Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم انگل، فریب داوران جشنواره کن با خانه‌های مرموز!

به قلم: سحر طاهری

در مطلب فیلم دکور این هفته قرار است به سراغ طراحی صحنه یکی از موفق ترین فیلم‌های سینمایی سال 2019 برویم. انگل یا Parasite فیلمی از کره جنوبی در ژانر کمدی سیاه به نویسندگی و کارگردانی بونگ جون-هو است که در سال گذشته توانست تحسین بسیاری از مخاطبان و منتقدان سینما را جلب کند. این فیلم در کنار فیلمنامه درخشان و ساخت فوق العاده با طراحی صحنه جذاب خود توانسته است به یکی از درخشان ترین آثار سینمایی جهان تبدیل شود.

طراحی صحنه فیلم انگل

سرویس خواب بالسا

فیلمی که چهار اسکار گرفت

قبل از آشنایی با سبک معماری خانه‌های دو خانواده فیلم انگل بهتر است به معرفی کوتاهی از فیلم بپردازیم. همان طور که اشاره شد، فیلم انگل نخستین فیلم غیر انگلیسی است که توانسته است در تاریخ جوایز اسکار برنده بهترین فیلم شود. بسیاری از منتقدان فیلم انگل را تلفیقی از چند ژآنر معرفی می‌کنند. « یک درام یا یک کمدی. یک فیلم جنایی، یا یک فیلم وحشت»

دکوراسیون فیلم انگل

 

بهترین فیلم غیر زبان انگلیسی اسکار 2020

خلاصه فیلم

«همه اعضای یک خانواده که شغل های کم‌درآمدی دارند به کمک یکی از دوستانشان، با حیله‌گری وارد خانه و زندگی خانوادهٔ ثروتمندی به نام «پارک» می‌شوند. در ادامه آنها گرفتار حادثهٔ غیرمنتظره‌ای می‌شوند و به دردسر می‌افتند و بیرون آمدن از آن خانه برایشان به یک کابوس مبدل می‌شود…

  • بازیگران: سونگ کانگ هو، لی سون کیون، چو یئو جئونگ، چوی وو شیک، پارک سو دام، جانگ زی سو، لی جانگ ایان، جانگ هیه جین
  • کارگردان: بونگ جون-هو
  • جوایز: اسکار بهترین فیلم، اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، اسکار فیلم بین المللی در نود و دومین جوایز اسکار سال 2020
  • بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب سال 2020
  • نخل طلا در جشنواره کن سال 2019

طراحی صحنه فیلم انگل

طراحی صحنه در فیلم سینمایی انگل

قبل از پرداختن به سبک معماری خانه‌ها و طراحی صحنه فیلم انگل باید به نکته مهمی اشاره کنیم. داستان انگل با روایتی تدریجی از مناطق پایین شهر و سبک زندگی در خانه‌های طبقات فرودست جامعه به مناطق اعیان نشین و زندگی متفاوت ثروتمندان در خانه‌های مجلل شان است. اما اگر شما هم مانند کارگردانان به نام تیم داوری جشنواره کن فکر می‌کنید که اتفاقات فیلم در خانه‌های واقعی جریان دارد باید به شما بگوییم که اشتباه کرده‌اید!

بیشتر اتفاقات فیلم در دو خانه‌ای رخ می‌دهد که طراحی آن بر اساس ایده‌های خلاقانه طراح صحنه فیلم انگل  لی ها جون در استودیو Goyang Aqua Studio  انجام شده است. بر اساس گفته‌های لی طراحی این دو خانه می بایست بر اساس رویکرد داستان فیلم و حرکت دوربین انجام می‌شد. فرایندی که در تمام مراحل تولید خود زیر نظر کارگردان فیلم بونگ جون هو بوده است.

فیلم انگل طراحی صحنه

دکوراسیون خانه خانواده پارک در فیلم انگل

هسته اصلی داستان فیلم انگل در مورد اختلافات طبقاتی بین دو خانواده است. تضادی که قرار است در ظاهر محل زندگی خانواده‌ها نیز نشان داده شود.بونگ جون هو کارگردان فیلم انگل در مورد طراحی خانه خانواده ثروتمند در داستان چنین می‌گوید: «آن‌ها می‌خواهند سبک تجملاتی زندگی خود را به رخ دیگران بکشند و بگویند که سلیقه بسیار خاصی دارند.»داستان بهترین فیلم سال 2020 بیشتر در این خانه مدرن جریان دارد. خانه‌ای که تمام اجزای آن توسط عوامل فیلم از صفر ساخته شد.

خانه خانواده پارک در فیلم انگل

به گفته بونگ ، او چیدمان خانه را ساده پیش بینی می کرد – یک اتاق نشیمن ، یک باغ ، آشپزخانه و یک راه پله که به اتاق های خواب منتهی می شود. اما در کنار طراحی ساده و خطی این خانه باید فضاهای مخفی مختلفی نیز در بر می‌داشت که به شخصیت‌ها امکان بدهد مانند انگل از آن استفاده کنند. این ویژگی را در جریان داستان می‌توان به خوبی مشاهده کرد که وقتی شخصیتی وارد می‌شود دیگری می‌تواند به راحتی پنهان شود یا این که اگر شخصیتی مشغول انجام کاری است دیگری بتواند بدون این که او متوجه شود او را تعقیب کند.

خانه مینیمال در فیلم انگل

وقتی برای اولین بار وارد خانه خانواده پارک می‌شویم، از توضیحات خدمتکار خانه به این نکته پی می‌بریم که صاحب قبلی این خانه مینیمال معماری مشهور و خیالی به نام نامگونگ هیونجا است. پس قرار است نقاط قوت بسیاری را در طراحی این خانه خاص ببینیم. نکاتی که هم در فضای داخلی ساختمان و هم در کیفیت نمای ساختمان به وضوح دیده می‌شود و کارگردان با استفاده از طراحی خاص صحنه بیننده را با پیچیدگی داستان همراه می‌کند.

خانه خانواده پارک در فیلم انگل

در مورد صاحب خانه قبلی خانه در فیلم صحبت می‌کردیم. نامگونگ معمار و صاحب قبلی خانه خانه خود را در باغی سبز می‌سازد او نگاهی خاص به طبیعت دارد و علاقه دارد که باغ همیشه از داخل خانه دیده شود. آن چه در طراحی نشیمن این خانه بیننده را غافل گیر می‌کند، نمای بسیار زیبای باغ از پشت دیوار بزرگ شیشه‌ای اتاق نشیمن است. فضای نشیمن این خانه که در طبقه اول قرار دارد با سبکی ساده و مینیمال طراحی شده است. در این فضا شما فقط یک مبلمان خاص طراحی شده را می‌بینید که رو به دیوار شیشه‌ای قرار گرفته است. مبلمانی که در واقع شبیه یک کاناپه راحت رو بروی تلویزیون است. اما ساکنان خانه به جای تلویزیون  همیشه به تماشای یک باغ زیبا و دل نواز می‌نشینند.

پالت رنگی فیلم انگل

لی طراح صحنه فیلم انگل در مورد انتخاب رنگ در طراحی داخلی خانه خانواده پارک می‌گوید: « ما از رنگ‌های زیادی برای خانه‌ی آقای پارک استفاده نکردیم. برای داخل خانه، بیشتر از چوب تیره و مواد با طیف خاکستری استفاده کردیم تا تضاد با خارج ایجاد کنیم و رنگ‌های مصنوعی با تم زرد را جهت ایجاد یک جو گرم و پیچیده به کار گرفتیم. طی ساخت صحنه، طوری طراحی را انجام دادیم که بتوانیم آزادانه دمای رنگ و همچنین رنگ نور‌های مصنوعی را تغییر دهیم.»

 مطالب بیش تری از فیلم دکور را در چیدانه مطالعه کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه