پنجره باشد، اما طراح تولید فیلم، یعنی مارک ریکر یک پنجره به اتاق اضافه می‌کند تا هم یک منبع تغییر دما برای اتاق باشد و هم سبب ورود نور به اتاق گردد.

مطلب پیشنهادی:  طراحی صحنه فیلم «فروشنده»؛ نمایی از تعرض در طراحی خانه

3. مَنک

  • نام اصلی فیلم: mank
  • طراحی تولید: دونالد گراهام برت
  • طراحی دکوراسیون داخلی: جان پاسکال
کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

آخرین فیلم دیوید فینچر، با بازی گری اولدمن، در حوزه‌های ختلفی کاندید دریافت جایزه اسکار است. یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها، حوزه طراحی صحنه است. همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، منک یک فیلم سیاه و سفید است و پس از سال‌ها این اولین باریست که یک فیلم سیاه و سفید کاندید دریافت جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه می‌شود.

کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

دونالد گراهام برت و دیوید فینچر از فیلم زودیاک، محصول سال 2007 با یکدیگر همکاری می‌کنند و برای فیلم «سرنوشت عجیب بنجامین باتن» برنده جایزه اسکار شدند. اما بدون شک طراحی صحنه این فیلم، به دلیل سیاه و سفید بودن آن، چالشی‌تر از فیلم‌های دیگر دیوید فینچر بوده است. برای طراحی هر یک از لوکیشن‌های این فیلم دو را پیش روی دونالد گراهام برت بوده است. یا فضایی مشابه فضای اصلی که کاراکتر واقعا در آن بوده را بیابد و یا آن فضا را از ابتدا باز طراحی کند. و دونالد گراهام برت برای بسیاری از لوکیشن‌ها راهکار دوم را ترجیح داده است.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم انگل، فریب داوران جشنواره کن با خانه‌های مرموز!

4. اخبار جهان

  • نام اصلی فیلم: News of the World
  • طراحی تولید: دیوید کرانک
  • طراحی دکوراسیون داخلی: الیزابت کینان
کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

داستان این فیلم دربارهٔ یک سروان جنگ‌های داخلی آمریکاست (تام هنکس) که بعد از جنگ برای کسب درآمد به خواندن اخبار روزنامه‌ها برای اهالی شهرهای مختلف می‌پردازد و در جریان یکی از سفرهایش به دختری یتیم برمی‌خورد و سعی می‌کند او را نزد بستگانش ببرد.

کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

در این فیلم نیز هم طراح تولید، هم طراح دکوراسیون و هم کارگردان هنری سعی کرده‌اند بسیاری از لوکیشن‌های فیلم را بازسازی کنند و در این مورد کاملا موفق کرده‌اند. طراحی صحنه فوق‌العاده این فیلم، سبب گشته که جذابیت آن، به عنوان اولین تجربه فیلم وسترن کارگردان، چندین برابر شود.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال پاتریک ملروز، یک خانه‌ی دوست نداشتنی

5. تِنِت

  • نام اصلی فیلم: Tenet
  • طراحی تولید: نیتان کرولی
  • طراحی دکوراسیون داخلی: کثی لوکاس
کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

شخصیتی که با سفر در زمان سعی بر آن دارد که از جنگ جهانی سوم جلوگیری کند. همین جمله کافیست تا شما بفهمید که طراحی صحنه این فیلم تا چه حد می‌تواند دشوار باشد. همانطور که دونالد گراهام برت و دیوید فینچر نیز سال‌هاست با یکدیگر فعالیت می‌کنند، نیتان کرولی و کریستوفر نولان نیز سال‌هاست برای فیلم‌های مختلف نولان با یکدیگر همکاری دارند.

یکی از مهم‌ترین نکات طراحی صحنه این فیلم، هزینه‌های زیادی است که صرف آن شده و همین هزینه‌ها نظرات مختلفی را با خود به همراه داشتند. در قسمتی از فیلم، کریستوفر نولان، یک هواپیمای بوئینگ 747 را آتش می‌زند. در کمال ناباوری هم طراح صحنه و هم کریستوفر نولان از انجام این کار رضایت کامل داشته‌اند.

کاندیداهای اسکار بهترین طراحی صحنه

کریستوفر نولان و نیتان کرولی در سال 2014 نیز برای طراحی صحنه فیلم «میان ستاره‌ای» کاندید دریافت جایزه بودند، اما در همان سال این جایزه به فیلم ـهتل بزرگ بوداپست» رسید. دومین کاندیداتوری زوج نولان و کرولی در سال 2017 و برای فیلم دانکرک بوده است که در آن سال نیز جایزه نهایتا به فیلم «شکل آب» رسیده است.

مطالب زیر را نیز از دست ندهید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه