Chidaneh.com placeholder image

لوازم نورپردازی نمای ساختمان، زیبایی‌بخش فضای شهری!

به قلم: فرگل سلحشور

در این مطلب از چیدانه قصد داریم شما را با انواع لوازم نورپردازی نمای ساختمان و تاثیرات آن‌ها آشنا کنیم. تا به حال برایتان پیش آمده که به هنگام قدم زدن در یک خیابان، نمای ساختمانی توجه شما را به خودش جلب کند، چند لحظه‌ای بایستید و نظاره‌گر زیبایی آن باشید؟ فکر می‌کنید چه عاملی در نمای آن ساختمان شما را مجذوب خودش کرده است؟ المان‌های متنوعی در زیباتر جلوه دادن نمای یک ساختمان نقش دارند که نورپردازی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. نورپردازی به یک ساختمان هویت می‌بخشد و جلوه شکوه و زیبایی آن را چندین برابر می‌کند و در نهایت بر زیبایی فضای شهری می‌افزاید.

لوازم نورپردازی نمای ساختمان

پیش از نورپردازی نمای ساختمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای آن‌که یک ساختمان نمای زیبایی را ارائه دهد، باید به جلوه نمای آن هم در شب و هم در روز توجه داشت. متریال‌هایی مانند شیشه، سنگ، چوب، گچ، کامپوزیت و… هنگامی که برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، در شب جلوه چندانی ندارند و به همین علت نیاز است تا از لوازم نورپردازی نمای ساختمان استفاده کرد.

چوب و هنر

مطلب پیشنهادی: نورپردازی نمای خارجی ساختمان 20 بنای چشمگیر ایرانی را این ببنید!

نورپردازی نمای یک ساختمان باید مطابق با اصول و قواعد انجام بگیرد تا جلوه زیباتری داشته باشد. در ادامه به شرح و توضیح این قواعد می پردازیم:

اولین قاعده

نکته اول انتخاب لوازم نورپردازی نمای ساختمان به شیوه‌ای صحیح است. ارتفاع ساختمان در انتخاب آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. به طور مثال اگر ساختمان ارتفاع کمی دارد، باید از چراغ‌هایی استفاده کرد که برد کمتر اما پوشش نور بیشتری دارند و برای ساختمان‌هایی با ارتفاع بلند، کاملا برعکس است. بنابراین انتخاب چراغ مناسب و متناسب با نما بسیار اهمیت دارد.

توجه داشته باشید که نورپردازی به گونه‌ای انجام شود که به داخل ساختمان نتابد تا موجب آزار ساکنین داخل ساختمان نشود.

نورپردازی نمای ساختمان

دومین قاعده

نکته دوم درباره شدت و رنگ نور صدق می‌کند. رنگ نور باید متناسب با رنگ نمای ساختمان باشد و رنگ و شدت آن هم به گونه‌ای باشد که موجب آزار رهگذران نشود.

سومین قاعده

نکته سوم درباره مصرف انرژی چراغ‌های مصرفی است. لوازم نورپردازی نمای ساختمان در عین حالی که نوری را با شدت و میزان مناسب پخش می‌کنند، باید مصرف انرژی پایینی داشته باشند. استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی گزینه مناسبی به شمار می‌روند. همچنین شما می‌توانید جهت صرفه‌جویی بیشتر، تنها نقاط برجسته و تاثیرگذار نمای ساختمان را نورپردازی کنید. فراموش نکنید که پر کردن نمای ساختمان با نورپردازی‌های مختلف اشتباه است و جلوه زیبایی هم ندارد.

چهارمین قاعده

و چهارمین نکته به این موضوع اختصاص داده می‌شود که باید منبع نور در نمای ساختمان پنهان شده و تنها خود نور قابل رویت باشد.

نورپردازی نما

مناسب‌ترین لوازم نورپردازی نمای ساختمان کدام است؟

در ادامه به معرفی تعدادی از لوازم نورپردازی نمای خارجی ساختمان می پردازیم:

چراغ‌های ال‌ای‌دی

معمولا انواع مختلف چراغ‌های ال‌ای‌دی (LED) در تنوع بالایی از نوع و رنگ تولید می‌شوند و به صورت باریکه‌های نور به سمت بالا یا پایین می‌تابند. این چراغ‌ها در انواع مختلفی قابل تولید و عرضه هستند.

نوعی از آن‌ها جت‌لایت‌ها هستند که در کف زمین به صورت روکار تعبیه شده و نور را با شدت بالایی منتشر می‌کنند.

ریسه‌های خطی ال‌ای‌دی در قسمت‌های مختلف نمای ساختمان و خصوصا دورتادور پنجره‌ها قرار می‌گیرند و جلوه خاصی به نما می‌بخشند. این ریسه‌ها در رنگ‌های مختلفی در بازار موجود هستند.

وال واشرها نوع دیگری از چراغ‌های ال‌ای‌دی هستند که در قسمت‌های بالایی و پایینی ساختمان، نور ملایمی را در نما منتشر می‌کنند. از این چراغ‌ها برای دیوارهای صاف قابل استفاده است و به این شکل قابل تولید هستند که لامپ‌های کوچک به صورت خطی، دایره‌ای و چهارگوش تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع چراغ از توان مصرفی پایینی برخوردار است بنابراین مصرف برق پایینی دارد و گزینه کاملا مناسبی جهت استفاده محسوب می‌شود.

نورپردازی نمای ساختمان با پروژکتورها

پروژکتورها

پروژکتورها عموما به صورت ال‌ای‌دی تولید می‌شوند و بخش گسترده‌ای از نمای ساختمان را روشن می‌کنند. این چراغ‌ها معمولا روی سازه‌های بتنی و سنگی قرار داده می‌شوند.

چراغ دکوراتیو نما

چراغ‌های دکوراتیو

یکی دیگر از لوازم نورپردازی نمای ساختمان چراغ‌های دکوراتیو هستند که در رنگ‌های مختلف و متنوعی وجود دارند و با هدف تقویت بصری نما با رنگ‌های مختلف و جهت ایجاد طرحی خاص در نمای ساختمان قرار داده می‌شوند.

ریسه‌های رنگی ال‌ای‌دی و نئوفلکسی نوع دیگری از چراغ‌های دکوراتیو هستند که رنگ و جلوه خاصی را به نمای ساختمان می‌بخشند. نکته‌ای که در استفاده از این چراغ‌های دکوراتیو باید توجه کرد این است که در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی نشود تا هم نمای آشفته‌ای را به وجود نیاورد و هم موجب آزار رهگذران نشود.

بیشتر بخوانید: چراغ‌های دیواری مدرن، 18 مدل به روز و جذاب!

نورپردازی نمای ساختمان

اجرای لوازم نورپردازی نمای ساختمان

هنگامی که لوازم نورپردازی نمای ساختمان مناسب و متناسب با فضا انتخاب شدند، نصب و اجرای آن‌ها باید کاملا مهندسی‌شده و دقیق باشد. در این مرحله فاکتورهای مختلفی را باید مدنظر قرار داد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کیفیت

در ابتدا توجه داشته باشید که چراغ انتخابی شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد، کیفیت بالای چراغ‌ها علاوه بر آن‌که دوام و پایداری بالا را فراهم می‌کند و نیاز شما را به جایگزینی چراغ در درازمدت کاهش می‌دهد، نورهای تابیده شده از چراغ‌ها از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده و جلوه زیباتری در نمای ساختمان خواهند داشت.

نورپردازی چراغ نما

طراحی چراغ‌ها

حرکت نور و طراحی چراغ‌ها در نمای ساختمان مسئله بسیار مهمی است. طراحی آن‌ها باید به شیوه‌ای خلاقانه و مهندسی صورت بگیرد تا نتیجه کار، زیبا و چشم‌نواز باشد.

نصب و راه‌اندازی چراغ‌ها

نصب و اجرای لوازم نورپردازی نمای ساختمان باید در کمال دقت انجام شود زیرا نصب اشتباه تاثیری کاملا منفی بر کیفیت نوردهی چراغ‌ها خواهد داشت. از طرفی نصب و اجرا باید متناسب با ساختار و کاربری هر چراغ انجام شود. بنابراین آگاهی نسبت به نحوه نصب و اجرای هریک از چراغ‌ها بسیار مهم است.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی محوطه؛ بازی نور و تاریکی در محوطه شما!

لوازم نورپردازی نمای ساختمان

نگهداری پس از اجرا

نگهداری و مراقبت از چراغ‌ها پس از اجرا از نکات بسیار مهم به شمار می‌رود. لازم است پس از اجرای صحیح چراغ‌ها، مراقبت و نگهداری از آن‌ها به صورت مرتب صورت بگیرد. چراغ‌ها هر چند وقت یک‌بار از نظر سلامت و کیفیت چک شوند و در صورت خرابی هریک، به سرعت تعویض شوند.

در پایان

فراموش نکنید یک نورپردازی ساختمانی صحیح و اصولی قادر است نمای یک ساختمان معمولی را به نمایی بسیار زیبا و خیره‌کننده تبدیل کند و برعکس، یک نورپردازی اشتباه قادر است یک نمای زیبا را به یک فاجعه تبدیل کند! در این مقاله سعی کردیم با معرفی تعدادی از پر استفاده ترین لوازم نورپردازی نمای ساختمان و تاثیر آن ها بر زیبایی نما به شما کمک کنیم که دید بازنتری نسبت به این مسئله داشته باشید. ممنون ازینکه ما را تا پایان همراهی کردید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه